Gå til innhold

Flyscanner


Erlend Andrè Larssen

Anbefalte innlegg

er det bærbar du er på jakt etter så bil jeg anbefale en Uniden 280 Xlt, med en Hotline H-LH882B anenne.

 

Er det stasjonær du skal ha så kan jeg trygt anbefale en Uniden 760/780 eller 9000 Xlt. og en hotline utendørsantenne.

Uniden 760 og 9000 xlt har jeg selv og mer meeeeeget godt fornøyd med det..

har også hatt Maycom AR-108.. og den gav jeg bort etter 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en Ar-108,og er ikke videre imponert!

 

Kjøpte denne for ganske mange år siden i Sverige.Kostet 1400 SKr da,så det tok noen år før den ble "offentlig" på det Norske markedet.

 

Radioen er praktisk hvis du bor i flatt lende i nærheten av en flyplass,men er det antydning til fjell(les:Vestlandet) så kommer du fort til kort.

 

Men,jeg har enda til gode å teste med ekstern antenne.Den bør gi en del bedre signal.

 

Et tips ved kjøp;Skjekk høyttalerkvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Maycom AR108:

 

Dette er en SVÆRT god radiomottaker. Mottakeren er følsom, bedre enn mange dyre råskinnsradioer, antennen er god til å være så kort, men kan selvfølgelig vanskelig konkurere med lengre antenner tunet spesielt for f.eks. flybåndet. En ekstern antenne er selvfølgelig et must for å få så gode forhold som mulig (og det ER stor forskjell). Eneste bakdelen med den er lav lyd i høyttaleren, selv på fullt volum så er det vanskelig å høre i omgivelser som er litt støyfulle. Løses med f.eks. ørepropp.

 

Fjell ER vanskelige for radiosignaler. Du skulle hørt hvordan vi til tider sliter når vi flyr "småfly" i den norske fjellheimen. Gjerne mellom øst og vest eller vica versa. Får beskjed av Oslo om å kontakte Stavanger rundt 10NM før den tidligere ATCC grensen i 8000 fot så er det nesten ikke vits i å prøve å konktakte stavanger engang, du får ikke svar ihvertfall (har prøvd selv, mange ganger "" ).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange fjell mellom Son(Nor for Moss) og Gardermoen med det er langt. Men om det blir sivil lufthavn på Rygge så har jeg noe å se fram til ""

Er på jakt etter håndradio. Ikke stasjonær da det er vanskelig å få den med på spotteturer og ferier ""

 

Går nok for Maycom AR108 da denne er i en finfin prisklasse. Hvordan ekstern antenne er det lurt å ha? Skal ikke ha noe stort. Muttern og fattern blir ikke blide når det første de ser når de kommer hjem etter jobb er en diger antenne midt ute i hagen..

Bordantenne eller veggantenne gåp greit hvis det ikke koster skjorta ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maycom AR108

 

Et lite tips! Sats heller på ZODIAC AR 108!!! dette av blant anna disse grunnene. Bruksanvisninga er 1000 ganga bedre, og den er på Norsk. Den har langt bedre motaker, og bruker mindre strøm en MAYCOM sin AR108.

 

Hvordan kan jeg si dette, jo fordi at jeg har prøvd begge to, og samtidig som selgeren på en butikk på Svinesund sa at han anbefalte meg å kjøpe Zodiac sin AR 108. I utgangpunkte spurte jeg etter MAYCOM sin AR108.

 

Prismessig er de nesten identisk ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har langt bedre motaker, og bruker mindre strøm en MAYCOM sin AR108.

Nå tror jeg noen har løyet for deg. Zodiac er et varemerke som Maycom bruker her i norden. Om du åpner den vil du se at den er merket med Maycom på innsiden.

Alle scannerne fra Maycom og Zodiac er eksakt samme produkt med to forskjellige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har langt bedre motaker, og bruker mindre strøm en MAYCOM sin AR108.

Nå tror jeg noen har løyet for deg. Zodiac er et varemerke som Maycom bruker her i norden. Om du åpner den vil du se at den er merket med Maycom på innsiden.

Alle scannerne fra Maycom og Zodiac er eksakt samme produkt med to forskjellige navn.

 

 

Enig der.

 

de to er vel kliss like.

 

 

selv skal jeg aldri ta i en maycom igjen, ikke etter at jeg kjøpte Uniden 280 Xlt.

 

som jeg sier: man får hva man betaler for..

maycom = litt for billig kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Maycom AR108, er ikke fornøyd med den, kanondårlig lyd men funker OK med ørepropp.

 

Endelig noen som dele mine synspunkter.

i tillegg synes jeg mottakeren og den generelle "menystyringen" på denne er elendig...

 

Nå sitter jeg her med en Uniden BC280 (Bærbar) Fungere kanon bra! en Uniden BC760 Xlt, som jeg ikke skal kvitte meg med før den går i stykker. og 1 stk Uniden 9000 Xlt.

Tror jeg kommer til å holde meg til Uniden Familien ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg var borti en eller annen plass et det ikke er lovlig å høre på UP (trafikkpoliti)? Jeg hører bare fly jeg ""

 

Det er etter det jeg har hørt lov til å høre på politiet.Men,det er alltid et men.Radioen kan ikke brukes til å fremme kriminell aktivitet.Blir du skjekket i en fartskontroll og politiet ser en scanner innstillt på deress frekvens så kan du og vil få problemer,spesiellt hvis du bremset ned fra 110 til 75 da laseren peket på deg.Mange har nok havnet under det samme regelverket ved bruk av laser/radarvarslere - hurtig oppbremsing->sinna politi! ""

 

Har ikke reglene foran meg men jeg mener det var slikt.

(Det er vel kanskje også en naturlig regel?) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tarjei

Kanske ikke nogen videre hjep, men i danmark er der en lov, der omhandler taushedsplikt og radio-komm.Måske er der også i Norge en lignende lov som denne, men jeg kunne ikke lige finde den. Her er et link til den Danske.

 

www.dkscan.dk/jura.htm

 

Husker ikke lige hvordan jeg gør linken "Click mulig"..sorry.

Hilsen Ivar Rasmussen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...