Gå til innhold

Rolf Liland

Members
  • Innholdsteller

    29
  • Ble med

  • Siste besøk

Rolf Liland's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jo, det blåser litt her i Bodø i kveld, men "ekstremvær" er en litt cappuchino-befengt betegnelse. Uttrykkene storm og orkan er egentlig dekkende, og i dag ligger det i området oppunder orkan. For de som er kjent i Bodø, medførte en tur fra Glasshuset til parkeringsplassen foran SAS-hotellet (300 meter?) at barnene måtte settes igjen i et busskur på halvveien, før de ble hentet med bilen. Blåser godt, men det er "varmt" så isen på veiene er stort sett smeltet og ingen blåser bort. Sikkert friskt på moloen i kveld!
  2. Den gratis prøveutgaven kan lastes ned her: Norsk Flyhistorisk Tidsskrift Abonnementsinformasjon står på den bakerste siden.
  3. Også personer under 18 år kan ha et lyst og kreativt hode og bidra med gode tanker og ideer, så hjertelig velkommen. Samtidig er en kanskje i en alder der fremtidig studieretning og yrkesvalg skal velges, og kan få egnet inspirasjon her. Vel møtt.
  4. I forbindelse med Bodø kommune ved Team Bodø (næringsforumet) sin brede satsning på luftfart, har to av delprosjektene fått stikkordene "simulator" og "kompetanse". Undertegnede er engasjert i et korttidsoppdrag for å utrede emnet "simulator". Et av flere mulighetsrom som det vurderes å se nærmere på er hvorvidt det er et mulig næringsgrunnlag i forbindelse med det utstrakte FS-miljøet som man er klar over finnes i Bodø. Derfor vil det innkalles til et møte for interesserte FS-ere i Bodø-regionen, hvor noen av de fremkomne næringsideene vil presenteres. Det vil kunne være en åpen diskusjon rundt disse, andre ideer som måtte komme frem under møtet, og legges føringer for en mulig progresjon. Det vil også bli gitt en grundig gjennomgang om aktørene i Bodø, samt arbeid og fremdrift i "Luftfartsforum Bodø". Interesserte bes sende en mail til rlila@online.no. Skriv helst "simulatormøte" i headingen, og husk å legge ved kontaktinformasjonen din (e-post, tlf og adresse). Møtet vil bli avholdt på kveldstid i slutten av februar eller begynnelsen av mars, og det vil bli invitert til møtet på grunnlag av innmeldt interesse. Med vennlig hilsen, Rolf Liland (for Team Bodø)
  5. Liten vits å sammenlikne radar og TCAS, og det er liten vits å sammenlikne sivile flygere og jagerflygere når det gjelder å bedømme "faren" ved intercepts. For norske F-16-flygere var det på Mehamn sin tid ren rutine å begynne en avskjæring rett forfra, svinge rundt "målet" på radar, rulle ut noen få NM bak flyet, gjøre en kontrollert tilnærming med gradvis reduksjon av hastighet, og til slutt ende opp noen hundre meter på siden og littegrann under målet. Når "russerlyset" så ble slått på ville det normalt peke på halen til det avskårne flyet. Disse "air policing"-oppdragene var rutine, og skjedde om natten, i skyer, og i alle slags høyder. Norske jagere har selvfølgelig også avskjært sivile fly, deriblant en sivil Boeing 707 som de fikk hindret i å forville seg inn over Kola. Oppmerksomme avislesere har sikkert fått med seg at sivile passasjerfly stadig "finner" et jagerfly noen meter unna vingene over Europa. Årsaken er at de må sjekkes fordi (de sivile) flygerne har skrudd ned radiovolumet eller stilt inn feil frekvens uten å oppdage det, og jagerne må scrambles for å se om de er kapret. Militære avskjæringer av sivile fly er således ikke så mye annerledes eller dramatisk enn avskjæringer av sivile fly, men det er naturlig at "uinnvidde" kan oppleve det som dramatisk. Til slutt; Hva som skjedde eller ikke skjedde i Mehamn kommer man til å fortsette å spekulere på både etter denne og de eventuelt neste kommisjonene. En del har "bestemt" seg for ulykkesårsaken, og det er ikke rett måte å gå frem på når man skal belyse samtlige sider av en ulykke. Men meg bekjent er ikke "kollisjonsteoriene" basert på en avskjæring som den som rapporten i denne lenken refererer til, men på en "mid-air". Selv har jeg mer tro på de norske værobservasjonene som ble gjort kort etter ulykken, og at noen preges av den overdrevne troen på at en Twin Otter aldri kunne gå i stykker. Håper uansett at kommisjonen kommer frem til en beviselig årsak slik at de pårørende endelig kan få fred.
  6. Muk Air hadde en Shorts 360 og en 330 (to nyere og litt mindre firkantet modeller) men jeg fant ikke selskapet i JP Airline Fleets 2002-2003, og det eksisterer visst ikke lengre. Sjekk scanair.no, danske flyselskaper, så står det litt om det nederst der.
  7. Det har du helt rett i Bjørn...leker vi helst glemmer frem til foreldelsesfristen for gode historier fra de hine hårde dage (-: Islanderen var ikke særlig bedre, men Antonoven som er der nå er helt suveren - det er som om det er en turbin-Porter på hver vinge (-:
  8. Hei Bjørn! Husker du ikke at vi var religiøse de første 1000-2000 føttene (avhenging av hvor langt fra døren vi satt), der den gamle kassen subbet seg over tretoppene etter å ha brukt mesteparten av banen på Æra til å få tyngdekraften til å slippe grepet? Den var fin å hoppe fra når vi først kom opp, men gud bedre om den hadde mistet en motor på veien (-: Har fremdeles et ørlite 3-4 stings arr på en albu fra en exit som ble litt for tett på kanten av rammen. Etter to løft til ble hoppdressen ganske våt deromkring, og en tilstedeværende dyrelege (!) sydde noen sting før dagen kunne avsluttes. Blue Skies, D-390, I/E-19
  9. LN-NPA gikk i følge Kay Hagbys bok ut av landet i 1979. Det har vært tre slike på norsk register. De brukes til fallskjermhopping rundt i verden. Klassiske Skyvan-vitser: • That's a nice aircraft, did you build it yourself? • That's a nice aircraft but you forgot to unpack it from the crate! • TWR: Report the preceding Skyvan in sight! JET: Wilco. JET: Disregard. He flew over a trailer park and we lost him...
  10. Dagens reklame og tips Web-teaseren av Flynytt 1-2004 er på nett (www.flynytt.no) og ved å klikke på det nederste Flanker-bildet får man opp Håkon Bonafede (Vi Menn) sitt Su-27 / F-16 bilde fra i høst i stort nok format til å fungere som en screen-saver. Annetsteds på siden er en rekke av Jan H. Meyers bilder tilgjengelige som skjermbakgrunner. Resten av bladet er i salg om 1-2 uker. www.flynytt.no
  11. Det var kanskje dårlig spesifisert. Send en mail eller ring til Lars Mjelde. Navn og nummer står i den første postingen. Det er åpent for "alle" og prisinformasjon og påmeldingsinformasjon får man fra ham. Man trenger IKKE være medlem.
  12. Rotary og Lions arrangerer også i år en spesialtur fra OSL til Longyearbyen i midnattsol, hvor det blir omvisning og foredrag før retur til Oslo samme natt. Flyet er en 737NG, og besetningen tar turen som dugnad. Datoene er LYR 5-6 juni i år og kaptein og organisator er: lars.mjelde@c2i.net og 9571 5352. For referat fra fjorårets tur; les Kay Hagbys rapport i Flynytt 6/2003, som er i salg i butikkene noen uker til.
  13. Det er en artikkel om simulatoren til Widerøe i det siste Flynytt (nr 5/03).
  14. Neste rute som skal åpnes er Singapore-New York, som nok er ca 3 timer lengre (over 20 timer). Emiratene ligger også an til lang rute med Dubai-Auckland, samt selvfølgelig Dubai-østkysten, mener jeg. Disse rutene kan naturlig nok ikke flys av det samme crewet hele veien. Det vil ikke være spesielt våkne verken underveis eller ved ankomst. Det er to crew (to kapteiner, to styrmenn) ombord med rotasjon så alle får sove. Slike "augmented" crews er vanlig også i dag, med kaptein og to styrmenn (derav en cruise pilot). Et ikke navngitt flyselskap uten fagforeninger kommer trolig til å foreskrive "våkne" og "sove"-piller til flygerne - en meget uheldig utvikling.
  15. Flydagen er over; F-16, to fallskjermløft fra Sea King (hadde gleden av å hoppe på ett av dem), "pick-up" demo, småflyging,aktiviteter for barn osv osv. Et hyggelig lite arrangement (-:
×
×
  • Opprett ny...