Per-kristian Jensen Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Er det farliog å fly med over 100knops sidevind? flyr med Northwest 747-200CG på vei fra KDTW til KLAX. Tok av med nesevind på 16knop er nå i FL300 (cruise) og har wind 328 at 99knot. Vindmåleren i FS går ikke lengre opp så jeg har nok langt over 100knop Sidevind.. er det trygt å fly med denne vinden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg har dessverre ingen svar på dette, men hvilken B742 er det du bruker? Ready for Pushback? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Bruker Project Opensky sin 747-200 med Northwest paint. (PS! er Cargo model) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Ok, men hvilket panel er det du bruker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-kristian Jensen Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 deafault.... hvordan det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg savner et flott B742 panel Jeg får vel kjøpe RFP... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hahahahha !! For noen IDIOTISKE spörsmål du kommer med når han spör om noe helt annet... herregud !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hvorfor er det SÅ IDIOTISK? Sorry, men jeg bare spurte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 24. januar 2005 Premium Medlem Del Skrevet 24. januar 2005 Vindmåleren i FS går ikke lengre opp så jeg har nok langt over 100knop Sidevind.. er det trygt å fly med denne vinden? hehe, den var ny! Vindmåleren din går nok langt over 100 knop og det er ikke farlig å fly i slike jetstreams. Så her forleden en nettside hvor piloter tok bilde av ND for å vise hvor høye vindhastigheter de har fløyet i. Der så jeg bilder på hastigheter opp mot 250 knop og GS på ca 650 knop (tailwind). Bare synd at jeg ikke husker hvor jeg kom over den siden //altzhimer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Tviler på at dette er direkte farlig, tror nok flyet skal tåle mer enn det der! For det jeg husker så skal det litt til for at man skal få en ren sidevind, tror ikke dette er tilfellet om man flyr på en retning av 360' og har vinden fra 270' engang. Synes å huske at jeg leste om dette en plass, er det noen som kan si litt mer om dette og utdype det litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Thoresen Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Sjekk ut groundspeedrecords.com. Her er det lagt ut ND bilder som viser groundspeed osv. Der kan du jo plukke opp vinden også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 24. januar 2005 Premium Medlem Del Skrevet 24. januar 2005 groundspeedrecords.com ahh, thats it! Takk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Neida, det er ikke farlig - går bare saktere da du må fly sidelengs Her er f.eks Jetstreamen over Norge i dag. Ikke uvanlig med langt over 100 kts for ikke å snakke om ett par hundre PS: Hvis du ganger m/s med 2 så får du knop (m/s*2=kts) [image]http://www.xplanefreeware.net/~morten/jpgs7/2xeu_jt.gif[/image] MM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Svarstad Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Faktisk tror jeg det er 1.94384449nm = 1m\\s Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin Pettersen Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Gang heller m\\s med 1.852 så blir det mer korrekt! 1852 meter i ei nm vet dere Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Gang heller m\\s med 1.852 så blir det mer korrekt! 1852 meter i ei nm vet dere Skulle være rart om ikke du Kevin viste det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Gang heller m\\s med 1.852 så blir det mer korrekt! 1852 meter i ei nm vet dere Sludder! 1 knop = 1nm/time = 1852 m/time 1 m/s = 3600 m/time Altså er 1 m/s =1,944 knop (ca 2 for å gjøre det enkelt) Du snakker om km/h --> knop M Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Gang heller m\\s med 1.852 så blir det mer korrekt! 1852 meter i ei nm vet dere Sludder! 1 knop = 1nm/time = 1852 m/time 1 m/s = 3600 m/time Altså er 1 m/s =1,944 knop (ca 2 for å gjøre det enkelt) Du snakker om km/h --> knop M KORREKT! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin Pettersen Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 I aller høyeste grad korrekt! Aner ikke hvor jeg fikk det fra men jeg svarte ut fra vindhastighet i km\\t! Kan ikke gjøre annet enn å beklage og legge hodet fram for hugg! My bad! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten W Melhuus Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 No Problem, Tilhører generasjonen som lærte å navigere med kart, kompass, passer, parallell forskyver og tidevannstabeller MM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif-Erik Stene Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Mulig jeg tar helt feil... men sidevind påvirker vel egentlig ikke et fly så mye når det er i lufta, flyet beveger seg jo bare i forhold til en luftmasse, og den luftmassen beveger seg i forhold til bakken igjen. Så hvis man ser bort i fra hvordan flyet beveger seg i forhold til bakken har det vel egentlig ingen ting å si hvor det blåser fra, sånn med tanke på aircraft limnitations osv... Man må jo etterhvert legge opp for drift osv, men den relative luftstrømmen over flyet er fortsatt rett bakover... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knut Einar Sylte Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Apropo vind.. Da jeg var på jobb i går blåste det ganske godt i høyden. Ruteflya fra Gardermoen på vei nordover til Evenes, Bardufoss og Tromsø sleit seg sakte men sikkert nordover med en groundspeed på 280kts i FL350-410. Sørover desto fortere rundt 550-560kts. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin Pettersen Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 No Problem, Tilhører generasjonen som lærte å navigere med kart, kompass, passer, parallell forskyver og tidevannstabeller MM Hehe, vi lærer det også men når lærerne skal prøve å kombinere det med nymotens elektroniske innretninger de ikke forstår seg på blir det bare tull Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.