Gå til innhold

Merkelig fenomen over Stavanger!!!


Thomas Gundersen

Anbefalte innlegg

Som jeg allerede har skrevet i tråden på aftenposten så er dette kondensstripe ifra et fly, ingenting annet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå, og ikke minst, HVORFOR det ikke skulle være en kondesstripe, jeg ser ingenting som tyder på at dette ikke er noen kondensstripe.

 

Dem nevner jo "fly med motortrøbbel som dumpet drivstoff" og hele pakka der, aldri hørt på makan. Forestiller dem seg at drivstoffet dumpes ved motorfeil eller ? Og begynner drivstoffet å brenne når det dumpes i atmosfæren ? Men samme personene påstår jo at det er flybensin som dumpes også så ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en kondensstripe. Den delen som ligger øverst i bildet og "lyser" rødt er rett og slett opplyst av solen. Den mørkere delen "ser" ikke solen, og kan derfor ikke reflektere like mye lys. Når det gjelder kondesstriper som "faller ned fra himmelen", så er dette et velkjent synsbedrag, se næremer på fly som kommer rett i mot/flyr rett i fra deg neste gang, så vil du oppdage at det henholdsvis ser ut som en rakett på vei ut i rommet og en stein på tur mot jorden ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en kondensstripe. Den delen som ligger øverst i bildet og "lyser" rødt er rett og slett opplyst av solen. Den mørkere delen "ser" ikke solen, og kan derfor ikke reflektere like mye lys. Når det gjelder kondesstriper som "faller ned fra himmelen", så er dette et velkjent synsbedrag, se næremer på fly som kommer rett i mot/flyr rett i fra deg neste gang, så vil du oppdage at det henholdsvis ser ut som en rakett på vei ut i rommet og en stein på tur mot jorden ""

 

Helt korrekt.Har opplevd dette over Bodø for noen år siden.Fint skue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, er ikke akuratt vanlig å dumpe drivstoff, og man dumper ikke drivstoff om det ikke er absolutt nødvendig, dessuten tømmes ikke hele tanken med et drønn og hele greia antennes utenfor flyet. OG store fly går ikke på bensin, slik de fleste påstår, og som også ble påstått i dette tilfellet. Og du må ikke nødlande med en gang om du har motorfeil, faktisk vil det vel neppe bli dumpet drivstoff overbord ved et vanlig motorkutt. Omstendighetene må nok være litt spesielle før man velger å dumpe drivstoff ut i atmosfæren ved et motorkutt.

 

Når vi først snakker om det, 99% av befolkningen aner jo ikke hvorfor man tømmer drivstoff overbord i spesielle situasjoner. De fleste tror man gjør det for å minske faren for brann / eksplosjon når man "krasjer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fly som av en eller annen grunn må nødlande dumper deler av drivstoffet dersom det er nødvendig å redusere vekten. Dette er på ingen måte noen uvanlig prosedyre i slike tilfeller, og det tror jeg de fleste piloter sier seg enig i.

 

Dette utgjør heller ingen fare for miljøet, drivstoffet vil fordampe før det når overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du dumper ikke drivstoff om det ikke er nødvendig, noe det ofte ikke er. Jeg ville ihvertfall ikke gjort det så sant det ikke var overhengende fare for flyet og folk ombord. Et motorkutt utgjør sjelden noen overhengende fare.

 

Er det noen som kan nevne noen episode her i landet hvor fly har dumpet drivstoff. Jeg vet ikke om noen, men det er selvfølgelig mulig det har skjedd fordet.

 

Så da er vi vel tilbake til at det faktisk ER unormalt at man dumper drivstoff, her i landet, om man må nødlande.

 

Så jeg sier meg igrunn ikke enig i din konklusjon, selv om du mener de fleste gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan nevne noen episode her i landet hvor fly har dumpet drivstoff. Jeg vet ikke om noen, men det er selvfølgelig mulig det har skjedd fordet.

 

Så da er vi vel tilbake til at det faktisk ER unormalt at man dumper drivstoff, her i landet, om man må nødlande.

 

Så jeg sier meg igrunn ikke enig i din konklusjon, selv om du mener de fleste gjør det.

 

Hva med C-130 forrige torsdag i Alta? Den skulle vel være det ferskeste eksempelet på bruk av fuel jettison her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være, jeg tenkte bare på sivile fly siden jeg aldri har hatt noe greie på militær trafikk.

 

Men samtidig, når to motorer kutter, så er noe ALVORLIG galt, og er man da for tung for å lande så er nok lysten til å komme på bakken farlig fort til stede slik at noe drivstoff kan gå over bord for å komme under MLW.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...