Sondre Aabø Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Jan Inge Ringvold jeg råder deg til å ta kontakt med Ivar Hakli han er nemelig Online Training Manager (ACCNOR3) Du kan også lese inne på www.vaccn.org der er det jo noe å bryne seg på. Men ta kontakt med Ivar uansett så ordner det seg veldig bra. Siter
Roar Nicolaisen Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 SB blir for urealistisk.. det er så teit at man må skifte mellom SB host og FS når man skal utføre operasjoner. Det er jo ikke rart at FS krasjer fra tid til tid da, vi fleste kjører jo i full screen og det er ikke mange maskiner som klarer og legge ned FS og så starte det igjenn. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Hadde dere som har vanskeligheter med SB og SBHost lest det som står på FAQ-siden, lest noe av den literaturen som ligger på vACCNorway sine sider under pilots og training, så tror jeg dere hadde funnet svaret på bruk av SB, SBHost, HostSB etc. Benyttes HostSB i stedet for SBHost så kan SB kjøres helt glimrende inne i FS uten problemer og du trenger ikke legge ned noe som helst. Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Noen uttaler seg før de i det hele tatt har orket å lete etter svar på problemet sitt. Siter
Eirik Sørensen Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Hei alle sammen Først og fremst, takk for at dette temaet blir tatt opp og at så mange har kastet seg på denne. I Norge har det den siste tiden vært stadig nedgang i trafikken, selv når man tar vår og sommer inn i betraktningen. Dette må undertegnede og VACC Norway ta en del av ansvaret for. Jeg ser at vi for øyeblikket ikke helt klarer å legge forholdene godt nok til rette for at flere skal få glede av denne fantastisk morsomme og utfordrende hobbyen. Derfor er jeg spesielt glad for det engasjementet som dere viser i denne tråden og jeg håper dere vil fortsette å skrive og komme med konstruktive og kreative idéer for hvordan vi kan bli bedre. Vær ikke redd for å gi spark og ris til VACC Norway, VATSIM eller undertegnede personlig for den saks skyld. For øvrig er det som mange har nevnt både her og tidligere, en forholdsvis liten kjerne av ATC som er aktive blant alle medlemmene i VACC Norway. Jeg vet samtidig at det er mange andre som kunne tenke seg å prøve rollen som flyveleder. Jeg oppfordrer derfor alle som har fløyet online på VATSIM en tid og som går med en liten ATC i magen om å søke student lisens som flyveleder. Videre til alle dere som har FS og som enda ikke har kommet dere online, gi det et forsøk! Jeg er klar over at programvaren er klønete og tungvindt å bruke og at mange opplever ustabilitet ved bruk av SquawkBox, men har du først klart å tråkle deg gjennom fallgrubene, åpner en helt ny verden seg. Et par tips til de som stadig har problemer med kræsj og heng: 1. Avslutt alle unødvendige program, benytt gjerne End It All eller et lignende program til dette formålet 2. Sørg for at drivere og systemfiler er oppdatert (gjelder spesielt skjermdrivere, men kjør helst Windows Update en gang i måneden eller så i tillegg) 3. Følg brukerveiledningen nøye. Det kan for øvrig være interessant å lese følgende lange forum-tråd hos Flightsim Network og se at dere ikke er de eneste som sliter: http://www.flightsimnetwork.com/dcforum/DCForumID10/40976.html Håper med dette at dere vil benytte denne tråden til å diskutere hva vi kan gjøre for å forbedre bruken av VATSIM i Norge. Hilsen Eirik Ansvarlig VACC Norway Siter
NN Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Dere kan blant annet fjerne den teite grensen med at man må fly 10timer før man kan bli student.. trodde skulle være realistisk jeg? er jo ikke alle ATC'er som har 10timer bak spakene på et fly! "As real as it get" neppe.. urelastisk vil jeg kalle det Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. juni 2003 Forfatter Skrevet 11. juni 2003 Dere kan blant annet fjerne den teite grensen med at man må fly 10timer før man kan bli student.. trodde skulle være realistisk jeg? er jo ikke alle ATC'er som har 10timer bak spakene på et fly! "As real as it get" neppe.. urelastisk vil jeg kalle det Si meg, er det bare jeg som ikke har fått meg at det finnes en slik grense?! Etter det jeg vet stilles det ikke andre kvalifikasjoner til å være ATC enn at du er kjent med ProController (som brukes som opplæring for tiden) og at du har passert den teoretiske testen. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. juni 2003 Forfatter Skrevet 11. juni 2003 Jeg gidder ikke for jeg synes det er kjedlig pluss at sqækboxen crasher fs'en min Det heter squawkbox og det er ikke kjedelig. Synes det er mer kjedelig med offline flyging, men kanskje man er redd for å drite seg ut når man flyr online ? Tror nok at det er grunnen til at så få flyr online, da det krever svært mye. Jeg synes du skal respektere at ikke alle ønsker å fly online like mye som deg eller ingenting! Det må jo være opp tilvær enkelt å velge om man vil fly online. PS: Jeg HAR flydd online, å jeg synes det var kjedelig.. Etter min oppfattning respekterer Georg at du synes at det er kjedelig å fly online, det er klart ikke alle synes at det er gøy! Men som jeg så litt nedenfor, var det ikke du som var ute etter realisme? Da synes jeg ikke evt. ATC'en i FS gjør en særlig god jobb! Men det er dumt at Squawkbox klikker, for jeg skal være ganske sikker på om du ga online flygning litt mer tid så hadde du fått sansen for det du også! Siter
NN Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Ivar hva om du leser mitt innlegg litt lenger oppe så forklarer jeg saken hvorfor jeg selv ikke er ATC å jeg har lagt ned tid å penger for å få det til kjøpte meg nye ram å nytt lydkort m.m men det funka ikke Siter
Julian Barratt-Due Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Hehe, den regelen med ti timer syns jeg egentlig er bra! Det er lurt at ATC`en får litt kjennskap til hvordan det er å være pilot, før han tar kontroll over et luftrom! Jeg er enig i Georg`s teori om at mange sikkert ikke tørr fordi de er redde for å drite seg ut! Som sagt, det er komplisert, men hvis du setter av litt tid til det, og lærer det ordentlig så skal jeg love deg at du aldri kommer til å ta en eneste flytur offline lengre! Siter
Arild Oldervoll Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Vel opplæringen for RL ATC og VATSIM ATC er jo noe annerledes, og sågar også opptakskravene. Visst du har prøvd VATSIM en del så tror jeg du vil ha bedre forståelse for denne regelen. Det går ikke an å bare ha lest litt i manualen og slikt og så logge på og satse på at det blir lite trafikk og pilotene kan fortelle deg hva du skal si og gjøre. Nei, her bør de fleste prosedyrer, terminologi og frasiologi som et minimum sitte inne før du hiver deg inn foran radarskjermen, og da tror jeg at 10 timer ikke er så veldig mye. Kravene for RL ATC er jo MYE høyere før de får kontrollere. Så skal vi sette terskelen litt høyere så det blir mer realistisk for deg Thomas? Siter
Einar Halvorsen Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Hei igjen Lette gjennom tråden som Erik henviste til og fant noen linker som kanskje kan være nyttige: Startup Tutorials : Startup Tutorials The Answers to your frequent Questions : FAQ-seksjon i VATSIM New upcoming VATSIM Pilot Training Program to help new folks : Pilot Training Program Håper også disse kan være til nytte. Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Hepp! Min siste flight innenriks i Norge på Vatsim er lenge lenge siden. Jeg har flytta basen min fra ENGM til EDDF og EHAM. Der er det iallefall ATC og trafikk... Jeg ble også nødt til å gjøre det. Jeg sa opp medlemskapet i Scandva (SASva) og LOTva , joina VCA (Virtual Coastair) og BAW (British Airways Virtual). Jeg tenkte å fly for fullt for VCA her i Norge, men når det er ingen ATC så er liten vits. Jeg flytta derfor basen min til EGLL. Jeg tror at vi må reklamere mer VACCN, for eksempel ved å lage noen lange fly in , hvor Oslo eller en annen flyplass blir for eksemlep dekket fra 08:00 LT til 02:00 LT (neste dag) i for eksempel 2 eller 3 dager. Det er håpløst med å kontrollere i 24 timer, for det er nesten ingen trafikk om nettene. Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Jeg synes du skal respektere at ikke alle ønsker å fly online like mye som deg eller ingenting! Det må jo være opp tilvær enkelt å velge om man vil fly online. PS: Jeg HAR flydd online, å jeg synes det var kjedelig.. Unnskyld meg, men har jeg sagt at jeg respekterer ikke de som ikke ønsker å fly online ? Nå må du skjerpe deg. Det er sant nok, at det er opp til hver enkelt å velge om man vil fly online eller offline. Du sier at du har flydd online. Det var vel ikke på VATSIM (du skrev at du får det ikke til med Squawkbox). Du kan ikke sammenligne "online" flyging på multiplayer eller på multiplayer fs.no med VATSIM. Når du har prøvd ut VATSIM , kan vi diskutere om det er mer eller mindre realistisk enn offline flyging. Inntil videre er det best at du rett og slett holder kjeften om ting du har ikke peiling på. Siter
NN Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Georg jeg går utifra at den der om å holde kjeft om ting man ikke har peiling på gjelder deg også jeg HAR flydd på vatsim i ca 3timer før alt kræsja! Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Dere kan blant annet fjerne den teite grensen med at man må fly 10timer før man kan bli student.. trodde skulle være realistisk jeg? er jo ikke alle ATC'er som har 10timer bak spakene på et fly! "As real as it get" neppe.. urelastisk vil jeg kalle det Ivar hva om du leser mitt innlegg litt lenger oppe så forklarer jeg saken hvorfor jeg selv ikke er ATC å jeg har lagt ned tid å penger for å få det til kjøpte meg nye ram å nytt lydkort m.m men det funka ikke Urealistisk , urealistisk, urealistisk. Si meg Thomas. Hva er realistisk for deg ? Offline flyging med ATC ? Det er ikke realistisk. Jeg respekterer de som har modem eller isdn eller har for dårlig maskin, men online flyging krever da IKKE så utrolig mye om man vil bare det. Tro meg, VATSIM har ikke uten grunn 56.000 medlemmer. På VATSIM skal en som har registrert seg ikke få kontrollere med en gang. En skal ha en viss erfaring som pilot først (jeg synes at 10 timer er for lite. Man skal ha en viss peiling på hvordan det er å fly på VATSIM. ATC i virkeligheten skal faktisk ha 10 eller 20 flytimer (som passasjer) med en instruktør som forklarer hvordan ting fungerer. Dette for at en skal i senere tid kunne sette seg i pilotens rolle), før en kan få kontrollere. I tillegg til teoritesten må man bestå den praktiske testen. Er du ute bare for å kontrollere/leke , kan du registrere deg i IVAO. Du skriver at du har brukt mye penger på ram og lydkort. Verken SB eller PC krever noe mer enn du hadde spilt offline, så det er dårlig unnskyldning. Siter
Gjest Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Georg jeg går utifra at den der om å holde kjeft om ting man ikke har peiling på gjelder deg også jeg HAR flydd på vatsim i ca 3timer før alt kræsja! Hva er IDen din på VATSIM da ? EDIT: Det var da ikke vanskelig å finne ut. Du har 2 konti på VATSIM (det er strengt forbudt og du kan regne med at de vil bli slettet umiddelbart. dette medfører også at du blir banna fra vatsim, dessverre): 867142 - Thomas Hjartarson 829619 - Thomas Hjartarson Specification: ID: 867142 - Thomas Hjartarson , Norway Upgrade History Rating From Total time Observer 11/03/2003 0:47:11 Atc Callsign Time online ENGM_OBS 0:18:54 ENGM2_OBS 0:28:17 Total online as Atc 0:47:11 ID: 829619 - Thomas Hjartarson , Norway Upgrade History Rating From Total time Pilot 10/04/2002 1:41:50 Observer 25/05/2002 9:47:25 Pilot Callsign Time online SASMD90 1:04:16 UV1104 0:37:34 Total online as Pilot 1:41:50 Atc Callsign Time online EGGDROPO 0:49:51 ENGM-GND 0:33:39 LN-BUE 0:05:34 TH_OBS 8:18:21 Total online as Atc 9:47:25 Siter
NN Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 hehe har enda fler enn det men jeg driter en lang i vatsim som kun består av en gjeng teite folk som skal styre alt ps geog: Kan ikke du heller passe på deg selv? Siter
Einar Halvorsen Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Thomas og Georg Da synes jeg vi avslutter den diskusjonen dere mellom her. La oss heller diskutere og komme med konstruktive tanker og ideer om hva vi kan gjøre for å få mer trafikk online i Norge. Siter
Sondre Aabø Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Til VACCN sett opp sån som Sverige og Finnlan på den Fly-inn greia inne på VATSIM !!!!! Siter
Kristian Wålberg Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Dere må ikke være redde for å drite dere ut, det har jo alle gjort online på VATSIM en gang. Jeg gikk rett ut på VATSIM, dreit meg ut flere ganger. Men nå har jeg begynt å lære! Og det er kjempe artig! VATSIM har gjort FS MYE MYE MYE mer artig!! :-) Noe VATSIM kan bli bedre på er å få ting til å gå raskere, da mener jeg ikke server messig sett, men annet. Som meg nå, jeg har tatt student testen for å bli ATC, alle testene er tatt (ja, praktisk også!). Så nå venter jeg ivrig og sjekker mail hele tiden i håp om at VATSIM har oppdatert min rang til å ikke være Observer, men student! Bli med å fly online!! Siter
Kristian Wålberg Skrevet 11. juni 2003 Skrevet 11. juni 2003 Og for dere som klager på at dere bare har ISDN, det er ingen hindring :-) Jeg spiller UTMERKET med singel ISDN linje her, null problem :-) Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 11. juni 2003 Forfatter Skrevet 11. juni 2003 Thomas og Georg Da synes jeg vi avslutter den diskusjonen dere mellom her. La oss heller diskutere og komme med konstruktive tanker og ideer om hva vi kan gjøre for å få mer trafikk online i Norge. Takker Einar, du kom meg i forkjøpet. Syntes ting holdt på å gli litt of topic her nå. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 12. juni 2003 Skrevet 12. juni 2003 Hei Vi kan gjerne ta et flyin torsdag 20. juni, men da må jeg være sikker på at det er ATC på følgende plasser: ENGM (app,twr og gnd), ENVA (app og twr), ENBO (app og twr). I tillegg ENOS-CTR, ENVA-CTR og ENBD-CTR. De som vil være ATC booker seg posisjon via vACCNorways bookingside. For at dette skal bli gjenomført og reklamert litt for, så må dere melde dere snarest. Tid mellom kl. 2000 - 2300 norsk tid, (1800 - 2100 UTC) Siter
Sondre Aabø Skrevet 12. juni 2003 Skrevet 12. juni 2003 Torsdag 19. juni eller Fredag 20. juni ????? Siter
Jens Eftang Skrevet 12. juni 2003 Skrevet 12. juni 2003 Hei! Jeg må jo si jeg undrer meg en smule, når jeg ser at flere her "absollutt ikke kan fly i Norge, fordi de er med i et VA som ikke flyr hit". Kremt... det GÅR jo an å ta en tur i Norge da? Det er nemlig fullt mulig å logge på som for eksempel en SAS-flight også ta seg en tur. De passasjerene dere eventuelt måtte skuffe ved ikke å stille opp som speedbirdettellerannet, klarer seg nok! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 12. juni 2003 Forfatter Skrevet 12. juni 2003 Hei! Jeg må jo si jeg undrer meg en smule, når jeg ser at flere her "absollutt ikke kan fly i Norge, fordi de er med i et VA som ikke flyr hit". Kremt... det GÅR jo an å ta en tur i Norge da? Det er nemlig fullt mulig å logge på som for eksempel en SAS-flight også ta seg en tur. De passasjerene dere eventuelt måtte skuffe ved ikke å stille opp som speedbirdettellerannet, klarer seg nok! Jeg tror de mener at de ønsker å ha uttelling i form av flytimer. De er nok klar over at det er "lov" å fly selv om du ikke har ruter dit, men jeg er iallefall slik at jeg som regel ikke flyr der mitt VA ikke opererer. Siter
Einar Halvorsen Skrevet 12. juni 2003 Skrevet 12. juni 2003 Selvfølgelig klarte jeg å skrive feil. Det skal være TORSDAG 19. juni Siter
Einar Kristiansen Skrevet 12. juni 2003 Skrevet 12. juni 2003 Hei. Da meldt meg på som ENBO_V_APP denne aften.. Come and fly in Norh of Norway.... VBX161 NOW966 ATC -------- Siter
Arild Oldervoll Skrevet 12. juni 2003 Skrevet 12. juni 2003 Mange VA's har jo også mulighet for charter. Ta Virtual Coast Air som et prakteksempel. De har også taxi-flyvninger Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.