Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 14. sep. 2022 i alle områder

  1. FlyingIrons Hellcat er blitt en veldig bra modell, men Milviz ( Blackbirdsim ) FG-1D Corsair er fremdeles første-valget når det gjelder warbirds. Både Hellcat, Spitfire og P-38 fra FlyingIrons er en studie i flyhistorie, som får fram smilet hos de fleste flyentusiaster, men det er Corsair`n som får fram svettperlene i panna og gåsehuden på ryggen . Med en overlegen lydkvalitet og realistisk krevende flyegenskaper, er dette en modell man ikke tar lett på. Belønningen er tilfredsheten etter hver vellykket flytur.........
    2 points
  2. Neste kapittel i turboprop-eventyret utspiller seg i Canada, nærmere bestemt Vancouver i British Columbia. Canada er et mekka når det kommer til turboprops, og variasjonen er stor, spesielt når det kommer til dasher, metroliner, B1900C/D og B200. Dagens tur går med Beechcraft 1900D, som er et fly jeg ikke helt klarer å bestemme meg for om er kult eller ikke. En ting er ihvertfall sikkert, at det er en av de bedre modellene til Carenado. Dagens flight går under navnet 8P 353 med callsignet Pasco, som tilhører det regionale flyselskapet Pacific Coastal Airlines. PAC flyr en flåte av B1900 C/D og Saab 340 til ymse destinasjoner utifra deres hub i Vancouver. De flyr også feed for Westjet under navnet Westjet Link med en del av deres Saab 340-maskiner. Dagens rute går fra Vancouver CYVR, til Bella Coola CYBD og videre til Anahim Lake CAJ4, før den går tilbake til Vancouver i en trekantrute. Turen går hele veien under samme flightnummer, også på returen til Vancouver. For de som ikke kjenner til Bella Coola så er det en av de kuleste flyplassene i verden plassert i Bella Coola Valley, med sånn circus et par tusen innbyggere. Flyplassen har kun VFR prosedyrer i en dyp dal og ligger til tross for dette nesten på havnivå. Jeg kjenner ingen av innflyvningsprosedyrene da jeg ikke finner noen kart, så denne flighten blir en "utsjekksflight". Jeg har også til nå prøvd å finne riktig sted å "entre" dalen, så man får sjå. Videre gjør vi et 20 minutter langt hopp over til Anahim Lake, som er utenfor fjellkjedene og ca. like stort som Bella Coola innbyggermessing før vi gjør det siste spranget "hjem" til Vancouver. Det kommer masse bilder og flere deler, så håper det faller i smak! Dagens maskin oppstilt ved "South Terminal" i Vancouver. Dette er en terminal som stort sett benyttes av de mindre regionalselskapene. Preflight og boarding utføres kjapt, maskinene spinnes i gang enda kjappere, og vi er klarer ut via Stanley 5 departure som tilsier å klatre ut på runway heading til 1000 fot før vi dreier østover. Mest sannsynlig blir det en god runde over Straight of Georgia for å klatre før vi dreier nordover mot fjellheimen. Taxer til bane 08R. Størst først dessverre. Vi klareres for avgang og har VR på 113 knuter i dag med mye fuel og folk/fe. Vi løfter snuta, men holder den lav for å komme raskt opp til climb speed på 160 knop. 1000 fot nås og vi dreier utover bydelen Richmond. B1900D er et sprekt fly! Og vi kommer kjapt over skylaget hvor vi sikter på FL190. Vel opp prøver jeg ved hjelp av diverse karttjenester å planlegge innflyvningen vår, samt en descent plan. Heldigvis klarner været opp, og vi er tidlig ute, så valget faller på en lenger og litt mer "scenic" innflyvning, det er dog om det ikke blir for trangt. Bortgjemt av en skydott finner vi "hølet" vi skal ned i og vi begynner en rolig nedstigning. Kanskje på tide å skru på terrain mode. Alt vel så langt. Hmm. Vi kom oss igjennom. Jeg så nå også den mer optimale innflyvningen, som var mye romsligere. Vi legger oss lavt og gir de reisende valuta for pengene. Runway in sight. Shit, banen er kort jo. Her er det bare å gå for "positive landing". Snur for backtracking. Shutdown. Her både tømmer vi og fyller ca. halve flyet i løpet av en 20 minutters rast før vi skal fortsette til Anahim lake. To be continued!
    1 point
  3. SU10 er vel like om hjørnet nå. Kom ny beta igår, så regner med dette blir siste beta med mindre det dukker opp noe helt spesielt.
    1 point
  4. Det blir en br maskin det der, helt full guffe med bra resultat overallt er ikke mulig på noen maskiner. Noen kompromisser må det bli uansett.
    1 point
  5. Tja, det vil bli bra men du må nok justere innstillinger litt ned fra "full guffe" for å få et optimalt resultat. Har selv tilsvarende PC, men ett RTX3090 kort og det dobbelte av RAM. Må fortsatt justere enkelte innstilinger litt ned for å få best mulig flyt.
    1 point
  6. Eg og Anders tok over driften i 2009 var det vel. Så data lenger tilbake har ikke vi noe av dessverre. Er begrenset fra tiden før vårt eget system ble laget.
    1 point
  7. Litt vind og mye skyer, det er høst i nord... ENAT 131050Z 31005KT 9999 FEW020 BKN070 BKN094 08/05 Q1002 RMK WIND 700FT 31004KT ENTC 131050Z 05009KT 9999 FEW014 SCT059 09/04 Q1002 NOSIG RMK WIND 2600FT 03003KT
    1 point
  8. Etter 15-20 minutter på bakken var vi klare for å fortsette turen til Anahim Lake CAJ4. Det er et hopp på ca. 20 minutter, og tar oss ut av fjellheimene og ut på "vidda". Oppstarten skjer fort og gæli, og etter litt lesing og sjekking er vi klare for å taxe ut til bane 23. Det er heller ingen avgangsprosedyrer her, så vi planlegger å fly litt innover dalen for å bygge høyde før vi dreier nordøstover og direkte til Anahim Lake. Vi klatrer ut til å begynne med i 140 knop for å komme raskere opp i høyden. Etter vi ser oss fornøyde med høyden dreier vi mot nordøst og direkte til Anahim Lake. Lavt skydekke på høyfjellet. Terrenget endrer seg drastisk på et øyeblikk. Værvarselet spådde litt redusert sikt, så vi belaget oss på en RNP innflyvning (som er standarden på mindre flyplasser i Canada nå til dags), men det klarnet dog opp. Vipps var vi nede. Flytid 19.59 (faktisk!). Backtrack. Vel parkert bytter vi ut litt passasjerer og tanker opp litt før returen til Vancouver 20 minutter senere. Fortsettelse følger!
    1 point
  9. Det må sies at dette er mitt største prosjekt hittil - det er en STOR flyplass😅 Og som Robert sier, så gjør jeg dette ved siden av full jobb. Med ny stilling med lederansvar, samt det å prøve å nyte den korte sommeren vi har, så har det vært lite fremgang de siste 3 månedene. Det meste er ferdig modellert, og har de siste ukene fått lagt teksturer både utvendig og innvendig på pir nord. Har nok gått litt i fellen hvor man har for -mye- referansebilder, og gjerne vil inkludere absolutt ALT 🙄 Skal prøve å begrense meg.. Alt er W.I.P :
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Opprett ny...