Gå til innhold

Debrief av flyinn 07. April


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Da nærmer det seg at enda et suksessfullt flyinn er over. Nok en gang arrangert av den fantastiske administrasjonen i VACCN. Denne gangen var åstedet Nord-Norge, og de fleste litt store flyplasser var dekket, men også flyplasser ellers i landet hadde kontrollere på plass. Selv deltok jeg som ENDU_V_APP.

 

Opplevelsen min av flyinnet var veldig god. Jeg tror trafikken gikk unna ganske bra, selv om de fleste ATCene hadde litt å bite i mesteparten av tide. Selv var jeg oppe i maksgrensen på 3 landinger på 9 minutter, og det er første gangen dette har hendt for meg. Men det var bare dette lille rushet, fulgt av et rush med fly som flyktet vekk fra flyplassen min jeg hadde å bale i. Men jeg hadde i hvertfall en del å gjøre på mesteparten av tiden. Selv kan jeg ikke se noe som ble gjort galt her, utenom sen informasjon om prebringen.

 

Men jeg vil nok si at gutta fra VACCN kan skrive inn enda et suksessfullt flyinn inn i historiebøkene i kveld før de laller "[stort

 

Til slutt må jeg bare minne alle som har deltatt på flyinnet at de ikke må fly (selv) eller kjøre bil før rusen fra flyinnet har lagt seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel da vil jeg bare takke alle piloter og ATC som stilte opp i kveld. Synd med ENGM som ikke fikke ATC fra starten, men det er slikt som skjer.

 

Nå ønsker jeg at dere kommer med en tilbakemelding om disse siste flyinn's som vi har hatt. Det har jo blitt ca ett hver måned. Er det for ofte? Går dere lei? Skal vi ha lengre tid mellom hvert flyinn?

 

Det er opp til dere hva vi skal satse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at alle Simmere og Controllere (som har FS) går sammen med å fly en strekning eks. ENGM-EGLL-ENGM, Så kan Controllerne også få seg en luftetur oxo.

 

Bare et forslag "[Rullende

Eller hva syns dere?

 

[ 08-04-2002, 01:44: Endret av: Jonas Rettum ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først en STOR takk til VACCNorway som legger ned så mye arbeid for at vi skal kunne leke oss i luftrommet over Norge, og til dere controllere som tålmodig venter til siste etternøler har landet (det var så moro at jeg tok et ekstra leg...).

 

Så til deg som satt som ENEV_TWR; neste gang skal jeg ha et oppdatert flyplasskart slik at jeg ikke tar feil av taxiwayene "[blink]" .

 

Tror nok at et flyin hver måned kan bli noe ofte når man tenker på det arbeidet som kreves i forkant. Vi i VNoAF har jo dessuten fellesoppdrag utenom dette. Men dersom ATC og piloter stiller opp, er det bedre jo flere flyin som arrangeres. Det er jo gjennom aktiv flyving vi kan bli bedre piloter. Apropos; skulle gjerne ha hatt en treningskveld der SID/STAR var hovedemne. Nå er det på tide at også jeg lærer dette! Må man bruke FMS, eller kan disse flyes "manuelt" og i tilfelle hvordan? Har kartene, men praktisk flyving av disse er det kanskje flere enn meg som lurer på.

 

Takk igjen for en hyggelig kveld.

 

LN-OLE for anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med LN-OLE her om det han sa om flyinn!

 

Kunne også ha tenkt meg en treningskveld der SID/STAR var hovedemne. AIP karta på flightsim.no kan brukes?

 

Hadde forresten en del problemer med å høre ATC igår...andre som har dette..justerings sak en eller annen plass tro?

 

Takker også for en hyggelig kveld! "[smil]"

 

LN-AH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Takk for en flotters kveld. En gjevn trafikkstrøm bortimot hele tiden, og ingen store problemer som jeg merket ihvertfall.

 

Synes det er flott med flyin ca. hver måned. Ihvertfall så lenge vi klarer å bemanne nok ATC posisjoner. Flyin er jo nesten den eneste gangen vi kontrollere får testet oss skikkelig med en god del trafikk. Kan vel ikke akkurat skryte så voldsomt av aktiviteten i Norge sånn til daglig...

 

Alexander: Skjønte at du hadde litt problemer med å høre meg. Skiftet litt mellom tekst og voice, men det gikk da greit. Var litt merkelig skjønner du, for en sa at jeg var altfor lav, men så kom det flere stykker og sa at jeg var altfor høy. Du kan gå inn i Roger Wilco under "Adjust" og rett og slett sette "Speaker Volume" litt høyere å se om det hjelper.

 

Til slutt vil jeg takke VACCN for nok et flott flyin, og personling håper jeg det ikke blir altfor lenge til neste gang.

 

mvh

Henrik Wingerei

Bodø approach denne kvelden.

 

[ 08-04-2002, 14:36: Endret av: Henrik Wingerei ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har egentlig ikke så mye å si...

 

Det var jo (som alltid) et kjempebra flyin, med masse fly. Litt lite ATC kanskje? Nå var jo flyinet sentrert på Nord-Norge da, men.

 

Takker til Jens Eftang (ENTR_V_CTR) for litt hjelp med procedure turn'en "[blink]"

 

En siste ting; aldri mer Værnes! Alt for høye fjell som gjør det vanskelig å vektorere "[smil]"

 

Mvh.

ENVA_V_APP (Værnes approach)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at det fly-innet vi hadde i går var helt supert dupert jeg hadde ikke noe særlig problemer og jeg fløy for første gang SID/STAR (det var gøy)

Og det gikk knirke-fritt hele veien. Jeg fløy Oslo-Trondheim og Trondheim- Bodø som BRA146 og BRA289

 

Takker for nok et flott fly-inn og jeg gleder meg til neste gang

 

PS. En gang i månten syns jeg er toppers!! "[stort

 

[ 08-04-2002, 16:21: Endret av: Julian Barratt-Due ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det som blir sagt her. For min del arrangeres det flyinn så alt for sjeldent. Kunne godt ha arrangert enda mindre flyinn enda oftere, f.eks. over et par flyplasser, sånn at vi ATCer skal ha litt mer å gjøre på i hverdag også.

 

Jeg kunne nesten sagt det samme som DBG sier. Jeg satt jo som ENDU_V_APP og holdt på å sende en widerømaskin ertt i fjellveggen, men han hørt (heldigvis) ikke på meg før litt senere. Men da våknet jeg skikkelig og ble nøye på fjell og alt. Dirigerte alle fly rundt naturparker og lignende også "[stort

 

Men uansett kunne jeg godt tenkt meg å sitte som ENDU_APP i gjenn, det var jo bare artig det derre

 

[ 10-04-2002, 13:51: Endret av: Arild Oldervoll ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett velykket fly-in! Satt som ENEV_V_TWR.Får bare beklage til de som var innvolvert i starten,hadde ploblemer med å få Pro-Controlleren til å virke 100% etter en del fram og tilbake fikk jeg den "På stell" "[stort

Takk Arild for att du hjalp meg med trafikken. "[blink]" Ellers gikk det knirkefritt.

LN-OLE He-he! No ploblem,man er her for å lære "[blink]"

Men å ha "Kartan på stell" er en stor fordel med tanke på å få flyt i trafikken...

 

Einar Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nok et hyggelig flyinn!

Det meste gikk helt knirkefritt for min del.BRA 255 FRA ENTC TIL ENGM.

Men lurer litt på om jeg har helt oppdaterte SID/STAR kart.

Kartene som jeg bruker er lastet ned fra filarkivet for ca 1 år siden.Illafall stusset entc twr over mitt valg av en SID som på mitt kart heter SJA 1B.Det neste jeg merket meg var at ENOS CTR hadde en annen benevning enn MES 2E,som jeg har på mitt kart.Har det kommet nyere utgaver? og hvor kan jeg i såfall finne disse?

Det er å bemerke at jeg er litt "gammaldags" og fortsatt flyr FS98,og lurerpå om det er mulig å laste ned kart fra et eller annet sted som kan brukes direkte i fms.

 

Ellers synes jeg at et flyinn i måneden er helt passe for min del..

 

mvh

Per

 

"[smil]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ja det er nok kommet mange nye oppdateringer siden de utgavene du har. De kartene som ligger her på fs.no er noe eldet, men fult brukbare. Skal du ha helt oppdaterte kart må du nok bruke AIP som du kan kjøpe fra Luftfartsverket. ca. 500 - 600 kr. inkl. abonnement om du ønsker det.

 

Derfor var det nok andre benevnelser på SID/STAR, men rutene kan i mange tilfeller være de samme, dog med mindre justeringer.

 

Ingen alvorlig sak egentlig, contr. korrigerer event. hdg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også henge meg på og skryte av Fly-in`et. Det var kjempegøy å fly på Nord-Norge (WIF-012). Flott arrangement. Når det gjelder hyppigheten på Fly-inn, vil jeg si at en gang i måneden er bra. Ser at det er blitt lagt opp fly-inn langt utover sommeren. Det tror jeg er å strekke det litt langt. Vil nok bli vanskelig å samle folk når sola er lenge oppe osv. Vil anbefale arrangørene å ta litt fri, og heller komme tilbake tidlig i høst igjen. Min anbefaling er: siste fly inn i mai.

 

Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy: Det var litttt å ta i vel jeg vil fly hele tiden jeg men har ikke tid, å vær så snill ikke si stopp i mai.

Takk, det er flott med en i månden. Jeg synes også det var et flott fly-inn noe jeg satt pris på var det her:

På alle flyplassene sto det ...._v_.... alle hadde voice topp, for en fremgang "[smil]"

 

Hilsen

Sondre

LN-OMS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg vil ikke være negativ, men mitt tips til ARRANGØREN er: ta dere en pause i sommer, og kom sterkt tilbake til høsten. Start og stopp for ferien bør dere bestemme selv. Slik jeg forstår det er det en ganske stor jobb å arrangere Fly-inn, og da fortjerner dere mange folk til stede når det først blir arrangert. Det blir ikke lettere å samle folk i slutten av juni enn det er i april.....

 

Dette er ikke en spådom, men det kan jo bli interessant å se hva som skjer.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men jeg TRENGER flyinn:D Det er her jeg får litt utfordring. Jeg er enige i at teamet har virkelig fortjent en sommerferie, men det må da gå an å få presset et LITE flyinn EN dag i sommerferien?

 

PS: Ikke sett det på en av de dagene jeg skal noe;) Selv kunne jge godt vært med å "vikariert" for arrangørene sammen med et par andre til i ferien, men som sagt så har eg en del ting eg skal vere med på i ferien også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...