Jan Otto Ruud Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 Jeg bare lurer litt på hvor lavt over bakken forsvaret har lov til å fly. Jeg hadde en fredfull skitur på Blefjell på tirsdag da jeg plutselig hørte et drønn rett bak meg. Da jeg fikk summet meg og så opp dukket det noe som så ut som en F5 et par hundre meter over hodet på meg. Det var jo ganske gøy å se et jagerfly på nært hold, men jeg synes det er litt pussig at de har lov til å fly så lavt over bakken at de skremmer vettet av folk på skitur. Siter
Lars K. Rønes Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 De må jo få ha det litt artig de også... Lars Siter
Anders Presterud Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 Forsvaret kan fly meget lavt over store deler av Norge faktisk. Jeg siterer AIP ENR 5.2: 1 Militær Lavflyging Militær lavflyging finner sted i høyder mellom 200 og 500 FT over bakken eller vannet, sikt MNM 8 KM, i områder som vist på kartet under ENR 6. Detaljer vedrørende utstrekningen av områdene kan fås hos ATS-enhetene hvor spesielle kart i målestokk 1:500 000 forefinnes. Siter
Gjest Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 200 ft er laveste som er lov i lavtflygingsområder. Dette gjelder for alle fixed-wing i forsvaret, untatt Da-20'n. Den kan på disp. fly helt ned til 50 ft, det er 15 meter!! Siter
Kristoffer Rivedal Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 Hvorfor kan DA-20 gå så lavt? Er ikke F-16 bedre utstyrt til sånt? (eller har ikke de Norske F-16 flyene fått Terrain following utstyr ennå?) Har selv sett F-16 svært lavt over Kinsavik i Hardanger, et flott syn. Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 De kan som sagt fly i 200 fot over lavtflygings områdene, over bebygde områder tror jeg det er minimum 1000 fot... Siter
Gjest Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 Over bebygde områder er det 1000 ft for de fleste fly, men p.g.a. støy har F-16 3000 ft som laveste over bebygde områder. Dessuten må man tenke på at hvis man må forlate flyet, så skal det ikke treffe et bebygd område, og man bør derfor velge høyde deretter. Hvorfor Da-20 kan gå lavere husker jeg faktisk ikke, mulig det har med kalibrering av TACAN stasjoner? Kanskje noen andre vet det? Det skal sies at 50ft er en laveste grense, som de må søke om disp fra stasjonssjef for å få lov til, så det er ikke noe de gjør hver dag... Siter
Gjest Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 Har dere lyst til å lese litt mere om DA-20 så anbefaler jeg nyeste nummer av Vi Menn. De har en reportasje om 717skv. Var et ganske artig sitat der også som sier litt om hvilken høyder de opererer i. Journalisten var plassert baki kabinen, og der er det kanske dårlig utsikt (få vinduer), så kapteinen kom på intercomen: "Til dere uten vinduer kan jeg si at det ikke var noen grønne biler ved batteriet på Uthaug. Men de hadde laks til 49 kroner kiloen." Siter
Svein H. Enge Skrevet 27. mars 2003 Skrevet 27. mars 2003 For 10-12 år siden var jeg med på en tur med Hercules hvor deler av turen ble flydd taktisk. I det vi passerte en åsrygg i nærheten av Sigdal viste radarhøydemåleren mindre enn 100 fot høyde over terrenget. Det var morsomt å sitte i cocpit, men ikke fullt så moro å sitte bak... Siter
Bjørn Idar Setseng Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 Herkules bør ikke under 40 meter i hvert fall nei... Siter
Gunbjørn Øfsti Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 Forsvaret kan fly så lavt som de vil for meg, det er alltid artig å se jagerfly i lav høyde med stor fart Siter
Vegard Axelsson Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 si det igjen du den dagen du mista hørselen fordi en jævla nordlenning braka forbi deg i 500 knop. Siter
Bjørn Idar Setseng Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 Hehe... Det skal vel godt gjøres.. Ja,ja - det kan ikke utelukkes, men... Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 Orion kan vel også fly ned til 50 fot ved spesielle omstendigheter. Kan også klassifiseres som fixed-wing CFM Siter
Gjest Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 Ok, det viste jeg ikke. Under hvilken omstendigheter/oppdrag får Orion disp ned til 50ft? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 28. mars 2003 Skrevet 28. mars 2003 50 ft høres veldig lavt ut! Det er veldig lavt... Siter
H S Skrevet 29. mars 2003 Skrevet 29. mars 2003 200ft for alle, untatt helikoptre, hvor minstehøyden er 50ft.Her finnes det også unntak når man flyr NOE (nap of the eart) hvor man i prinsippet er uten høydebegrensning. Med disse høydene forstås VFR flyging, andre høyder gjelder for IFR, hvor absolutt minste høyde er 125ft for Lynx og Sea King.(BFL 70-1) mvh Hans Petter Stue Siter
Bjørn Idar Setseng Skrevet 29. mars 2003 Skrevet 29. mars 2003 Får virkelig orien lov til å fly helt ned til 50ft? Siter
H S Skrevet 29. mars 2003 Skrevet 29. mars 2003 Som nevnt over er minste høyde for fixed wing 200ft AGL, med referanse til BFL 70-1. Hans Petter Siter
Roar Nicolaisen Skrevet 29. mars 2003 Skrevet 29. mars 2003 Mens vi er i gang med et sånt spørsmåla kan jeg jo slenge inn et til: Hvor fort har militære jagerfly lovt til å fly i lave høyder? Jeg regner foreks. med at regelen 250kts under FL100 ikke gjelder for norske jagerfly.. Siter
H S Skrevet 29. mars 2003 Skrevet 29. mars 2003 Jo, i kontrollert luftrom gjelder 250kts regelen. HP Siter
Rolf Liland Skrevet 30. mars 2003 Skrevet 30. mars 2003 Sikker på at jagerfly er begrenset til 250 under FL100, HP? Ny bestemmelse? Husk at det er en meget upraktisk lav hastighet for en jager, ja nesten gangfart! Man flyr stadig attacks og transit i kontrollert luftrom - hastigheter på 420-540 kts minst. Og med F-16 i isingsforhold søker/søkte man å holde over 330 knop til så sent som mulig før man begynte ned glidebanen på en ILS/GCA på grunn av forskjell i måten motoren tar inn luften på. Fra "gamle dager" var høydene 200 fot i lavflygingsområdet og 50 fot i skytefelt. Husker ikke om det var flytypeavhengig. Svenskene flyr/fløy Viggen til 20 m over land og 10 m over sjø. Lavere enn det lagde flyet/motoren stripe i vannflaten, og den taktiske fordelen ved å fly lavt ble borte. Blue skies forever! Siter
Anders Presterud Skrevet 30. mars 2003 Skrevet 30. mars 2003 Nei, jeg mener at militære jagerfly ikke er restricted til max 250 kts below FL100. BSL sier vel at man må ha særskilt tillatelse fra Luftfartstilsynet for at man skal unntas fra denne regelen, noe jeg trur militære jagerfly har. Den disp'n antar jeg står i BFL. I tillegg skal ATC alltid spørre jagerfly om hvilken minimum hastighet de kan redusere til for angjeldene strekning, før en evt. instruksjon om hastighetsreduksjon gis. For sivile fly gjelder jo faste regler for hvor vi kan gi hvilke hastighetsreduksjoner. God morgen! (gjett hvem som snart skal sove noen timer etter å ha vært på nattevakt...) Siter
H S Skrevet 30. mars 2003 Skrevet 30. mars 2003 Mulig jeg formulerte meg litt klønete, men mener å huske at max 250 kts i kontrollsoner. Men dette vet dere bedre enn meg, jeg kommer aldri opp i mer enn 150 uansett så det er ikke noe aktuell problemstilling mvh Hans Petter Siter
Gjest Skrevet 30. mars 2003 Skrevet 30. mars 2003 Hans Petter, sikker på at det er 200ft for DA-20 også? Når jeg gikk på Befalskolen hadde vi omvisning på blandt annet 717, og der fikk vi informert at de kunne fly ned til 50ft med stasjonssjefens autorisasjon. Du som har tilgang på "current" BFL'er, gidder du sjekke en gang til? Men det er mulig dette er et særtilfelle og således ikke står der da... Når det gjelder hastigheter: Så en HUD video fra 332 en gang, der en F-16 fløy i 0.96 mach 200ft over stripa på ENGM! Siter
H S Skrevet 30. mars 2003 Skrevet 30. mars 2003 Jeg har fri i dag Tom (skal ikke på jobb før 14/4), så jeg har ikke en BFL foran meg, og det er mulig jeg tar feil . Nå er det jo heldigvis slik at man kan få disp til det meste fra BFL`en enten det er høyder eller hastigheter eller for den saks skyld å fly under broer og spenn. Men noen parametre er gitt som et utgangspunkt (BFL 70-1), hvor det enten gies disp fra sak til sak, eller i for av en ordre i Skvadronens ordre bok. mvh HP Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 30. mars 2003 Skrevet 30. mars 2003 Orion kunne ihvertfall gå ned til 50 fot om man var av den oppfatning at det var nødvendig for å se ekstra godt på noe. Man skulle be om tillatelse først, men noen ganger er det vel enklere å be om tilgivelse etterpå Til RL. Gratulerer med Sikkerhetstroféet! CFM Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.