Gå til innhold

Awacs på Sola


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Enten så tok det av to fly fra Gardermoen eller så fløy det ene et par landingsrunder, fulgte ikke så godt med da jeg hadde norsktentamen... """"

 

Jo,- det tok av en awacs fra Gardermoen fredags formiddag, og det ble deretter utført 3 low-approaches til østre bane nordfra på Gardermoen. Turen gikk deretter direkte Ørlandet. Callsignet var Nato14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg skulle skrive innlegg om det jeg og ""

Jeg sto med "Ranchen" og slo ut litt, (Sola Golf klubb's Ranch ligger i rettningen mot Sola Flyplass) så skulle jeg til å slå litt med driveren, plutselig ser jeg flyet rett foran meg,(mista nesten kølla ut "")først lurte jeg på hvilket fly det var så etter noen timer skulle jeg hjem, da så jeg den igjen ( Takeoff), Rett over meg, den var bråkete... and ugly

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,- det tok av en awacs fra Gardermoen fredags formiddag, og det ble deretter utført 3 low-approaches til østre bane nordfra på Gardermoen. Turen gikk deretter direkte Ørlandet. Callsignet var Nato14.

 

Her får jeg fortsette... ""

 

Etter Gardermoen kom den hit til Værnes hvor den tok en T/G eller Low app, deretter la den seg på 3000 fot på vei til Ørlandet hvor den trente approacher med low approaches en times tid.

 

Det var en AWACS innom på Værnes dagen før også, men de er sjelden nede på bakken lengre enn 20-30 sek. i gangen, og man vet det aldri på forhånd når de kommer, så det er vanskelig å få festet de på filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei sann!

AWACS flyet som dere snakker om hørte jeg på radioen min.

Som en av dere nevnte kalte det seg for "Nato 06" , det foretok en "low pass" over RWY 18, deretter steg det til FL 290! Av Stavanger Control fikk det beskjed om å fly TP 1, akkurat dette er jeg usikker på hva betyr. (Noen som vet?)Deretter ble flyet levert til Oslo Control, omtrent 15-25 minutter etter at jeg så det fly over huset mitt.

Håper dette var oppklarende for noen "undrende" sjeler ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av Stavanger Control fikk det beskjed om å fly TP 1, akkurat dette er jeg usikker på hva betyr. (Noen som vet?)

 

Jeg vil tru den fikk klarering til å følge TB 1 som er en TACAN-rute. TACAN er et militært navigasjonshjelpemiddel (TACtical Air Navigation), tilsvarer en sivil VOR.

 

TB 1 begynner i Nord Norge, går så via en rekke TACAN-stasjoner langs kysten til den forlater Oslo FIR på punktet TEKVO (sørøst for Lista TACAN). Deretter entrer den dansk luftrom. Litt usikker på rutingen videre, men den fortsetter nok et godt stykke nedover i Europa. AWACS'ene bor vel på Geilenkirchen i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AWACS'ene bor vel på Geilenkirchen i Tyskland.

 

Du har nok rett i dette "", aksenten til piloten hørtes ut som den kunne stamme fra Tyskland. Eller den var hvertfall ganske sikker europeisk. (Har litt treningen i å kjenne igjen tyske aksenter etter å ha hørt på Lufthansa fygerne som en gang iblant svever over Stavanger) ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige bilder Anders ""

På det bildet der den klatrer ut, er den jo så nærme at lyden bare må ha vært helt sinnsyk! Eller har du zoomet inn en del ? hvor på Sola stod du da du tok disse nydelige bildene?

Forsett med den glimrende jobben du ""

 

Husker for et par år siden, mens det fortsatt var aktivitet her...(dvs. Rygge HF)

Så var det en kveld en av NATO AWACS'ene var innom og gjorde en bunch med touch and go's (som vanlig), jeg og et par kammerater dro da opp til dit vi pleier å spotte...

Det var tidlig på sommeren og godt og varmt, og sola var såvidt på vei ned, skikkelig koselig stemmning...brukte da opp en film rull på AWACSen som gjorde landingsrunder en LANG stund...

Flere ganger fikk vi den rett over oss, og det er ikke høyt når du står der...40-50 meter kanskje...og når den gir på da for å klatre ut etter touch and go'en... ""

Skal love deg det bråker ""

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilige bilder Anders ""

På det bildet der den klatrer ut, er den jo så nærme at lyden bare må ha vært helt sinnsyk! Eller har du zoomet inn en del ? hvor på Sola stod du da du tok disse nydelige bildene?

Forsett med den glimrende jobben du ""

Takktakk. Bildet ble tatt med 165mm zoom. Jeg vil ikke si at det bråket spesielt mye, men den lagde høy musikk!! ""

 

Finale-bildet er tatt fra gangveien i nord ved RV 509, mellom Sola Sjø og flyplassen ca. Det andre er tatt på andre sida av flyplassen, på gangveien sør for RV 510.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på. Hvorfor kan ikke militære bruke sivile navaids,og er det mulig å bestykke sivile fly til å benytte seg av militære navaids (TACAN)? TACAN-stasjonene har jo kjent lokalisjon (mener jeg da), og en kan jo plotte inn disse på GPS'en.

 

De fleste militære fly benytter seg av sivile nav-aids også.

Systemet er og blir militært og det eksisterer neppe noe behovfor å benytte det sivilt. Sivilt kan man få DME funksjon fra TACAN(TACtical Air Navigation)hvis man har en frekvens oppgitt.

 

 

Clamer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...