Gå til innhold

Nordmenn svikter VATSIM!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Kan ikke vi ta Stavanger og Bergen en gang ?

Er lei av at det alltid tas kjedelige Trondheim og Bodø. Alltid de samme flyplassene liksom.

Jeg for min del stiller gjerne opp som Stavanger Approach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Si meg Einar.

Når var Sola og Flesland sist i et fly in ?

Det er da lenge siden.

Den siste gangen var det Oslo, Trondheim og Bergen. Før var det Oslo i en eller to dager.....

Jeg har meldt meg på som Stavanger Approach. Håper at det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STAVANGER ER JO BEST! la oss få flyinn her nede!! oisann jeg kan jo ikke være med for jeg er banna fra vatsim ""

Du har bare en stor trang til å komme med usaklige kommentarer du?

For det første er det din egen feil at du er bannet, for det andre synes du jo at det er kjedelig med SquawkBox, og for det tredje synes jeg at du kunne spart deg den unødvendige kommentaren ovenfor!

 

For da å komme tilbake på det saklige har jeg da meldt meg på som ENGM_V_TWR. Var for sen til å okkupere ENVA_V_APP, så jeg får vel gjøre mitt beste på en totalt ukjent flyplass.. Om han som bemanner ENVA ikke ønsker å bytte? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STAVANGER ER JO BEST! la oss få flyinn her nede!! oisann jeg kan jo ikke være med for jeg er banna fra vatsim ""

 

Ossen greide du det? Bråka du med folka? Jeg for min del syntes det er kjedelig med online flyving, som sagt. Men det er sikkert lærerikt å fly på Vatsim. Er det mange som flyr ned til Antalya/Tyrkia da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(sukk...)

Hadde diverse. Vatsim motstandere satt seg inn I Vatsim, og prøvd å få ting til å virke, så ville de nok hatt andre meninger. Forstår ikke at det går an å sammenligne Vatsim med default ATC m/AI...Vatsim er bort i mot "as real as it gets" og anbefales på det sterkeste.

Det er også en fin måte å treffe andre flightsimmere på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(sukk...)

Hadde diverse. Vatsim motstandere satt seg inn I Vatsim, og prøvd å få ting til å virke, så ville de nok hatt andre meninger. Forstår ikke at det går an å sammenligne Vatsim med default ATC m/AI...Vatsim er bort i mot "as real as it gets" og anbefales på det sterkeste.

Det er også en fin måte å treffe andre flightsimmere på..

Det er akkurat det ikke gjør!

Det går ikke an å sammenligne VATSIM og FS sin ATC med AI fly.

Hvor realistisk er det å måtte trykke på 1,2 og 3 for å få en landingsklarering?

Det er mye lettere når man har alt på voice, men den annen person som kan hjelpe deg hvis det oppstår en uventet situasjon.

 

Vatsim er noe fordømt tull! Hvis du gjør en pinglefeil der blir du banna! Nei jeg liker ai fly best. Ai fly ruuuulller! Kan ikke fatte hva som er gøy med vatsim...

Dette stemmer nok ikke, man blir absolutt ikke bannet om man gjør en liten pinglefeil!

Det kan jo være en liten fare for å bli utestengt om man gjør større feil, som f.eks logge seg på en rullebane på en flyplass med stor trafikk.

Og da ikke svarer når ATC annroper deg om å fjærne deg fra rullebanen!

Dette er en ALVROLIG feil, så om man gjør det bør man ikke fly online.

Det er faktisk å motstride reglene, ikke at jeg sier at du har gjort akkurat dette.

Så, egentlig lurer jeg på hva du mente med "pinglefeil"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå kan jeg ikke sitte å se på dette mer, her må jeg si noe....

 

Først og fremst VATSIM prøver å gjøre online flyging så real som overhode mulig (tatt i betraktning de begrensninger som en datamaskin har og den som skal

"styre" denne maskinen), bortsett fra det prøver vi å gjøre dette "As real as it gets". Altså opp mot virkelig flyvning og kontrollering.

 

VATSIM har idag over 55.000 medlemer world wide, nå er vel ikke alle aktive men (skit idet..)

 

Vi trenger regler på VATSIM ellers hadde dette ikke vært det stedet som så mange oppsøker, disse reglene skal følges selvfølgelig - dette er noe du må godta når

du søker medlemskap, så det skal ikke være ukjent for noen som vil bli VATSIM medlemmer.

 

JAAA, du MÅ ha en genuin interesse i det å fly før du kan ha fullt ut nytte av dette tilbudet VATSIM gir deg..

 

Du være interessert i å lære hvordan diverse ting gjøres i forbindelse med flyvinger - Departure, Arrival, en-route flying etc

 

Du være innstilt på at VATSIM har regler for den online aktivitet du utfører og rette deg etter dette.

 

Er du ikke intressert i noe av dette, har du lite på VATSIM å gjøre. Dette er ikke ett sted å leke seg ( nå får jeg vel på pukkelen), men So bee it.

 

VATSIM er ett miljø hvor du må være innstilt på å lære først og fremst, være "voksen" nok til å forstå dette, godta at det er andre på nettet og følge de

regler som er satt av VATSIM, da har man ALLE muligheter til å få ett utbytte av å være medlem på VATSIM.net

 

Er man kun ute etter å "leke seg" da er ikke VATSIM plassen for deg...

 

Til de av dere som ikke "tør" prøve Dere på VATSIM - IKKE vær det - Hiv Dere med, , Dere vil omgående finne ut at online flyging er noe helt annet enn å benytte

ATC i Flightsimmen, og å fly offline.

 

Når du flyr online vil du før eller siden treffe på en "real" ATC - Du må da kontakte han (iflg. VATSIM Reglement).

 

Ikke vær redd, si hvem du er(altså hvilket

kallsign du har) din høyde, heading etc, og hva som er din intensjon.

ATC (iallefall) i Norge skal være der for å hjelpe deg som pilot, noe annet er helt uakseptabelt fra en ATC som er medlem av VACC Norge.

 

Vi har vel alle "dummet" oss ut i første møte med online flyving - det skal ikke være noe problem og er selvfølgelig LOV, noe annet ville være helt på jordet..

 

Han eller hun du møter i andre enden (ATC alså) skal kunne yte deg den hjelp du ønsker og kansje trenger, på en verdig og korrekt måte.

Du må følge ATC sine instruksjoner ja.., (såfremt de ikke er helt på "vidda"), men da har du iallefall tatt første steg inn i en virtuel ATC virkelighet som

er noe helt annet enn ATC i Flightsimmen (jmf. trykke 1 - 2 eller 3 for Controll).

 

Nok om det - De av Dere som ikke kommer online være seg problemer med hvordan koble

opp, eller andre ting . TA KONTAKT MED OSS I VACC NORGE Vi er der for din del.

 

Er det noen som ønsker Online hjelp til å komme i gang Ta kontakt med oss. Send oss en mail accnor5@vaccn.org eller direkte til Online

Training Manager accnor3@vaccn.org eller noen andre i VACC Norge, og vi stiller opp for å hjelpe deg.

 

Som Dere ser er det diskutert at vi trenger piloter - det er for lite aktivitet i Norge - HVORFOR?

 

Ja det er det store spørsmålet - Og jeg har ikke fasitsvaret men iallefall vi trenger derfor Dere Piloter - så mange som mulig, meld Dere inn

i VATSIM HER få en ID - Logg opp - Fly online!!

 

 

Som sagt er det noen som trenger hjelp til Hva det måtte være ta kontakt med oss - Og vi skal gjøre vårt ytterste for å hjelpe deg.

 

 

Velkommen til en ny opplevelse

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvordan få flere piloter til Norge?

 

hmm..jeg foreslår å se på noe av det Dutch VAcc har fått til

Noen fredager i blant arrangerer de et såkalt "friday nite" event. Da bemannes Schiphol og avganger og ankomster baseres på timetabeller fra virkeligheten. På forhånd har de som vil være med booket sin flight fra timetabellen, og fått tilsendt detaljer som flighplan for flighten sin.

Jeg syns dette er et kjempeopplegg.

Hvis noe slikt kunne blitt mulig, så er jeg sikker på at pilotene etter hvert vil dukke opp.

Det ville heller ikkke vært en dum idee å fikse opp litt på den Norske VAcc websiden...(?)

 

Bare noen ideer ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at enkelte av dere har dere selv å takke for at dere er noe ensomme i VATSIM.

For en tid siden forsøkte noen av oss i VNAS oss på VATSIM

Etter lang natt lesing og undring virket det endelig.

Jeg kom på nett og plasserte meg ved gate 29 på Flesland

for å så dra til Gardermoen. Siden det ikke var noen kontroller der som jeg fikk kontakt med tok jeg av. Jeg må nevne at dette var min første gang på Vatsim og at jeg helt sikkert gjorde feil. For førte gang fikk jeg kontakt med noen, og det er en BAW pilot som tydligvis var sjefen der i gården. Jeg vet ikke hva jeg gjorde feil, men av han fikk jeg klar melding om at dette ikke var en lekeplass.

Noe av det samme opplevde en til av oss som forsøkte.

Sorry folkens.. Vatsim er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen liker det...andre gjør det ikke

jeg liker å fly online på vatsim...

fordi det stort sett er seriøse piloter og ATCer der... ""

og jeg har brukt mange timer på å lese VATSIM regler og manualer.....fordi jeg har likt å bruke tiden på det.

Å koble seg opp online med VATSIM uten grundig forarbeid er det samme som å sette seg inn i en bil uten sertifikat....du krasjer... ""

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at enkelte av dere har dere selv å takke for at dere er noe ensomme i VATSIM.

For en tid siden forsøkte noen av oss i VNAS oss på VATSIM

Etter lang natt lesing og undring virket det endelig.

Jeg kom på nett og plasserte meg ved gate 29 på Flesland

for å så dra til Gardermoen. Siden det ikke var noen kontroller der som jeg fikk kontakt med tok jeg av. Jeg må nevne at dette var min første gang på Vatsim og at jeg helt sikkert gjorde feil. For førte gang fikk jeg kontakt med noen, og det er en BAW pilot som tydligvis var sjefen der i gården. Jeg vet ikke hva jeg gjorde feil, men av han fikk jeg klar melding om at dette ikke var en lekeplass.

Noe av det samme opplevde en til av oss som forsøkte.

Sorry folkens.. Vatsim er ikke noe for meg.

 

Kunne vel ikke sagt det bedre selv. Ja jeg opplevde det samme. Jeg fikk også beskjed av denne BAW fjortissen og å forlate serveren, det var ingen lekeplass. Og denne BAW lekepiloten var selvfølgelig utlært på vatsim første gangen han var der. Og driver med god reklame for vatsim. Hyggelig gutt.

Så sorry folk's, ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vi ikke bare sagt at alle som ønsker å prøve seg for første gang eller har fått en skjev start stiller opp på f.eks. ENGM og så flyr vi mellom ENGM og ENBR, kanskje også åpne ENZV for kortere ruter. Noen ATCer som har litt erfaring stiller opp og vips, så er alle fornøyde?

 

Til helgen igjen eller uken etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel derfor at vi har muligheten til å skive inn newbie i remarks feltet slik at ACT kan bære litt av med en nybegynner.

Jeg mener ikke at han skal slippe alt han har for å hjelpe en fersking, men være litt hjelpsom.

I mitt tilfelle var det en pilot og ikke en ACT.

For meg virker det som om dere er en gjeng som driver med dette, at at det vil dere forsette med uten at noen andre kommer inn og forstyrrer dere.

Jeg vil foreslå at dere av og til averterer i FS.no at dere holder åpent for nybegynnere. Bør nok vente til mørkere kvelder og ikke nå om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen liker det...andre gjør det ikke

jeg liker å fly online på vatsim...

fordi det stort sett er seriøse piloter og ATCer der... ""

og jeg har brukt mange timer på å lese VATSIM regler og manualer.....fordi jeg har likt å bruke tiden på det.

Å koble seg opp online med VATSIM uten grundig forarbeid er det samme som å sette seg inn i en bil uten sertifikat....du krasjer... ""

Jeg har ikke sertifikat, ennå..

Og jeg har heller ikke kommet ut for noen ulykker, selv om jeg har tøyd norges lover bare litt.

Men jeg forstod poenget ditt Baard, kunne bare ikke dy meg..

 

Det er vel derfor at vi har muligheten til å skive inn newbie i remarks feltet slik at ACT

 

I mitt tilfelle var det en pilot og ikke en ACT.

 

ATC ja """"

Hehe, jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du kaller meg et spammonster kamerat!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg ser at en del av dere ATC klager på at det er lite folk på vatsim! Vel det kan noen av dere selv ta æren for når dere ikke svarer på anrop fra piloter og logger ned og opp igjen etter man har passert ut av område deres, så slutt å si at alle er velkommen online.

Dette har jeg sagt ifra om men det har ikke skjedd en dritt mere ifra vatsim norge etter henvendelse fra meg om disse som driver boikot av meg,og sikkert andre også.

 

God sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...