Gå til innhold

RNOAF fått kalde føtter for JSF ?


Stian Svensen

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør Gripen til et dårligere alternativ?

 

-Størrelse

-Rekkevidde

-Nyttelast

-Radarsignatur

-Våpensystemer, and the list goes on.

 

Får vel presisere at det ikke er forsvarets som har kalde føtter, det er forsvarskomiteen på stortinget.

Sakens kjerne er at LM ikke vil gi noen kontrakter i forbindelse med leveranse av deler etc til F-35 til norsk industri.

Eurofighter all the way sier nå jeg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Size doesnt matter, its how you handle it that counts ! ""

 

Men, det er da ikke mye som skiller JAS fra [color:"red"]F-16 i rødt.[/color]

 

Längd: 14,8 m [color:"red"] 14,8 m [/color]

Vingbredd: 8,4 m [color:"red"] 9,8 m [/color]

Höjd: 4,5 m [color:"red"] 4,8 m [/color]

Max-vikt vid start: 14 ton [color:"red"] 16,8 ton [/color]

Max-hastighet: 2,0 Mach [color:"red"] 1,9 Mach [/color]

Range: 3000 km [color:"red"] 2000 km [/color]

 

Hva gjelder radar utstyr så.. mener jeg å huske at JAS hade et av de beste i verden ?

 

Fant bra respons på en side her:

Les det andre innlegget ""

 

Det er jo sinnsykt mye informasjon om det her.

Hade vart gøy hvis noen kunne lage en skikkelig statestikk på det.

Våpen, størrelse, thrust, g force, climbrate + + +

 

Samma [sensurert] hva Norge velger så sier jeg bare en ting.

JAS, MADE IN SWEDEN !! And im damn proud of it !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Size doesnt matter, its how you handle it that counts ! ""

 

Men, det er da ikke mye som skiller JAS fra [color:"red"]F-16 i rødt.[/color]

 

Längd: 14,8 m [color:"red"] 14,8 m [/color]

Vingbredd: 8,4 m [color:"red"] 9,8 m [/color]

Höjd: 4,5 m [color:"red"] 4,8 m [/color]

Max-vikt vid start: 14 ton [color:"red"] 16,8 ton [/color]

Max-hastighet: 2,0 Mach [color:"red"] 1,9 Mach [/color]

Range: 3000 km [color:"red"] 2000 km [/color]

 

Hva gjelder radar utstyr så.. mener jeg å huske at JAS hade et av de beste i verden ?

 

Fant bra respons på en side her:

Les det andre innlegget ""

 

Det er jo sinnsykt mye informasjon om det her.

Hade vart gøy hvis noen kunne lage en skikkelig statestikk på det.

Våpen, størrelse, thrust, g force, climbrate + + +

 

Samma [sensurert] hva Norge velger så sier jeg bare en ting.

JAS, MADE IN SWEDEN !! And im damn proud of it !!

 

Nå var det vel ikke F-16 som var grunnlaget for sammenligning i det hele tatt, men JSF...

 

...men siden du først er igang, så la meg korrigere tallene dine der det seg hør og bør:

 

F-16:

 

Rekkevidde:

3.200-4.500 Km

Maks. Hastighet:

Mach 2

 

 

...og den største fordelen med Eurofighter, tatt i betraktning hvor mange F-16 Norge har mistet pga. engine-failure, er at Eurofighter har to motorer...

 

DET har hverken JSF eller Gripen... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel ikke F-16 som var grunnlaget for sammenligning i det hele tatt, men JSF...

 

Oi, bom av meg ""

 

...og den største fordelen med Eurofighter, tatt i betraktning hvor mange F-16 Norge har mistet pga. engine-failure, er at Eurofighter har to motorer...

 

DET har hverken JSF eller Gripen... ""

 

Og fordelen med det er ?

At den bruker dobbelt så mye brensel "" ?

 

Neida, har ikke greie på jagerfly jeg.

Synes bare det var fantastisk om Norge hade kjøpt fly av Sverige ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør Gripen til et dårligere alternativ?

 

-Størrelse

-Rekkevidde

-Nyttelast

-Radarsignatur

-Våpensystemer, and the list goes on.

 

Får vel presisere at det ikke er forsvarets som har kalde føtter, det er forsvarskomiteen på stortinget.

Sakens kjerne er at LM ikke vil gi noen kontrakter i forbindelse med leveranse av deler etc til F-35 til norsk industri.

Eurofighter all the way sier nå jeg! ""

 

Fant denne artikkelen på nettet. Den er kanskje forfattet før JSF kom med i vurderingen, men selvom artikkelen er noen år gammel synes jeg mye av det som tas frem her høres fornuftig ut, selv i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, har ikke greie på jagerfly jeg.

 

Utrolig selvinnsikt....... ""

 

Gripen er gammel, den har vært i operativ drift i snart 10 år! Den har heller ingen ting man ikke finner i F-16 Block 60! Rekkevidde har den heller ikke, for de tallene som er nevt her er avhengning av 2 store dropptanker. Siden Gripen har 2 hardpoints MINDRE enn F-16, og vil ha 5 mindre enn EF200 og x antall mindre enn F-35 vil man vil ikke ha plass til våpen og fuel samtidig. (2xAIM120,2xAIM9 og 2xGBU12 som man flyr på F-16 i dag, går ikke på Gripen. Man må legge bombene hjemme! Selv F-16 kan bære mere enn 2500kg mer last enn Gripen)

 

Og hva ellers? De har ennå tilgode å bevise at de kan NATO integrere flyet fullstendig. Flyet har ett bra datalink system som ikke er kompatibelt med noen andre! Smart.... ""

 

Jeg mener man må se dette for det det er, politisk press mot LM. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er svak for både Gripen og Eurofighter'en jeg ""

 

Har en mistanke om at politikerene kommer til å utsette det å kjøpe nye kampfly i det uendelige. Ender vel opp med at når "alle" land begynner å få JSF i tjeneste, så kommer vi til å kjøpe brukte F-16...

 

Et bra eksempel på slik "treghet" er planene om å skifte ut AG-3'en. Den prosessen har vel gått i 10+ år...

 

På den andre siden så har jo militæret fått kjøpe en del bra utstyr de senere årene. Som f.eks. CV9030, Stridsbåt90, Skjold...

 

Tiden vil vise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Norge burde ha gjort er jo å oppdatert de flyene de har (F-16A/B, nå AM/BM) og kjøpt noen flere nye F-16-fly. Hadde sikkert ikke vært så dumt det. Koster nok mer en bare prisen på ett fly å bytte over til ett annet fly da.

 

Å oppdatere jagerflyene sine er jo nettopp det RNoAF gjør nå, i samarbeid med Nederland og Belgia. Da får vi noen av de mest avanserte f-16-maskinene i verden faktisk! Det eneste som er igjen i de norske jagerflyene nå i forhold til da de ble bygd er vel store deler av flykroppen, ellers er vel stort sett alt annet oppdatert!

Og det er nettopp det at ramma på flykroppen er så gammel at det blir problematisk, det har jo vist seg at det oppstår sprekkdannelser, noe som naturlig skjer som følge av mange års bruk. Men et sted går det ikke an å lappe mer, uansett hvor mye avansert avionikk du putter inn i dem. Derfor trenger luftforsvaret nye jagere. Og å kjøpe flere jagere er uaktuelt for luftforsvaret, det får de ikke penger til. Her er det stortinget som setter grensene, og de har lagt til rette for et mindre luftforsvar desverre ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F-35 har vært litt i vinden på ett par andre diskusjons forum jeg har vært å titta på,

 

etter denne nyheten kom i Australia som også vurderer JSF viser det seg at RAAF pr idag ikke vil få den første leveransen før i 2012, noe som er 2 år på etterskudd. Flere utsettelser og forsinkelser er heller ikke helt utenklig etter det jeg har skjønt.

 

JAS er etter min mening for liten og "sær" til Norske forhold. Den er ikke "kompatibel" med andre NATO styrker, i allefall i mindre grad en EF-2000 som jeg mener sammen med F-16 blk *ett eller annet* vil være ett mye bedre valg, F-16 block 60 ++ eller EFA hadde passet Norge betraktlig bedre, dessuten er de "lettere" å få tak på en F-35

 

Sten Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...