Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

OK gutter, her er det ultimate dilemma (hypotetisk foreløpig for mitt vedkommende, men min tid kommer vel...):

 

75 000 KR skal brukes på å fly, men hvordan? For den summen kan man innrede kjelleren med en temmelig bra simulator. Tre PC'er i nettverk og 5-7 skjermer kanskje til og med et par projektorer. Rigge til med skikkelig panel og greier, dere kjenner opplegget. 1000-vis av timer med billig underholdning når investeringen først er gjort, og man har mulighet for å fly alt fra Cessna 172 til de største jet-fuglene.

 

Men for 75 000 kr kan man også få seg et JAR setifikat med god margin, og vips har man mulighet for å ta med familie og venner på noen flotte VFR turer med leid klubbfly. Problemet er jo bare prisen, man må jo regne med rundt 1000 KR for hver bidigste time, og dessuten er man avhengig av godvær, at flyet er ledig, også må man ut til flyplassen, osv osv.

 

OK dilemmaet er synligjort, hva svarer dere gutter? (For det er jo begrenset med jenter i dette forumet...)

Skrevet

Ta PPL... Uansett hvor mange tusenlapper du bruker på FS, så blir det aldri så gøy som å fly i real-life.

Greit, det koster noen lapper å leie fly, men det er verdt det. Meld deg inn i en flyklubb som har en grei utleieordning.

Tenk hvor gøy det hadde vert å ta med venner eller familie på en flyrundtur i Norge en sommer ""

Skrevet

Hei Thor!

 

Dersom du noen gang har vurdert PPL, er det dette du bør gå for. Selv den beste simulator vil aldri kunne gi deg den følelsen det er å føre et virkelig fly ""

Dessuten er dette noe du vil ha glede av i veldig mange år,

også sammen med din familie og venner.......

 

Klubbene har bookingsystemer, som fungerer utmerket - fly får du alltid! Litt verre med været - det kan ikke bestilles!

Skrevet

Om du bara tänkt dig lite godväder flygning i hemtrakten och kanske en och annan picknick tur så tycker jag du bör se på Microflyg.

Skrevet
Ta PPL, ordentlig flyging er det ingenting som kan måle seg med ""

 

Ordentlig og ordentlig, fru Blom (eller skal jeg si herr Frich?). Tør påstå at mikroflyging er nærmere "ekte flyging" enn å putre rundt i en Cherokee. Men det er da min personlige mening "".

 

Forøvrig kan ingen sim gi deg den samme frihetsfølelsen som du får oppe i et virkelig fly.

Skrevet

Henger meg med de andre her, ta PPL du, som sagt så er det ingenting som kan måle seg med det.

Det eneste farlige med det er at man til tider kan miste "gnisten" for en VFR tur på simulatoren etter en VFR tur i real life, men det er bare for en kort periode, hos meg max i 1-2 timer.. ""

Skrevet

Selv er jeg enig med Jörgen... Mikroflyging gir definitivt "more bang for bucks", om du nøyer deg med plass til kun én passasjer. De resterende 50.000,- kan du bruke til å kjøpe deg en andel i en bra to-seter, og fly med en timepris på rundt 300,- istedet for å betale det tre-dobbelte eller mer for en PA28 eller C172...

 

Spørsmålet er jo hvorfor du vil fly. Dersom svaret ikke inkluderer å ha med deg 2 eller flere passasjerer, så bør du seriøst vurdere mikrofly...

 

Eier selv 50% av et fly, og flyr fordi det er gøy, ikke fordi jeg skal ha med meg hele slekta...

Skrevet
Det eneste farlige med det er at man til tider kan miste "gnisten" for en VFR tur på simulatoren etter en VFR tur i real life, men det er bare for en kort periode, hos meg max i 1-2 timer.. ""

 

*KRISE.. mistet lysten på å fly VFR på flightsimmen i et par timer* ""

Skrevet
Lappen har du "evig", ny pc-hardware holder maks i tre år før det er avlegs. Å spandere så mye penger på noe som varer så lite høres helt villt ut.

 

Förvisso sant. Men vad ska man med ett PPL till om man inte köper flytimmar motsvarande minst en mycket god PC per år? ""

Skrevet

Dette var jo et uvanlig monogent panel som har uttalt seg!

 

For å berolige dere: Jeg skal ut å fly på ordentlig når pengene strekker til. Er usikker på om det blir PPL eller microfly ennå. Må se litt hvor jeg havner og hvilke muligheter lokale klubber gir etter studiene. Men foreløpig må jeg nøye meg med en tur i ny og ne som passasjer når bekjentskaper eller tilfeldigheter byr på en sjanse.

 

MEN jeg er oppriktig overasket over at det ikke var en eneste en som gikk for å rigge seg til i kjelleren altså. Dersom man ønsker å fly de store flyene i fritida nytter det jo ikke akkurat med et PPL sertifikat...

Skrevet
MEN jeg er oppriktig overasket over at det ikke var en eneste en som gikk for å rigge seg til i kjelleren altså. Dersom man ønsker å fly de store flyene i fritida nytter det jo ikke akkurat med et PPL sertifikat...

 

Å? Du spurte om folkets mening, og du fikk den. Konklusjonen er jo at du aldri vil kunne gjenskape følelsen av å fly "på ordentlig" i en simulator, men du ville jo kunne få en god del underholdning i form av PC-simming for 75 000,- "".

Skrevet

Det jeg ville gjort:

 

Skaffet meg seilflylappen (DET er virkelig flyging, og du kan også ta motorpåbygging for motorglider).

 

Hadde så hatt 40-50000 kroner igjen til å kjøpe PC for, og mulighet for å fly helt utrolig fantastiske turer når det er finvær og hygge deg med de store maskinene i drittvær ""

Skrevet

Hadde valget stått mellom og kjøpe meg en masse utstyr for og bygge opp en simulator eller og ta PPL-A, så hadde valget mitt vert temmelig enkelt. Da hadde det blitt småflylappen, ingen simulatorflygning blir like realistisk som og selv og cruse over land og strand.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...