Fordelingen mellom øst og vest approach går fint så lenge de bruker hver sin rullebane. Men slik kan det ikke gjøres i virkeligheten. På Gardermoen er avstanden mellom rullebanene så liten at to fly ikke uten videre kan lande samtidig på hver sin bane. For at de skal ha nødvendig separasjon seg i mellom må de ligge skrått bakenfor hverandre. Å unngå denne typen konflikter er mye lettere med en director, eller bare én app.
Så skal det sies, synes jeg, når vi vurderer alt som har gått bra og alt som har gått galt ved dette flyinnet, at ATC og piloter ikke kan lastes for alt som ikke gikk som det burde. Selv om vi gjør så godt vi kan er det mange begrensende faktorer - spesielt ved stor trafikk - i simuleringen vår.
- Dårlig lydkvalitet på RW gjør at man ofte må spørre om igjen. Dette tar tid og resurser fra ATC.
- Forsinkelse ved tekstkomunikasjon gjør at radiomeldinger over tekst kan risikere å komme fram altfor seint til at pilotene / ATC får helt avgjørende meldinger.
- Datamaskiner, spesielt med windows operativsystemer, har en eiendommelig tendens til å låse seg. Da kan fly forsvinne fra radarskjermen, til frustrasjon for både flygeleder og pilot. Hva verre er, hvilket vi jo opplevde lørdag kveld, er det at maskinen til ATC kan låse seg. Når approach må restarte med 20 fly på frekvensen, blir det kaos.
- Vatsim-servernes begrensede kapasitet og tendens til å kollapse har vi jo vært borte i før....
Disse faktorene kan vi vanskelig gjøre noe med, og vi må finne oss i dem. Da gjelder det å gjøre det best mulige ut av situasjonen, og det synes jeg vi var veldig flinke til på flyinnet.
Jens