Gå til innhold

Intersektions


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

En intersection kan være så mye. Kjært barn har mange navn - waypoint, navigation fix, intersection - de brukes om hverandre i dagligtale.

 

En fix/waypoint kan være DME og radial fra en VOR som har fått en fem-bokstavskode, f.eks TOMRA (nordøst for Gardermoen som brukes til holdefix etter Missed Approach) Radial 044 GRM, DME 19,1, eller det kan være fix'er i en arc (sirkel) for DME arc approach.

 

En god illustrasjon på DME arc approach kan være innflygingen fra sør til Tromsø som går over Senja, Skarv og Macka (begge Radial og DME-bestemt fra VOR/DME TRO), og over til Procedure Arc Fix Waypoints. Prosedyren inn til Tromsø for landing på RWY19 fra sør er å fly en ARC/DME på DME13 fra Tromsø VOR. Det finnes regler for hvordan disse skal bygges opp. Arc'en til Tromsø har følgende WPTs for RNAV: Etter SKARV, MACKA, D220M, D349M, D357M. De siste tre bygges opp slik:

 

D betyr at det er en DME arc prosedyre. Karakterene 2 til 4 er radialen fra TRO VOR, og M er den 13. bokstaven i alfabetet, som betyr at arc er på DME 13 TRO.

 

Prosedyren kan avsluttes ved å velge CF19, som er en final approach course (FAC) fix. CF betyr FAC, og 19 er course.

 

Dette er bare et lite knippe regler for hvordan et waypoint/navigation fix/intersection lages og identifiseres.

 

De punktene som jeg har vist til for arc procedure til ENTC finnes i FSNavigator og i NAV-basen både til PMDG og til 767PIC hvis siste airac cycle er lagt inn i databasen.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andrew!

 

Ja, har du sett "" Jeg åpnet e-posten din etter at jeg hadde skrevet innlegget. Internt: Men som du ser - jeg klarte altså å "lure" den på forumet i en annen sammenheng enn en "tørr" flightplan, men det var bare en tilfeldighet. Et vakkert bilde av DME arc 13 DME TRO! (STAR SJA 6D).

 

Hilsen Roald

 

Et lite PS:

 

Hvis man bruker AIP og finner DME arc-prosedyrer, og har FSNavigator, er det lurt å bruke FSNav for å finne waypoints som kan brukes i prosedyren.

Til Tromsø igjen - en arrival til bane 01 fra HTK (Hestvik) som kommer fra nordøst: Arc flys på DME 19. Prøv å finne DXXXS-fix'er sørøst for Tromsø - disse er waypoints for HTK arrival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald, jeg har sett mange navigasjondatabaser setter SJA-SKARV-MACKA-D349M. Dette gir et alt for unøyaktig resultat. Volsom så mye SJA6D er brukt som eksempel til å fly en DME ARC. Ja til og med på en tutorial på flightsim.com for et år tilbake ble denne STAR'n brukt.

 

Er det slik at alle FMC databaser bruker waypoints til å definere en ARC? Er det ingen som faktisk tenker seg en bue i differensen mellom slutten og begynnelsen, sånn at den flyr etter en ren bue? Dette har jeg aldri blitt helt klok på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Roar!

 

Bare et punkt i en arc blir for lite, så derfor bruker jeg de som finnes. Hvis du finner ut at DxxxY-waypoints er for lite til å fly en arc, kan du legge til dine egne. Vha VOR-stasjonen og DME kan du lage flere - nærmest "pepre" arc-en med WPT's. Du definerer en custom ved å bruke ident'en til VOR+Radial+Distase. Hvis du skriver inn TOS337/13 i scratchpad og setter den inn etter D330M, vil denne få navn TOS01. Lager du et nytt, vil den få navn TOS02. De predefinerte vil fortsatt være der.

 

Airac cycle'n som ligger på Navdata.at skal være nok til at flyet kommer rundt i en fin bue - real life. Det er ingen andre muligheter til å få et fly til å fly en bue enn å bruke fix'er på buen - FMC har ikke kapasitet til selv å finne ut hvordan den skal fly en bue. Når et wpt er forlatt, vil den sette nesen mot neste.

 

I prosedyrekart for selskaper (real life) - SAS Flight Support har laget mange for flere selskaper - kan du finne waypoints som ikke finnes i AIP, men de er definert innenfor de begrensninger m h t høyder ol som AIP har satt som minstekrav.

 

Det at jeg var i Tromsø, var en tilfeldighet. Greit med LNAV approach - SJA STAR er litt tricky hvis du skal fly den manuelt.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra Jeppesen IR/CAX Manual:

"The GPS may actually give you a CDI indication to fly the curved path, with recommended headings to stay on the arc, as the route progresses."

Det finnes nok GPS'er som lager en fiktiv bane/sirkel, for så å anbefale HDGs å holde.

Regner med at det samme gjelder FMC, siden den henter informasjon fra GPS(?)

 

EDIT: Litt treig kanskje?? ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som jeg har funnet omkring en arc for 737NG (real life) er at det må være flere WPTs i en arc for at buen skal kunne flys riktig. I "godboka" om Procedure Arc Fix Waypoint Names står "Unnamed terminal area fixes along a DME arc procedure - unnamed fixes along a DME arc procedure are identified with the first character D. ...."

 

I sitatet fra Garmin -

"..with recommended headings to stay on the arc, as the route progresses." Jeg tolker det slik at det ligger flere WPTs i programmert i GPS'ens arc - men mulig jeg tar feil.

 

GPS på 737NG sjekker posisjonen til flymaskinen, men all bevegelse - lateralt og vertikalt - gis fra lasergyroene og akselerometerne.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sitatet fra Garmin -

"..with recommended headings to stay on the arc, as the route progresses." Jeg tolker det slik at det ligger flere WPTs i programmert i GPS'ens arc - men mulig jeg tar feil.

Slik tolker jeg det også. Regner med at GPS/FMC lager sine egne checkpoint mellom første og siste waypoint i arcen, men den lager såpass mange checkpoint at når man flyr, og følger anbefalte HDGs vil man holde tilnærmet konstant DME fra fixet.

Flyr man arc med OBS twister man jo bare hver 10 radial. Da får man jo en "kantete" sirkel.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ARC approch flyges jo vanligvis ved at man kommer inn på en bestemt kurs om er oppgitt på kartet, og en viss avstand fra stasjonen svinger på 90 grader venstre. Da vil du kanskje først ha litt mindre avstand en det du egentlig skal ha, f.eks. DME10, men etter en stund øker avstanden, når du er litt lengre fra svinger du 30 grader (motsatt vei som sist, og kommer da etter en tid nærmere enn 10NM igjen, men så øker avstanden, så 30 nye grader osv. til du skal etablere deg på VOR/LLZ/NDB/ILS approch. Men når du flyr med FMC må det nok riktignok være flere fix's langs denne sirkelen som du skal fly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tolker jeg det også. Går ut i fra at GPS/FMC lager sine egne checkpoints mellom første og siste pointet i arcen. Men den lager såpass mange, at hvis man følger anbefalte HDGs vil man fly tilnærmet en sirkel med konstant DME fra fixet.

Hvis man bruker VOR/DME twister man jo OBS bare hver 10 radial, og da blir det en slags kantete sirkel. DME kan jo også variere til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle egentlig handle om waypoints,men etter å ha lest et par fantasifulle innlegg om ARC approach kan jeg ikke dy meg.

Approach kartet forteller på hvilken avstand en skal starte turn mot arc,f.eks. 15nm for en 13nm arc.Så svinger du mot arc til VOR nålen ligger på vingtip.Er du nå for nærme stasjonen flyr du med wings level til avstanden er korrekt og så starter du en 5graders krengning for å følge arcèn.Begynner VOR nålen å gå bak vingtip vil avstanden øke og omvendt om nålen ligger foran vingtip vil du nærme deg stasjonen.Korrekt avstand holder en så ved å øke/minske krengningsgraden eller øke/minske hvor fort en flytter heading bug.Jeg foretrekker å fly arc app. i turnknob mode, det går ellers bra også i heading select,men det er ikke snakk om å utføre en kantete arc.(infinitesimale,ørsmå , kanter. Når det gjenstår ca 15grader til inbound course økes bank til ca 21grader(for 210knts) og en 30 grader intercept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svinger du mot arc til VOR nålen ligger på vingtip.Er du nå for nærme stasjonen flyr du med wings level til avstanden er korrekt og så starter du en 5graders krengning for å følge arcèn.Begynner VOR nålen å gå bak vingtip vil avstanden øke og omvendt om nålen ligger foran vingtip vil du nærme deg stasjonen.Korrekt avstand holder en så ved å øke/minske krengningsgraden eller øke/minske hvor fort en flytter heading bug.

 

Ser ut som du snakker om DME arc ved bruk av RMI.

 

(...)men det er ikke snakk om å utføre en kantete arc.

 

Hvis du bruker OBS, så vil det bli en kantete sirkel. Det er snakk om veldig små kanter, men likevel.

Prøv det i FS og se på groundtracket ditt etter på, da vil du se at det ikke blir en helt rund sirkel/arc, og at DME vil variere litt. Men igjen... veldig små forandringer, og vanligvis bare 0,1NM off course.

 

Jeg har ikke god fantasi at jeg finner opp slike ting... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NAC flys ARC med RMI eller HSI evt. OBS avhengig av hva eleven liker best. Personlig foretrekker jeg å bruke RMI sålenge jeg har det ombord. Om en ARC blir litt kantete så har det egentlig ingen betydning annet enn at det kanskje ser litt mindre pent ut enn en som er jevn. Marginene på oppflyging etc. er vel avvik på opptil 1,0 NM, på NAC 0,5 NM, så man har litt å gå på.

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,

 

Da jeg fløy opp til IR-H hadde vi bare OBS og DME tilgjenglig av instrumenter, men en fin ARC til ILS på Torp ble det uansett. Nå bruker jeg bare RMI, og har vel nesten glemt åssen jeg brukte OBS'n, men ser flere over her beskriver hvordan man bruker den, og det ser helt greit ut.

 

Ha en riktig fin dag

 

Roger K Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arc app. flys med DMI/RMI. (...)Har aldri hørt om ARC flyvning med OBS/DME alene,men det er mye jeg ikke vet om småfly.

 

Som jeg har prøvd å forklare før, MÅ man ikke ha RMI for å fly DME ARC.

Her borte gjør vi 99% DME ARCs med VOR/DME og OBS, siden nesten ingen fly her har RMI. Du kan sette ILS i NAV1, VOR/DME fix i NAV2 og gjøre ARCen helt til du joiner LLZ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...