Gå til innhold

Maraton Fly-in / Merknader & Observasjoner


Hans Utne

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Starter en ny tråd for erfaringer, istedetfor å fortsette under planleggings-tråden.

 

To observasjoner igår (lørdag):

For piloter som kommer inn til Oslo var det umulig å vite om man skulle kontakte V_CTR eller W_CTR når begge er online. Normalt henviser denne bokstavkombinasjon til at en er blitt disconn, og må finne annet call for ikke å være duplicate. Tanken bak V og W, dvs av-/påtroppende ATC var god, men ......... W i denne sammenheng "kunne" henvise til West ""

For piloter som joiner på ENGM er det greitt, da vil GND vite hvem han skal gis handoff til, etc.

 

Grunnet stor trafikk igår (ca 600 pålogget på et tidspunkt) antar jeg at det også var endel forsinkelse. Bruker dette som "unskyldning" for at man ikke fikk svar på tekstmeldinger, eller at det tok urimelig lang tid.

 

Ved hand-off etter takeoff fra ENGM TWR ble det opplyst APP. Etpar minutter etterpå blir man så handet off fra APP til DEP. Problemet her er at man blir liggende med climb på runway heading til langt ut i Oslofjorden før en kommer videre på kurs til destinasjon. Det er viktig for flyten (igjen) at den enkelte controller vet hvem man skal gi handoff til.

 

Utover dette, MEGET BRA, og håper dette fortsetter idag søndag.

 

Liten ATC-observasjon søndag:

- ATIS. Denne er viktig for piloter, må holdes oppdatert

- Hvis en RW server går ned (f.eks rw.tt.luth.se), husk å oppdatere ATIS tilsvarende ved skifte til annen server

 

Med vennlig hilsen fra Island.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme med noen erfaringer jeg og.

 

Når det blir slike trafikkmengder som det har gjort, tror jeg det er en stor fordel og fordele APP i to sektorer (West og East). Jeg tok en flytur fra EFHK, men satt i holding pga. kaos på innflygningen. Så jeg gikk over i PC i steden og tok East APP. Dermed tok det ikke lang tid før vi fikk tingene under kontroll.

 

Jeg brukte også en annen teknikk en vectoring. Jeg justerte heller høyden og farten på innkomne fly. Det går mye bedre.

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

Da kan vi benytte denne tråden til å foreta en oppsummering av dette flyinet. Dette er det største flyin ivertfall jeg har vært med å arrangere. Vi har høstet mange gode erfaringer alle sammen, både possitive og negative Som angitt i de to innleggende ovenfor er det gode synspunkter som fremsettes. Jeg håper alle som har vært med enten som pilot eller ATC kommer med sine synspunkter her. Hva gikk galt, hva gikk bra, hva kan/bør forbedres etc. Vi som stod for arrangementet har notert oss mange punkter som vil gå inn i boken for justeringer og håper dere kan bidra med egne synspunkter. Jeg takker også alle som har vært med for en fantastisk utført jobb. Jeg har hatt det travelt men morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Veldig gøy idag. Har akkurat fløyet ESSA-ENGM. Det meste av ATC var aktivt og det er bra. Min erfaring fra idag og også komentar er som følger. De norske ATCene var veldig svake lydmessig på RW samenlignet med de svenske. Litt forvirrende også når man i Servinfo har forskjellige data på Runway in use. CTR og TWR sier 19R for landing og 19L for Depp, APP sier 19L for Landing og GND 01R Landing og 01LDep. ????? ""

Fikk derfor feil info fra ESSA Del.

Totalt sett synes jeg dette var helt topp. Kan jeg, så er jeg med neste gang også. Håper ikke det blir for lenge til.

 

73 de LA3FDA Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun en ting å si: Dette må gjøres flere ganger, og ikke la det bli lenge til neste gang... "" Jeg tok en tur ESSA - ENGM og dessverre så var ikke svenskene oppe enda, men det gikk bra.. "" Dette var min andre tur på VATSIM og det ga mersmak på mye mye mer.. "" Meget moro dette, første gang jeg har vært med på å fly en sirkel for å separere fly, og jeg håper jeg får testet holding funksjonen på FMC'n snart også.. "" Fikk litt problemer under innflygning når throttle på høyre motoren sluttet å reagere mens den sto på max, men det ordnet seg... Tusen takk for et kjempe arrangement ""

 

Hilsen Lars - BRA337

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Clerens delivery eller no sånt ga meg f.eks 01L titta på karte og sånt og forberedet meg på å takse til 01L.

Snakker med Ground og får takse instruksjoner til 01R. Ja ja tenker jeg og prøver å takse til 01R men det var vist ikke lett så det ble noen forvirra 180 graders svinger der ja.

* Ground brukte bare Golf så der ble det nesten kolisjon.

* Tower følte ikke kø-systemet på 01L, jeg var en til lining up og sto klar på A2 mens en annen sto på A1 og han på A1 kom før mens jeg og to andre som skulle før han måtte vente

* På veg fra ENBO så tokk jeg en Runde oppe ved Sovir og forsatte inn på ILS. Jeg fikk beskjed om sen klarering og den kom litt sent så da ble det Go around der også ( grunnet en på rullebanen), altså ikke god nokk separering

* Alt i alt synes jeg det har vert morro.

* Flere en jeg som måtte i dursjen etter på eller ? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vet det var ganske kaotisk Lørdag kveld. Jeg leste det var få avganger fra osl, og da burde dere kanskje ha åpnet både 19L og 19R for landinger. Da jeg circlet over Gardermoen så var bare 19R i bruk. Jeg vet 19L og 19R ble brukt samtidlig noen ganger, når det var lite med avganger.

 

 

Og, det bør være et "flyin" måneden der hvertfall 1 flyplass blir bemannet fullstenig 1 kveld.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er klippet fra VATSIM forum:

 

Congratulations to the organisers and ATC for the terrific Marathon. I

especially appreciated those who worked through your night. The ATC

was excellent, and the event well organised.

 

These long periods of coverage are certainly incentive for us

"down-under' to get involved in European and North American VATSIM

activities.

 

Cheers

Ian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Hermed mine erfaringer fra Fly-in'et.

Jeg ankom fra EKCH lørdag nat mellem kl. 24 og kl. 01 til Oslo og fik af CTR anvist SORPI 3F arrival route til 19R. Over Sorpi lå jeg i FL100 og ble bedt om at kontakte APP. Men dér var der ingen hjemme...

Jeg var klar over, at der var frygtelig meget trafik og forsøgte at slå koldt vand i blodet - tænkte at han vel kom tilbage....Da han ikke gjorde det, forsøgte jeg at kontakte CTR igen (tænkte at han måske havde et bedre forslag) - men nu var også han borte....Forsøgte dernæst at "tune" TWR men fandt ud af, at jeg ikke var den eneste som havde fået den idé - det forsøgte alle de andre som hang i luften over ENGM også...

Problemet (eller charmen?) i denne situation er som bekendt, at det ikke er muligt, at holde ind til siden og vente, så på dette tidspunkt befandt jeg mig (stadig på SORPI 3F) 5nm nord for rwy 19R men STADIG I FL100!!

Hvad gør man så? Ja, jeg havde ikke pejling på, hvad jeg skulle stille op, så jeg disconnectet, tog et par nervetabletter "" og forsøgte igen - denne gang uden problemer!

Men jeg kunne godt tænke mig at høre hvad jeg skulle have gjort i den situation? Hvad gør man i den virkelige verden hvis noget sådan skulle opstå?

 

Til sidst - tak til alle ATC i Oslo for den heroiske indsats! Jeg håber at succes'en bliver gentaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt som TWR i dette tidsrommet, var kun et fly som kontaktet meg som skulle ha vært på APP. Men på innflygingskartene står det prosedyrer for comm-failure, og du burde vel, i vertfall i virkeligheten, ha fulgt disse.

 

Men hvordan endte det da?

 

Ellers, mine egne erfaringer:

Et supert flyinn som må gjentas mange ganger. Flyin generelt er gøy, men noe slikt stort er jo helt supert. Men kanskje man skulle hatt en vaktordning ved mindre flyinn også? Slik at de som satt som ATC også kunne prøve seg litt i luften? Jeg fikk dessverre ikke flydd under hele flyinnet pga. jeg hadde lite tid unntatt når jeg satt ATC og fordi PCen klikket og ikke kom i stand før 2300 i går "". Såg flytrafikken avtok drastisk utover kvelden i går. Men tror også vi slo noen rekorder denne kvelden! F.eks. tror jeg det aldri har vært så mange bevegelser i ENOS FIR på VATSIM noensinne! Det var i følge ServInfo 65 flybevegelser inn/ut av vårt fedreland da jeg satt ATC i går kveld fra 2200-2300! Tidenes lengste flyinn i Norge (og ett av de lengre i hele VATSIM organisasjonen?)! Over 600 fly online på VATSIM (nok mye pga. oss). Norgesrekord i antall forskjellige flyselskaper samlet i ett FIR! Var mange selskaper jeg ikke har hørt om før som kom og besøkte oss. Og sikkert noen flere rekorder også. Og med alt dette så var det veldig bra gjennomført. De gutta tror jeg hadde tenkt på det meste i forkant og noen ting utførte de på en glimrende måte på sparket.

 

PS: Skal jeg sende hele det det vaktskift-skjemaet inn når jeg sender inn oversikten over bevegelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke det lengste Fly In'et på VATSIM.

Langt i fra... Husker en gang i Hellas ATC i hele 50 timer, i Tyskland, USA (3 dager) og Polen (48 timer).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Tower følte ikke kø-systemet på 01L, jeg var en til lining up og sto klar på A2 mens en annen sto på A1 og han på A1 kom før mens jeg og to andre som skulle før han måtte vente

 

Heisann

 

Bare å beklage dette Sondre. Var en liten tur innom som TWR på søndag kveld, og husker denne episoden. Hadde nettopp overtatt for TWR, men ante ikke noen ting om hvem som var førts i køen, så uten å tenke så veldig langt tok jeg det flyet på A1 først. Burde kanskje ha undersøkt mer, men var nok med trafikk så tenkte det var greit å få det unna. Beklager, no hard feelings? ""

 

Kan jo komme med noen små kommentarer jeg også. Var som sagt bare innom en liten tur som TWR, og slik jeg så det, var det fin flyt på det tidspunktet. Mye av grunnen til dette er nok det Tomas nevnte. Nemlig West og East app. Har vel vist seg før også at dette er en stor fordel å ha. Så bare et lite tips til senere eventer. Hvis man forventer stor trafikk, så lønner det seg nok med ihvertfall 2 app.

 

mvh

Henrik Wingerei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottok følgende mail fra en av våre utenlandske deltalere (publisert etter samtykke fra vedkommende):

 

Dear Eirik and the whole Norway Controller Team,

 

while the Marathon-Flyin is still running, I like to express my deepest respect and congratulations especially to those who were handling the "heavy" traffic on Saturday night.

This was my first Flyin-Event as Online-Pilot and I must say that it was really enjoyable to act in that sometimes confusing but always pleasing airtraffic-jam.

 

Although there was a little computer shutdown of ENGM_APP at around 23:00Z I never had the impression of being "forgotten" in the air what was expressed by some pilots actually in this situation.

 

Anyway, it was a great event and after landing and shutdown I was so thrilled just by listening to the radio communication that I couldn't go to bed.

 

Thanks and many greetings to the whole team from Berlin.

 

Peter Wobig

DLH1426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har prøvd å fordøye inntrykkene som jeg fikk i løpet av helgen. Jeg var ikke så mye med, tre flyturer og noen timer som APP. Men den stunden jeg var med har gitt meg lyst til å delta mer neste gang (hadde desverre litt for mange planer nå i helgen). Har vel aldri i min VATSIM-karriere hatt så mange fly på en gang i APP-sektoren som søndag kveld (og jeg som gikk glipp av lørdagen da!). Derfor håper jeg det ikke blir så lange til neste gang, men kanskje ikke for fort. Vi må jo prøve å dra like mange fly neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er mottatt og etter avtale med avsender poster jeg den her:

 

Hi,

 

I flew both into and out of Gardermoen on the Sunday. The standard of the controlling was excellent, and friendly, despite the sometimes heavy traffic!

 

It seemed that everyone had the right idea which was to just keep things moving as much as possible, both controllers and pilots. I was straight in at Gardermoen!

 

Also, having the full set of controllers for a flyin is really important - not just in terms of controller's workload, or realism, but in terms of airtime on the r/t.

 

In the short time I've been on VATSIM (about 3-4 months now), I've seen so many things fall apart because there are too many aircraft with one controller, trying to do too many tasks (i.e. Approach, and all Tower/Ground duties).

 

All that happened is neither aircraft or the controller can get a clear word out on the r/t. Every time something had to be repeated, it just used up more airtime, increasing the workload on the pilot and controller.

 

I'm pleased to say that never happened to me once during your event!

 

I'd probably cut my long message down a bit to just the

main points though - it was enjoyable with good atc, and just the points to help you next time around!

 

A further suggestion is to spread the load of voice channels between the RW servers. At flyins I have participated at, it's usually the RW server which let's go first, usually because most controls are using one server.

Maybe even look at putting up extra RW servers for a big event.

 

Another thing I was impressed by was the good r/t practice of most pilots in Norway. There was little or no blocking of transmissions and plenty of patience from both pilots or controllers.

 

That was a real marked difference to the blocked, impatient mess of a departing BAV flyin I found on my return to London on the Sunday night.

 

Maybe on the next event, invite co-operation with Danish, Swedish and the Scottish/London controls, so that there is a big block of manned control positions! Maybe see if the Euro UIRs could be staffed too, to cover the gaps.

 

I don't know if we have enough sufficiently rated controllers/senior controllers in the UK to provide 24 coverage of all the UK CTR positions, but we could probably have a good go!

 

Good luck when you plan your next event, and I hope to fly back to Norway soon.

 

 

Han har også med noen andre gode og viktige punkter som jeg vil ta med siden de gir en god pekepin på hva vi kan trene på.

 

"1) Use a "deli counter" queueing system for clearance delivery. When someone calls for clearance, and there are other aircraft also waiting, you acknowledge their call with "Speedbird 765, standby, you are number 4 for clearance".

 

In this way, they know their request has been recieved, they are in a queue, with 3 people in front, and they don't pester the delivery controller anymore. This wasn't done, and I called at least a couple of times, as I thought I hadn't been heard.

 

2) Ground/Tower handoff. Hand off departing aircraft from ground to tower once they are clear of taxiing conflicts. It seemed handoffs were only occuring once the aircraft were stopped at the holding point for the departure runway.

 

In this way, tower can line the aircraft straight up, and get it away as quick as possible!

 

I think this must be the procedure at the real Gardermoen, as a couple of times I have flown there, the engines spooled up even as we were turning toward the holding point, and we were straight off - not even "line up and wait"!

 

3) The only other "problem" I saw was confusion between the Echo and Foxtrot arrivals. Aircraft were being given Foxtrot arrivals when the 01s were active. I know that my FMC (PSS A320) is actually incapable of flying a Foxtrot arrival for a 01 approach. You just don't get the

option (unless you program the STAR manually).

 

Those are just really small obervations, and none of it spoiled my enjoyment of the flights or the wonderful ATC service.

 

Staffing a position 24x7 takes some real skill, and as we're all volunteers, dedication too!"

 

Tack!

Mike

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å bra å dele opp posisjonene i for eksempel øst og vest. På ENGM er approach ofte delt opp i øst og vest, også kommer director online hvis det er mye trafikk. Departure finnes ikke på engm.

 

Men nå er det jo sånn at i virkeligheten sitter øst og vest approach i samme rom inne i fjellet på Røyken, og derfor kan de enkelt og greit snakke sammen og planlegge trafikken hvis ikke presset blir for stort, uten director.

 

For oss, tror jeg vi gjør vondt værre hvis vi setter opp to approach og ingen director. Imidlertid gir dette oss enda en utfordring, for vi er helt avhengige av at de to som er approach og directoren har full kontroll på samarbeidet seg i mellom.

 

Dette er på ingen måte ment som noen kritikk til noe som har hendt på flyinnet. Jeg syns bare det er viktig at vi ikke oppretter en masse posisjoner uten at vi også forsikrer at dette samarbeidet vil fungere skikkelig.

 

mvh Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi gjorde det under fly-in'et var at West tok folk ned på 01L/19R og east tok folk ned på 01R/19L. Vi ble nødt for å bruke begge rullebanene fordi det var så mye trafikk. Jeg tror det er bedre med E/W APP enn å ha en DIR i slike tilfeller. Andre ganger, når man bare skal bruke en rullebane, kan det være greit å ha en APP pluss DIR.

 

Når det gjelder kommunikasjonen mellom E og W, kan jo disse kanskje utveksle telefonnummer, og ringe hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Jens sin bemerkning vedr. bruk av APP w/e og Director. Under fly-in'et fikk vi hjelp fra Stephen Ødegaard fra Danmark til å sitte som Director i noen perioder. Stephen har god erfaring som Director på Kastrup og hadde derfor god kontroll på fordelingen mellom øst og vest, men det tok kanskje litt tid for de to på APP til å venne seg til denne nye posisjonen. Men etter hvert tror jeg dette fungerte rimelig godt.

 

Jeg tror for øvrig at det kan bli vanskelig for W_APP og E_APP å sitte hele kvelden på telefonen samtidig som de skal håndtere flyene under en slik event. De har heller ikke fordelen av å kunne sitte i en fjellhule og prate sammen. Derfor har jeg mest tro på bruken av Director når trafikken blir stor.

 

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelingen mellom øst og vest approach går fint så lenge de bruker hver sin rullebane. Men slik kan det ikke gjøres i virkeligheten. På Gardermoen er avstanden mellom rullebanene så liten at to fly ikke uten videre kan lande samtidig på hver sin bane. For at de skal ha nødvendig separasjon seg i mellom må de ligge skrått bakenfor hverandre. Å unngå denne typen konflikter er mye lettere med en director, eller bare én app.

 

Så skal det sies, synes jeg, når vi vurderer alt som har gått bra og alt som har gått galt ved dette flyinnet, at ATC og piloter ikke kan lastes for alt som ikke gikk som det burde. Selv om vi gjør så godt vi kan er det mange begrensende faktorer - spesielt ved stor trafikk - i simuleringen vår.

 

- Dårlig lydkvalitet på RW gjør at man ofte må spørre om igjen. Dette tar tid og resurser fra ATC.

 

- Forsinkelse ved tekstkomunikasjon gjør at radiomeldinger over tekst kan risikere å komme fram altfor seint til at pilotene / ATC får helt avgjørende meldinger.

 

- Datamaskiner, spesielt med windows operativsystemer, har en eiendommelig tendens til å låse seg. Da kan fly forsvinne fra radarskjermen, til frustrasjon for både flygeleder og pilot. Hva verre er, hvilket vi jo opplevde lørdag kveld, er det at maskinen til ATC kan låse seg. Når approach må restarte med 20 fly på frekvensen, blir det kaos.

 

- Vatsim-servernes begrensede kapasitet og tendens til å kollapse har vi jo vært borte i før....

 

Disse faktorene kan vi vanskelig gjøre noe med, og vi må finne oss i dem. Da gjelder det å gjøre det best mulige ut av situasjonen, og det synes jeg vi var veldig flinke til på flyinnet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. dual runway in use, så er det slik at avstanden mellom de to parallelle rullebanene må være minst 1200 meter for at flyene skal kunne lande og ta av uavhngige av hverandre. Visst avstanden er mindre (som på ENGM) må vel det ene flyet komme litt bak det andre og skal hele tiden ha visuell kontakt med det andre flyet på approch.

 

Correct me if I'm wrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

 

I løpet av denne tråden så har det kommet mange fine innspill, tanker, forslag og ideer om hvordan vi kan løse ulike problemstillinger i forb.m. flyins hvor vi får mye trafikk på en gang. Jeg har også fått mange gode innspill på mail. Hva som er best å bruke, 2 app eller 1 app og director kan helt sikkert variere fra gang til gang. Dette med separasjon er jo også et moment vi må ta hensyn til. For å ta noen av de forhold som har vært belyst her:

 

1. bruk av voice kontra text:

Ja vi kan til tider ha problem med voice og kvaliteten her. Da mener jeg løsningen er å sende meldingen på text i stedet for å gjennta denne flere ganger på voice.

 

2. Vi må bli bedre på fraseologien ved bruk av voice. Dette er spesielt viktig ved mye trafikk. Få frem det som er viktig i korte klare meldinger og utelat alt uvesentlig. Her er det mye info å hente både fra VATSIM og vACCNorway sine websider. Les og lær.

 

3. Bruk av director og 1 eller 2 app.

En fin løsning enten vi bruker begge baner eller bare en bane for landing. Dette betinger imidlertid at den som sitter som app har trening i denne bruken og at det er avtalt prosedyrer for nårtid hand off skal skje.

 

4. Bruk av 2 app ingen director.

Også en fin løsning når begge baner er i bruk. Hver app benytter sin bane og kan separere flyene inn. Denne løsningen kan også event. benyttes i kombinasjon med director.

 

5. Speed og høyder

Her må vi bli bedre på bruk av speedrestrictions og høyder for seperasjon av flyene og for å få en fin flyt inn til landing. Vi kan også benytte min speed for å holde flyene fra hverandre under ILS.

 

6. Holding

Her er det senter som må styre trafikken og ha "et øye" til trafikkmenngden i app sitt område slik at det ikke blir sendt inn for mange fly på en gang. Vi har vel i for stor grad vært redd for å plassere fly i holding noe som kan ha medført at app blir overbelastet.

 

7. Vectorering

Ved mye trafikk kan vi overta og vectorere flyene til andre ruter inn slik at vi får nødvendig separasjon og flyt i trafikken. Det er ikke nødvendig å følge STAR hver gang og slavisk. Av og til kan vi vel bli for fokusert poå å følge en STAR slavisk noe som kan medføre at trafikken hoper seg opp på felles innflygningspunkter.

 

8. Bruk av del/dep

Ja jeg er klar over at dette ikke benyttes på Gardermoen, men det er vel ikke noe til hinder for at vi ikke skal kunne benytte dette ved ekstremt store trafikkmenger om vi finner det nødvendig.

 

Til slutt vil jeg takke for ale innspillenten her eller mottatt på mail. Vi vil i den nærmeste tiden sette opp noen flyins sammen med vACCNorways treningsavdelig hvor vi skal sette fokus på spesielle forhold rundt dette med å være ATC. Et eksempel kan være et flyin hvor vi setter fokus på og benytter bruk av holding, voice og fraseologi, bruk av begge baner etc. Vi håper at vi skal kunne få til en serie flyins hvor vi kan trene på de ulike forhold rundt det å være ATC, samt at pilotene også for trening i de samme prosedyrene o.l. Detaljene rundt dette får vi komme tilbake til.

 

Håper det er interesse for dette både fra piloter og ATC.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil i den nærmeste tiden sette opp noen flyins sammen med vACCNorways treningsavdelig hvor vi skal sette fokus på spesielle forhold rundt dette med å være ATC. Et eksempel kan være et flyin hvor vi setter fokus på og benytter bruk av holding, voice og fraseologi, bruk av begge baner etc. Vi håper at vi skal kunne få til en serie flyins hvor vi kan trene på de ulike forhold rundt det å være ATC, samt at pilotene også for trening i de samme prosedyrene o.l. Detaljene rundt dette får vi komme tilbake til.

 

Håper det er interesse for dette både fra piloter og ATC.

-------------------------------------------------

 

[color:"green"]Det ser veldig interessant ut[/color]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar,

 

Det er ikke meninga å henge seg veldig opp i dette med prosedyrer og antall kontrollere på ENGM (selvom det nok er det jeg gjør "" ).

 

Å ha en egen departure-posisjon på Gardermoen synes jeg er unødvendig. Prosedyrene er laget slik at fly som tar av stort sett ikke har noen hindre på veien ut av oslo TMA. En egen departure-posisjon vil derfor kun avlaste approach på radiokomunikasjon. Dessuten blir det en lite utfordrende posisjon å besitte, fordi det bare er å ta imot fly for så å sende dem videre. Bruk heller ATC-resursene til å opprette director!

 

To approach-kontrollere på hver sin rullebane er ikke en realistisk måte å styre trafikken på. Som nevnt tror jeg det blir det umulig å styre separasjonen inn på finalen på denne måten. Selvfølgelig kan det fungere, hvis man ser bort fra mulige separasjonskonflikter, men: As real as it gets?

 

Nå kom vel trafikkmengden litt overaskende på oss denne gangen, og stadige vaktskifter gjorde det litt vrient å ha solide avtaler om handoff osv. Jeg syns arrangørene skal ha stor ros for å dynamisk bemanne ATC-posisjoner avhengig av trafikkmengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...