Gå til innhold

Jens Lohne Eftang

Members
  • Innholdsteller

    10
  • Ble med

  • Siste besøk

Jens Lohne Eftang's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Einar, Det er ikke meninga å henge seg veldig opp i dette med prosedyrer og antall kontrollere på ENGM (selvom det nok er det jeg gjør ). Å ha en egen departure-posisjon på Gardermoen synes jeg er unødvendig. Prosedyrene er laget slik at fly som tar av stort sett ikke har noen hindre på veien ut av oslo TMA. En egen departure-posisjon vil derfor kun avlaste approach på radiokomunikasjon. Dessuten blir det en lite utfordrende posisjon å besitte, fordi det bare er å ta imot fly for så å sende dem videre. Bruk heller ATC-resursene til å opprette director! To approach-kontrollere på hver sin rullebane er ikke en realistisk måte å styre trafikken på. Som nevnt tror jeg det blir det umulig å styre separasjonen inn på finalen på denne måten. Selvfølgelig kan det fungere, hvis man ser bort fra mulige separasjonskonflikter, men: As real as it gets? Nå kom vel trafikkmengden litt overaskende på oss denne gangen, og stadige vaktskifter gjorde det litt vrient å ha solide avtaler om handoff osv. Jeg syns arrangørene skal ha stor ros for å dynamisk bemanne ATC-posisjoner avhengig av trafikkmengden.
  2. Fordelingen mellom øst og vest approach går fint så lenge de bruker hver sin rullebane. Men slik kan det ikke gjøres i virkeligheten. På Gardermoen er avstanden mellom rullebanene så liten at to fly ikke uten videre kan lande samtidig på hver sin bane. For at de skal ha nødvendig separasjon seg i mellom må de ligge skrått bakenfor hverandre. Å unngå denne typen konflikter er mye lettere med en director, eller bare én app. Så skal det sies, synes jeg, når vi vurderer alt som har gått bra og alt som har gått galt ved dette flyinnet, at ATC og piloter ikke kan lastes for alt som ikke gikk som det burde. Selv om vi gjør så godt vi kan er det mange begrensende faktorer - spesielt ved stor trafikk - i simuleringen vår. - Dårlig lydkvalitet på RW gjør at man ofte må spørre om igjen. Dette tar tid og resurser fra ATC. - Forsinkelse ved tekstkomunikasjon gjør at radiomeldinger over tekst kan risikere å komme fram altfor seint til at pilotene / ATC får helt avgjørende meldinger. - Datamaskiner, spesielt med windows operativsystemer, har en eiendommelig tendens til å låse seg. Da kan fly forsvinne fra radarskjermen, til frustrasjon for både flygeleder og pilot. Hva verre er, hvilket vi jo opplevde lørdag kveld, er det at maskinen til ATC kan låse seg. Når approach må restarte med 20 fly på frekvensen, blir det kaos. - Vatsim-servernes begrensede kapasitet og tendens til å kollapse har vi jo vært borte i før.... Disse faktorene kan vi vanskelig gjøre noe med, og vi må finne oss i dem. Da gjelder det å gjøre det best mulige ut av situasjonen, og det synes jeg vi var veldig flinke til på flyinnet. Jens
  3. Det er vel å bra å dele opp posisjonene i for eksempel øst og vest. På ENGM er approach ofte delt opp i øst og vest, også kommer director online hvis det er mye trafikk. Departure finnes ikke på engm. Men nå er det jo sånn at i virkeligheten sitter øst og vest approach i samme rom inne i fjellet på Røyken, og derfor kan de enkelt og greit snakke sammen og planlegge trafikken hvis ikke presset blir for stort, uten director. For oss, tror jeg vi gjør vondt værre hvis vi setter opp to approach og ingen director. Imidlertid gir dette oss enda en utfordring, for vi er helt avhengige av at de to som er approach og directoren har full kontroll på samarbeidet seg i mellom. Dette er på ingen måte ment som noen kritikk til noe som har hendt på flyinnet. Jeg syns bare det er viktig at vi ikke oppretter en masse posisjoner uten at vi også forsikrer at dette samarbeidet vil fungere skikkelig. mvh Jens
  4. "Dette var jo kjempegreier, men noen skjær i sjøen er det jo alltids..... uten å si for mye om det.Tra la la" Noe spesielt du sikter til her, Arnt? Jens Eftang, Oslo Approach denne kvelden... [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]
  5. Jeg har hatt min SideWinder Force Feedback Pro (første som kom) i flere år nå, og er riktig så fornøyd. Har prøvd 2-ern også, og er enig i at den er noe bedre. Den har jo også USB-tilkobling. Men noe behov for enda en ny stikke skulle det vel neppe være? Hilsen Jens Eftang, innimellom CTB417
  6. Hei Forsvaret har hatt utstilling/oppvisning på Hellerudsletta litt sør for ENGM fra torsdag, og i dag ble det hele avsluttet med overflyging av to stk F16. Jeg var der og kikka på det hele, flott syn. Hilsen Jens Eftang
  7. Hei Vil legge til at også jeg har fått en mail av Jan Kristiansen med nevnte vedlegg. Har også sendt en mail til Jan. Har altså ikke åpnet filen. Mailen jeg fikk ble sendt kun til min adresse, men jeg reagerte på at det stod skrevet på engelsk, samt at filen var av typen .pif. vennlig hilsen Jens Eftang - endelig med student-rating
  8. Hei Et GeForce 3 kort er beregnet på de aller nyeste og kraftigste maskinene, som P4 og Athlon. Til en 450mhz ville jeg anbefalt et skjermkort basert på GeForce 2-brikken til Nvidia. Ligg unna GeForce2 MX-200 kortene. GeForce2 PRO/GTS/MX/MX 400 burde være et bra alternativ. Pro er bedre enn GTS, så kommer MX400, så MX til slutt. MX200 er skikkelig treigt (gikk på en smell der sjøl). Mange gode tilbud på http://www.komplett.no" TARGET=_blank>www.komplett.no Mvh Jens Eftang
  9. Hei! Har i den senere tid registrert flere innlegg her på flightsim.no som omhandler mulighetene for å kikke på fly på Gardermoen. Undertegnede og Trond Fossen, har hatt flere spottingturer sammen til Gardermoen, og etter mange vellykkede opplevelser der bestemte vi oss for at vi ville lage en nettside om den noe eksentriske hobbyen vår. På Spotter's Guide to Gardermoen finner du i første rekke en guide som omhandler mulighetene får å kikke på fly runst hovedflyplassen vår. Vi har også lagt ut noen bilder og videoklipp som vi har tatt mens vi har vært der. Spotter's Guide to Gardermoen er langt fra noen profesjonell side, og er et non-profit prosjekt. Vi håper likevel å kunne bistå dere som har lyst til å bruke flyplassen til noe annet enn å fly til eller fra. Besøk siden på http://home.no/spotterguide"'>http://home.no/spotterguide" TARGET=_blank>http://home.no/spotterguide Jens Eftang & Trond Fossen
×
×
  • Opprett ny...