Gå til innhold

Bodø Hovedflystasjon vurderes nedlagt


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Forsvaret varslet i dag at deres anlegg på flyplassen i Bodø trolig blir lagt ned. Dermed står 700 arbeidsplasser i fare, og det er mye i en by på størrelse med Bodø.

 

Jeg trodde at denne militære flyplassen var strategisk viktig, men tydeligvis ikke. Forsvaret begrunner dette med at de er nødt til å iverksette store sparetiltak i årene som kommer.

 

Ser ut som Luftforsvaret vil konsentrere seg om Sør-Norge, for Ørlandet og Rygge skal visstnok bestå, en plass må jo F16-skvadronene holde til...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...dette er faktisk enda mere idiotisk enn å flytte 332 opp til Bodø...først skal de flyttes opp dit og så skal de da flyttes ned hit igjen, sammen med 331 muligens...kostnadene på dette kan jo ikke være små...

 

Og å legge ned Bodø er vel ikke akkurat så strategisk lurt det heller, personlig syns jeg nå det er Ørland som burde legges ned hvis noe skulle legges ned...og beholde Bodø og Rygge som baser for jagerfly operasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret varslet i dag at deres anlegg på flyplassen i Bodø trolig blir lagt ned. Dermed står 700 arbeidsplasser i fare, og det er mye i en by på størrelse med Bodø.

 

 

Jeg trodde at denne militære flyplassen var strategisk viktig, men tydeligvis ikke. Forsvaret begrunner dette med at de er nødt til å iverksette store sparetiltak i årene som kommer.

 

Ser ut som Luftforsvaret vil konsentrere seg om Sør-Norge, for Ørlandet og Rygge skal visstnok bestå, en plass må jo F16-skvadronene holde til...

 

 

Ja, det er jo forferdelig! ""

Hva skal vi gjøre i flybyen Bodø uten militærflyene og 331 sqd?

Må si at jeg ble ikke videre glad da jeg leste AN i går..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rygge er vel ikke inne i diskusjonen om relokalisering.

Det snakkes om en delt løsning mellom Bardufoss og Evenes, og det er kanskje ikke så dumt. Her finnes i høyeste grad infrastruktur for jagerfly av nyere dato og det er kanskje det som er det viktigeste når det gjelder det økonomiske. Man kommer enda nærmere kjerneområde både for skytefelt (Halkavarre og Setermoen) og andre samarbeidende militære avdelinger som 6div. I tillegg slipper man problemet med å ligge midt i en by. Om det skulle skje at Bodø Hfls blir nedlagt, og det kan vel se skummelt ut, er det i alle fall en stasjon med lang og viktig historie som forsvinner. Ingen kan tydeligvis føle seg trygge lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen for Landsdelskommando Nord-Norge, kontreadmiral Jørgen Berggrav, sier til Avisa Nordland at dette blir brutalt. Det kan bli et valg mellom Ørland og Bodø. Det kan bli et valg om vi har råd til både kampfly og ubåter. Det blir på et slikt nivå prioriteringene må gjøres.

 

Snart har vi ikke noe forsvar igjen, jeg har ikke lyst til å være med i et forsvar som er dømt til å tape en eventuell krig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei! Jeg er så ***** lei av F16 som leker seg rundt om på Hitra!

Flytt Ørlandet- skvadronen til nordpolen, et sted hvor tullingene kan leke seg uten å forstyrre alt mulig med det ***** bråket sitt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det går flere år før det kommer en avgjørelse her. Den kan komme allerede i løpet av dette året, ifm neste års statsbudsjett.

 

Det går nemlig raskt i svingene når det gjelder slike avgjørelser i Forsvaret for tiden. Et eksempel er jo den militære delen av Sola som skulle legges ned, men så over natten gjør Forsvaret helomvending og vedtar at Sola skal bygges ut og oppgraderes for store beløp...men NATO har visstnok en rolle i dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det går flere år før det kommer en avgjørelse her. Den kan komme allerede i løpet av dette året, ifm neste års statsbudsjett.

 

Det går nemlig raskt i svingene når det gjelder slike avgjørelser i Forsvaret for tiden. Et eksempel er jo den militære delen av Sola som skulle legges ned, men så over natten gjør Forsvaret helomvending og vedtar at Sola skal bygges ut og oppgraderes for store beløp...men NATO har visstnok en rolle i dette.

 

Dette var vel Jåtta, Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei! Jeg er så ***** lei av F16 som leker seg rundt om på Hitra!

Flytt Ørlandet- skvadronen til nordpolen, et sted hvor tullingene kan leke seg uten å forstyrre alt mulig med det ***** bråket sitt ""

 

Du nå er vell ikke dette et spessielt fenomen bare på Hitra. Vi har en trafikk her i Vesterålen også... Og de kommer fra Bodø, eller Bodøh som jeg utaler det "".

 

... Sola skal bygges ut og oppgraderes for store beløp... men NATO har visstnok en rolle i dette.

 

Å ja, etter det som jeg får inntrykk av så har vell kanskje forsvarsminsteren eller ledelsen i forsvaret egentlig lite de skulle ha sakt "". Det er nå bare å se på "radaren i Vadsø" som "bare" overvåker stratosfæren, eller "forsknings-skipet" Marijata. ""

Tror nok det er vår alles store venn "over there" som trekker kraftig i trådene. En skal ikke ha mye IQ for å forstå hva som skjer og hvem som trekker i trådene.

 

Men at Bodø skal legges ned som militær-flyplass, tror jeg ikke er en dum ide. Om dette skulle legges til Bardufoss eller Setermoen, vil dette ha to konsekvenser.

 

Først, Bodø er ikke, vil ikke, være eller bli like strategisk som Bardufoss eller Setermoen, det er nå bare å se på kartet. -Problemet kommer jo når "russeren" (som etter min mening ikke er en potensiel fare) angriper. Har hørt et sted, om to eller tre Hind'er skulle komme inn over grensen, vil det ta noen minutter (mener å huske 4 minutter) så skal de rekke til Tromsø og ikke ha allverdens problemer å legge byen i ruiner. Eller for den slags skyld, Bardufoss. Men på Bardufoss vil en ha muligheten for en raskere respons. Om de så skulle komme inn over Finland/Sverige så har vi nok et større problem. Svenskene har jo, som kjent før "stabba" oss nordmenn i ryggen "", så dette er jo en potensiel fare som må vurderes "". (Men det er jo også en potensiel fare for at du Helge skulle få ei ku i fanget som faller fra himmelen og igjennom taket. """""")

 

For det andre, det er jo bra "distriks-poletikk", etter som at vi er inne i innspurten av valgkamper i alle rettninger. Ikke at det bryr meg om vi har et forsvar eller ikke, jeg skal ikke være her så mange årene til her i landet "".

 

PS: Er fulstendig klar over Norges strategiske posisjon for "resten" av Europa, i alle himmelrettninger. ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg virkelig si jeg ikke skjønner en dritt...Bardufoss?

Da er jo luftforsvaret totalt ubrukelig...hva er sjansene for at hvis noen skulle angripe oss at de tar en liten by som Tromsø?

Og jeg må vel innrømme at jeg ikke akkurat ser Russland som en potensiell trussel, eneste faren jeg ser med dem, er at utstyret deres er så gammelt og dårlig vedlikeholdt at det kan føre til en større ulykke, men da hjelper det fint lite med en haug F-16 på Bardufoss.

 

Virker ikke som om de tenker over hovedgrunnen til at vi har et forsvar lenger...skulle ikke det være for å forsvare Konge, folk og fedreland?

Ikke for å ha korte avstander til treningsområdene?

 

Ikke at jeg hadde hatt så utrolig stor tiltro til forsvaret om vi eventuelt skulle bli angrepet heller, men når hoveddelen av luftforsvaret står i den andre enden av landet så har jeg absolutt ingen tiltro til dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det går flere år før det kommer en avgjørelse her. Den kan komme allerede i løpet av dette året, ifm neste års statsbudsjett.

 

Det går nemlig raskt i svingene når det gjelder slike avgjørelser i Forsvaret for tiden. Et eksempel er jo den militære delen av Sola som skulle legges ned, men så over natten gjør Forsvaret helomvending og vedtar at Sola skal bygges ut og oppgraderes for store beløp...men NATO har visstnok en rolle i dette.

 

Dette var vel Jåtta, Helge.

 

Ja Jåttå skal også bestå og bygges ut noe, men dette var jo et rent NATO-vedtak.

 

Når det gjelder Sola så tror jeg at vedtak om utbygging står i forbindelse med noen helikopterskvadroner som skal stasjoneres der...hvis jeg ikke husker feil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at det går flere år før det kommer en avgjørelse her. Den kan komme allerede i løpet av dette året, ifm neste års statsbudsjett.

 

Det går nemlig raskt i svingene når det gjelder slike avgjørelser i Forsvaret for tiden. Et eksempel er jo den militære delen av Sola som skulle legges ned, men så over natten gjør Forsvaret helomvending og vedtar at Sola skal bygges ut og oppgraderes for store beløp...men NATO har visstnok en rolle i dette.

 

Dette var vel Jåtta, Helge.

 

Ja Jåttå skal også bestå og bygges ut noe, men dette var jo et rent NATO-vedtak.

 

Når det gjelder Sola så tror jeg at vedtak om utbygging står i forbindelse med noen helikopterskvadroner som skal stasjoneres der...hvis jeg ikke husker feil.

 

Utbyggingen av Sola ifm etableringen av 134 Luftving/MHG skjer uavhengig av NATO. Dette er noe Stortinget vedtok som en del av omstillingen av Forsvaret etter FS2000. Hva som står der kan man lese i St.prp.45 og iversettings brevene til Forsvarets etats sjefer som ligger i sin helhet på ODIN/Forsvarsdepartementet.

Der står det kort fortalt at "Sola omorganiseres fra kadreflystasjon i fred og deployeringsbase i krig til flystasjon i krig og fred" og det er vel her du blander kortene Helge "".

 

http://odin.dep.no/fd/norsk/p10000959/p10001034/010011-990193/index-dok000-b-n-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodø hovedflystasjon har nok av sheltere og hangarer til

å ta imot hele den norske F-16 flåten i morgen.

Det trenges ikke å bygge noe nytt.

Skulle stasjonen legges ned så vil det måtte bygges hangarer

og sheltere for mange hundre millioner enten på Ørlandet.

eller en annen plass.

Så dette vil være en enorm sløsing med skatte penger.

Men det virker som noe annet ligger bak,nemlig at absolutt

alt av forsvarsverk skal ligge i sør-norge.Og da får det ikke hjelpe hva det koster.

Men denne saken må igjennom stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. tror det har "klikket" for politikerene og de derre folka som sitter i god-stolene!

 

Fredrik: er enig med deg.. tror noen har missforstått oppgaven til forsvaret totalt. Mener de skulle kunne beskytte konge, folk og fedreland.. men med det vi har igjen, (som jeg allerede syntes er for dårlig) blir det jo ikke enklere å utføre oppgavene når de bare legger ned og legger ned hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så dumt å bli kvitt en av de to flyplassene. Det vil frigjøre store summer som kan brukes på kjøp av nytt materiell. Rygge dekker store deler av sør/vest norge og opp mot midt norge og da trenger vi bare en flyplass til som dekker nord norge og ned mot midt norge. Høres ikke dumt ut spør du meg.

 

Bodø HF har en veldig problematisk plassering i forhold til byen. Forsvaret må betale store summer i støy erstatning og flyplassen har mistet mye av sin strategisk viktige plassering etter den kalde krigens slutt.

 

Det er også tvilsomt om det er økonomisk riktig å ha Ørlandet, som vare blir brukt av 338skv (330 med Sea King kan omplasseres ganske lett til andre flyplasser etc) Ørlandet har begrensett kapasitet, og liten plass til flere fly en til en skv. Nå som skyttefeltet som blir bruk i sammenheng med Ørlandet skal legges ned vil også bruksverdien for utenlanske fly minke betraktelig. Basesett 1 som er på Ørlandet er en mobil styrke, så den er det nok det samme hvor havner. E-3A FOL vil det koste mer og flytte, men ettersom dette er en nato avdeling er det vel ikke Norge som betaler.

 

Jeg bare nevner det, på Rygge er det sheltere til to skvadroner og nok av hangarer.

 

Skal bli spennende og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må vel innrømme at jeg ikke akkurat ser Russland som en potensiell trussel, eneste faren jeg ser med dem, er at utstyret deres er så gammelt og dårlig vedlikeholdt at det kan føre til en større ulykke, men da hjelper det fint lite med en haug F-16 på Bardufoss.

Til info: om vi blir angrepet, har vi ikke lagt det opp til at vi skal forsvare oss selv i lang tid på egenhånd!

OM vi skulle bli angripet, vil vi nok ane det en god stund i forveien med typisk opptrapping under krise-perioder etc... og da står NATO på døra (håper én) før det blir snakk om at vi får noen angrep!

 

Virker ikke som om de tenker over hovedgrunnen til at vi har et forsvar lenger...skulle ikke det være for å forsvare Konge, folk og fedreland?

Ikke for å ha korte avstander til treningsområdene?

Det går ikke an å sidestille de to tingene som en hovedgrunn til å ha ett forsvar. Man skal beskytte konge, folk og fedreland. Det er liksom det vi skal drive med. For å gjøre dette, må man øve - alt fra på individnivå med soldater som er KTS - Klar til Strid og driver skytetrening, feltøvelser etc - og til svært høye nivåer opp i kommandokjedene. Som en del av å effektivisere treningen i forhold til tid brukt, flytter man tydeligvis jagerflyene stadig nærmere baser som er nærmere treningsområdene.

 

Ikke at jeg hadde hatt så utrolig stor tiltro til forsvaret om vi eventuelt skulle bli angrepet heller, men når hoveddelen av luftforsvaret står i den andre enden av landet så har jeg absolutt ingen tiltro til dem...

Jeg forstår du ikke vil ha noen tiltro når de flytter flyene vekk fra der du bor. Alle flyinteresserte føler seg tråkket på når sin lokale flyplass/-stasjon får mindre trafikk... Man føler det er urettferdig. Når det gjelder din tiltro til forsvaret så får det være din sak. Kan bare gjenta at det ikke er meningen at Norge skal forsvare seg selv gjennom en hel eventuell krig. Men jeg skal love deg at de første som "går under" i krig, er Ola Dunk Soldat. For der er vi dårlige i Norge. Ola Soldat er mer bekymret for kulden i sin førstegangstjeneste enn han er for å få lært seg det han bør kunne dersom han noen gang skal ut i en krig. Og måtte noen forby det skulle skje her i Norge ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for kulda... kanskje du må til Sulitjelma for å "simulere", men sur trekk og våte støvler fikser mann også lett i Bodø!! ""

Traska opp til hybelen fra jernbanestasjonen mer eller mindre søkk, klisje, peise blaut! Hehe... det plaska så det kjentes ut som naglepistoler "" (Hybelen er i Bodø-sjøveien.. tog-greia på en annen side...)

 

Men uansett, hørte politikerene har "fredet" BHFS, kanskje de leste mitt innlegg litt lenger opp her? """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stasjonen legges ned så vil det måtte bygges hangarer og sheltere for mange hundre millioner enten på Ørlandet eller en annen plass.

 

Det er defor Evenes/Bardufoss er nevnt! Surprise-surprise men begge plasser er allerede mer eller mindre (ja enkelte ting mangler) utstyrt til å ta imot jagerfly. Støyargumentet er viktig, mindre folk rundt flyplassene her oppe.

 

Hva gjelder nærme div "FI" eller ikke.....nå må man snart våkne til post-kaldkrig versjonen av verden....

Tror det betyr null om man plasserer jagerfly her eller på Evenes kontra Bodø eller Rygge, for de som ikke er oppdatert, er det faktisk bare penger, og mangelen derav som er viktig innen luftfart for tiden. Det gjelder både sivilt og millitært.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...