O85_ Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Ja, da er det endelig klart for et nytt flyin! [image]http://home.chello.no/trettum/logo.jpg[/image] For mer informasjon se Norway South Flyin! Så nå er det bare å ta på seg pilot-skjorta og finne fram snacksen, både piloter og ATC! Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Må jo ut å lufte kråka den kvelden... Får sette meg å lage alle SID/STARS til disse flyplassene da. Så får jeg se hvor jeg ender opp hen Siter
Andreas F. Tollefsen Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Flott tiltak. Skulle gjerne deltatt her, men da sitter jeg på en Singapore 777-200 ned til asia. Ut på tur igjen. Skal få tatt litt bilder av diverse fly håper jeg. Vietnam burde kanskje by på litt aviation smakebiter. Lykke til. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Knall!! Dette var virkelig på tide! I tillegg var det både rett og galt valg av dato, passer jo perfekt for oss som ennå ikke har noen planer for påskeferien, så her kommer jeg nok til å ta iallefall to landinger på Gardermoen iløpet av den fire-timers perioden dette fly-in'et pågår! Men for de som skal på hytta sammen med familien på denne kvelden, to bad for you!! (Sannhenten er at jeg misunner dere, men går i spenning å venter på at vår hytte skal bli ferdig til våren! Vil oppfordre alle som har mulighet til å stille opp, husk at dette er det første arrangementet (tror jeg) Jonas har som Event Coordinator hos VACCSCA, synes han fortjener litt ekstra oppmerksomhet og oppmøte! Jeg ser iallefall virkelig fram til dette, og det håper jeg dere andre gjør også! Sees i luften folkens!!! Så nå er det bare å ta på seg pilot-skjorta og finne fram snacksen, både piloter og ATC! Vi har en avtale! Siter
T. Paulsen Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Får håpe at SB3 virkelig kommer til Tirsdag da. Det vil jo sette en ekstra spiss på dette flyin`e. Værste som kan skje nå er "Oi. Jeg fikk datakræsj igjen så SB3 kommer nok ikke til å komme ut med det første". Da tror jeg det er på tide med kronerulling til en DVD brenner + noen dvdplater som han kan ta backup på. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Kommer SB3... da kommer jeg og Hjem og formatere maskina mi, så alt blir klart til dette *krysser fingra* Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Ser av ATC listen at ENVA_V_GND er satt opp som possisjon, tenkte bare å minne om at denne ikke lenger finnes i virkligheten. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 I den forbindelse: Virtual SAS/Braathens holder et aldri så lite "event". Alle vil fly fra sin nærmeste flyplass til Oslo, og deretter til en av de andre. Så dere får mye trafikk! Både oss og maaaange andre forhåpentligvis! Siter
Jan Kristiansen Skrevet 11. mars 2005 Skrevet 11. mars 2005 Hmm, SQ-box3 kommer vel ikke 15.mars!! Fra SquawkBox3 forum: I'm on track for a March 15 release of the RC4 build. General public release is still slated for the last week in March.. Er vel ikke mer å si om den saken sålangt Siter
Stig Sandnes Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Ser av ATC listen at ENVA_V_GND er satt opp som possisjon, tenkte bare å minne om at denne ikke lenger finnes i virkligheten. Og benyttes aldri under tung trafikk? Bodø har heller ikke GND til vanlig, men er oppe på 121.900 (?) under tung trafikk, det være feks. øvelse eller andre store ting. Siter
Kristian B.bood Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Mener ikke å være noen festbrems eller noe, men hvorfor er det satt opp så mange posisjoner? For meg kan det innimellom virke som om at det er om å gjøre å sette opp flest mulige posisjoner, og så klage når man ikke får bemannet halvparten av de. Ikke det at det har skjedd nå, men det har en tendens til å skje. Ta for eksempel Oslo Control, som nå er satt opp med 3 sectorer, nord, sør og vest. Tror vi virkelig at trafikk mengen vil nå slike høyder at det er nødvendig å dele opp Oslo i 3 deler? Det samme er med Oslo Approach, der det er satt opp East, West og Director, det er sjelden man har hatt behov for alle disse posisjonene under et fly-in. Jeg tror at man kunne kutte ned de nåværende 22 posisjonene til 13 stykker, da har alle flyplassene Approach + Tower, i tillegg til Områdekontrollen som er bemannet med en flygeleder hver (+ GM med GND). Hvis det blir stor pågang av ATC som vil delta, så kan man heller opprette Ground posisjoner rundt om. Mener som sagt ikke å være noen festbrems her, men jeg mener at dette er en feil som even teamet gjør om og om igjen. Siter
O85_ Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Skrevet 12. mars 2005 Hei Kristian! Bare bra at folk kommer med innspill! Mener ikke å være noen festbrems eller noe, men hvorfor er det satt opp så mange posisjoner? - Dette fordi det nå vil være ATC fra hele Scandinavia og Island. (Blir det lite ATC'er så slås visse sektorer og FIR's sammen) Tror vi virkelig at trafikk mengen vil nå slike høyder at det er nødvendig å dele opp Oslo i 3 deler? - Ja, det tror jeg! Grunnen til hvorfor Oslo er delt i 3 sektorer er fordi 1,Øke realismen 2,få bedre traffic flow 3, ikke fullt så stort press som om det hadde vært 1 del. Et av poengene med dette flyinet, er at de flyplassene som er med skal være "fully staffed" som i real life rushet. Blir det dårlig med ATC ja, så kutter vi ned på posisjonene og! Dette er mitt første flyin som Event Coordinator pluss et "prøveprosjekt" for de utenlandske ATC'ene. Vi får se hvordan det går, og evt ta lærdom av det ved senere flyin. Siter
Kristian B.bood Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Skjønner poenget med at man skal øke realismen mest mulig, men er det ikke meningen at det skal være moro å delta både for ATC og og piloter? Da må det jo ikke luftrommet deles opp såpass mye at hver controller blir sittende med en topp på 3 fly om gangen. Greit at vi vil ha det realistisk, men det skal være moro og. (Det jeg skrev ovenfor her har bakgrunn i tidligere events i vaccsca sin regi.) Jeg mener at man under et flyin ikke bør sette opp flere posisjoner enn det er behov for, for morroa for ATC er jo faktisk å løse konflikter og holde seg et skritt foran, ikke å sitte å tvinne tommeltotter mens to prikker beveger seg fra øst mot vest. Og det samme er det jo for pilotene og, det å høre at det er andre piloter i luftrommet rundt seg, at det er trafikk på radioen. Det jeg er redd for er at "underholdningen" i dette (i mangel på et bedre ord) skal ofres for "økt realisme" og antall posisjoner. Realisme ville vel vært å opprette posisjoner etter trafikkmengde, og ikke fylle opp så mange posisjoner man klarer. Kall meg gjerne pessimist, hehe (), men det er ihvertfall det jeg mener. Det har kanskje også noe med at jeg er litt lei av at man setter opp X antall posisjoner, og så truer med å avlyse eventet hvis folk ikke melder seg som ATC fordi man plutselig finner ut at man har vært litt for optimistiske ang. deltagelse av ATC. Vil også ta med på slutten at jeg syns det er utrolig bra med nye flyin's og jobben dere gjør, selv om jeg kanskje er litt uenig i div. ting, hehe Vi får se hvordan det går. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Ser av ATC listen at ENVA_V_GND er satt opp som possisjon, tenkte bare å minne om at denne ikke lenger finnes i virkligheten. Og benyttes aldri under tung trafikk? Bodø har heller ikke GND til vanlig, men er oppe på 121.900 (?) under tung trafikk, det være feks. øvelse eller andre store ting. Frekvensen brukes aldri, selv ikke når det er "mye" trafikk her. Dette kan vel komme av at det skjelden er så mye trafikk på en gang etter at Luftforsvaret flyttet fra Værnes til Bodø. Siter
O85_ Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Skrevet 12. mars 2005 Flyinet blir ikke avlyst hvis vi ikke klarer å staffe alle posisjonene! som jeg skrev ovenfor så slår vi heller sammen posisjonene. Og jo, selvfølgelig er poenget at vi skal ha det morro! men det er bedre å stille sterkt med ATC enn å stille svakt. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 12. mars 2005 Skrevet 12. mars 2005 Mye ATC eller ikke, jeg har en god følelse for at det kommer til å stille en del piloter denne kvelden uansett! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 13. mars 2005 Skrevet 13. mars 2005 That's the spirit Ivar! Skulle bare mangle, vi skylder oss og deg en god innsats! Så jeg regner med at det er flere enn meg som kommer til å virkelig koooose seg med simulatoren om 1 uke? En ting er iallefall sikkert, det blir ingen tidlig kveld på meg! Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Mens vi som må tidlig opp Jaja, gleder meg likevel. Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Om det blir så mye trafikk at oslo må deles i 3 deler er det jo meget supert. Hvis ikke håper jeg at så mange flyplasser som mulig blir memannet. Si at vi har 15 atc. Da håper jeg heller at 11 flyplasser blir bemannet og 4 centers. I stedet for at det sitter 6 kontrollere som har gardermoen og områder rundt. gnd, app, twr, ctr, del og gud vet hva mer Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Agnor, jeg regner med at du spurte Jonas om å legge ut denne voten først? Greit nok at vi lever i et demokratisk land, men synes denne voten var litt upassende i den form av at Jonas har annsvaret for dette fly-in'et. Siter
Arild Oldervoll Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Vel, egentlig er det jo bare for ATC å melde seg på til dette flyinet uansett om det er mange posisjoner pr plass eller om det er mange flyplasser, så fordeler vi etter hvor mange som melder seg på. Det er jo klart at det gjerne er artig med mange flyplasser bemannet, men det er dumt om vi ikke får nok ATC til å bemanne alle flyplassene, og derfor er det bedre å dekke ferre plasser med mange posisjoner slik at vi bare kan velge bort noen av disse. Det er fortsatt ledige posisjoner for de som ønsker å sitte ATC! Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Agnor, jeg regner med at du spurte Jonas om å legge ut denne voten først? Greit nok at vi lever i et demokratisk land, men synes denne voten var litt upassende i den form av at Jonas har annsvaret for dette fly-in'et. Nei, jeg har ikke spurt Jonas og ikke interesserer det meg å spørre ham heller. Synes det er bra arrangert av han, men dette var bare noe _jeg_ lurte på. Alle har som du sa rett til å lure på hva man vil, og til og med ytre hva man vel, innen for visse grenser selfølgelig. Jeg synes du er litt mye å legger deg opp i andres saker, Ivar. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Agnor, jeg regner med at du spurte Jonas om å legge ut denne voten først?Greit nok at vi lever i et demokratisk land, men synes denne voten var litt upassende i den form av at Jonas har annsvaret for dette fly-in'et. Nei, jeg har ikke spurt Jonas og ikke interesserer det meg å spørre ham heller. Synes det er bra arrangert av han, men dette var bare noe _jeg_ lurte på. Alle har som du sa rett til å lure på hva man vil, og til og med ytre hva man vel, innen for visse grenser selfølgelig. Jeg synes du er litt mye å legger deg opp i andres saker, Ivar. Det er fullt mulig, men er av den typen som sier det jeg mener, om det meste. Tok det bare som at du ønsket å "endre" på måten Jonas hadde tenkt det, var det jeg reagerte på. Men ingen vits i å diskutere dette her. Siter
Werner Rafteseth Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Vel, da var maskina mi formatert.. og gjett hva.. VATSIM FUNGERER! Da dukker nok mr. Rafteseth opp på søndag ja Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 14. mars 2005 Skrevet 14. mars 2005 Pleier å funke med en liten "format" ja;) Siter
O85_ Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Skrevet 16. mars 2005 [color:"red"] Det er fortsatt ledige ATC plasser igjen! [/color] Gå inn på http://home.chello.no/trettum/ A.S.A.P! og registrer deg.[/b] Siter
TOS Skrevet 16. mars 2005 Skrevet 16. mars 2005 Då håpar eg at eg får fiksa nettoppkoblinga mi til Søndag og lagt inn all software. I såfall er eg og sjå først som LN-TKS frå Stord og nordover, og seinare som NAX *eit elleranne* frå Bergen til Gardermoen og vidare til Værnes Håapr på mykje og god trafikk Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Yes! Får anledning til å fly runden, sannsynligvis. ENGM-ENCN-ENZV-ENBR-ENVA-ENGM! GLEDER MEG SOM EN UNGE...! Oups...det er jeg jo... Siter
Daniel Eliassen Skrevet 17. mars 2005 Skrevet 17. mars 2005 Hei Jonas. Jeg har desverre ikke muligheten til å sitte på Søndag. Men jeg har et forslag til forbedring. Dette gjelder også tidligere flyins. Hvorfor ikke skrive opp hvilke stasjoner som allerede er booket? Det ville vært en fordel å kunne booke etter posisjonene som allerede er booket. F.eks at en booker ENGM APP, og en annen booker DEL? Da vil den som har tenkt å booke del, muligheten til å se at det eksisterer ingen GND og TWR, og dermed booke TWR istedet? Samme hvis en flyplass skulle være "glemt". Bare et forslag *Ble mye bruk av ordet booking her* Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.