Gard Gitlestad Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Se opp når du går ut, du kan få et helikopter i hodet! De siste 2 ukene har vi hatt 2 stykker nede i East River (En 206L og noe som ifølge en eller annen avis er S-79) Og nå er det altså noe som på bildene ser ut som Mil-2 (Men jeg er ikke sikker) som tok med seg en 100-åring ned fra himmelen. På hans første flytur også. Heldigvis overlevde han, men dog med diverse brudd. Mer HER. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørn Aasland Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 det var nok en mi-2, ja... video av kræsjen kan sees her (åpnes i media player): mms://qstream-wm.qbrick.com/00928/nyheter/2005/050621/helikopter3.wmv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian S. Gjøsund Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det er en ting som slår meg når jeg ser videoklippet: hva i heiteste huleste helv... er det piloten tenker på/med??? At han velger å sjangle avgårde langs den trafikerte veien, med lyktestolper og trær som omkranser er helt utrolig. Kamikaze-tendenser? Siden det ikke var fatale skader, tillater jeg meg å si noe så mye som: heftig videoklipp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Det kunne nok enda verre enn dette ja. Men tror nok ikke en 100-åring uansett overlever de skadene har han pådratt seg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hmm, ser ut til at det faktisk var lyktestolpen som tok knerten på heli'en. Syk pilot anyway.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åke Lindberg Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Här är det lokala TV-teamets inslag om olyckan och en helikopterexperts uttalanden. Text och flera videoklipp. Helikopterpiloten i den lettiska helikoptern har svensk privatflyglicens, men om han har tillstånd att ta passagerare??? För några veckor sedan hämtade en annan lettisk helikopter upp en känd musiker på min arbetsplats och en sak är säker: den helikoptern skulle jag aldrig gått in i! Åke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Grut Hilstad Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 I et nyhetsinnslag på NRK ble det nevnt at helikopteret ikke fikk tilstrekkelig løft pga. den høye lufttemperaturen. Høy temperatur kombinert med høy luftfuktighet og noe høyde over havet kan jo være av vesentlig betydning for luftens massetetthet og dermed hvor mye løft rotorbladene klarer å produsere, men at det skal ha vært tilfellet på denne plassen i Sverige? Godt mulig at fartøysjefen ikke handlet 100% riktig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Helikopterpiloten i den lettiska helikoptern har svensk privatflyglicens, men om han har tillstånd att ta passagerare??? Så sant ikke Sverige har noe tilsvarende sertifikatsystem som UK NPPL (der den enkleste medisinske godkjenningen ikke tillater å ha med passasjerer) for helikopter, så er det vel ikke forbud mot å ta med passasjerer hvis helikopteret har plass til det. Å ta betaling for det er en annen sak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hvis man har PPL-H kan man ta med så mange man vil, men du har ikke lov til å ta betalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Meyer Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 HVA I HEL**** ER DET SLAGS FLYGING!? Å suse nedover den veien mellom trær og lyktestolper. Flaks at han ikke tok med seg noen fotgjengere eller biller. Herregud. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Dahl Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Hvis man har PPL-H kan man ta med så mange man vil, men du har ikke lov til å ta betalt. Men passasjerer kan være med på å dele kostnadene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaf Ghanizadeh Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 ja sant det, men han kan ikke selge en tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 HVA I HEL**** ER DET SLAGS FLYGING!? Å suse nedover den veien mellom trær og lyktestolper. Flaks at han ikke tok med seg noen forgjengere eller biller. Herregud. Forgjengerene er vel allerede borte tenker jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonas Mindt-Soot Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Flaks at han ikke traff noen biller da Hadde jo blitt ganske grisete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Folkens, nå må dere jammen se til å ta til fornuft (de av dere som spyr ut indirekte anklager om pilotfeil). Hva vet vel dere om hva som har skjedd? Overlat til den svenske havarikommisjonen å finne ut om piloten har gjort en feil, og la anklagene ligge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stig Sandnes Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Gjekk ned hormonene dine nå Børge.. onsdag i dag Men jo, la svenskene finne ut av dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Folkens, nå må dere jammen se til å ta til fornuft (de av dere som spyr ut indirekte anklager om pilotfeil). Hva vet vel dere om hva som har skjedd? Overlat til den svenske havarikommisjonen å finne ut om piloten har gjort en feil, og la anklagene ligge. Vel.. Siden du misliker de indirekte anklagene, så skal du få en direkte en... Pilotens største feil var å ikke sette helikopteret ned igjen, med æren i behold, da han innså at han var for tungt lastet til å komme ut av bakkeeffekten.... Måtte sertifikatene hans brenne... Direkte nok? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Direkte nok? Helt klart, Kenneth . Du har i det minste en begrunnelse. Gjekk ned hormonene dine nå Børge.. onsdag i dag Klapp igjen, da . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jeg er enig med Kenneth, greit nok at du kan forsøke å dra litt fart for å øke løftet dersom du ikke klarer å hovre ut av ground effect, men du gjør det [*********] ikke mellom luftlinjer, lyktestolper, biler, trær, folk osv. Hilsen en som sitter på Flesland i tåka, riktignok kom vi da ned, men vi måtte ha to forsøk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åke Lindberg Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Jag skrev tidigare att det var en lettisk helikopter - det var en litauisk från Aeroliv. Samma bolag blev polisanmält för tre veckor sedan av Luftfartsverket då en annan helikopter som flög artister till en show på Läckö slott "råkade" ut för en olycka. Piloten försökte då räta ut ett rotorblad med en tång.... Förmodligen samma helikopter som hämtade den kände musikern på mitt jobb. Deras antikviteter borde stå där de hör hemma - på museum. Det är självklart att Aeroliv tar betalt av ett entertainmentbolag för sina flygningar. Dela på kostnader - juridiska dumheter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åke Lindberg Skrevet 23. juni 2005 Del Skrevet 23. juni 2005 Senaste nytt från lokal-TV: Bolaget har inte tillstånd att flyga kommersiellt i Sverige. De har inte heller tillstånd att landa i tättbebyggt område. Allt enligt luftfartsinspektionen. Nu återstår att utreda om det är bolaget eller piloten som gjort fel på de punkterna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 100-åring død etter helikopterstyrt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Han fikk da flydd helekopter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 24. juni 2005 Del Skrevet 24. juni 2005 Fra grov uaktsomhet til uaktsomt drap? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.