Fredrik Edvardsen Skrevet 7. mars 2018 Skrevet 7. mars 2018 Siden jeg ikke har fløyet Viggen på en stund bestemte jeg meg for å sette opp et kjapt lite treningsoppdrag for å komme inn i ting igjen. Jeg satt opp fem fly på en gammel og forlatt rullebane og lastet opp maskinen med "high drag"-bomber. For å gjøre det litt mer utfordrende ga jeg også meg selv en "time on target". Hverken cockpiten eller systemene i Viggen er veldig intuitive når man er vant til amerikanske fly, men det går fort å sette seg inn i det, i hvert fall hvis man forstår svensk - for her er alt merket på svensk. 16 "high drag"-bomber, to Sidewinders og en fuel-tank er dagens last. Jeg kommer til maskinen klokka 07:50, og med en "time on target" klokka 08:11 har jeg planlagt take off-tid klokka 08:00 sharp. Det er greit å ha gjort unna så mange av forberedelsene for oppdraget som mulig før man tar av, da det kan være litt knotete å finne knotter og sette dem riktig når man dundrer av gårde i 1000km/t i ekornhøyde, de to vriderne her kontrollerer henholdsvis hvilken måte våpenet skal leveres på (i dette tilfellet skal vi slippe bombene i "level flight" så da settes bryteren til "plan") og avstanden mellom bombenedslagene (her satt til ti meter). Jeg forventet ikke å måtte bruke rullebanen som var aller lengst unna plassen jeg startet fra, men slik ble det nå en gang, enda godt at jeg hadde lagt inn en liten tidsmargin før jeg skal være i lufta. Når jeg når rullebanen har jeg litt over ett minutt til jeg skal være i lufta, det er akkurat nok til en kjapp sjekk av instrumentene og å kyle throttlen så langt frem den går. Selv med såpass mye last har ikke RM8-motoren noe problem med å få maskinen i lufta. Så fort jeg er i lufta vender jeg snuten mot første waypoint. Viggen liker seg best i tretopphøyde, og bombene må også leveres i relativt lav høyde, så det er like greit å holde seg der under hele flighten. Med ett går det opp for meg at jeg glemte en relativt viktig ting da jeg planla oppdraget, tidskalkulasjonen min en "time on target" klokka 08:11 forutsetter at jeg flyr i ca 400 knop hele veien, men farten for å slippe bombene må være mellom mach 0.8 og 0.9, så jeg slakker ned litt, for så å kunne gi på litt den siste biten inn mot målet. Med åtte klilometer til målet er klokka nå blitt 08:10:33, nå har jeg bare tida og veien. Bombs away! En kikk på debriefen etter flighten viser at jeg slapp bombene klokka 08:10:59 - så det må jeg si meg fornøyd med. Good hits on all targets! Jeg gidder ikke å fly helt opp til basen jeg tok av fra igjen, så jeg setter opp en innflyging til den nærmeste flyplassen. Autopiloten og AFK (automatisk fartskontroll) i Viggen gjør at man kan fokusere mer på oppgaven man har enn å fly flyet. Med hjulene inne holder AFK-en meg på ca 550km/t. Gear down! Med hjulene nede senker AFK-en farten ned til mellom 300 og 250km/t. Viggen landes litt som et hangarskipsfly, man gjør ikke en "flare" før touch down, man setter bare på AFK-en, og holder maskinen på en AoA rundt 12 grader og så fly man maskinen ned på banen, litt som de kontrollerte krasjene man gjør på hangarskip. Så fort man får vekt på nesehjulet aktiveres "reverse thrust" og da er det ikke mange meterne som skal til for å stoppe. Ikke noe spesielt i kveld, bare en kjapp treningstur, men håper det falt i smak likevel. 1 Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 7. mars 2018 Skrevet 7. mars 2018 Fantastiske bilder! Ikke ofte vi får se screenshots fra DCS World her inne Siter
Eivin Stensø Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 Tøfft! Svenskene kan det der med å lage fly. Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 Fantastisk flott grafikkmotor i DCS World, det glemte jeg å legge til Siter
Premium Medlem Svein-Frode Skrevet 8. mars 2018 Premium Medlem Skrevet 8. mars 2018 Råstilig fly og strålende grafikk! Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 8. mars 2018 Premium Medlem Skrevet 8. mars 2018 Fullstendig hakeslepp her. Ikke at grafikk og fly var noen overraskelse, men æ blir råimponert over at du har klart å utnytte potensialet i DCS så bra. Har jo sett såpass mye bra fra deg, at dette var heller ingen overraskelse, men likevel !! Jeg flyr også i DCS, foreløpig klassiske warbirds, men må innrømme at for meg er lærekurven ganske bratt, før æ kan delta i seriøse kampoppdrag. Heldigvis kan man også nyte "normale" flyturer som rein kos, mens utviklingen av DCS går sin gang Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 8. mars 2018 Skrevet 8. mars 2018 @Ernst K. Furuhatt finnes masse "tutorial" videoer på youtube. Det er iallfall for min del enkleste måten når man skal lære seg noe. Og man sparer tid kontra å måtte lese seg opp Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 8. mars 2018 Premium Medlem Skrevet 8. mars 2018 Sitat finnes masse "tutorial" videoer på youtube Jada, æ bruker også video til opplæring, men det går likevel mye tid til å sette seg inn i nye flymodeller, spesielt moderne jagerfly. Det er "bakdelen" med at realismen stadig blir bedre, snart må man søke seg inn på flyskolen for å holde følge med utviklingen . P3D4 er og blir mitt førstevalg, så når man har en halvtime eller to til rådighet, prioriteres det lett å fly de modellene man allerede kan . Men bevares, beholder DCS, og følger med på hva som rører seg, plutselig sitter man der som pensjonist....... Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 8. mars 2018 Premium Medlem Skrevet 8. mars 2018 Oohhh. Really really nice maskin... og shots! Siter
Premium Medlem Torbjørn M Skrevet 9. mars 2018 Premium Medlem Skrevet 9. mars 2018 Ahh, søta brors metall-spyd! En artig maskin som krever sin mann. Fantastiske bilder, du får med deg "bevegelsen" i bildene dine Fredrik! Tommel (og hår på armene) opp Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.