Gå til innhold

Storinnrykk fra Norge!!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Riktig god morgen alle sammen!

Har igjen en slik natt jeg har etter alle ferier, umulig å få sove når man har snudd døgnet på hodet.

Mens jeg lå i senga å leste flynytt lot jeg mine tanker surre igjennom toppetasjen, litt damer, mye flygning og pluttselig fikk jeg en idè!

 

Jeg får vondt av å se hvor lite aktivitet det har vært både her på VATSIM delen av forumet og VATSIM generellt, da ikke bare i Norge men over hele verden.

Joda, det har vært ferie, men fortsatt synes jeg det har vært merkverdig mindre aktivitet enn jeg kan huske at det var på samme tid i fjor.

Føler et vist annsvar for at aktivitetsnivået holder seg på et nivå som er litt høyere enn per. i dag, og finnes det noe bedre enn å arrangere et felles arrangement for å blomstre den opp igjen?

 

Hva sier dere til at vi arrangerer et fly-in på egent iniativ? Har ikke hørt eller sett mye fra VACCSCA administrasjonen rundt akkurat dette, så nå synes jeg det er på tide at vi ordner noe selv.

Hva om vi setter pilotene i fokus under dette fly-in'et?

Denne gangen er det ikke i regi av Gutta På Tur, noe som vil si at jeg ønsker at erfarne, mellomerfarne og amatører blir med å flyr, bare for å vise at vi nordboere er i live og at vi kan få til noe når vi bare går inn for det.

Vet at intressen for noe slikt er realtivt høy, det har jeg fra engasjemanget som har vist seg når det har vært snakk om Gutta På Tur (selv om sist arrangement ble en fjasko).

Hva sier dere så til å samle så mange norske, evt. skandinaviske piloter som mulig for å ta en flytur sammen til de sydligere breddegrader?

Kom med innspill, dette er tross alt et arrangement for oss VATSIM brukere! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ivar bra tiltak. Har noen synspunkter jeg vil fremme før en eventuel avgjørelse blir tatt. Flyturen bør ikke vare alt for lang, mye morrore når vi ser en stripe av fly fra avgang til landing. Altså fra 1:30 til 2 timer max! Tenker meg da til Tyskland, Frankrike, England, Finland og i disse traktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag her, men husk at vi vil prøve å gjøre denne flighten så vennlig mot alle "erfarings" nivåer som overhodet mulig.

Derfor må vi regulere etter tidspunkt på døgnet og trafikkflyt til den aktuelle flyplassen.

Tar seg ikke særlig godt ut å komme med et lass med piloter som har lite eller ingen kjennskap til STAR/SID..

Men er enig i at syden kanskje blir litt langt, er bare litt keen på en syden tur, men det kan jo vi kamerat gutta fikse selv senere.

Så en tur/retur til en av landene som ligger i sentral Europa.

Det ser seg selv at det denne turen må arrangeres i en helg, har selv ikke mulighet på hverdager, og har et mål å få arrangert det slik at vi kan fly på dagtid da dette er mest vennlig med tanke på våre med piloter som kanskje ikke har like avansert innsikt som enkelte andre. ""

Men for at noe slikt skal bli en realitet så må jeg nesten få kunne forlange litt engasjemang blandt dere, så finnes det noen flere innspill der ute så er de hjertelig velkommen! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar en ting du skal vite! De som ikke er med i "Gutta på Tur" gjengen er ikke helt idioter for å si det rett ut. Du har nevt de som om de ikke har peiling i det hele tatt. Har enda ikke opplevd at det kommer en som har rota det til så mye at det går helt galt for alle andre på VATSIM, kanskje du har det, men det får heller være. Og en annen ting som også er viktig. Man trenger ikke SID/STAR til de flyplassene man skal til! Det er bare å spørre om å få vektorering så ordner det seg helt fint uten SID/STAR. Jeg fåretrekker selv å bruke SID/STAR når jeg er ute og flyr, men det hender seg at jeg spør om vektorering hvis jeg føler for det, og jeg har enda ikke opplevd at jeg har landa på en annen flyplass. Så tenk deg bedre om før du trakaserer andre som ikke er med i "Gutta på tur" gjengen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke med i "Gutta på tur", og føler ikke meg ikke utsatt for noe trakasering... ""

 

Prøv gjerne å fly til flyplass midt i et flyin, og spør om å få vektoring. Skjer det, blir det et evig kaos uten like...(men er det er lite/middels trafikk, så går det jo som oftest helt fint) Heldigvis er det bare sim, så man må jo for all del prøve..

 

 

Men at det er lite trafikk i Norge på begge fronter er jeg enig i. Heldigvis fikk jeg Stockholm ctr til å føre meg ned til GM igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre, skivebom!!!! ""

Nå må du ikke være så paranoid kamerat, mulig det er jeg som har vært litt uklar i min uttalelse men dette er langt ifra det jeg mener. Hvis flere har oppfattet det på samme måte som Sondre så må jeg bare virkelig beklage!

 

Det jeg mente var at det finnes primært tre typer piloter på VATSIM. De "erfarne", "mindre erfarne" og "uerfarne". Var på ingen måte ment som å henge ut noen, lang i fra!

Men jeg har selv fra flere episoder erfart at "uerfarne" pluss høy traffic rate kommer dårlig overens!

De har mye mer å tenke på enn de andre, i tillegg til å holde styr på flyet skal en også tenke over prossedyrene å svare på flygelederens instrukser. Vi vet alle hvor stressende en slik situasjon kan være, vi har alle vært der!

Og når ATC i tillegg snakker et fremmedspråk kan det fort oppstå kommunikasjonsproblemer, det opplever jeg fortsatt den dag i dag etter over 1000 flytimer!

Derfor gjør vi kanskje lurt i å velge enten en tid på døgnet hvor det ikke er så mye trafikk, eller at vi velger en flyplass av mindre skala med mindre trafikk inn og ut.. Fortsatt uenig?

 

Min hensikt var å ta hensyn, ikke å henge ut de som ikke er med i Gutta På Tur, for all del!!! Reagerte litt sterkt på akkurat det der med tanke på at det er det siste vi ønsker! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere!

 

Vaccsca har planer om å få til ett Marathon flyin i slutten av Januar..

 

Det kommer også til å bli flere flyin utover våren.

 

Vi i event gruppa vil komme tilbake med mer informasjon så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Nytt år alle!

Now we're talking.

Hører interessant ut.Blir gjerne med.Er fortsatt en NEWBIE,men synes onlineflyging er flotte greier.

Vært rolig med flyging på meg også i Jula,men et par turer ble det.Var litt tung i rumpa før jeg kom meg online disse gangene,og dermed var Controller'n logget av.Jaja.Bedre lykke neste gang tenkte jeg.

Er også i utgangspunktet for en "passe"lang tur.Rundt 2 timer etc.

 

Må visst begynne å trene på SID/STAR etterhvert.

 

Er enig at det kan bli hektisk med mange fly og vektorering(erfaring..hehe)og spesielt når voice'n hakker.

 

 

Asbjørn Furu

Orbit63/LN-AFU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe jeg har lyst til å bli med på "" Men blir det slik at vi garranterer oss ATC? Det er jo det som er hele morroa med onlineflyging-->ATC!

 

Synes dette var et kjempeflott forslag! Håper mange blir med på å gjøre dette mulig. Gleder meg allerede ""

 

Synes det er ganske liten trafikk i Norge egentlig...Men mest av alt: Lite ATC "" Synes at det kunne vært mye mer ATC!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm har trøbbel med å komme på som pilot på VATSIM så kansje ATC? (Hvis dere ikke drar fra ENGM) kan være så høyt som APP

Er ikke du suspandert?

 

Synes jeg foreløbig har fått litt lite respons på dette, iallefall for lite til å arrangere tur.

Flere som melder interesse? ""

ATC skal vi nok fikse, iallefall i Norge, men tar ikke på meg arbeid med å "bestille" noen i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, den er grei.. I utlandet er det ganske mye uansett. Hele Danmark, Tyskland og England var dekket av ATC igår--> Ingen i Norge "" Så først: ATC i Norge!

 

Håper flere melder for interesse.... Gleder meg ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forteller du alt du gjør...? At du formaterer PCen har vel ingenting med at vi skal fly?

 

Ikke ta det ille opp ""

 

Fordi han snakket tidliger i denne tråden om at han skulle gjøre det for så å være med (tror jeg det var, snakker av hukommelse nå...), så derfor rapporterer han bare at han er klar igjen med nyformatert PC :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg foreløbig har fått litt lite respons på dette, iallefall for lite til å arrangere tur.

Flere som melder interesse? ""

ATC skal vi nok fikse, iallefall i Norge, men tar ikke på meg arbeid med å "bestille" noen i utlandet.

 

Jeg kommer hvertfall, og når turen først er avtalt med dato og tid kommer det alltid noen til.

For meg er det veldig passende med lørdag om en uke...(trådløst ADSL blir lagt inn på fredag) """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor forteller du alt du gjør...? At du formaterer PCen har vel ingenting med at vi skal fly?

 

Ikke ta det ille opp ""

 

Fordi han snakket tidliger i denne tråden om at han skulle gjøre det for så å være med (tror jeg det var, snakker av hukommelse nå...), så derfor rapporterer han bare at han er klar igjen med nyformatert PC :P

 

Joda, greit at han kanskje sier det... men han sier hva han innstalerer og at han gjør det "" Men bare glem dette..

 

Ivar: Høres flott ut! Bare dette går i orden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...