Gå til innhold

Dash 7 in Alaska


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Ernst "klaget" over at det var stille på forumet i helga. Det er derimot ikke stille på "gutterommet" her i huset. Har brukt helga på å kose meg med noen gamle kjenninger, FS Addon's Tongass Fjords X, ORBX FTX NA Southern Alaska og Milton Shupe & Co's Dash 7.

 

Lastet og klar i Wrangell:

2017-1-7_22-39-39-337.jpeg

 

Take off i strålende vær:

2017-1-7_22-54-43-48.jpeg

 

On final, Petersburg:

2017-1-7_23-6-58-782.jpeg

 

Alaska Airlines flyr melkerute med 737-400 Combi fra Seattle til Anchorage. LEgg merke til at man parkerer med flaps nede - dette for å kunne inspisere hydraulikken som er særdeles viktig i Dash 7. Den har bl.a. et meget spesielt system for bruk av spoilere på bakken og i lufta :

2017-1-7_23-14-40-441.jpeg

 

Det ble tid til litt sightseeing i Petersburg før avgang til Juneau:

2017-1-7_23-20-19-216.jpeg

 

Lossing av cargo i Juneau:

2017-1-8_14-10-53-581.jpeg

 

Preflight i kabinen før neste avgang - Her er man både pilot, sjauer og flyvert:

2017-1-8_14-12-56-650.jpeg

 

2 av fire motorer er i gang. Utrolig bra lyd på oppstart av motorer i denne modellen!

2017-1-8_18-49-10-956.jpeg

 

Taxi to RW 8:

2017-1-8_19-5-3-973.jpeg

 

Cockpit holder bra standard for et freeware fly laget til FS2004:

2017-1-8_19-23-19-731.jpeg

 

Utrolig vakkert i Sitka - Her ble det en ekstra runde før landing:

2017-1-8_19-57-29-904.jpeg

 

Parkert og klar for lossing og lasting av neste last i Sitka:

2017-1-8_19-54-55-612.jpeg

 

En kjapp tur på byen før overnatting i Sitka. Utrolig flott scenery fra Bill Womack og Holger Sandmann (FSAddon Tongass Fjords X):

2017-1-8_19-49-57-974.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dash 7 er vel det ultimate STOL-flyet. Flymodellen er ikke perfekt (laget av legendariske Bernt Stolle), men de har klart å simulere kraften i de vanvittige flapsene på en god måte. Her må man virkelig jobbe for å fly flyet ned på bakken. Dog er det noen finjusteringer som burde vært på plass. Litt knotet å stille rett power på motorene, og den har litt snodige yaw bevegelser under flygning.

 

Tongass Fjords X er lett å installere i P3D v3:

1) Bruk Flight 1 sin Registry Fix tool (gratisvare), og lag en ny tekstfil i Prepar3D-mappa som du kaller fsx.exe.

2) Start Registry Fix tool og velg fila du laget som FSX.

3) Lag en backup og kopier terrain.cfg fra "program data/lockheed martin/prepar3d v3" til Prepar3D-mappa di.

4) Kjør installering på vanlig måte.

5) Når du er ferdig flytter du terrain.cfg tilbake til "program data/lockheed martin/prepar3d v3" - overskriv den opprinnelige

6) Start Flight 1 Registry Fix tool og sett fsx.exe i Flight Simulator X mappen som FSX igjen (Dersom du ikke har FSX så kan du skippe dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja, det er definitivt ingen racer, og "purka" er nok en relativt god beskrivelse :)

 

For oss som stort sett måtte reise med Twin Otter, så var dette et kjærkommet tilskudd i Widerøe-flåten. Synd den hadde så kort karriere, men den var nok ikke billig i drift med sine 4 motorer. Den hadde heller ikke trykkabin, så komforten var så som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Nei dææven,  no vart eg både imponert og litt skræmt  ;D  Vakkert gjensyn med Tonngas Fjords,  som æ brukte mange år av mitt simulerte liv i FSX.  Artig å se at det fungerer i P3D3.  Og ikke minst artig å se Dash 7 her inne.  Husker godt den modellen fra FS2004,  som den gangen var fantastisk imponerende! Hadde en nabo som var flymekaniker på Dash7,  og overtalte han til noen prøveturer med simmen,  og han ble storligen imponert.  Jeg reiste også mye med Dash7,  og synes fremdeles det var den mest komfortable måten å reise på.  Motorene hadde lavt turtall,  så det var lite støy i kabinen,  og flyet beveget seg mykt og elegant.  Aldri noe problem i sterk vind heller.  Knallfint og informativt innlegg Svein-Frode,  sånt liker vi  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kanskje det kan bli oppstandelse av "Søndagsklubben" igjen  da det ser ut til at flere oppdager områdene der vi startet opp ???

 

Mp gjengen på tur ...............Gamle minner her Ernst  :P

Hadde lagt inn det meste av disse sceneryene rett før havariet så manglet å teste ut hva som virker der nede men det høres lovende ut for Tongas mm... GØY ...blir garantert noen turer i Alaskaland ja .

https://orbxdirect.com/category/north-america hjelper jo også på en del på opplevelsen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Mp gjengen på tur ...............Gamle minner her Ernst

 

Ja Robert,  det var tider  ;D  .  Har også begynt å legge inn Alaska og Pasific North West igjen,  og de legendariske områdene vi aldri ble lei av .  Om "søndagsklubben"  gjenoppstår er jeg mer i tvil om,  det er ikke mange igjen av den aktive gjengen,  og dagens simmere er ikke så opptatte av å fly MP  (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tongass Fjords er et mesterverk, og fortsatt mitt favoritt-scenery i FSX/P3D - troner over selveste FTX Norway i mine øyne . Jeg har også Vancouver+ V3 laget av Holger Sandmann og John Patch (RIP). Hvis man kan snakke om scenery med sjel, så må det være disse to produktene. AI-trafikk med båter, helikopter og sjøfly, samt lydeffekter som setter deg skikkelig i steming der du lander. Tongass er jo dessuten et fantastisk variert område med tanke på flytrafikk. Her kan man gjenskape virkelightens flighter med alt fra Boeing 737 til bush fly og slitne gamle veteranfly i cargoversjon. Og heldigvis ingen av disse animerte "tullingene" til ORBX som vandrer rundt i ring som en løve i bur på flyplassene.

 

Er desverre totalt uinteressert i MP så jeg kan ikke hjelpe dere der... Har en ung og en eldre dame hjemme som som avbryter flygingen titt og ofte, så det blir mye bruk av pauseknappen  - ikke helt optimlat for MP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...