Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 21. august 2017 Premium Medlem Skrevet 21. august 2017 A-12, forløperen til den mer kjente SR-71 . Hvis det er snakk om å fly høyt og fort, behøver man ikke lete lenger, i hvertfall blant fly. Oppdaget plutselig mange bonuspoeng hos JustFlight, eller så hadde æ neppe kjøpt dette monsteret. Interessant prosjekt sett i lys av flyhistorien, men himmel og verdensrom for et monsterfly ! Modellen er imponerende realistisk, men det betyr i praksis nitidig nøyaktig håndtering av flyets systemer og egenskaper. Og så må du ha god plass, da Starfightern blir som er acrofly i forhold til denne skapningen. Måtte sette av flere timers forberedelser før æ klarte å ratte spetakkelet sånn noenlunde etter boka, og det ble nesten sendt ut etterlysning av meg, før æ klarte å lande helskinnet på Edwards lengste teststripe . Denne går nok inn i hangaren for spesielt interesserte, men jeg blir å beholde den. Uansett hvor vanskelig modellen er å fly, så er den irriterende spennende Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 21. august 2017 Premium Medlem Skrevet 21. august 2017 En link til saken er grei ....(tenkte på Eivin er jo noe for han dette ) : https://www.justflight.com/product/glowingheat-a12-cygnus Hadde Black Hawk en gang i tiden ...gikk unna det og ja Siter
Eivin Stensø Skrevet 21. august 2017 Skrevet 21. august 2017 Mange takk for linken. Flotte bilder. Går det høyt og fort så er det rett i gata i mi ja. Det er ikke mye med jetmotorer som går så høyt som 80000ft+ Feks må Starfighterens J79-motor stenges av over 80000ft da det ikke er nok oksygen til å brenne fuelen som pumpes inn i motoren, selv ikke på tomgang. Men her kan altså blackbirden og dens forgjenger holde høyden med motorene i full operasjon. - Imponerende. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 21. august 2017 Forfatter Premium Medlem Skrevet 21. august 2017 En link til saken er grei ....( ka farsken, æ skrev jo JustFlight,.... NOE innsats må vi kunne forvente ;D ;D her kan altså blackbirden og dens forgjenger holde høyden med motorene i full operasjon. - Imponerende. Ja Eivin, denne kjerra sparker fra Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 21. august 2017 Premium Medlem Skrevet 21. august 2017 Visste ikke at SR-71 hadde en forløper engang! LoL! ;D For et monster, var den enda råere enn SR-71 altså? Nå har jeg hørt rykter om at SR-71 kunne nå 100000 fot, men mulig det er tull. Men max ceiling er iallefall fremdeles hemmelig så vidt jeg vet. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. august 2017 Forfatter Premium Medlem Skrevet 22. august 2017 Max ceiling var vanligvis oppgitt til 90000 fot, men den kunne nok nå adskillig høyere A-12 var neppe råere enn SR-71, som kom seinere, men den var en-seter, så arbeidsbyrden var tøffere. Begge variantene kunne cruise i overlydshastighet, og motorene tålte utrolige påkjenninger. Flyet kunne heller ikke settes sammen som andre fly, da varmeutviklingen i så høye hastigheter fikk metallet til å utvide seg. Derfor rant det olje og fuel gjennom skjøter og gummierte sammenkoblinger når flyet stod på bakken. Takkåpris for at dette ikke er en Accusim-modell fra A2A ;D ;D ;D Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 22. august 2017 Premium Medlem Skrevet 22. august 2017 Det hendte at SR71 brukte Sola som alternativ flyplass under den kalde krigen. Parkerte alltid på remote stand og godt bevoktet. Spesielle sikkerhets prosedyrer for refueling, det lakk fuelrester ut av fueltankene, så den ble bare nok fuel til å kunne ta av for å gjøre fullstendig refueling i lufta. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 22. august 2017 Skrevet 22. august 2017 Så en video med en tidligere SR-71-pilot for en tid tilbake, hvor han snakket om TEB-systemet i Blackbirden (mener det var det samme i A-12), er dette modellert i denne modellen? Kort fortalt så kan ikke JP7 (fuelen som SR-71 og A-12 brukte) antennes på samme måte som "vanlig" jet fuel, så de de hadde en tank med en kjemikalie som heter triethylborane (TEB) som ble sprøytet inn for å antenne fuelen. De hadde bare 16 "shots" med TEB, èn ble brukt ved motorstart og så èn hver gang de tente etterbrenneren - så det var begrenset hvor mange ganger man kunne bruke etterbrenneren. Med en gang han sa det tenkte jeg at det ville ha vært interessant å ha i en simulator. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. august 2017 Forfatter Premium Medlem Skrevet 22. august 2017 han snakket om TEB-systemet i Blackbirden (mener det var det samme i A-12), er dette modellert i denne modellen? Så langt er jeg ikke kommet i prosedyre-trening, og ærlig talt så er det ikke sikkert jeg kommer dit heller ??? , men det er 2 instrumenter som viser TEB, og det refereres til 16 "shots", så det skulle ikke forundre meg at dette er simulert . Siter
Andreas R.Pettersen Skrevet 22. august 2017 Skrevet 22. august 2017 Her er litt godlesning om SR-71 og bodø. Og takk til Ernst for stilige bilder av A-12 Oxcart'n. http://www.wvi.com/~sr71webmaster/bodo.html http://foxtrotalpha.jalopnik.com/that-time-an-sr-71-made-an-emergency-landing-in-norway-1765436508 Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 22. august 2017 Premium Medlem Skrevet 22. august 2017 :o haha... Denne maskina går tydeligvis ikke så godt sammen med all den grønne politikken som føres i dag. :P Her skvetter det fuel i alle himmelretninger, lekke skjøter osvosv. Hadde tatt seg ut om denne hadde vært fanebærer for MDG! Lol. ;D Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 22. august 2017 Forfatter Premium Medlem Skrevet 22. august 2017 Hadde tatt seg ut om denne hadde vært fanebærer for MDG! Lol. Ha ha ;D hadde det enda vært for PMDG ;D Takker for interessante linker Andreas. Har sett noe av dette før, men det var også mye nytt ! Husker også nødlandingen på 80ttitallet, det skapte mye nysgjerrighet i byen Og så var æ så heldig å få se take-off`en, med etterfølgende lowpass og klatring med fulle etterbrennere. Tok faktisk bilder også, men disse klarer æ ikke å finne Siter
Andrew Thomsen Skrevet 23. august 2017 Skrevet 23. august 2017 Og så var den laget av russisk titanium :-p http://www.mining.com/bbc-future-sr-71-blackbird-the-cold-wars-ultimate-spy-plane-11725/ Siter
Kim Kristensen Skrevet 23. august 2017 Skrevet 23. august 2017 Herlig maskin, den som var innom Bodø fikk jo etterhvert navnet "the Bododian express". Approps amerikanere i Bodø, har du vært å kikket på de 3 Poseidon maskinene som for tiden er stasjonert borte på C-5 plattformen inne på stasjonen? Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 23. august 2017 Forfatter Premium Medlem Skrevet 23. august 2017 Og så var den laget av russisk titanium :-p ;D ;D ha ha, æ flira meg skakk, de skrøt jo i sin tid av at dette var teknologi som bare amerikanerne hadde ;D....... har du vært å kikket på de 3 Poseidon maskinene som for tiden er stasjonert borte på C-5 plattformen inne på stasjonen? Nei det har æ ikke lagt merke til , men æ kikket litt nærmere på en som stod på Andøya under flyshowet i sommer Siter
olav li Skrevet 23. august 2017 Skrevet 23. august 2017 Det hendte at SR71 brukte Sola som alternativ flyplass under den kalde krigen. Parkerte alltid på remote stand og godt bevoktet. Spesielle sikkerhets prosedyrer for refueling, det lakk fuelrester ut av fueltankene, så den ble bare nok fuel til å kunne ta av for å gjøre fullstendig refueling i lufta. Sent from my iPhone using Tapatalk Hei. Hvor har du det fra at Sola ble brukt av SR71,tror SR71 var på Sola en gang og da var det en nødlanding så og hørte hendelsen. Siter
Premium Medlem Reid Ståle Klovning Skrevet 24. august 2017 Premium Medlem Skrevet 24. august 2017 Kjenner til historien selv fra '87, så det er nok kanskje jeg som blander kortene der med U2, Bodø og Sola som Nato baser. U2 hadde Bodø som base i 50-60 åra, og Bodø hadde ved flere anledninger besøk ab SR71 ifbm "recovery" operations. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.