Arild Oldervoll Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 To sjøfly som tilhørte Fonnafly sank da flytebryggen i betong som de to flyene var fortøyd til tok inn vann og gikk under. Les mer i bt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TOS Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hmmm flytebrygge i betong... synest det høyrest noko snodig ut eg hehe... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Morten Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Flytebrygge i betong er jo ikke mer ille enn aa bygge oljeplattformer i betong!!! (Men saa sank jo en av de for ikke saa mange aar siden!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Det er ikke så uvanlig å bruke betong til flytende konstruksjoner. Flere båter er laget slik, og en betongbåt jeg kjenner til har seilt fra Norge og sørover, og er nå på tokt i Middelhavet. Men det var jo litt merkelig at denne brygga måtte lenses så ofte da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Den betongen som brukes i båter er vel mer noe som likner på Ferrosement, tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 Vel, betong er jo ikke så veldig tungt, samtidig som det er svært solid. flytebryggen var hul inni, altså luftfullt rom. Men betongen var ikke helt tett så det kom noe vann inn, derfor måtte den lenses så ofte. Men noe har skjedd siden den sank, da det ikke var noe problemer dagen før. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne-Jørgen Venvik Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Det negative med betongbrygger er at når den først synker er den så tung at den drar med seg alt som sitter fast i den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Ja, det ene flyet havnet jo fullstendig under vann. Blir sikkert litt av en jobb å sette det i stand igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Vel, betong er jo ikke så veldig tungt, samtidig som det er svært solid. Du hakke peiling Det er nemlig stikk motsatt. Betong alene er blytungt, porøst og forholdsvis svakt. En enkel grunnmur eller en trapp går greit, men ikke noe større...da må den armeres, noe som gjør den enda tyngre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Vel, betong er jo ikke så veldig tungt, samtidig som det er svært solid. Du kan UMULIG ha hatt noe å gjøre med betong før.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Må for engang skyld si meg svært enig med Alexander. (Fordi han har rett!) Betong er ikke spesiellt tungt. Den har en material-densitet på ca 1950kg/m3. Vann: 1dl/0.01m3 = 1Kg Betong: 1dl/0.01m3 = 1.95Kg Jern: 1dl/0.01m3 = 7.86Kg En betongkonstruksjon er meget solid. Det er jo derfor betong brukes i det meste av moderne kai-anlegg, plattformer, broer og andre konstruksjoner som krever styrke og holdbarhet. Dette forutsetter en rett blanding og om nødvendig de rette tilsettningene for spesielle tillfeller. Helge: Hvis din betong blir sprø og porøs. Så betyr ikke det annet enn at du har blandet feil De fleste kontruksjoner bør armeres for å få en total styrkhet. Men mengden jern er så små i forhold til den totale masse, at densiteten neppe vil overstige 2200kg/m3 NB: En grunnmur MÅ armeres! noe annet er idiotisk, og slettes ikke lov. I vann er oppdriften lik 1kg ... dvs at en betong-kloss vil synke med 0.95kg trykk. Med andre ord vil en betong-kloss flyte hvis den har et luftrom som er like stort som mengden betong. ...hadde aldri trodd jeg var nødt å diskutere betong på flightsim.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henrik Bjørlo Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Betongdiskusjoner kan være meget nyttige og konstruktive, sånn som denne, Espen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny Olsen Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 ...for det du vet kan han være en kroppsbygger som løfter biler på strak arm og fnyser av kommentaren din. Om du er svak og han er sterk, blir det jo lett for han og tungt for deg. Men nå går jeg ut og skaffer meg et liv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hmmm flytebrygge i betong... synest det høyrest noko snodig ut eg hehe... Synes nesten det hørtes verre ut med: Sjøfly sank. Jeg trodde litt av poenget med sjøfly var at de kunne stå / gå / fly / taxe på vann ? Men det kanskje bare er meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Du trodde vel det du, men da kan jeg fortelle deg at selve flyet flyter ikke så bra enten det er et "sjøfly" eller et "landfly", det er flottørene som flyter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Du trodde vel det du, men da kan jeg fortelle deg at selve flyet flyter ikke så bra enten det er et "sjøfly" eller et "landfly", det er flottørene som flyter Hmm.. sant, men før at det skal få klassifiseres som sjøfly må det vel ha flottører ? Og så lenge flyet står på noe som flyter, så flyter vel flyet også.. eller noe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Ja, da flyter det, forutsatt at det ikke er bundet fast i noe som synker. Da synker nemlig flyet også, om ikke fortøyningen ryker da. Magiske greier... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny Olsen Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Du trodde vel det du, men da kan jeg fortelle deg at selve flyet flyter ikke så bra enten det er et "sjøfly" eller et "landfly", det er flottørene som flyter Hmm.. sant, men før at det skal få klassifiseres som sjøfly må det vel ha flottører ? Og så lenge flyet står på noe som flyter, så flyter vel flyet også.. eller noe Nei det står på noe som flyter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Ja, da flyter det, forutsatt at det ikke er bundet fast i noe som synker. Da synker nemlig flyet også, om ikke fortøyningen ryker da. Magiske greier... hihi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Betong er ikke spesiellt tungt. Den har en material-densitet på ca 1950kg/m3. To tonn pr. kubikkmeter er ikke spesielt tungt nei, bare dobbelt så mye som vann NB: En grunnmur MÅ armeres! noe annet er idiotisk, og slettes ikke lov. For noe bullshit. En enkel grunnmur til en enebolig behøver ikke armering, det er opp med forskaling og inn med massen. Og betong er porøs som en stratos-sjokolade, den har små luftlommer i seg, og jo eldre betongen blir jo mer porøs blir den. Selvsagt er betong et solid byggemateriale, når den forsterkes med armering. I en condeep, eller betongunderstell til plattformer, veier armeringsjernet betydelig mer enn selve betongen. Det vet jeg, har hatt sommerjobb som jernbinder i NC Jåttåvågen der disse ble støpt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jobbet du på Sleipner understellet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Bendigtsen Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 For noe bullshit. En enkel grunnmur til en enebolig behøver ikke armering, det er opp med forskaling og inn med massen. Og betong er porøs som en stratos-sjokolade, den har små luftlommer i seg, og jo eldre betongen blir jo mer porøs blir den. Ikke armering nei. Det går greit det, inntill du uheldigvis får setteskader, og hele mannskiten knekker. Akkurat nå ser jeg etter midletidig bolig, p.g.a slik hendelse. Setteskade etter kommunalt grave arbeid.... + for tynn såle med lite armering gjorde susen Godt det ikke er jeg som må punge ut Sålen knakk tvers over på midten under midtveggen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Bendigtsen Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Jobbet du på Sleipner understellet? Tja, den første eller den siste Den første sa jo blub, blub Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Imponerende bakgrunn du har for dine store uttalelser ,helge. Jeg er imponert!!! Min daglige jobb som formann i bygg/anlegg går ut på både bygging og godkjenning av blandt annet betong-konstruksjoner. Vi jobber opp imot de norske byggtekniske forskrifter og krav til kvalitet og holbarhet. Dette et tydeligvis noe du overhode har kjennskap til. Du får ta stratos-sjokoladen din å gå å diskuter noe du har mere peiling på en dette. PS: 90% av norges flytebrygger (arealmessig) er bygget i betong. Det nok neppe fordi det er for tung til dette formålet, eller smaker sjokolade! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Da vil jeg gjerne vite hvilke konstruksjoner du har vært ansvarlig for, der vil jeg holde meg langt unna. De må jo stå i fare for å kollapse slik du uttaler deg, når du sier det brukes så lite armering at det ikke får noen nevneverdige utslag på vekten. I tillegg burde du jo vite hvorfor styrken i betongen svekkes med alderen. Du høres mer ut som en wannabe formann etter min mening Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Hehehe. Datt du ut et øyeblikk? Det var da du som ikke ville ha armering. Du er foresten velkommen til en befaring på diverse prosjekter hvis du skulle befinne deg i området. Ta med slegga Javist svekkes styrken i betong ved eldring. Men det fins ikke andre alternative materialer til en forsvarlig pris per dags dato Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Krav til armering i grunnmur til bolighus. 2 stk jern av 10mm parallelt pr 60 cm høyde. eller Armeringsmatte med masker 6x20x20 (T35) Vertikalt 2parallele jern, pr meter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 Nei jeg trenger ikke armering i en liten grunnmur, men t.o.m tantene mine skjønner at armering er nødvendig i bruer og svære vegger... Jeg har slegga på høyrearmen, men jeg må vel innrømme at jeg ikke klarer å slå hull i betongen din Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.