Even Ericsson Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 På formiddagen i går kom det en 737 med winglets over meg på vei inn mot flesland. Det var stort sett hvitt og fremste delen av halen var rød, hvilket selskap er det? Har ikke sett det før. Kom også noe som så ut som en E3 awacs uten radar på toppen av flyet, helt lik lyd som E3en også, er det en tanker det eller? Den kom over 2 ganger. Siter
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Den som ligna E3 var sikkert en EC-135 det amerikanske tankflyet. er byggd fra 707 begge to... Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Eller en av nato sine 707 som brukes av E3 skvadronen. Tror det er større sannsynlighet for å se de på BGO enn en EC-135. 737en er jeg ikke sikker på men sikkert et charter selskap. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Den som ligna E3 var sikkert en EC-135 det amerikanske tankflyet. er byggd fra 707 begge to... EC-135 er ingen tanker... Går utifra at det er KC-135 du tenker på... Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Ec-135 er et helikopter som brukes av NLA og Politiet her i Norge, men KC-135 er en tanker. Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jepp, syns det så litt feil ut, men, men sånn går det av og til. Siter
Matz Warland Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Jeg så også disse "rare" flyene over stavanger, men hva er det de driver med her? Siter
Einar Kristiansen Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Nato er ofte ute og trener personell med BOEING 707-329 TCA (TRAINING CARGO AIRCRAFT) Bilde: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=72212 Siter
Anders Forseth Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Siste taler har nok rett, men EC-135 trenger ikke være plasthelikopter! EC-135 Looking Glass Siter
Anders Presterud Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Den som ligna E3 var sikkert en EC-135 det amerikanske tankflyet. er byggd fra 707 begge to... Det blir galt å si at E-3 og C-135 er bygd fra 707. Uansett, dette er vel egentlig kun for spesielt interesserte. Prototypen til Boeing KC/C-135 og Boeing 707 het Boeing 367-80, populært kalt "Dash 80". Dash 80 fløy første gang 15. juli 1954 og siste gang høsten 2003(!). US Air Force var interessert i dette flyet, men ønsket litt romsligere kabin og pressa Boeing til å utvide skrogdiameter med 12 tommer horisontalt og 4 tommer vertikalt. Boeing ga programmet navnet "Model 717", US Air Force kalte den Boeing KC/C-135A. Lengden ble den samme som for Dash 80. Første flight, 31. august 1956. De sivile flyselskapene var også keen på dette flyet, men siden Douglas hadde lansert planer om DC-8 hvor man ville ha plass til 6 seter i bredden ble Boeing "tvunget" til å øke kabindiameteren ytterligere. Denne ble 4 tommer bredere og 2,5 tommer høyere i kabinen enn KC/C-135. Lengden ble også økt. Slik ble "Model 707", eller Boeing 707 født. E-3 er en direkte utvikling/modifisering av 707 igjen. Første flight for 707, 20. desember 1957. Siter
Martin Meyer Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Så noe lignende ta av fra Tromsø på onsdag. Siter
Anders Forseth Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Den tok nok ikke av, men var en KC135 på low approach. Siter
Morten Haughom Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 dette er vel egentlig kun for spesielt interesserte. Og det er vi!! Takk for fyldig info omkring opprinnelsen til 707 og E3 Anders! Siter
Øyvind Grassdal Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Jeg så også disse "rare" flyene over stavanger, men hva er det de driver med her? Hm, tipper det er E3 som du har sett. Etter det jeg har hørt så driver de med Takeoff og landing øvelser. Siter
Matz Warland Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Men Sola har da ikke så stor rullebane? Hvor lang er den egentlig? Siter
Anders Presterud Skrevet 17. juni 2005 Skrevet 17. juni 2005 Men Sola har da ikke så stor rullebane? Hæ? Hva får deg til å tro at en E-3 trenger verdens lengste rullebane? Hvor lang er den egentlig? Den er 2556m eller 2449m. Siter
Steffen Tollisen Skrevet 18. juni 2005 Skrevet 18. juni 2005 Det er ikke så rart om dette var en KC-135. Det har denne uken foregått en flyøvelse i Finnmark, Øvelse Nordavind , hvor Et viktig øvingsmoment under Nordavind er tanking av drivstoff i luften (air-to-air refueling). Lufttankingen vil foregå i et område over Sørøya og vest av denne, samt i et område mellom Alta og Banak i en høyde mellom 24000 og 30000 fot. Dette kan jo vær fly som er på vei til/fra den øvelsen. Siter
Matz Warland Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Men Sola har da ikke så stor rullebane? Hæ? Hva får deg til å tro at en E-3 trenger verdens lengste rullebane? Hvor lang er den egentlig? Den er 2556m eller 2449m. Jaja, i så fall var det ikke en E-3 jeg så...Det var i allfall stort og det sirklet lavt, rundt Stavanger...(Okey, "36" da ) Siter
Anders Presterud Skrevet 19. juni 2005 Skrevet 19. juni 2005 Jo, du har nok sett E-3. Der er her relativt ofte og flyr landingsrunder. Det jeg mente var at det er to rullebaner på Sola, 18/36 og 11/29. Siter
Matz Warland Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 javel da.. Ja, jeg fikk med meg det, men de bruker jo som regel bare 18/36 Du har vel ikke et bilde av en E-3? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.