Gå til innhold

Poengoversikt

Populært innhold

Viser innholdet med flest omdømmepoeng den 19. mars 2024 i alle områder

  1. God dag godtfolk! Her kommer nok en liten kjedelig samling bilder fra den siste tiden. Jeg våger meg mer og mer ut på Vatsim, og har nå utfordra meg med mer og mer turboprop også. Først Q400 etterfulgt av F50, men har endt opp med favoritten, King Air 200. Disse går mye i rutetrafikk i Sverige på anbudsruter, så det kan da utføres ganske reelt. Det er en del Carenado her, så ikonene på venstresiden av skjermen har jeg ikke giddet å fjerne, så det får dere bare leve med dessverre Men først til Island og Reykjavik (BIRK) hvor Icelandair opererer et lite knippe Q200 og Q400 til Akureyri (BIAR), Egilsstaðir (BIEG) og Ísafjörður (BIIS), sistnevnte kun med Q200. Birk er en liten men utrolig kul flyplass med forholdsvis korte rullebaner og mye vind. Dessverre er det lite ATC på Island, og når noen først er online så er det stort sett kun Keflavik (BIKF) som får gleden av det. Denne flighten gikk til Akureyri. Avgang fra bane 13 i Reykjavik. Turning final for RNP X for bane 19. 01 har kun en offset LOC innflyvning som kan ta denne størrelsen fly (også en ILS med 5.3% gs). Denne innflyningen er en ganske stor omvei til 19, så jeg har forstått de lokale ofte tar en circle to land fra LOC 01 når været tillater det, men det får bli neste gang. Videre følger en liten tur med Fokker 50. Turen gikk fra Arlanda ESSA til Mariehamn EFMA og videre til Turku EFTU med Amapolaflyg, eller Populair som de heter nå til dags. Denne turen var en liten familiseringstur da jeg sliter litt med RNP innflyvninger i Fokker'n. Default FMC også, så det er tilbake til å kalkulere T/D sjæl! Så våget jeg meg omsider ut på travle Vatsim en søndag med favorittfuglen. Jonair opererer 3 av typen King Air 200 i Sverige på rutene Torsby - Hagfors - Arlanda (som de nylig tok over fra Amapola som igjen leide inn AIS Airlines for å fly ruten med JS32), Sveg - Mora - Arlanda (hvor Mora nylig ble lagt til igjen. Denne flys forøvrig oftest med B1900C), Umeå - Østersund (Umeå er hovedkvarteret til Jonair), og Pajala - Luleå langt oppi nord. Disse rutene driftes ofte av prinsippet om at alle fylkessentre i Sverige skal ha forbindelse til Stockholm innen 4 timer. Denne turen gikk til Østersund fra Umeå med ATC hele veien. ' Det er noe litt morsommere å fly på Vatsim med en liten enkel GPS, null VNAV og Autothrottle. På bakken i Østersund. Dette flyet flyr forøvrig en del taxiflyvninger rundt i Sverige imellom morgen og ettermiddagsrunden til Østersund. Videre ble det en tur fra Arlanda til Hagfors og videre til Torsby. Dette var ganske interessant da jeg ikke har flydd til ukontrollerte flyplasser under aktiv atc før. Det ble ingen bilder fra turen til, men jeg bestemte meg for å ta turen tilbake til Arlanda fra Torsby (altså i feil rekkefølge). Det hender Hagfors blir hoppet over irl også, alt etter om det er pax eller ikke. Klar for avgang ESST, Torsby. Klarert direkte til ELTOK. FL230. Både Sweden, Stockholm Approach og Tower var online. King Air er utrolig spenstig når det kommer til fart, så en kan gjøre ATC ganske så happy ved å holde 200-220 knop så lenge en vil egentlig. Full pitch, flaps og gear down, så sitter du med tennene i dashbordet. Legger med et lite bonusbilde under innflyvning til Røros med samme fly. Just for the fun of it. Ha en flott dag!
    4 points
  2. Hmm...rart. For simulatoren sin del så står Mosjøen AFIS under betegnelsen "Tower". Eller for å si det på en annen måte, det er bare navnet som sier Mosjøen AFIS i stedet for Mosjøen Tower. Mao. så er nok ikke det grunnen til at flyene ikke skulle lande. Skal se litt nærmere på det og søke litt på nett...:)
    1 point
  3. Godt knippe. Savner veldig turbopropfysikken fra XP i MSFS.
    1 point
  4. Ja, er ikke alle som er klar over det. Men det er verdt å ha i bakhodet før man kjøper noe på marketplace. Tror likevel du finner en løsning her som fungerer som @MagTvei har foreslått
    1 point
  5. Ting som er utenfor arrangørenes kontroll kan, og vil skje - men det er da viktig at de er åpne om det. I 2022 kansellerte F-35 flere uker før showet, likevel valgte de å ikke si noe om det til publikum før på selve dagen. Jeg har planlagt en dagstur til Sola i år, de har gått veldig høyt ut når de hevder å skulle arrangere "det største showet på Sola noensinne", det tror jeg det skal bli vanskelig å leve opp til med tanke på hvordan situasjonen er i verden i dag. Men jeg er villig til å la tvilen komme dem til gode.
    1 point
  6. Ja jeg er helt enig med deg ,når det gjelder å kjøpe på Marketplace. Jeg har nok ikke vært flink nok til å informere han om det. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de krypterer filene.Skal nå prøve å finne et livery på flightsim.to hvor han kan legge til registreringen.
    1 point
  7. Det er vel en form for DRM beskyttelse. Kjøp derfor aldri fly fra marketplace, men direkte fra produsenten (selv om det er lettvint med marketplace). Da støtter du også produsenten bedre ved at dem slipper å betale prosenter av salget til Microsoft.
    1 point
  8. Om jeg ikke tar helt feil er fly kjøpt på markedsplassen kryptert. Med andre ord får du ikke redigert noe som helst. En av bakdelene ved å kjøpe fra markedsplassen. Kjøp alltid direkte fra utvikler. Men callsign skal du vel kunne endre direkte i simulatoren der du velger fly?
    1 point
  9. I dag har jeg fikset følgende: - Tatt bort trær og redusert størrelsen på trær sør for helikopterbasen. - Lagt textur på rektanglet til høyre for threshold på RWY 33. - Endret parkeringplassene fra "gates" til "general Aviation parking" slik at man får bort store pushback-biler og jetlinere. - Lagt til lys i enkelte vindu på modellene (som jeg hadde glemt opprinnelig). Gjenstår: - Flashing/leading lights på innflygningen til begge RWY. Må gjøre litt mer research. - Legge til folk på flyplassen (blir i så fall avhengig av et bibliotek da jeg ikke orker å bruke tid på å lage masse folk..:) Jeg får inn (valget) Mosjøen AFIS som er det som er "tårnet". I AIP er det Mosjøen AFIS som er rette betegnelse, så med mindre der er sterke innvendinger blir det værende slik? Når du kommer ut av sonen til Mosjøen AFIS så vil Polaris Control ta over. Når alt er på plass skal jeg legge ut ny versjon. Skal sjekke mer ut angående disse ledelysene....
    1 point
Poengoversikten er satt til Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Opprett ny...