Gå til innhold

Artig nyhet


Anbefalte innlegg

Som luftvernartillerister er vi pålagt å kunne utføre selvstending kjenning av ulike fly- og helikoptertyper som blir operert av ulike lands forsvarsgrener. Faget flykjenning står følgelig sentralt ifm. utdanningen til luftvernartillerister. Faget er lagt opp slik at hver enkelt artillerist skal bli i stand til å selvstending identifisere og gjenkjenne over 24 forskjellige fly- og helikoptertyper (nivå B), dvs. ha kjennskap til kallenavn/NATO-betegnelse samt geopolitisk opprinnelse (østlig/vestlig) for hvert enkelt luftfartøy. Undervisningen er inndelt i leksjoner som omfatter lysbildefremvisning, videofremvisning, sammenligning, informasjon om tekniske momenter, egenskaper, roller etc. samt tester og sammendragstester.

I dag hadde min avdeling (Radartroppen) eksamen i faget. Den avsluttende testen bestod av totalt 100 forskjellige lysbilder av de over 24 ulike luftfartøyene: Ka-50/-52, AH-64A/D, A-129, AH-1A/W, PAH-1, PAH-2, AS-341/-342, AS-330, AS-530/-532, Mi-6, Mi-8/-17, Mi-24, Mi-26, Su-24, Su-25/-39, Su-27A/B/C/-30/-33/-35/-37, MiG-29A/C/UB, F-15C/E/I/J, CF-18/F/A-18C/D/E/F, A-10A, Tornado, CH-46, CH-47, CH-/MH-53 og H-3.

Jeg medgir at denne sammensetningen ikke nødvendigvis er spesielt imponerende for de mest garvede flyentusiastene på dette forumet mtp. at nivå B ikke inkluderer mange f.eks. franske og kinesiske flytyper samt flere amerikanske og russiske.

 

Jeg klarte å oppnå totalt 100 av 100 mulige poeng og ble dermed troppens beste flykjenner. Premien, ifølge sersjanten som har hatt hovedansvaret for undervisningen, er en tur med en av 337 skv.s Westland Lynx Mk 86! Nå gjenstår det imidlertid å se om det virkelig blir en flight på meg. Det skulle egentlig ikke forundre meg om det hele blir droppet mtp. utgifter til fuel etc., men man kan jo alltids håpe... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey... Ser at flykjenningsundervisningen er styrket siden jeg var i samme tjeneste, og det er jo bare morsomt. Ingen Lynxtur på meg *snufs*, men fikk jo prøvd Bell, artig det og! Problemet var at man var så sliten, på tampen av infanteriøvelse at jeg nesten ikke husker noen ting fra det opplegget.

 

Du er vel forøvrig en av siste bunch med luftvernsoldater på en stund også ...en truet art.(illerist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premien, ifølge sersjanten som har hatt hovedansvaret for undervisningen, er en tur med en av 337 skv.s Westland Lynx Mk 86! Nå gjenstår det imidlertid å se om det virkelig blir en flight på meg. Det skulle egentlig ikke forundre meg om det hele blir droppet mtp. utgifter til fuel etc., men man kan jo alltids håpe... ""

 

Man flyr ikke en tur fordi det er en premie. Slikt kombineres med egentreningsturer ihht egentreningsprogram. Så flytur blir det nok dersom det klareres på rette måten og du er lovet det. Får håpe du får en "Advanced manouvers" tur, den vil du i så fall aldri glemme. Er sersjanten som hadde kurset, 337`s MS mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey... Ser at flykjenningsundervisningen er styrket siden jeg var i samme tjeneste, og det er jo bare morsomt. Ingen Lynxtur på meg *snufs*, men fikk jo prøvd Bell, artig det og! Problemet var at man var så sliten, på tampen av infanteriøvelse at jeg nesten ikke husker noen ting fra det opplegget.

 

Du er vel forøvrig en av siste bunch med luftvernsoldater på en stund også ...en truet art.(illerist)

 

Ja, mitt kull utgjør den siste NALLADS-kontigenten. Systemet skal skiftes ut i løpet av eller innen 2008, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man flyr ikke en tur fordi det er en premie. Slikt kombineres med egentreningsturer ihht egentreningsprogram. Så flytur blir det nok dersom det klareres på rette måten og du er lovet det. Får håpe du får en "Advanced manouvers" tur, den vil du i så fall aldri glemme. Er sersjanten som hadde kurset, 337`s MS mann?

 

Det var det jeg hadde i tankene. Man dedikerer ikke en flight til tre soldater som en premie...

 

Nei, sersjanten er blant troppsbefalet mitt. Han har visstnok kontakt med en person i Ving Ops. I dag ble det kunngjort at flight'en vil bli gjennomført mellom 1200 og 1500 mandag 7. juni. Jeg og to medsoldater er klarert for opplegget. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom kl. 1000a og 1100a idag gjennomførte vi flight'en med en av 339s Bell 412SP (sersjanten som administrerte personelloppsettet for flight'en "lurte" oss ang. skvadron). Turen gikk fra Bardufoss FS, nord/nordvest mot Malangen (?), vest mot havet, videre sørover forbi Sørreisa, øst/sørøst mot et område sør for Bardufoss FS og deretter tilbake til flystasjonen. Flight- profilen omfattet mye low-level og "ground hugging" med en mellomlanding i teig.

Personlig synes jeg turen var grei nok; enkelte turns med opptil 70-80 graders krengning samt noen pop-up- lignende manøvre over høye åskammer medførte en viss tilfredsstillelse. Erfaringene fra turen gjorde meg imidlertid ytterligere bestemt på å oppnå en fly- assignment dersom jeg kommer så langt.

 

(Kantina stenger nå, jeg vil kanskje legge til mer senere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg turen var grei nok; enkelte turns med opptil 70-80 graders krengning samt noen pop-up- lignende manøvre over høye åskammer medførte en viss tilfredsstillelse.

 

Høres ikke ut som om dette var den helt store opplevelsen, nei. ""

 

Nei, ikke akkurat. Helikopterflyging tillater ikke tilstrekkelig med akselerasjon eller g-påvirkning til å gi meg den riktige "feelingen." Jeg synes faktisk ordinær takeoff med B737 gir et større kick...

 

Ved approach mot rampen på 339s område på Bardufoss FS gjennomførte flygeren en relativt høy, parabellignende pop-up før han droppet maskinen ned mot flyplassområdet. På toppen av parabelen registrerte jeg tydelig at g-verdien sank mot null. Ikke verst, men ikke nok! En helikopter- assignment frister følgelig ikke spesielt mye, men må jeg så må jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke akkurat. Helikopterflyging tillater ikke tilstrekkelig med akselerasjon eller g-påvirkning til å gi meg den riktige "feelingen." Jeg synes faktisk ordinær takeoff med B737 gir et større kick...

Ja, ja, hver sin smak. Jeg fikk meg også en tur med 412 på Bardufoss med div. lavflyging ++ og syntes det var noe av det heftigste jeg har vært med på når det gjelder flyging. Og i tillegg gjør de dette med NVG på svarteste natta?! Hans Petter er jo heldig og flyr Lynx som er enda mye råere!

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verst, men ikke nok! En helikopter- assignment frister følgelig ikke spesielt mye, men må jeg så må jeg.

 

Javel, akkurat ja....

 

Whoops! Det var overhodet ikke meningen å fornærme deg, dine kolleger eller fartøyet ditt. Jeg gav kun uttrykk for mine egne preferanser ifm. flyging.

For øvrig har jeg hørt mye positivt om Lynx. En av mine medkandidater under opptaksuka på LSES/Værnes er nevøen til major, Lynx-pilot og Sjef/LFS Kjell Martinsen. Det er vel ikke akkurat noe sjakktrekk å fornærme ham heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Sindre, slike menn vi forsvaret ha..

En liten pekepinn til de som har tengt seg i den utdanningsrekken kanskje, start å pugg! ""

 

Har ikke tenkt det som utdanningsvei, nei. Skal bare være luftvernartillerist i et år fordi forsvaret vil ha meg til det. Forskjellen på fly kan jeg fint lite om, ikke bekymrer det meg nevneverdig heller. Skal man skyte ned fly er det da det samma hva det heter bare det blir skutt ned. I realiteten kunne vi vel heller gått et fuglekurs, fordi det er vel dem det kommer til å gå med mest av under øvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter er heftig det syns jeg. Du har selvfølgelig lov til å ha egne preferanser. Har aldri vært med 412'n, dette fordi jeg er oppvokst i ett miljø der Bell er Bæsj og Lynx er best.... "" Hardt miljø på Bardufoss i de gode 80' årene "" Har nok kun vært Lynx turer på meg opp igjennom, bortsett i fra en tur med den gamle UH-1B da jeg var fire-fem år gammel.

 

Det virker på meg som om tjenesten som helikopter pilot i Luftforsvaret er mer variert. I tillegg så tror jeg nok at det kan være ett bra "kick" å fly midt-vinters(mørkt) oppe i Barentshavet med dårlige radioforhold og guffent vær, samtidig som man skal finne "hjem" til båten som har ett helikopter dekk som ikke akkurat står i ro når du skal lande ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Sindre, slike menn vi forsvaret ha..

En liten pekepinn til de som har tengt seg i den utdanningsrekken kanskje, start å pugg! ""

 

Har ikke tenkt det som utdanningsvei, nei. Skal bare være luftvernartillerist i et år fordi forsvaret vil ha meg til det. Forskjellen på fly kan jeg fint lite om, ikke bekymrer det meg nevneverdig heller. Skal man skyte ned fly er det da det samma hva det heter bare det blir skutt ned. I realiteten kunne vi vel heller gått et fuglekurs, fordi det er vel dem det kommer til å gå med mest av under øvelser...

 

Først og fremst er det helt essensielt å kunne skille mellom vennlige og fiendtlige luftfartøy for å hindre/unngå demoraliserende nedskytning av vennlige luftfartøy i en potensielt forvirrende stridssituasjon. Tilstrekkelig flykjenningskompetanse vil også danne grunnlag for evnen til å beskaffe viktig etterretning ifm. observasjoner av f. eks. fiendtlig luftaktivitet.

Viktigheten av målprioritering kan ikke undervurderes. Det vil være langt viktigere å engasjere eventuelle strikers, OAS- og fire support- fartøyer (lufttrusler mot vennlige bakkeavdelinger og andre forsvarsobjekter) eller SEAD-/DEAD- fly (lufttrusler mot luftvernet) enn f.eks. transportfly etc. Flykjenningskompetanse bør være et must for det meste av luftpersonell, luftvernartillerister samt andre aktører som opererer i et luftstridsmiljø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter er heftig det syns jeg. Du har selvfølgelig lov til å ha egne preferanser. Har aldri vært med 412'n, dette fordi jeg er oppvokst i ett miljø der Bell er Bæsj og Lynx er best.... "" Hardt miljø på Bardufoss i de gode 80' årene "" Har nok kun vært Lynx turer på meg opp igjennom, bortsett i fra en tur med den gamle UH-1B da jeg var fire-fem år gammel.

 

Det virker på meg som om tjenesten som helikopter pilot i Luftforsvaret er mer variert. I tillegg så tror jeg nok at det kan være ett bra "kick" å fly midt-vinters(mørkt) oppe i Barentshavet med dårlige radioforhold og guffent vær, samtidig som man skal finne "hjem" til båten som har ett helikopter dekk som ikke akkurat står i ro når du skal lande ""

 

Jeg må erkjenne at du har et poeng der, Vegard. Det å trygt sette en Lynx ned på et helikopterdekk under dårlige værforhold og i mørke representerer uten tvil en utfordring som vil gi de fleste et par heftige løkringer under armene... ""

 

Min hovedinteresse og lidenskap har alltid vært, er og vil sannsynligvis alltid være jagerfly. Akselerasjon, hurtighet, manøvrerbarhet og stridsevne er blant egenskapene som gir meg gåsehud. Det å føre en såpass kapabel våpenplattform med store flyge- og stridsegenskaper; det å være en del av en styrke som utgjør hovedinstrumentet for produksjon av norsk luftmakt til bruk både nasjonalt og internasjonalt er blant grunnene til min holdning. I tillegg har jeg et ønske om å kunne bosette meg f.eks. på Ørland. Tolv år på Andøya eller i Bardufoss frister heller lite. Dette momentet kan faktisk komme til å virke inn på mitt valg av flytype dersom F-16 blir uoppnåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...