Gå til innhold

Swedish heavy metal


Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke har fløyet Viggen på en stund bestemte jeg meg for å sette opp et kjapt lite treningsoppdrag for å komme inn i ting igjen. Jeg satt opp fem fly på en gammel og forlatt rullebane og lastet opp maskinen med "high drag"-bomber. For å gjøre det litt mer utfordrende ga jeg også meg selv en "time on target".

Hverken cockpiten eller systemene i Viggen er veldig intuitive når man er vant til amerikanske fly, men det går fort å sette seg inn i det, i hvert fall hvis man forstår svensk - for her er alt merket på svensk.

01.thumb.jpg.1ff662b0991fcd94eed725f767758649.jpg

16 "high drag"-bomber, to Sidewinders og en fuel-tank er dagens last.

02.thumb.jpg.171937c18652690d4576affab54edd0d.jpg

Jeg kommer til maskinen klokka 07:50, og med en "time on target" klokka 08:11 har jeg planlagt take off-tid klokka 08:00 sharp. Det er greit å ha gjort unna så mange av forberedelsene for oppdraget som mulig før man tar av, da det kan være litt knotete å finne knotter og sette dem riktig når man dundrer av gårde i 1000km/t i ekornhøyde, de to vriderne her kontrollerer henholdsvis hvilken måte våpenet skal leveres på (i dette tilfellet skal vi slippe bombene i "level flight" så da settes bryteren til "plan") og avstanden mellom bombenedslagene (her satt til ti meter).

03.thumb.jpg.277cc960e9ff5ee0ea34ad99452aff28.jpg

Jeg forventet ikke å måtte bruke rullebanen som var aller lengst unna plassen jeg startet fra, men slik ble det nå en gang, enda godt at jeg hadde lagt inn en liten tidsmargin før jeg skal være i lufta.

04.thumb.jpg.23f72844961d1079742ce9d7b331fa69.jpg

Når jeg når rullebanen har jeg litt over ett minutt til jeg skal være i lufta, det er akkurat nok til en kjapp sjekk av instrumentene og å kyle throttlen så langt frem den går. Selv med såpass mye last har ikke RM8-motoren noe problem med å få maskinen i lufta.

05.thumb.jpg.d937cd14c823c6196562787ab3bffd45.jpg

06.thumb.jpg.807d77ab6fe53ed86bce9a4112383ac1.jpg

Så fort jeg er i lufta vender jeg snuten mot første waypoint.

07.thumb.jpg.4bbc53e2cba82b01cbb2361c0e35ea06.jpg

Viggen liker seg best i tretopphøyde, og bombene må også leveres i relativt lav høyde, så det er like greit å holde seg der under hele flighten.

09.thumb.jpg.fbf3ada58a45a11f903d601797fe3069.jpg

Med ett går det opp for meg at jeg glemte en relativt viktig ting da jeg planla oppdraget, tidskalkulasjonen min en "time on target" klokka 08:11 forutsetter at jeg flyr i ca 400 knop hele veien, men farten for å slippe bombene må være mellom mach 0.8 og 0.9, så jeg slakker ned litt, for så å kunne gi på litt den siste biten inn mot målet.

10.thumb.jpg.c78158f154300cad21deea05f95284d2.jpg

Med åtte klilometer til målet er klokka nå blitt 08:10:33, nå har jeg bare tida og veien.

11.thumb.jpg.ae75dce89ff4a07406c2593cdf8234e5.jpg

Bombs away! En kikk på debriefen etter flighten viser at jeg slapp bombene klokka 08:10:59 - så det må jeg si meg fornøyd med.

12.thumb.jpg.fa5330c21a1d7eb1f5ac00e2fa865c11.jpg

13.thumb.jpg.f69c584efe991832c03ed3c6c57ecd78.jpg

Good hits on all targets!

14.thumb.jpg.1962fd6164b6a1ccd8b3b41c885f9735.jpg

Jeg gidder ikke å fly helt opp til basen jeg tok av fra igjen, så jeg setter opp en innflyging til den nærmeste flyplassen. Autopiloten og AFK (automatisk fartskontroll) i Viggen gjør at man kan fokusere mer på oppgaven man har enn å fly flyet. Med hjulene inne holder AFK-en meg på ca 550km/t.

15.thumb.jpg.131bb1f341a5d9e15a70d7173898125a.jpg

Gear down! Med hjulene nede senker AFK-en farten ned til mellom 300 og 250km/t.

16.thumb.jpg.bc9457a3c1ce62bc941101ed123821ea.jpg

Viggen landes litt som et hangarskipsfly, man gjør ikke en "flare" før touch down, man setter bare på AFK-en, og holder maskinen på en AoA rundt 12 grader og så fly man maskinen ned på banen, litt som de kontrollerte krasjene man gjør på hangarskip.

17.thumb.jpg.18eb8b9876c7e7d2bd2b9ce1a1a23aa3.jpg

18.thumb.jpg.bbf3e1346107cfa1df136caae6d331b7.jpg

Så fort man får vekt på nesehjulet aktiveres "reverse thrust" og da er det ikke mange meterne som skal til for å stoppe.

19.thumb.jpg.69978690440d81b8f0f3107d70e8dd82.jpg

 

Ikke noe spesielt i kveld, bare en kjapp treningstur, men håper det falt i smak likevel.

08.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Fullstendig hakeslepp her.  Ikke at grafikk og fly var noen overraskelse,  men æ blir råimponert over at du har klart å utnytte potensialet i DCS så bra.  Har jo sett såpass mye bra fra deg,  at dette var heller ingen overraskelse,  men likevel !!  Jeg flyr også i DCS,  foreløpig klassiske warbirds,  men må innrømme at for meg er lærekurven ganske bratt,  før æ kan delta i seriøse kampoppdrag.  Heldigvis kan man også nyte "normale" flyturer som rein kos,  mens utviklingen av DCS går sin gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Sitat

finnes masse "tutorial" videoer på youtube

Jada,  æ bruker også video til opplæring,  men det går likevel mye tid til å sette seg inn i nye flymodeller,  spesielt moderne jagerfly.  Det er "bakdelen" med at realismen stadig blir bedre,  snart må man søke seg inn på flyskolen for å holde følge med utviklingen :$ .  P3D4 er og blir mitt førstevalg,  så når man har en halvtime eller to til rådighet,  prioriteres det lett å fly de modellene man allerede kan .  Men bevares,  beholder DCS,  og følger med på hva som rører seg,  plutselig sitter man der som pensjonist.......  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...