Gå til innhold

Hvor lavt kan forsvaret fly?


Jan Otto Ruud

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer litt på hvor lavt over bakken forsvaret har lov til å fly.

 

Jeg hadde en fredfull skitur på Blefjell på tirsdag da jeg plutselig hørte et drønn rett bak meg. Da jeg fikk summet meg og så opp dukket det noe som så ut som en F5 et par hundre meter over hodet på meg.

 

Det var jo ganske gøy å se et jagerfly på nært hold, men jeg synes det er litt pussig at de har lov til å fly så lavt over bakken at de skremmer vettet av folk på skitur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvaret kan fly meget lavt over store deler av Norge faktisk. Jeg siterer AIP ENR 5.2:

 

1 Militær Lavflyging

 

Militær lavflyging finner sted i høyder mellom 200 og 500 FT over bakken eller vannet, sikt MNM 8 KM, i områder som vist på kartet under ENR 6.

 

Detaljer vedrørende utstrekningen av områdene kan fås hos ATS-enhetene hvor spesielle kart i målestokk 1:500 000 forefinnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 ft er laveste som er lov i lavtflygingsområder. Dette gjelder for alle fixed-wing i forsvaret, untatt Da-20'n. Den kan på disp. fly helt ned til 50 ft, det er 15 meter!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over bebygde områder er det 1000 ft for de fleste fly, men p.g.a. støy har F-16 3000 ft som laveste over bebygde områder. Dessuten må man tenke på at hvis man må forlate flyet, så skal det ikke treffe et bebygd område, og man bør derfor velge høyde deretter.

Hvorfor Da-20 kan gå lavere husker jeg faktisk ikke, mulig det har med kalibrering av TACAN stasjoner? Kanskje noen andre vet det?

Det skal sies at 50ft er en laveste grense, som de må søke om disp fra stasjonssjef for å få lov til, så det er ikke noe de gjør hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere lyst til å lese litt mere om DA-20 så anbefaler jeg nyeste nummer av Vi Menn. De har en reportasje om 717skv. Var et ganske artig sitat der også som sier litt om hvilken høyder de opererer i. Journalisten var plassert baki kabinen, og der er det kanske dårlig utsikt (få vinduer), så kapteinen kom på intercomen:

"Til dere uten vinduer kan jeg si at det ikke var noen grønne biler ved batteriet på Uthaug. Men de hadde laks til 49 kroner kiloen." ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10-12 år siden var jeg med på en tur med Hercules hvor deler av turen ble flydd taktisk. I det vi passerte en åsrygg i nærheten av Sigdal viste radarhøydemåleren mindre enn 100 fot høyde over terrenget. Det var morsomt å sitte i cocpit, men ikke fullt så moro å sitte bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200ft for alle, untatt helikoptre, hvor minstehøyden er 50ft.Her finnes det også unntak når man flyr NOE (nap of the eart) hvor man i prinsippet er uten høydebegrensning. Med disse høydene forstås VFR flyging, andre høyder gjelder for IFR, hvor absolutt minste høyde er 125ft for Lynx og Sea King.(BFL 70-1)

 

mvh

Hans Petter Stue

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at jagerfly er begrenset til 250 under FL100, HP? Ny bestemmelse? Husk at det er en meget upraktisk lav hastighet for en jager, ja nesten gangfart! Man flyr stadig attacks og transit i kontrollert luftrom - hastigheter på 420-540 kts minst. Og med F-16 i isingsforhold søker/søkte man å holde over 330 knop til så sent som mulig før man begynte ned glidebanen på en ILS/GCA på grunn av forskjell i måten motoren tar inn luften på.

Fra "gamle dager" var høydene 200 fot i lavflygingsområdet og 50 fot i skytefelt. Husker ikke om det var flytypeavhengig. Svenskene flyr/fløy Viggen til 20 m over land og 10 m over sjø. Lavere enn det lagde flyet/motoren stripe i vannflaten, og den taktiske fordelen ved å fly lavt ble borte.

Blue skies forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener at militære jagerfly ikke er restricted til max 250 kts below FL100. BSL sier vel at man må ha særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet for at man skal unntas fra denne regelen, noe jeg trur militære jagerfly har. Den disp'n antar jeg står i BFL.

 

I tillegg skal ATC alltid spørre jagerfly om hvilken minimum hastighet de kan redusere til for angjeldene strekning, før en evt. instruksjon om hastighetsreduksjon gis. For sivile fly gjelder jo faste regler for hvor vi kan gi hvilke hastighetsreduksjoner.

 

God morgen! (gjett hvem som snart skal sove noen timer etter å ha vært på nattevakt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg formulerte meg litt klønete, men mener å huske at max 250 kts i kontrollsoner. Men dette vet dere bedre enn meg, jeg kommer aldri opp i mer enn 150 uansett så det er ikke noe aktuell problemstilling ""

 

mvh

Hans Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Petter, sikker på at det er 200ft for DA-20 også? Når jeg gikk på Befalskolen hadde vi omvisning på blandt annet 717, og der fikk vi informert at de kunne fly ned til 50ft med stasjonssjefens autorisasjon. Du som har tilgang på "current" BFL'er, gidder du sjekke en gang til? Men det er mulig dette er et særtilfelle og således ikke står der da...

Når det gjelder hastigheter:

Så en HUD video fra 332 en gang, der en F-16 fløy i 0.96 mach 200ft over stripa på ENGM! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fri i dag Tom (skal ikke på jobb før 14/4), så jeg har ikke en BFL foran meg, og det er mulig jeg tar feil "". Nå er det jo heldigvis slik at man kan få disp til det meste fra BFL`en enten det er høyder eller hastigheter eller for den saks skyld å fly under broer og spenn. Men noen parametre er gitt som et utgangspunkt (BFL 70-1), hvor det enten gies disp fra sak til sak, eller i for av en ordre i Skvadronens ordre bok.

 

mvh

HP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...