Gå til innhold

Flyin i Nord-Norge - påminnelse


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Minner om flyin kommende søndag. Bare en ATC har booket posisjon. Er det ingen flere som kan sitte som ATC??. Minner også om at SVA kommer med sine piloter på sin Europatur. De skal ha avgang fra Bodø til Gardermoen samme dag.

 

Søndag 25. januar fra kl. 2000 - 2300 (lokal norsk tid), bemanner vi følgende plasser i Nord-Norge:

ENBD_CTR, ENBO_APP/TWR

ENTC_APP/TWR

ENDU_APP/TWR

ENEV_APP

 

Dette skulle gi plass for 8 ATC. Kommer det flere som vil være ATC så tar vi med AFIS for Vesterålen/Lofoten, samt TWR på ENKR(Kirkenes) og ENNA(Bannak).

 

Alle som vil være ATC booker posisjon via vACCNorway sine websider og ATC-bookingen der.

 

 

 

Noen kan også bemanne ENGM.

 

Da er ballen spilt over til dere folkens. Det er opp til dere om dette skal bli gjentatt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å minne om det samme!

Som dere vet, så var det jeg som kom med dette forslaget, og heldigvis var det flere enn meg som har hatt dette i tankene!

Men siden jeg både er ATC på VATSIM, og pilot for SVA, så står jeg ovenfor et lite dilemma!

Mest sannsynlig vil jeg nok fly sammen med SVA kollegaene mine.

Så dere andre ATC'er i Norge, som ikke skal fly for SVA, vær så snill å still som ATC!

Denne kvelden er jo en "test" fra Einar sin side, om vi er kompatible til å gjennomføre et "weekly fly-in", ved at vi bemanner de største flyplassene i Norge (og omhegn), viser til følgene notis som jeg la ut den 12. Januar:

 

Hei igjen folkens!

Jeg har sittet her å tenkt litt, og jeg har kommet opp med noe jeg iallefall synes er en god idè.

Men det er snakk om litt resussjer og planleggning, men vi har vel en meget flink Event Coordinator i VACCN, så det skal ikke bli noe problem!

Men til hovedsaken, hva om vi bemannet de "største" flyplassene i Norge, fullt ut med alle possisjoner som er mulig (iallefall nesten alle) hver Søndag litt fram i tid?

Nå tenke jeg ikke at vi skulle bemanne alle på en gang, men at vi rokerte hver uke.

F.eks at vi bemanner Gardermoen, Sola/Bergen, Værnes, Bodø og Tromsø?

Dette hadde vært godt både for ATC, slik at de får prøvd litt nye flyplasser og for pilotene som kanskje får variert rutenettet sitt, allefall de som flyr etter ATC, siden det nesten aldri er ATC andre plasser enn Oslo..?

Link til alle innleggene

 

Så jeg håper virkelig vi står på for å få gjennomført dette!! På gjennsyn folkens! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bærre lækkert. Håper at mange kan stille som ATC og at det kommer mange fly.

Et lite spørsmål; må man lage ny FP for hvert leg dersom man vil fly innom flere flyplasser? I tilfelle ja, kunne det vært greit å lage disse i forkant og bare fylle inn nye tider. Hvordan og hvor lagrer man FPs som er laget i SB?

Så får vi ser om jeg er modig nok til å logge meg på ""

 

Et lite ekstra; hvordan er prosedyrene mht AFIS? Blir man bare "handed over" fra CTR og får landingsklarering når man har "rwy in sight"? De har vel ikke radar og andre fine hjelpemidler ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. FP i SB kan lagres hvis du bruker menyen du har på høyre-klikk i SB vinduet, og velge en eller annen meny under der, og lagre FP du har satt opp. Det er samme plassen som man henter ut lagrede planer fra.

 

Når det gjelder AFIS gir vel ikke de clearence, men bare at RWY er clear og slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg nå har fått til VATSIM så blir det vel litt flying i Nord ja. I utgangspunktet fra Bodø.... Når er dette? Får håpe det ikke er sent på en søndagskveld eller i uka for da kan jeg være så kort på. Men blir det Fredag eller Lørdag (KVELD) kan jeg sitte LENGE!

 

Det er på søndag kl 2000

 

 

Jeg tenkte på å sitte entc_app, men er litt usikker på rutinene der oppe, kom fram til følgende etter litt studier:

 

Tromsø

ENTC

 

TAXI

 

01 in use: Backtrack, med mindre flyet ikke trenger hele banen.

19 in use: Backtrack uansett

 

SID

 

01 in use:

 

Sørover: Hovedsakelig SJA 2A

Unntak: Fly til Bardufoss: flyr utenom SID

Fly til Andøya: AND 2A

Nordover: LOMVI 2A

 

Nordøstover: Hovedsakelig HTK 2A

Unntak: fly til Sorkjosen: LENSA 2A

 

SUNUP 2A brukes i liten grad, kan brukes på request.

 

19 in use:

 

Nordover: Se rwy 01

 

Sørover: hovedsakelig BFD 2B

Unntak: fly til Osloområdet bruker MLV 2B

 

Nordøstover: hovedsakelig HTK 2B

Unntak: fly til Sorkjosen og Alta bruker LENSA 2B

 

STAR:

Tildeler etter waypoint i flightplan. (eller finnes det standard STAR etter hvor de kommer fra?)

 

Dersom det stemmer kan jeg sitte entc_app.

Kan noen gi meg tilbakemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå oppdaget jeg at ATCene på VATSIM ser meg ved SOLBERG mens jeg egentlig er på ground ENGM..... Hva kan være feilen?

 

Da mangler du Service Pack 1 innstallert i WinXP.Dette fikser dette ploblemet.

Trodde dette var effekten når man ikke bruker FS relay?

Mange piloter hadde jo dette problemet når man gikk over til FS2004 på VATSIM.

Hva den faktiske faktoren for problemet var husker jeg ikke i farten, men jeg synes å mimmre at det var noe med FS relay..

 

Forøvrig ser det ut som det blir bra bemanning av ATC i morgen, så vi håper at alle som har mulighet stiller opp, både som ATC, og ikke minst som piloter!

Føler at vi er inne i en periode hvor både piloter og ATC trenger tilfredsstillelse.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke noe med SbRelay å gjøre,dette er et tileggsprogram for å få multiplayer til å fungere i FS 2004 på Vatsim.

Når man innstallerer FS 2004 så krever den direct 9,noe som jeg anntar Per har gjort.Da må man innstallere Service Pack 1 i Win XP.Dette fikser med at man er i feil posisjon i forhold til det som ATC'en ser på radarscreen'en

Enkelt å greit ,plobemet oppstår når man går fra Direct 8 til Direct 9..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok oppgaven som Gardermoen Approach, trodde først posisjonen var opptatt..

Men de som hadde booket dukket aldri opp, hva har dere å si til deres forsvar?

 

Forøvrig er jeg godt fornøyd med jobben dere har gjort i kveld, både ATC og piloter!

Jeg tenker nok Einar lar oss holde et slikt "weekly fly-in" nå, ser ingen grunn til hvorfor vi ikke skulle få lov til det!

Nok en gang, er meget fornøyd med innsatsen deres folkens, det skal dere ha! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...