Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hoppsann

 

Ang. 331 og 334 skvadron på 70-tallet

 

Jeg har en venn fra England som forsøker å gjenskape Bodø på den tiden med AI og greier. (CF-104 og F104G) Han lurer da på hvor på området de respektive skvadronene hadde sine shelter og oppstillingsplasser slik at han kan få dette på riktig sted. Tenkte jeg skulle spørre om noen av dere vet dette.

 

Mvh E

  • Premium Medlem
Skrevet

Spennende.

Jeg tjenestegjorde på 331 skv. 74/75.

Vi hadde line i østenden + 2 fly i 24t beredskap i egne hangarer.  Parkering/vedlikehold i fjellet for øvrige.

334 hadde tilhold i vest.

Skrevet

Spennende.

Jeg tjenestegjorde på 331 skv. 74/75.

Vi hadde line i østenden + 2 fly i 24t beredskap i egne hangarer.  Parkering/vedlikehold i fjellet for øvrige.

334 hadde tilhold i vest.

 

Tusen takk. Suverent. Har prøvd å få svar på dette i hele dag rundt omkring. Jeg har foresten spurt om han kan gjøre dette til en nedlastbar pakke for alle. Har ikke fått svar enda men jeg kunne iallefall tenkt meg å ha noe sånt installert.

 

Jeg kommer tilbake med oppdateringer.

 

Mvh E

Skrevet

Hallo Geir.

 

Jeg lurte på om du kunne hjelpe meg litt til? Det gjelder line i østenden som du nevnte. Var den på plassen sør/vest for fjellhangaren ved Hangåsbukta? Evt kan du peke det ut ved hjelp av dette kartet?

 

OZwCh5q.jpg

 

Mvh E

 

 

  • Premium Medlem
Skrevet

Det blir nok for langt mot øst.

Den blå ringen indikerer den ene beredskapshangaren som vender mot øst.

Det er hangaren du ser til venstre på bildet.

Det rød rektangelet viser omtrentlig posisjon av line.

Det er litt vanskelig å angi riktig posisjon, men sammen kan bildene være til hjelp.

(edit) Jeg ser at rektangelet dreies litt, men det får bare være.

yjz41vd.jpg

Skrevet

Nå begynner vi å snakke her. Her ser vi tydelig hvor lett det er å bli lurt trill rundt når man jobber ut ifra antakelser.  :D

 

Ser ut som det er bygd et shelter der i dag men ikke mye annet som står i veien ser det ut som.

Skrevet

Greitt, jeg kan godt fjerne den shelteren. Håper flightplan blir tilgjenglig for oss P3D4 brukere og. Om det ennå ikke finnes en F-104 som funker, får en håpe noen oppgraderer modellen med tiden. Selv kan jeg kun foreløpig bruke F-16, Hercules, Orion, C-141, KC-46 og diverse helikoptre i P3D4.

Skrevet

Greitt, jeg kan godt fjerne den shelteren. Håper flightplan blir tilgjenglig for oss P3D4 brukere og. Om det ennå ikke finnes en F-104 som funker, får en håpe noen oppgraderer modellen med tiden. Selv kan jeg kun foreløpig bruke F-16, Hercules, Orion, C-141, KC-46 og diverse helikoptre i P3D4.

 

Suverent. Kommer tilbake med kilder til ai-fly og flightplans hvis det lar seg gjøre og oppdatere P3D 3-versjonen også.

Skrevet

Ting begynner å komme på plass trafikkmessig selv om de ikke er helt på riktig sted

 

F-104G 331 skvadron

 

JMPOXqE.jpg

 

CF-104 334 skvadron

 

Dyiwuzq.jpg

 

Seaking 330 skvadron

 

DKf4M4R.jpg

 

P-3 Orion 333 skvadron tar av fra Andøya og ankommer Bodø. Her Hjalmar Riiser-Larsen på tur ut

 

ozypKZ4.jpg

 

Passing overhead

 

XC78iei.jpg

 

Herkules fra 335 skvadron Gardermoen

 

fQsfWWn.jpg

 

 

 

 

 

Skrevet

Artige shots. Siden ENBO skal flyttes/nedlegges og alt det der, syncer jeg min versjon med det dere gjør. Så får vi bare vente på at F-104 blir omygget til P3D4. Jeg har alt 80% av F-16 flåten på plass pga ny HTAI modell, dog uten fallskjerm tail, og uten toseterne.

Skrevet

Artige shots. Siden ENBO skal flyttes/nedlegges og alt det der, syncer jeg min versjon med det dere gjør. Så får vi bare vente på at F-104 blir omygget til P3D4. Jeg har alt 80% av F-16 flåten på plass pga ny HTAI modell, dog uten fallskjerm tail, og uten toseterne.

 

Suverent Andrew. Det kommer til å bli veldig bra.  8)

  • Premium Medlem
Skrevet

Ser bra ut. :-)

Hvor blir dette tilgjenglig?

Har prøvd å registrere meg på Sim Skunk Works, men løsningen er FUBAR. Sendte mail i går, så får vel svar.

Jeg er blank på AI. Hva trenger jeg fpr å kjøre Orion og 104?

 

Skrevet

Ser bra ut. :-)

Hvor blir dette tilgjenglig?

Har prøvd å registrere meg på Sim Skunk Works, men løsningen er FUBAR. Sendte mail i går, så får vel svar.

Jeg er blank på AI. Hva trenger jeg fpr å kjøre Orion og 104?

 

104-ai funker kun for Prepar3d 3.4 og nedover foreløpig men det meste av det andre skal jeg klare å hjelpe deg med i løpet av morgendagen. Inkludert å få i gang Sim Skunk Works F-104G hvis det er den du har kjøpt. Instruksjonenen er litt uversiktelige og den er litt diklete å få lagt inn og satt opp men den flyr som bare rakkern.

 

Sender deg en privat melding ang dette.

Skrevet

Ser bra ut. :-)

Hvor blir dette tilgjenglig?

Har prøvd å registrere meg på Sim Skunk Works, men løsningen er FUBAR. Sendte mail i går, så får vel svar.

Jeg er blank på AI. Hva trenger jeg fpr å kjøre Orion og 104?

 

I P3D4 har jeg Orion, Hercules, C-141, KC-46, F-16 i trafikk omtrent som på bildene til Eivin. Alt dette har jeg hentet fra Owl's Nest og MAIW, som er de to "store" innenfor militær AI. Anbefaler å lage deg en login hos MAIW, er gjort på flekken. De har masse AI som er konvertert til FSX/P3D, inkludert flightplans, også noen interessante helikoptre, som jeg har repaintet til Politet og Luftambulansen (blir lasta opp om ikke lenge). Flightplans er ofte gamle og må konverteres til FSX. Dette gjøres på et blunk med AIFP, og den finner du her: http://stuff4fs.com/newpage.asp?Folder=AIFP

  • Premium Medlem
Skrevet

Ser bra ut. :-)

Hvor blir dette tilgjenglig?

Har prøvd å registrere meg på Sim Skunk Works, men løsningen er FUBAR. Sendte mail i går, så får vel svar.

Jeg er blank på AI. Hva trenger jeg fpr å kjøre Orion og 104?

 

I P3D4 har jeg Orion, Hercules, C-141, KC-46, F-16 i trafikk omtrent som på bildene til Eivin. Alt dette har jeg hentet fra Owl's Nest og MAIW, som er de to "store" innenfor militær AI. Anbefaler å lage deg en login hos MAIW, er gjort på flekken. De har masse AI som er konvertert til FSX/P3D, inkludert flightplans, også noen interessante helikoptre, som jeg har repaintet til Politet og Luftambulansen (blir lasta opp om ikke lenge). Flightplans er ofte gamle og må konverteres til FSX. Dette gjøres på et blunk med AIFP, og den finner du her: http://stuff4fs.com/newpage.asp?Folder=AIFP

 

Her var det mye å ta tak i.  :)

Tusen takk for info.

Skrevet

For å få så detaljert info som mulig tok jeg likegodt kontakt med Starfighterens venner og hørte der. 

 

Der fikk jeg ganske så detaljert info. 331 skvadron (F-104G) holdt til som nevnt i det atomsikre Anlegg 96. 334 skvadron (CF-104) holdt til i hangar 5 (og muligens også 7) i vest.

 

NB. Det et forslag derfra at det hadde vært spennende å gjenskapt Anlegg 96 (og kanskje hangar 5?) i Prepar3d slik at man kunne takse ut på rullebanen derfra.

 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/anlegg-96-1.11799591

Skrevet

Det var en ide som starfighterens venner hadde, så jeg bringer den videre. Jeg er ikke istand til å bygge noe sånt, iallefall ikke pr dags dato så foreløpig forhører jeg meg bare rundt omkring om dette faktisk er gjennomførbart. Men det hadde utrolig tøfft. Om ikke hele i full detaljs, så iallefall et fjell med tunnell igjennom som man kan parkere i. Eller kanskje en plass  og resten statiske fly?

 

Er det noen dyktige scenery designere som tenner på denne ideen og som mener at dette er gjennomførbart så tror jeg det kunne blitt utrolig bra. Nå er jo ikke anlegget hemmelighetsstemplet heller. Det var det jo til langt innpå 90-tallet.

Skrevet

Her er tegningen over anlegget.

 

Hvis jeg har forstått det riktig er det en gjennomgående tunnell som vises til høyre her som har utganger i begge ender. Deretter har du to hangarer innenfor to 50 tonns dører som skulle beskytte mot sjokkbølgen. Meningen var at sjokkbølgen skulle passere igjennom ytre tunnell uten å legge altfor mye press på disse dørene som ledet inn til de faktiske hangarene. En av disse er i bruk av flymuseet i dag. Jeg går ut ifra at flyene ble tauet ut av hangarene og startet opp i den utvendige tunellen for så å takse avsted. Kanskje hadde det holdt i massevis med en plass eller to i den utvendige tunellen som kanskje peker i hver si retning feks. 

 

edit: Evt lage en apron inni der med så mange plasser som mulig omtrent som på kartet bortsett fra detaljene. Bare en stor plass for parkering

 

MVB2J72.jpg

Skrevet

Å lage fjellanlegget i 3D med gulv, tak og belysning er lett gjennomførbart. Ganske fristende tanke, men jeg lover ikke noe pr. nu :P

 

Det hadde i tilfelle vært helt suverent. Spesielt hvis det hadde passet med både FTX Norway og AON.  8)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...