Gå til innhold

Kamera til spotting...


Andreas F Berger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal ønske meg et kamera for spotting til jul. (slik at jeg kan laste opp bilder til forumet)

Jeg har aldri spottet før så jeg skal ikke ha et av de aller beste kameraene. Hvis det finnes et bra kamera til en rimlig pris så tar jeg med glede imot tips og alle andre forslag er bra, det er ingen dumme!

 

Jeg håper på mange svar! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg Konica Minolta A2, det benytter samme bildebrikke som kameraet som det er bilde av over her. Men Konica sin optikk gir bedre resultater med denne bildebrikken, blank annet med tanke på kromatisk abberasjon (er det ikke det det heter?) som er et relativt stort problem på Sony-kameraet.

 

Konica har også en helt unik anti-støt funksjon innebygd i kamerahuset som har vunnet flere priser og som gjør at du kan ta et bilde med opptil tre tinn lavere lukkerhastighet med samme resultat, noe som jeg ser på som en stor fordel om det skal brukes til spotting. Andre ting som gjør at dette er godt for spotting er at det har rikelig med optisk zoom, opp til 200mm tele, og med så høy oppløsning så kan man gjerne tillate seg å bruke noe digital zoom også. Du kan også kjøpe teleconverter om 200 mm ikke blir nok. Det har også en manuell zoomring, noe som gjør at du kan skifte brennvidde svært raskt om du plutselig får øye på et spesielt fly eller noe.

 

Andre ting er at dette er et raskt kamera, og noe som er ganske unikt er at alt av instillinger for å ta bilde kan nåes med hendene uten å måtte begynne å gå inn i menyer osv. noe som er svært hendig når du skal spotte.

 

Det er også noe billigere enn sin Sony-konkurrent.

 

PS: Konica holder på å produsere en A200 versjon, denne vil mangle noen av egenskapene til A2 men være litt billigere, det er mulig at A200 allikevel tilfredsstiller dine behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sony DSCF-828.

Digitalt kamera med 7x optisk soom.

8 megapixler oppløsning.

Har mange av de funksjonene et speilrefleks kamera har:)

jeg er hvertfall sinnsykt fornøyd med mitt.

bakdelen er kanskje prisen?? Ca 9000.- ""

 

[image]http://www.dpreview.com/reviews/sonydscf828/Images/frontview-001.jpg[/image]

 

Les mer her

 

Denne ville jeg ikke kjøpt til spotting. Min søster har denne. så jeg har testa den ganske grundig.

 

Etter min mening er det bortkasta penger å kjøpe den til spotting. Til vanlig fotografering går den an,men den har begrensa muligheter sammenliknet med mye annet på markedet til samme pris. Det eneste fordelen Sony kamraet har er at den har ganske ok oppløsning. Men det er også det eneste.

 

7x optisk zoom er ok,men jeg kom ikke noe innpå flyene med denne iforhold til endel annet jeg har prøvd. Dessuten er prisen ganske så stiv sammenliknet med hva du får igjen for pengene.

 

Skal du ha ett lite kamra med mye zoom. gå for den som er nevnt over. Den og samme "familie" kameraer har ca 4 mpix oppløsning, og opptil 10X optisk zoom (tilsvarende 370mm ca). Prismessig ligger disse på 3-5000 og er helt ok til sitt bruk. Har en kamerat som har tatt masser av flotte bilder med denne type kamraer.

 

Skal du opp i pris på ca 9000-10000 nivået er det den velkjente Canon 300D. 6,3mpix oppløsning og mulighet for ett x antall objektiver. Her får du etter min mening plenty igjen for pengene. Jeg går å drømmer om dette kamraet sammen med en 70-300 MM linse. Evt så har du Nikon D70 i samme priskategori. Nydelig kamra det også

 

Regards

 

S A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på at et EOS300D skal dukke opp i posten, og jeg tror at et ekte speilrefleks kamera, om det være seg digitalt eller analogt er den beste inngangsbiletten til fotoverdenen.. Dette fordi at man allerede med første kamerahus kan begynne å kjøpe inn objektiver og diverse saker som du senere kan ta med til neste kamerahus som kanskje er noen hakk proffere enn det du begynte med.. Det er ihvertfall min teori.. ""

 

Jeg tenkte ihvertfall på å starte med EOS300D og bygge opp ei lita samling med objektiver og annet fotoutstyr og deretter oppgradere til en større modell.. Jeg er nybegynner så EOS300D er nok mer enn bra nok til å starte med.. ""

 

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld, skal man kjøpe speilrefleks og har den bakgrunnen som her blir oppgitt (dvs nybegynner) så kjøper man en EOS 300D, og ikke et hus til 40k. Er jo det dummeste råd jeg har hørt. Blir jo en investering på 60-70k da.

 

Skal du kjøpe speilrefleks, noe som forsåvidt er å anbefale, så kjøp et billig hus (300D er mer enn godt nok i starten) og et par skikkelige linser. Linsa har tusen ganger mer å si enn huset.

 

Dessuten har ikke Thomas Mark2 selv, det er som vanlig bare oppspinn og skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld, skal man kjøpe speilrefleks og har den bakgrunnen som her blir oppgitt (dvs nybegynner) så kjøper man en EOS 300D, og ikke et hus til 40k. Er jo det dummeste råd jeg har hørt. Blir jo en investering på 60-70k da.

 

Skal du kjøpe speilrefleks, noe som forsåvidt er å anbefale, så kjøp et billig hus (300D er mer enn godt nok i starten) og et par skikkelige linser. Linsa har tusen ganger mer å si enn huset.

 

Dessuten har ikke Thomas Mark2 selv, det er som vanlig bare oppspinn og skryt.

 

Amen ""

 

Jeg kunne ikke vært mer enig.. 300D evt 20D holder i lange baner. 2 mark er ikke noe poeng i det heletatt med mindre man har vunnet mange mil i lotto.. selv da hadde jeg heller vurdert en 20D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men spriket i pris mellom 300D og 20D er større enn forskjellene på disse kameraene, så jeg ville ikke tvilt ett sekund på valget. Selv har jeg 10D og er godt fornøyd med det, men hadde jeg vært litt mindre interessert i foto enn jeg er så hadde jeg heller brukt pengene på 300D og resten på noen gode linser. Slik det er nå så har jeg ingen zoom linse fordi jeg ikke har råd til slikt. Gode zoomlinser koster jo noen månedslønner, ihvertfall når vi snakker om zoomlinser brukelige til spotting. Nå kjører jeg på fast optikk, har en 20mm og en 50mm. Det er ikke akuratt spotter linser, men siden jeg har tilgang til områder innenfor gjerdene på flyplassene så gjør ikke det så stort. Og jeg har ihvertfall linser som jeg er svært godt fornøyd med optisk sett. Bedre enn å ha en zoomlinse som man slettes ikke er fornøyd med. Slik som den Tamron linsen jeg kjøpte brukt, nesten glad den gikk i gulvet og ble ødelagt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

 

Jeg gadd nok ikke forsikre en linse jeg ga 1500,- for nei "" Det hadde vel egentlig gått på innboforsikringen, men siden egenandelen nok er høyere enn det så gadd jeg ikke engang undersøke muligheten ""

 

Forståelig :-)

 

Fikk du mye igjen på forsikringen ? "lønte" det seg at den gikk i bakken ?

 

 

-Morten-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg skal ønske meg et kamera for spotting til jul. (slik at jeg kan laste opp bilder til forumet)

Jeg har aldri spottet før så jeg skal ikke ha et av de aller beste kameraene. Hvis det finnes et bra kamera til en rimlig pris så tar jeg med glede imot tips og alle andre forslag er bra, det er ingen dumme!

 

Jeg håper på mange svar! ""

 

Hallaisen !!

 

Jeg har god erfaring med Konica Minolta sine kameraer - Jeg selger Konica Minolta Kopimaskiner, så av og til kommer det en kunde innom som skal ha et kamera.... Disse vet som regel hva dem skal ha (proffe, amatører, eiendomsmeglere osv...) Til ditt behov (ønske seg i julegave kanskje?) er det jo litt drøyt å anbefale kameraer i 10.000 kroners klassen -

 

Når det er sagt så får du vel A2 til rundt 8.000 i dag - og da snakker vi om gull hos DIWA AWARDS (den mest omfattende testen i europa) - men dette er absolutt ikke noe nybegynnerkamera, det viktigste er jo å ta bilder - ikke fikle med alle funksjoner og innstillinger når en 747 brøler forbi 100 meter unna!!

 

Selv har jeg prøvd Z2 en del, og dette er et fantastisk kamera til prisen, med 10 x zoom og bra linse for de fleste... litt svak autofokus i mørke, men så er det vel ikke så spennende å spotte om natta da..... (finnes forresten firmware oppgradering til disse kameraene, som fikser endel feil med ISO og fokus....)

 

skal du bruke 10 x zoom MÅ du ha stativ, eller du kan kjøpe Z3 som har bildestabilisator på brikken og 12 x optisk zoom !! Glem at dette kameraet fikk 3 på terningen hos Din Side / TV2 forvirrer deg.... Det fikk 9 av 10 i "Digital Foto" og blir også anbefalt av digitalmagasinet.dk, som utfører tester iht DIWA AWARDS http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=272&side=7

 

Ellers så får jo Z10, som er billig- utgaven i Z- serien ( ca 3.000,-) !!! knallkritikk i "Digital Foto" hele 9,1 poeng!! Dette er virkelig mye for pengene...

 

Skal du allikevel bruke opp mot 15.000 på kamera, så er jo klassikeren Dynax 7 nettopp kommet i digital utgave, for dem som har gammel optikk liggende.... ca 14.000...

 

Sjekk ut: www.pqb.no for nærmere presentasjon

 

Hvis du ikke finner pris på nett.. send meg en mail, så kan jeg sjekke med DEN NORSKE importøren PQB(ikke nettbutikkene) ..

 

Så da er det jo bare å knipse i vei - øvelse gjør mester, ikke utstyr.... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har du råd kjøper du selvfølgelig en 10D. Men jeg tør påstå at til vanlig førstegangs speilrefleks så holder det lenge med 300D som jeg har skrevet ovenfor. Bruk heller litt ekstra penger på objektiver, du tjener mere på det enn å bruke noen ekstra kroner på kamerahuset. Er det forresten mulig å få tak i 10D nå lengre når arvtakeren 20D har kommet ?

 

Forskjellene på 300D og 10D er slettes ikke store, og jeg tror at om vi kun tenker bildekvalitet så er det neppe noen forskjell. Det ligger nok heller i det bruksmessige + at 10D er mere solid og tåler tøffere behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...