Gå til innhold

noe jeg har lurt å lenge .


Anbefalte innlegg

På C172 er det pedaler. Og på C152 (som jeg har prøvd) er nesehjulstyringen så dårlig at man må bruke differensialbremser i tillegg. Hvis det er noe styring over nesehjul da, at det er slippstrøm og haleror som gjør det i stedet ""

Men på B737 har piloten i venstresetet et lite halvmåneformet ratt som han styrer med. Når farten kommer over 80 knop eller noe sånt, går de over til å bruke pedaler og haleror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki takk for svar "" har altig trodd det var pedalene "" er det noen som vet om widerøe sine dash8 -103,300,q300 og q400 bruker pedal eller ratt . jeg satt i copiten til en dash8 på torp ,men kunne ikke huske omm det var ratt der """" dash8 er jo ett småffly men det frakter en del folk også ""noen som vet ""

 

Dash 8 har også "tiller", til venstre for Kapteinen sitt sete...

 

...og nei, Dash 8 er ikke et småfly....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i de flotte fine Airbus'ene er selvsagt tiller på begge sider standard, slik at enten kapteinen eller styrmannen kan taxe...

 

Pah! Har Fokkern å!

 

Är Tillern FBW också, eller heter det TBW då? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bremser ved å trykke tuppen på pedalene ned (begge).

 

Er jo ikke spesiellt vilktig å ha styrehjul på høyresiden, det er uansett kapteinen som den tar jobben. ""

Det første jeg la merke til da jeg besøkte Fokker 50 cockpiten var faktisk at det var et "styrehjul" for mye! ""

 

 

GG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bremser ved å trykke tuppen på pedalene ned (begge).

 

Er jo ikke spesiellt vilktig å ha styrehjul på høyresiden, det er uansett kapteinen som den tar jobben. ""

 

Heh.. Det var jo en fin konklusjon.. ...så de selskapene som bestiller f.eks en Boeing med to tillere gjør dette bare for å være kule?

 

Fokker 70 (KLC sine iallefall) har også to tillere, om jeg husker rett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg mente.

 

Jeg tenkte mest på SAS...

 

En Fokker pilot jeg spurte sa at de aldri brukte det venstre styrehjulet. Mulig mekanikere eller noe trenger det... Ivartfall, hvis SAS nå skulle montert dobbelt opp med styrespaker i alle 737erne deres ville ikke det vært sparing av penger. Tror ikke det er noe problem slik som SAS har det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fokker pilot jeg spurte sa at de aldri brukte det venstre styrehjulet.

 

Det är den högra ratten som inte används. Vi styrmän sitter till Höger.

I SAS Fokker 50 är det Kapten som taxar från vänster sida ja. Det är helt enkelt SAS sin procedyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är den högra ratten som inte används. Vi styrmän sitter till Höger.

I SAS Fokker 50 är det Kapten som taxar från vänster sida ja. Det är helt enkelt SAS sin procedyre.

 

Ja, huff! Nå blander jeg alt her. Mente selvfølgelig at høyre ikke brukes, beklager.

 

Da jeg skrev innlegget tenkte jeg på SAS, men skrev det desverre ikke ned (glemte det), beklager så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...