Morten Alexsander Hovik Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Hei hei her er ett ganske dumt spørsmål. en ting jeg har aldrig lagkt merke til eller spørt om . når jeg har hvert i en copit så mange ganger. hvilken ting i copiten bruker man å styre fårhjulet i fly ?? Siter
Alexander Storvig Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Har alltid trodd det var pedalene, mulig jeg tar feil Siter
Kristoffer Birkaas Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Hei.. Visst det er bakkestyringen du mener, så styres det med pedalene.. Hilsen Kristoffer Siter
Frode Sveinungsen Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Er det ikke noen fly som har et slags hjul/bryter i cockpit de bruker til å styre forhjulet med også da?? Hvertfall inntil de når en viss hastighet eller.no.. Mener det var noe greier til venstre for kapteinen i Saab 340 bla.a...?? Siter
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 tror ATR-42.500 har det. med eget håndtak på venstre side for kapteinen. corect me if I`m wrong. Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 På C172 er det pedaler. Og på C152 (som jeg har prøvd) er nesehjulstyringen så dårlig at man må bruke differensialbremser i tillegg. Hvis det er noe styring over nesehjul da, at det er slippstrøm og haleror som gjør det i stedet Men på B737 har piloten i venstresetet et lite halvmåneformet ratt som han styrer med. Når farten kommer over 80 knop eller noe sånt, går de over til å bruke pedaler og haleror. Siter
Kristoffer Birkaas Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 oki.. det har jeg aldri hørt før, dette med andre måter å styre på bakken enn pedalene.. Da lærte jeg det . Har selv bare fløyet Cessna 172, og en Piper. De ble styrt med pedaler... Hilsen Kristoffer Siter
Øyvind Hansen Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Store fly har eget "ratt"/tiller, små fly bruker pedaler. Siter
Morten Alexsander Hovik Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Skrevet 7. mars 2005 oki takk for svar har altig trodd det var pedalene er det noen som vet om widerøe sine dash8 -103,300,q300 og q400 bruker pedal eller ratt . jeg satt i copiten til en dash8 på torp ,men kunne ikke huske omm det var ratt der dash8 er jo ett småffly men det frakter en del folk også noen som vet Siter
T F Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Og i de flotte fine Airbus'ene er selvsagt tiller på begge sider standard, slik at enten kapteinen eller styrmannen kan taxe... Hilsen Torbjørn Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 oki takk for svar har altig trodd det var pedalene er det noen som vet om widerøe sine dash8 -103,300,q300 og q400 bruker pedal eller ratt . jeg satt i copiten til en dash8 på torp ,men kunne ikke huske omm det var ratt der dash8 er jo ett småffly men det frakter en del folk også noen som vet Dash 8 har også "tiller", til venstre for Kapteinen sitt sete... ...og nei, Dash 8 er ikke et småfly.... Siter
Gjest Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Og i de flotte fine Airbus'ene er selvsagt tiller på begge sider standard, slik at enten kapteinen eller styrmannen kan taxe... Pah! Har Fokkern å! Är Tillern FBW också, eller heter det TBW då? Siter
Ole Theodor Holland Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Siden vi er igang med svinging og sånt. Hvordan er det man bremser?. Jeg har aldri fått med meg hvordan man gjør dette.... Siter
Martin Schjetne Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 man bremser ved å trykke inn pedalene slik som på en bil, men man må bremse like mye på hver fot, for ellers bruker man "Differential Brakes", og da bremser man mer på den ene siden enn den andre... mvh martin Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Og i de flotte fine Airbus'ene er selvsagt tiller på begge sider standard, slik at enten kapteinen eller styrmannen kan taxe... Hilsen Torbjørn Det kan faktisk bestilles på Boeing maskinene også, men det er visst ikke så mange som vil ha det. Siter
Geir G Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 En bremser ved å trykke tuppen på pedalene ned (begge). Er jo ikke spesiellt vilktig å ha styrehjul på høyresiden, det er uansett kapteinen som den tar jobben. Det første jeg la merke til da jeg besøkte Fokker 50 cockpiten var faktisk at det var et "styrehjul" for mye! GG Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 En bremser ved å trykke tuppen på pedalene ned (begge). Er jo ikke spesiellt vilktig å ha styrehjul på høyresiden, det er uansett kapteinen som den tar jobben. Heh.. Det var jo en fin konklusjon.. ...så de selskapene som bestiller f.eks en Boeing med to tillere gjør dette bare for å være kule? Fokker 70 (KLC sine iallefall) har også to tillere, om jeg husker rett... Siter
Geir G Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg tenkte mest på SAS... En Fokker pilot jeg spurte sa at de aldri brukte det venstre styrehjulet. Mulig mekanikere eller noe trenger det... Ivartfall, hvis SAS nå skulle montert dobbelt opp med styrespaker i alle 737erne deres ville ikke det vært sparing av penger. Tror ikke det er noe problem slik som SAS har det nå. Siter
Gjest Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 En Fokker pilot jeg spurte sa at de aldri brukte det venstre styrehjulet. Det är den högra ratten som inte används. Vi styrmän sitter till Höger. I SAS Fokker 50 är det Kapten som taxar från vänster sida ja. Det är helt enkelt SAS sin procedyre. Siter
Kenneth G. Sørensen Skrevet 7. mars 2005 Skrevet 7. mars 2005 Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg tenkte mest på SAS... [ironi]Åja.. Det burde jeg jo ha skjønt.. Det kom jo så klart frem hva du tenkte mener jeg...[/ironi] Siter
Simen Stene Bjørke Skrevet 8. mars 2005 Skrevet 8. mars 2005 Det er pedalene du styrer med....Det kan komme an på hvilket fly da! Siter
Geir G Skrevet 8. mars 2005 Skrevet 8. mars 2005 Det är den högra ratten som inte används. Vi styrmän sitter till Höger. I SAS Fokker 50 är det Kapten som taxar från vänster sida ja. Det är helt enkelt SAS sin procedyre. Ja, huff! Nå blander jeg alt her. Mente selvfølgelig at høyre ikke brukes, beklager. Da jeg skrev innlegget tenkte jeg på SAS, men skrev det desverre ikke ned (glemte det), beklager så mye. Siter
Joakim Brestrup Skrevet 9. mars 2005 Skrevet 9. mars 2005 ... copiten bruker man å styre fårhjulet i fly "Fårhjulet". Er det hjulet som står foran eller bak grisehulet? Eller ved siden av kuhjulet? Siter
Gjest Skrevet 9. mars 2005 Skrevet 9. mars 2005 Er det hjulet som står foran eller bak grisehulet? Grisehulet..? Är det cockpit? Siter
Agnor Bertheussen Skrevet 9. mars 2005 Skrevet 9. mars 2005 hehe.. måtte le litt der var veldig bra! enda bedre om han hadde skrevet Får-Hjul! =) (fått det poengtert skikkelig) Siter
Mads-Inge Otterstad Skrevet 9. mars 2005 Skrevet 9. mars 2005 Er det hjulet som står foran eller bak grisehulet? Grisehulet..? Är det cockpit? Spørs om det sitter en bråkjekk svenske der Siter
Gjest Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Mads, jag var lite rädd för att du skulle få skador av lösningsmedlet igår... Siter
T F Skrevet 10. mars 2005 Skrevet 10. mars 2005 Är Tillern FBW också, eller heter det TBW då? Ja, den er faktisk det. Hilsen Torbjørn Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.