Gå til innhold

Vatsim helt Dødt?


Christian Sager

Anbefalte innlegg

Har vatsim blitt syk uten at jeg har fått vite det?

Hvertfall virker det slik.

 

Hadde tenkt å sitte ATC i noen timer denne uka (som vanlig?)

men etter utviklingen de siste ukene vet jeg rett og slett ikke om jeg orker.

I det siste har det vert MEGET lite fly å¨vatsim i norge og delvis Europa.

Har interessen blitt så dalende?

 

I klartekst.

Det blir bare mindre og mindre fly online, og vi som sitter ATC sitter rett og slett og kjeder oss til tider.

 

Det skal vel ikke være slik at det sitter feks. 5 ATC og er 3 fly???? jeg hadde forstått det om dette hadde vert 1 eller 2 timer, men det gjelder for hele kvelder.

Skremmer vi som sitter ATC bort pilotene?? Synes folk det er for Useriøst/Dumt? eller skremmer vi som sitter ATC rett og slett bort pilotene? Eller har det rett og slett andre årsaker?

 

Vet rett og slett ikke om jeg orker å bruke mer tid på dette hvis det viser seg at andre bare har sluttet og fly på Vatsim.

 

Tenkte bare det hadde vert litt greit å vite hva som skjer framover. for jeg må bare inrømme at jeg hadde trodd ting tok seg opp når snøen begynnte å dale, nettene ble lengre og det skikkelig sure været slo inn for fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at folk nå begynner og bli lei av å vente på ny software.

Squawkbox3 har vært i utvikling i flere år nå.

FSinn har heldigvis kommet som et frisk pust. Softwaren er ferdig. Nå venter vi bare på Vatsim. Og det tar sin tid.

Jeg har lenge vært forsiktig med og kritisere Vatsim av forskjellige grunner.

Jeg er selv aktiv bruker på vatsim og har vært det i flere år. Nettverket har vært en pådriver for høy realisme. Dette er viktig for meg og sikkert en god del andre.

Men i den senere tid har jeg følt at noe må skje. Ting tar altfor mye tid.

Noen ganger føler jeg at det er en kommune vi har med å gjøre.

Det burde jo absolutt være i vatsim sin største interesse å godkjenne FSinn så fort som mulig. Gjør de ikke det så går selvfølgelig over til IVAO eller andre netverk. Og gir det en god opplevelse kommer de nok ikke tilbake.

FSinn er et ferdig produkt. Det å godkjenne den og sette opp serverne til og gjenkjenne softwaren burde ikke være så tidkrevende. Ikke gir de noen informasjon om hva som skjer i godkjenningsprosessen. Fsinn vet ikke noe selv heller virker det som.

Jeg føler at vatsim på denne måten viser en litt arrogant holdning til brukerne.

Men vatsim er et flott nettverk, bare få ut pilot klienten fort som f... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok og at mange venter på ny software, inkludert meg. Synes VATSIM rett og slett er trege. SB2.3 er ubrukelig i lengden. VATSIM har nå hatt over et år på å tilpasse et program til FS2004, de har ikke fått fingen ut i det hele tatt! Istedet lever vi med en nødløsning som trolig var ment som en overgangsfase. Tullete av styret og ikke pushe på software delen! De andre communitiene har fått seg nye programmer som øker rekruteringen! Og for de fleste organsisasjoner er økning i medlemstall viktig! Det burde det og vært i VATSIM, men det virker som de faktisk vil ha mindre medlemmer. Det fører igjen til at vi som bor utenfor de store verdenshubene London, Frankfurt, New York, må se langt etter lokal trafikk! Skandaløst! Jeg mener Norge kunne hatt et fantastisk simmermiljø online! VATSIM er fremdeles organisasjonen å gjøre dette gjennom, men dagens programvare gjør dette til en umulighet! Hadde jeg prøvd meg for første gang i dag på VATSIM hadde jeg sagt: "Alt for vanskelig!" Vi er flest gutter som driver med dette, og hva mener vi gutter om manualer?! Vi spytter på dem og sier det er for kvinnfolk! Det hele ender med at utrolig mange potensielle online-flygere gir opp, driter i det og koser seg med AI-trafikk!!

 

For VATSIM burde software være det viktigste av alt! Ja, jeg vet dette er gratis, ingen månedsavgift, bla, bla, BLA, BLA! MEN: Når mye mindre organisasjoner som f.eks. IVAO klarer å få istand noe skikkelig, så er det skandaløst at storebror sitter på gjerdet og klager på dette gjøres utenom jobb og egentlig er ren vedledighet!

 

FSinn er en gavepakke VATSIM ikke hadde regnet med! Men de klarer ikke få ut fingeren der heller! Kanskje de har dårlig samvittighet ovenfor den stakkars ene SB3 programmeren som sitter og pusler med noe etter arbeidstid! DET BURDE VÆRT HELE TEAM SOM DREV MED SB3!

 

Nei, VATSIM har sunket kraftig i mine øyne det siste året. Fremdeles vil jeg nok logge meg på, både som ATC og pilot. For det er så forbanna gøy! MEN, og jeg sier MEN med store bokstaver: Tenk så sinnsvakt mye kjekkere det hadde vært med skikkelig programvare og masse trafikk i hele norden! Tenk på alle de som legger inn bilder på screenshotsforumet! Mange av de har aldri vært i nærheten av VATSIM. Det er jo helt klart at de klarer å manøvrere et fly!

 

FY VATSIM!

 

Så håper jeg de klarer å bevise at de har noe på lur!! Uansett er det alt for sent i mine øyne! Det er ikke lenge før neste FS kommer, og da vil vi være igang igjen!

 

EDIT: Selvfølgelig sier Andreas mange av mine poeng mens jeg skriver dem ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig at det er så alt for tungvindt å logge på vatsim med dagens programvarer! Ikke nok med det, så trenger vi også en halvt dusin progremmer opp å gå for at det skal fungere.

 

Drømmen hadde vert at det var ferdig intrigrert i FS, sånn at vi bare la inn brukernavn, passord å valgte server, å vips der var vi på vatsim uten noe ekstra kromspring som man må idag!

 

Med bredbandsforbindelse, MRAI ai ruter blir det så mye lettere å fly ofline med real vær, å det fungerer faktisk ok.

 

Nei nå må vatsim få ut fingeren. Jeg kommer ikke til å logge mange timene før ny software er på plass. Beklager ATCer i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er titt og stadig innom ServInfo for å se på aktiviteten, og møter det samme hver gang.

Enten så sitter det en stakkars ATC helt alene, eller så er det kun noen få fly som befinner seg i det norske luftrommet, da somregel overflygninger.

Aktiviteten har helt klart fått seg en liten dukkert, og dette er noe vi opplever hvert år, ting går opp og ned.

 

Selv har jeg vært lite aktiv, men dette er av helt andre årsaker som nevnt ovenfor.

Jeg har rett og slett ikke tid lengre, skole tar opp mye av fritiden min, å den lille tiden jeg har i helgene bruker jeg somregel sammen med venner, eller så sitter jeg med PPL-A teorien.

Det hender selvfølgelig at jeg tar til vingene også, men ser for meg at det blir en god del charter turer i tiden framover, hvor jeg får gjort mest mulig samtidig som jeg bedriver med hobbyen min.

Sier seg selv at man får gjort litt mer lekser mens man flyr på en 5 hour enroute time til Madeira enn 50 min tur til Værnes, hvorav kanskje så lite som 10 av dem kan brukes til leksegjøring.

Håper virkelig at trafikken tar seg opp igjen, men jeg tror nok en liten gnist skal til for å få motoren igang!

Kanskje treffet i januar, eller gutta på tur i desember er det som skal til? Vi får se gutter, men iallefall, hold motet oppe! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Dette Kan Bossene i Vatsim takke seg selv for. SB3 har vært under programering i over 3 år, jeg husker jeg satt rundt juletider i fjor og tenkte "Hmmm blir det SB3 release nå?" men nei da.

 

Syns det er tåpelig å si seg villig til å lage en ny SB når det skal ta 4 år før den går "public" ""

Den 29 Juli 2002 skrev han "Development of SquawkBox 3 is well under way." My Axx ""

 

Har forresten sett flere rmk's i forumet til Mike (som lager sb3) at han koder så sakte som en skilpadde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, Dette Kan Bossene i Vatsim takke seg selv for. SB3 har vært under programering i over 3 år, jeg husker jeg satt rundt juletider i fjor og tenkte "Hmmm blir det SB3 release nå?" men nei da.

 

Syns det er tåpelig å si seg villig til å lage en ny SB når det skal ta 4 år før den går "public" ""

Den 29 Juli 2002 skrev han "Development of SquawkBox 3 is well under way." My Axx ""

 

Har forresten sett flere rmk's i forumet til Mike (som lager sb3) at han koder så sakte som en skilpadde!

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,høres ikke like hyggelig ut alt dette.Er en newbie på VATSIM,og synes det er en spennende verden,selv om jeg ikke akkurat har vært superivrig.Er flere ganger for dagen,etter arbeidstid,og sjekker servinfo(et utmerket program)for å sjekke tfc.Var faktisk i helga og skulle ta meg en tur fra en liten bortgjemt plass i Finland hvor det satt en ATC.Før jeg kom meg online,hadde han tatt kvelden.Vel,jeg fløy nå dit jeg skulle likevel.Synes VATSIM har utrolige muligheter.Har ikke selv samme kunnskapene og erfaringene fra det som blir nevnt,men skjønner veldig godt noe av kritikken.Personlig,så vil jeg gjerne begynne å fly på kjente områder,Norge/Norden.Blir litt for stresset også hvis det er mye tfc.Ikke for mengden tfc i seg selv,men pga hakkete voice,og det er vel her problemet ligger.Må "pause"simmen hver gang jeg skal prate/høre ATC,og er det da flere fly,får jeg ikke flydd pga all klikkingen.Synes dette er synd.Nå kan det jo være at min PC lager noe av dette,for det er ikke alltid at voice hakker like mye.Håper jo også at FSINN kommer snart.Har lest mye av det som skrevet om det.

Slik jeg ser det,så er servinfo og VATSIM brukt ilag,et utrolig interessant og spennende konsept.Men som sagt;voice problemene gjør at man kvier seg litt for å kaste seg ut i de tett trafikkerte områdene.Og når jeg også får lest litt mere manualer,så går det enda bedre.Oppdaget faktisk idag ting som låg i GPS'n som jeg ikke ante fantes.Jaja,man lærer stadig.

Vil iallefall bruke VATSIM når og hvor det måtte passe,og hvor der er passe trafikkmengde.

Vel,det var noen ytringer fra en newbie.

Takk til ATC'ene som har hjulpet meg de gangene jeg har vært online,og ikke minst til Mr Sommer som hjalp meg igang.

 

 

Asbjørn Furu

Orbit 63/LN-AFU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Christian. Nå er ikke jeg pilot på VATSIM, var det før, i 2002/2003 om jeg ikke husker feil, og da var det også mye mer fly og ATC, en ATC hadde en god del mer fly også da, da var det motsatt, ikke 10 atc'er på 2 fly, men 2 atc'er og 5 fly, eller bedre.

 

For de som fly på VATSIM, ja, programmvaren sux's nå, har bare blitt verre og verre egentlig, ikke skjedd noe nytt enda det har vært lovet at det kommer snart, skjønner også at folk skifter over til andre nettverk, og ja,- det er ledelsen som har seg selv å takke. Om alle pilotene går over til IVAO, hva skal vi som er ATC på VATSIM gjøre? Har jo ikke annet å gjøre enn å slutte eller gå over til IVAO vi også da. (Noe jeg selv aldri kommer til å gjøre, anyway).

 

På tide at VATSIM får ut fingeren her altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meninger her ja;)

 

Vel, ting er ikke værre enn at vi kan skrive en mail til "ledelsen" om at vi ikke kommer til å benytte oss av vatsim i en gitt tidsperiode.

MEN, dette MÅ gå over flere land, er ikke vits i at vi få pilotene i norge gjør noe slikt. vi blir ikke merket uansett.

Og sjangsen til å få med seg andre land utenom scandinavia er vel heller ikke enkelt.

 

Skal noe gjøres bør vi vel også ta en kjapp prat med ledelsen på VACCSCA slik at de også får vite hva vi gjør.

Kjenner jeg en liten forkjølelse komme? """"""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SB og Vatsim har irritert ræva av meg siden det kom. Ikke noe feil med ATC og de gutta. Utmerket jobb de gjør.

Men programvaren som blir nevn så mange ganger over her.

 

For snart 10 år siden satt vi online med FS95. Å det var fan meg langt mer realistisk enn hva man opplever på VATSIM, enda den dag i dag. Naturtro bevegelser på fly å full uppdate. Ikke noen tull der. På ussle analoge modem-linjer!

Eneste er at VATSIM/SB faktisk har kommet på samme nivå når det gjelder den visuelle modell på medpilotenes fartøy som det var i fs95 multiplayer "" Synd jeg ikke har noen shots enda. Så kunne jeg lagt frem klare bevis.

 

Skjønner godt at så mange begynner å bli mektig irritert nå. Ikke rart folk finner andre løsninger. Det er faktisk rart så manger faktisk har holdt ut VATSIM så lenge.

 

For min del kommer jeg heller ikke inn på VATSIM lengre etter oppdatering til SP2 og 9.1 patch .. Å tro meg det har ikke brydd meg så mye.

 

Nei. Få inn FSinn fort som f.. så blir det nok andre boller. Det kan virke som de fleste av oss har gått i grava før SB3 kommer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Har 1 svar på lite trafikk i Norge.

fordi folk ikke "tør" å fly på vatsim i Norge. er det ikke rart det blir lite. visst vi har fjerna multiplayeren har traffikken blitt dobla i Europa, i så fall i Norge.

tenk på det, visst dere vil ha det gøy og vil ha trafikk, og andre internasjonale selskap rundt dere.

 

-Anders-

Skift til VATSIM, mye gøyere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Har 1 svar på lite trafikk i Norge.

fordi folk ikke "tør" å fly på vatsim i Norge. er det ikke rart det blir lite. visst vi har fjerna multiplayeren har traffikken blitt dobla i Europa, i så fall i Norge.

tenk på det, visst dere vil ha det gøy og vil ha trafikk, og andre internasjonale selskap rundt dere.

 

-Anders-

Skift til VATSIM, mye gøyere

 

Fjerna multiplayeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Har 1 svar på lite trafikk i Norge.

fordi folk ikke "tør" å fly på vatsim i Norge. er det ikke rart det blir lite. visst vi har fjerna multiplayeren har traffikken blitt dobla i Europa, i så fall i Norge.

tenk på det, visst dere vil ha det gøy og vil ha trafikk, og andre internasjonale selskap rundt dere.

 

-Anders-

Skift til VATSIM, mye gøyere

 

1: Hva mener du med "tør ikke" fly på VATSIM i Norge?

2: MP servere har det da alltid eksistert....

3: Har jo internasjonale fly, en del faktisk, og i det siste har det vært flere internasjonale flyvinger, enn nasjonale flyginger.

4: Jeg tror (og håper!) at det er programmvaren, og ikke noe ATC-gutta gjør feil ""

 

Hva om at vi tok dette opp i ledelsen for SCA VACC, så fikk de sende en mail til VATSIM-ledelsen?

 

Problemet med VATSIM er kanskje nettopp at det er blitt så stort? Antall brukere i Norge / Skandinavia utgjør jo nesten ingen ting av det antall brukere de har, så de tenker sikkert "jaja, av våre 64,058 brukere så mister vi noen hundre... big deal". Alt virker som om at det var bedre før.

 

PS!

Børge, husker før da vi hadde oss en flight hver dag etter skolen? Hehe, det var tider det! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mimring... "" ----ONESKY2----

 

[image]http://home.chello.no/~trettum/atc1.JPG[/image]

 

[image]http://home.chello.no/~trettum/atc2.JPG[/image]

 

[image]http://home.chello.no/~trettum/atc3.JPG[/image]

 

[image]http://home.chello.no/~trettum/atc4.JPG[/image]

 

[image]http://home.chello.no/~trettum/atc6.JPG[/image]

 

Savner virkelig den tiden! da var det skikkelig TRØKK i sakene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...