Gå til innhold

747-200 + mye vind= farlig?


Per-kristian Jensen

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vindmåleren i FS går ikke lengre opp så jeg har nok langt over 100knop Sidevind.. er det trygt å fly med denne vinden?

 

hehe, den var ny! Vindmåleren din går nok langt over 100 knop og det er ikke farlig å fly i slike jetstreams.

Så her forleden en nettside hvor piloter tok bilde av ND for å vise hvor høye vindhastigheter de har fløyet i. Der så jeg bilder på hastigheter opp mot 250 knop "" og GS på ca 650 knop (tailwind).

Bare synd at jeg ikke husker hvor jeg kom over den siden //altzhimer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at dette er direkte farlig, tror nok flyet skal tåle mer enn det der!

For det jeg husker så skal det litt til for at man skal få en ren sidevind, tror ikke dette er tilfellet om man flyr på en retning av 360' og har vinden fra 270' engang.

Synes å huske at jeg leste om dette en plass, er det noen som kan si litt mer om dette og utdype det litt? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gang heller m\\s med 1.852 så blir det mer korrekt! 1852 meter i ei nm vet dere ""

 

Sludder! ""

 

1 knop = 1nm/time = 1852 m/time

1 m/s = 3600 m/time

 

Altså er 1 m/s =1,944 knop (ca 2 for å gjøre det enkelt)

 

Du snakker om km/h --> knop

 

M

 

KORREKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar helt feil... men sidevind påvirker vel egentlig ikke et fly så mye når det er i lufta, flyet beveger seg jo bare i forhold til en luftmasse, og den luftmassen beveger seg i forhold til bakken igjen.

Så hvis man ser bort i fra hvordan flyet beveger seg i forhold til bakken har det vel egentlig ingen ting å si hvor det blåser fra, sånn med tanke på aircraft limnitations osv... Man må jo etterhvert legge opp for drift osv, men den relative luftstrømmen over flyet er fortsatt rett bakover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...