Gå til innhold

Norway South Flyin! --VATSIM--


O85_

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Knall!! Dette var virkelig på tide!

I tillegg var det både rett og galt valg av dato, passer jo perfekt for oss som ennå ikke har noen planer for påskeferien, så her kommer jeg nok til å ta iallefall to landinger på Gardermoen iløpet av den fire-timers perioden dette fly-in'et pågår! Men for de som skal på hytta sammen med familien på denne kvelden, to bad for you!! (Sannhenten er at jeg misunner dere, men går i spenning å venter på at vår hytte skal bli ferdig til våren! ""

Vil oppfordre alle som har mulighet til å stille opp, husk at dette er det første arrangementet (tror jeg) Jonas har som Event Coordinator hos VACCSCA, synes han fortjener litt ekstra oppmerksomhet og oppmøte! Jeg ser iallefall virkelig fram til dette, og det håper jeg dere andre gjør også! Sees i luften folkens!!! ""

 

Så nå er det bare å ta på seg pilot-skjorta og finne fram snacksen, både piloter og ATC!

Vi har en avtale! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe at SB3 virkelig kommer til Tirsdag da. Det vil jo sette en ekstra spiss på dette flyin`e.

 

Værste som kan skje nå er "Oi. Jeg fikk datakræsj igjen så SB3 kommer nok ikke til å komme ut med det første".

Da tror jeg det er på tide med kronerulling til en DVD brenner + noen dvdplater som han kan ta backup på. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av ATC listen at ENVA_V_GND er satt opp som possisjon, tenkte bare å minne om at denne ikke lenger finnes i virkligheten. ""

 

Og benyttes aldri under tung trafikk? Bodø har heller ikke GND til vanlig, men er oppe på 121.900 (?) under tung trafikk, det være feks. øvelse eller andre store ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å være noen festbrems eller noe, men hvorfor er det satt opp så mange posisjoner?

For meg kan det innimellom virke som om at det er om å gjøre å sette opp flest mulige posisjoner, og så klage når man ikke får bemannet halvparten av de.

Ikke det at det har skjedd nå, men det har en tendens til å skje.

 

Ta for eksempel Oslo Control, som nå er satt opp med 3 sectorer, nord, sør og vest.

Tror vi virkelig at trafikk mengen vil nå slike høyder at det er nødvendig å dele opp Oslo i 3 deler?

Det samme er med Oslo Approach, der det er satt opp East, West og Director, det er sjelden man har hatt behov for alle disse posisjonene under et fly-in.

 

Jeg tror at man kunne kutte ned de nåværende 22 posisjonene til 13 stykker, da har alle flyplassene Approach + Tower, i tillegg til Områdekontrollen som er bemannet med en flygeleder hver (+ GM med GND).

Hvis det blir stor pågang av ATC som vil delta, så kan man heller opprette Ground posisjoner rundt om.

 

 

Mener som sagt ikke å være noen festbrems her, men jeg mener at dette er en feil som even teamet gjør om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian!

 

Bare bra at folk kommer med innspill!

 

Mener ikke å være noen festbrems eller noe, men hvorfor er det satt opp så mange posisjoner? - Dette fordi det nå vil være ATC fra hele Scandinavia og Island. (Blir det lite ATC'er så slås visse sektorer og FIR's sammen)

 

Tror vi virkelig at trafikk mengen vil nå slike høyder at det er nødvendig å dele opp Oslo i 3 deler? - Ja, det tror jeg! Grunnen til hvorfor Oslo er delt i 3 sektorer er fordi 1,Øke realismen 2,få bedre traffic flow 3, ikke fullt så stort press som om det hadde vært 1 del.

 

 

Et av poengene med dette flyinet, er at de flyplassene som er med skal være "fully staffed" som i real life rushet.

Blir det dårlig med ATC ja, så kutter vi ned på posisjonene og!

Dette er mitt første flyin som Event Coordinator pluss et "prøveprosjekt" for de utenlandske ATC'ene. Vi får se hvordan det går, og evt ta lærdom av det ved senere flyin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner poenget med at man skal øke realismen mest mulig, men er det ikke meningen at det skal være moro å delta både for ATC og og piloter?

Da må det jo ikke luftrommet deles opp såpass mye at hver controller blir sittende med en topp på 3 fly om gangen.

Greit at vi vil ha det realistisk, men det skal være moro og.

(Det jeg skrev ovenfor her har bakgrunn i tidligere events i vaccsca sin regi.)

 

Jeg mener at man under et flyin ikke bør sette opp flere posisjoner enn det er behov for, for morroa for ATC er jo faktisk å løse konflikter og holde seg et skritt foran, ikke å sitte å tvinne tommeltotter mens to prikker beveger seg fra øst mot vest.

Og det samme er det jo for pilotene og, det å høre at det er andre piloter i luftrommet rundt seg, at det er trafikk på radioen.

 

Det jeg er redd for er at "underholdningen" i dette (i mangel på et bedre ord) skal ofres for "økt realisme" og antall posisjoner.

Realisme ville vel vært å opprette posisjoner etter trafikkmengde, og ikke fylle opp så mange posisjoner man klarer.

 

Kall meg gjerne pessimist, hehe (""), men det er ihvertfall det jeg mener.

Det har kanskje også noe med at jeg er litt lei av at man setter opp X antall posisjoner, og så truer med å avlyse eventet hvis folk ikke melder seg som ATC fordi man plutselig finner ut at man har vært litt for optimistiske ang. deltagelse av ATC.

 

 

Vil også ta med på slutten at jeg syns det er utrolig bra med nye flyin's og jobben dere gjør, selv om jeg kanskje er litt uenig i div. ting, hehe ""

 

Vi får se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av ATC listen at ENVA_V_GND er satt opp som possisjon, tenkte bare å minne om at denne ikke lenger finnes i virkligheten. ""

 

Og benyttes aldri under tung trafikk? Bodø har heller ikke GND til vanlig, men er oppe på 121.900 (?) under tung trafikk, det være feks. øvelse eller andre store ting.

Frekvensen brukes aldri, selv ikke når det er "mye" trafikk her. Dette kan vel komme av at det skjelden er så mye trafikk på en gang etter at Luftforsvaret flyttet fra Værnes til Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyinet blir ikke avlyst hvis vi ikke klarer å staffe alle posisjonene! som jeg skrev ovenfor så slår vi heller sammen posisjonene.

 

Og jo, selvfølgelig er poenget at vi skal ha det morro! men det er bedre å stille sterkt med ATC enn å stille svakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det blir så mye trafikk at oslo må deles i 3 deler er det jo meget supert. Hvis ikke håper jeg at så mange flyplasser som mulig blir memannet. Si at vi har 15 atc. Da håper jeg heller at 11 flyplasser blir bemannet og 4 centers. I stedet for at det sitter 6 kontrollere som har gardermoen og områder rundt. gnd, app, twr, ctr, del og gud vet hva mer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, egentlig er det jo bare for ATC å melde seg på til dette flyinet uansett om det er mange posisjoner pr plass eller om det er mange flyplasser, så fordeler vi etter hvor mange som melder seg på. Det er jo klart at det gjerne er artig med mange flyplasser bemannet, men det er dumt om vi ikke får nok ATC til å bemanne alle flyplassene, og derfor er det bedre å dekke ferre plasser med mange posisjoner slik at vi bare kan velge bort noen av disse.

 

Det er fortsatt ledige posisjoner for de som ønsker å sitte ATC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnor, jeg regner med at du spurte Jonas om å legge ut denne voten først?

Greit nok at vi lever i et demokratisk land, men synes denne voten var litt upassende i den form av at Jonas har annsvaret for dette fly-in'et.

 

Nei, jeg har ikke spurt Jonas og ikke interesserer det meg å spørre ham heller. Synes det er bra arrangert av han, men dette var bare noe _jeg_ lurte på. Alle har som du sa rett til å lure på hva man vil, og til og med ytre hva man vel, innen for visse grenser selfølgelig. Jeg synes du er litt mye å legger deg opp i andres saker, Ivar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnor, jeg regner med at du spurte Jonas om å legge ut denne voten først?

Greit nok at vi lever i et demokratisk land, men synes denne voten var litt upassende i den form av at Jonas har annsvaret for dette fly-in'et.

 

Nei, jeg har ikke spurt Jonas og ikke interesserer det meg å spørre ham heller. Synes det er bra arrangert av han, men dette var bare noe _jeg_ lurte på. Alle har som du sa rett til å lure på hva man vil, og til og med ytre hva man vel, innen for visse grenser selfølgelig. Jeg synes du er litt mye å legger deg opp i andres saker, Ivar.

Det er fullt mulig, men er av den typen som sier det jeg mener, om det meste. Tok det bare som at du ønsket å "endre" på måten Jonas hadde tenkt det, var det jeg reagerte på. Men ingen vits i å diskutere dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då håpar eg at eg får fiksa nettoppkoblinga mi til Søndag og lagt inn all software. I såfall er eg og sjå først som LN-TKS frå Stord og nordover, og seinare som NAX *eit elleranne* frå Bergen til Gardermoen og vidare til Værnes "" Håapr på mykje og god trafikk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jonas. Jeg har desverre ikke muligheten til å sitte på Søndag. Men jeg har et forslag til forbedring. Dette gjelder også tidligere flyins. Hvorfor ikke skrive opp hvilke stasjoner som allerede er booket? Det ville vært en fordel å kunne booke etter posisjonene som allerede er booket. F.eks at en booker ENGM APP, og en annen booker DEL? Da vil den som har tenkt å booke del, muligheten til å se at det eksisterer ingen GND og TWR, og dermed booke TWR istedet? Samme hvis en flyplass skulle være "glemt".

 

Bare et forslag ""

 

*Ble mye bruk av ordet booking her* ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...