Joachim Skjønberg Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Har et spørsmål nå, oppe tusen ganger, og alltid de sammes varene, men: Hvilke regler må kapteinen forholde seg til? Er det han som bestemmer det, helt? Hvis du, Torbjørn Fjeld, får spørsmålet, "Kan jeg sitte i cokcpit" hva svarer du sannsynligvis da? Avhenger det mest om dagsform? Eller bryter du noen sikkerhetsregler vhis du slipper noen inn? På forhånd takk Siter
T F Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 easyJet forbyr oss å slippe "uvedkommende" inn etter påbud fra engelske luftfartsmyndigheter, så enn hvor teit vi synes det er så er det det vi må forholde meg til og svaret blir nei. Jeg får ikke selv komme inn i cockpit'en engang hvis jeg reiser som passasjer med selskapet og det er kollegaene mine som flyr... Men hvis det er noen trøst, så hadde vi gladelig tatt imot besøk hvis vi fikk bestemme selv. Men luftfartsmyndighetene i Norge lar fortsatt denne avgjørelsen hvile på kapteinen, selv om kanskje selskapene gir retningslinjer. Hilsen Torbjørn Siter
Vidar Martinsen Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Etter det jeg har hørt så gjelder dette påbudet i fra engelske myndigheter på samtlige fly som flyr til og fra England, ikke bare Easy Jet altså! Med forbehold om at jeg har skjønt akkurat det riktig. Siter
Martin Schjetne Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jeg vet ihvertfall at SAS egegntlig ikke har lov til å slippe inn passasjerer i cockpit selvom de er fly-interessert og sender brev for å spørre... Men nå er jeg da så heldig å ha en far som kaptein så har vært i de fleste cockpiter...767, A340, A330, A321, B737, DC-9 og MD-80/90... blir aldri lei av det spesielle cockpit miljøet! mvh martin Siter
Oscar Florian Skrevet 6. april 2005 Skrevet 6. april 2005 Jeg vet ihvertfall at SAS egegntlig ikke har lov til å slippe inn passasjerer i cockpit selvom de er fly-interessert og sender brev for å spørre... Men nå er jeg da så heldig å ha en far som kaptein så har vært i de fleste cockpiter...767, A340, A330, A321, B737, DC-9 og MD-80/90... blir aldri lei av det spesielle cockpit miljøet! mvh martin Heldigris gleder meg til den dagen jeg selv styrer en av de der før jeg blir 62år Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 6. april 2005 Forfatter Skrevet 6. april 2005 Takk for hjelpen. Prøve med CNO da. Skal til Oslo og Las Palmas, kanskje. KANSKJE foreløpig. Siter
mwalther Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Jeg skrev til SAS og ba om "studietur i cockpit" i forbindelse med en artikkel jeg skulle skrive på et ungdomsnettsted. Jeg fikk (gratis) tur - i cockpit på en a321 - osl-cph-osl. Dette var lenge etter 9.11. Så - det ER mulig markus Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 7. april 2005 Forfatter Skrevet 7. april 2005 Men hvor trygt er det å ha noen i cockpit da? Er jo risikofylt. EDIT: Og jeg sliter veldig med "dotter" og smerter i ørene/hodet, spesielt under decent. Noen tips for å jevne ut trykket? Har prøvd sånne kopper. Siter
DM Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Men hvor trygt er det å ha noen i cockpit da? Er jo risikofylt. Det beste hadde nok vært å hatt fly helt uten folk i cockpit ja, siden maskiner gjør sjeldnere feil enn mennesker Siter
Karl Mathias Moberg Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Joda, men når da maskinene engang gjør en feil (noe som er uengålig) hvor er da menneskene som kan i hvertfall prøve å unngå katastrofen?! Mitt innlegg nr. 500! Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Det beste hadde nok vært å hatt fly helt uten folk i cockpit ja, siden maskiner gjør sjeldnere feil enn mennesker Derfor du valgte akuratt den utdannelsen? Siter
DM Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Hvilken utdannelse sikter du til? Maskiningeniør eller flyger? Et forsøk på å gjøre meg selv overflødig kanskje... Siter
Ken Andersen Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Fly cargo. Da slipper enn å prate til dritten.. Hehe Siter
T F Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Det beste hadde nok vært å hatt fly helt uten folk i cockpit ja, siden maskiner gjør sjeldnere feil enn mennesker Bare synd at computere også gjør feil, men at de aldri lærer av disse feilene eller retter dem opp selv heller... Hilsen Torbjørn Siter
DM Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Joda, nye maskiner er faktisk i stand til å lære av sine feil. Kanskje litt kjedelig hvis et fly må lære at det ikke er lurt å krasje før det slutter å gjøre det, men en gang i fremtiden så får vi nok definitivt trafikkfly uten piloter. Jeg tipper ca 30 år før de begynner å overta. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 7. april 2005 Forfatter Skrevet 7. april 2005 Får ikke håpe det. Hva [*********] er poenget med fly da? Er jo bare praktisk da... Siter
Martin Schjetne Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Jeg skrev til SAS og ba om "studietur i cockpit" i forbindelse med en artikkel jeg skulle skrive på et ungdomsnettsted. Jeg fikk (gratis) tur - i cockpit på en a321 - osl-cph-osl. Dette var lenge etter 9.11. Så - det ER mulig markus når var dette? pappa var (slutta 1.april) pilot på A321...beste flyet han har fløyet sier han hva synes du? Joda, nye maskiner er faktisk i stand til å lære av sine feil. Kanskje litt kjedelig hvis et fly må lære at det ikke er lurt å krasje før det slutter å gjøre det, men en gang i fremtiden så får vi nok definitivt trafikkfly uten piloter. Jeg tipper ca 30 år før de begynner å overta. håper virkelig ikke det! min menig er nå at det kommertil å ta laaaang tid før dette skjer...airbus ligger langt fremme der...flyene styrer seg selv, men når det gjør noe feil kan menneskene rette denne (de flyr ikke HEEELT selv, men bare man taster riktig inn i FMGS'n så gjør den MYE selv) Siter
T F Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Jeg tipper ca 30 år før de begynner å overta. Det tviler jeg på... Ikke at datamaskiner ikke vil ha kapasiteten, men fordi mennesker aldri vil overlate sin sjebne til en computer uten at det vil være mennesker tilstede med muligheten for å gripe inn, og ei heller at en computer har siste ordet! Hilsen Torbjørn Siter
Werner Rafteseth Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Det som kanskje skjer er vel at maskinen flyr, og det blir kun en pilot som overvåker? Sikkert ensomt i cockpit i såfall.. se for deg 8 timer over atlanteren mutters alene Siter
T F Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 I praksis er det jo idag ofte maskinen som flyr (kommer jo an på i hvilken grad PF vil gjøre nytte av tilgjengelig automatikk), men vi blir nok alltid 2 der fremme. Igjen stoler heller ikke mennesker på andre mennesker... Hilsen Torbjørn Siter
DM Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Jeg tipper vi vil se en løsning der flyet flyr automatisk store deler av flighten, mens taxing ol fjernstyres fra et sentralt kontrollrom. Flyselskapene vil ha egne kontrollsentra, der de switcher fra fly til fly, og en pilot overvåker kanskje 10-15 fly i slengen. Dersom det skjer noe, vil man ha full tilgang til alle systemer fra bakken, og med en innebygget redundans som er så god at en kritisk svikt oppstår med 100års bruk av en 100 fly stor flåte. En mye bedre integrasjon mellom ATC og fly vil også komme. Kanskje vil ATC ha muligheten til å styre fly sin kurs og hastighet og høyde under approach bare ved å trykke på dataskjermen sin, og så sende signalet til flyet? Eller kanskje ATC blir totalt automatisert, og overflødiggjort, ved at fly kommuniserer seg i mellom og "avtaler" hvem som gjør hva, ala TCAS. Dette blir ikke 30 år frem i tid, men kanskje 60. Umulig å si egentlig, for når ting først skyter fart, så går det fort! Siter
Morten B. Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Hmm .. Ville DU ha vært passasjer ombord i et fly som ble styrt fra bakken ? *Tror* ikke dette kommer til å skje. Tror det ihvertfall kommer til å være èn pilot ombord. -Morten- Siter
DM Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Hvorfor ikke? Jeg har vært med t-bane uten førere. Ikke det at jeg ikke har tro på piloter, men gjennomtestede og riktig konstruerte maskiner har en feilrate som er ufattelig mye mindre enn mennesker. Du kan jo bare se på ulykkes-statistikkene, hvem svikter, man or machine? Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 7. april 2005 Skrevet 7. april 2005 Jeg er også overbevist om at vi en "vakker" dag vil få flymaskiner uten piloter, både sivil og militært. Som Dag sier er feilprosenten veldig lav med maskiner, og dessuten vil selvskapet slippe utgifter på flygere i jobb. (Iallefall i langt mindre grad) 30 år er ikke så veldig gæ'ærnt tippa... Innen 2030 tror jeg dette er en realitet.. Siter
Morten B. Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Jeg tror at flyselskapene vil ha problemer med å få folk til å skjønne at dette går bra selvom det ikke er noen piloter ombord. 90% av befolkningen kan jo lite eller ingenting om fly, og jeg tror derfor at frykten for det "ukjente" vil ta overhånd og hindre flyselskapene i å utføre dette. Er dog bare mine tanker :-) -Morten- Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 8. april 2005 Premium Medlem Skrevet 8. april 2005 Hvorfor ikke? Jeg har vært med t-bane uten førere. Og fly går på skinner? Teknologien for førerløse fly har vi, men som Torbjørn Fjeld beskrev så bra: Det tviler jeg på... Ikke at datamaskiner ikke vil ha kapasiteten, men fordi mennesker aldri vil overlate sin sjebne til en computer uten at det vil være mennesker tilstede med muligheten for å gripe inn, og ei heller at en computer har siste ordet! Vi har sendt båter ubemannet tvers over Stillehavet fra kai til kai uten problemer, så jeg tror vi ser en veldig automatisert handelsflåte i fremtiden før vi ser flyene blir ubemannet med piloten sittende til å overvåke flighten fra et kontrollrom. Siter
Tommy Olsen Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Kjære alle sammen... Ville dere ha satt dere i et førerløst fly? Murphys anyone? Og sammenligne fly med båter er vel kanskje noe søkt... Bare tenk på hastigheten et fly opererer med ift en båt... Jeg vil påstå at tiden til å reagere er temmelig innskrenket... Dessuten er vel pilotene det eneste fleksible leddet i systemet. Hva skjer om noe ikke som er planlagt skjer? En datamaskin/system er jo ikke kjent for å improvisere... Siter
DM Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Hvorfor ikke? Jeg har vært med t-bane uten førere. Og fly går på skinner? Ehh, det var en halvironisk bemerkning. Men du kunne jo fortalt folk for 70 år siden at 50 år senere de kunne ta tog uten fører fra stasjon til stasjon. Teknologien for førerløse fly har vi, men som Torbjørn Fjeld beskrev så bra: Det tviler jeg på... Ikke at datamaskiner ikke vil ha kapasiteten, men fordi mennesker aldri vil overlate sin sjebne til en computer uten at det vil være mennesker tilstede med muligheten for å gripe inn, og ei heller at en computer har siste ordet! Når du sitter og overvåker en autoland, så er det flyet som flyr, og du følger med. Du passer på at det ikke skjer noe galt. Men du er HELT avhengig av at automatikken fungerer når du trykker på autopilot disconnect, og at FBW fungerer for at du skal ha muligheten til å rette opp feilen dersom autopiloten ikke fungerer som den skal. Er du ikke redd for at det en dag skal poppe opp "access denied, please enter administrator passord" en dag du prøver å slå av autopiloten? Faktum er at et fly som flys automatisk og overvåkes fra bakken ikke er milevis fra dagens situasjon. Skrittet fra luftfarten i midten av forrige århundre til dagens teknologi er større enn skrittet til fjernstyrte og automatiske fly. 30¨år er kanskje litt optimistisk, men jeg vedder mye på at det i dag jobbes intenst med løsninger. Disse må selvsagt testes gang på gang, og forbedringer gjøres, men etter hvert vil det komme. Rimifiseringen overflødiggjør nok en arbeidsgruppe. Og folk flest har ikke mye peiling på hva de flyr med. De vet aldri om det var flyet som landet selv, eller om det var piloten, de færreste vet at en to-motors er tryggere over Atlanterhavet enn en 4-motors, og alle vil bare ha en billigst mulig tur Siter
Stig Sandnes Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 Har dere sett på discovery igjen nå gutta For å si det slik, folk vet ikke så lite om fly, at de vil la en PC ta seg av hele greia. Å putte 500 mennesker inn i noe 35-40.000 fot, som er styrt av en som sitter nede i en kjeller og flyr det. Som nevnt tidligere, Murphys. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 8. april 2005 Skrevet 8. april 2005 de færreste vet at en to-motors er tryggere over Atlanterhavet enn en 4-motors, å hva bygger du den påstanden på da? M Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.