Gå til innhold

NY.... (VATSIM)


Gert Andreas Barring

Anbefalte innlegg

Du trenger å kunne terminologien (ord og uttrykk) som brukes når du flyr online. Du trenger ikke prate så mye bare du vet hva du snakker om. Du kan også lære mye av å lytte til voicekanalene med mye trafikk. Ellers er atc som regel behjelpelig om du er usikker. Men du må vite det mest grunnleggende.

 

Ellers henviser jeg til øverste emne i Vatsim/IVAO forumet som handler om onlineflyging.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg gjorde det for å lære meg terminologien: Fant først en oversikt over alle frasene, printet den ut og pugget frasene utenat. Deretter gikk jeg gjennom mange eksempler hvor frasene ble brukt, på en slik måte at jeg såg tydelig sammenhengen frasene ble brukt i, og at jeg kunne kjenne gjen situasjonene når jeg selv skulle snakke.

 

Alt følge faste prosedyrer, og så lenge det ikke skjer noe unormalt, så kan du forvente hva ATC vil si til deg (sånn omtrent), og hva du skal svare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har flydd mye med default atc på fs, hjelper det også en del. Gjorde hvertfall det for meg. Det blir ikke akkurat det samme, men du lærer deg mye av basic'en, og det er det viktigste. Resten lærer man etterhvert som man flyr på VATSIM.

Det var også en del som stod på VATSIM's hjemmeside som blir sagt på en annen måte på default-fs-atc, og da brukte jeg det som passa meg best, da fikk jeg mer flyt.

Men som sagt, det som er viktigst er å lære det man kunne, og så begynne å fly\\observere online og lære resten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har brukt standard ATC i FS en del har man nok en liten fordeler. Men det er viktig å merke seg at denne baserer seg på amerikans ATC, og har dermed en del avvik fra Europeisk, og det er i såfall disse forskjellene du særlig må legge merke til. Prøv også å fly en del uten at ATC sine meldinger kommer som tekst, og uten at reply-vinduet automatisk kommer opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Gert.

 

Når du engang er blevet koblet op på vatsim og har lært det mest nødvendige/basale/elementære, så passer det nok med, at vi også starter "pilot træning" programmet.

 

Her vil du have mulighed for at komme online og spørge om alle de ting du ikke forstår. Og du kan også øve med ATC'en fx. hvordan du modtager en clearence.

 

Jeg kan ikke garantere endnu at der vil være både dansk, norsk og svensk ATC online, men ellers kan vi nok alle overkomme sprogbarrierne.

 

Jeg poster nærmere tid og sted i løbet af et par dage. Men det bliver i næste uge (Højst sandsynligt onsdag den 23. marts)

 

/peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

størsteparten bruker Text, så det er ingen hindring det "".

Mvh Ivar Rasmussen

 

Feil. Flesteparten bruker Voice. Noe som forøvrig også er det atc`r liker best.

Ingenting er værre enn å få en newbie som stiller en masse spørsmål på tekst. Det kan dere ikke nekte på. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det nødvendig å uttale seg på en slik måte at nye simmere skal føle seg ubekvem med å fly online?

 

"Ingenting er værre enn å få en newbie som stiller en masse spørsmål på tekst."

 

Jeg tror ikke du mente det så hardt som det var skrevet. Men skjerp språkbruken, tenk før dere skriver noe som både kan virke nedlatende og "skremmende" (i mangel på et bedre ord) på andre.

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

størsteparten bruker Text, så det er ingen hindring det "".

Mvh Ivar Rasmussen

 

Feil. Flesteparten bruker Voice. Noe som forøvrig også er det atc`r liker best.

Ingenting er værre enn å få en newbie som stiller en masse spørsmål på tekst. Det kan dere ikke nekte på. ""

 

Jeg nekter på det!

 

Om man har mange piloter på voice er det jo dumt om man skal bruke mye radiotid på å forklare newbies noe, serlig om det er på norsk og man har andre piloter på kanalen som ikke snakker norsk. Tar man det på tekst kan man svare akkurat når man har tid, uten å forstyrre noen andre, og man kan samtidig snakke med de andre pilotene i luftrommet. Hva er fordelen med å bruke voice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...