Gå til innhold

Suuuper Sabre


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Mens vi er i det norstalgiske hjørne,  må vi ikke glemme F-100 Super Sabre.  Denne konstruksjonen var et kraftig byks framover fra F-86,  og flyet var bra populært blant pilotene på den tiden.  Danskene satset på F-100 mens Norge valgte F-5,  så for de som husker 70åra,  var Super Sabre et vanlig syn i Danmark.  Denne modellen fra MILVIZ er en nytelse,  både å fly og se på,  så jeg må stadig ta noen lufteturer med den.  Har man TackPack kan man også fylle i lufta, noe som kan sette tålmodigheten på kraftig prøve.....  ::)

 

BJtXnQc.jpg

 

NraCgJ6.jpg

 

GLm4MZa.jpg

 

z0IlKKC.jpg

 

6lSq4A9.jpg

 

uEJgnZ7.jpg

 

tN0RRJk.jpg

 

9LdEFUN.jpg

 

fnoxQBB.jpg

 

jc0Y6X1.jpg

 

yFgUsaD.jpg

 

tLECkik.jpg

 

M7awQCy.jpg

 

rOT3kEr.jpg

 

Snart God Helg  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lækkert, skikkelig grom maskin du har der, var vel et av de første flyene som gikk over Mach 1 på kun ren motorkraft?

 

Det sies så. De ble brukt mye i Vietnam som jagerbombere. Der slutter iallefall min kunnskap om dette flyet. Jeg må innrømme at jeg synes F-86 er noe penere enn F-100, men det har da absolutt sin sjarm dette også. Hvordan er rekkevidden på F-100? F-86 var vel kjent for å være noe kortbeint.  Det ble vel også utviklet en Ultra-sabre F-107 med noe orginalt luftinntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Jotakk,  grom maskin,  og den brøt noen barierer i sin tid,  bl.a. første jetfighter som brøt lydmuren i "level flight" .  Rekkevidden er nesten ubegrenset,  siden den er utrustet for å tanke i lufta.  Ellers kan man henge på den utvendige droptanker.  TackPack-greia er et tilleggsprogram som lar deg utruste enkelte fly med våpen,  både raketter,  gun og bomber,  og man kan aktivere radarsikter m.m.  og faktisk skyte ned andre fly  (  også i MP ).  I tillegg kan man plassere tankfly,  droner (og andre fly) som AI,  og man kan trene formasjonsflyvning,  nedskytninger og tanking i lufta.  Og ikke minst,  man kan plassere hangarskip ( som i AI CarrierII) og trene carrier ops !!  https://www.vrsimulations.com/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Tøfft! Synes dette er et vakkert fly for å være utviklet tidlig på 1950-tallet.

 

Tackpack tror jeg må prøves. Høres veldig artig ut med refueling.

 

F-100 var jo kjent som "The Hun". Tok lang tid før jeg skjønte at det ikke betydde mer enn at det var en forkortelse for "100". Som fighter var den mislykket og ble derfor konvertert til bombefly. De 4 kanonen er fiffg plassert under nesen - en relativt sjelden konfigurasjon. Forstår at Super Sabre i likhet med Starfighter var relativt krevende å fly, og hadde høy landingshastighet. Har derfor en stygg ulykkesstatistikk. Etter utfasing ble de bl.a. benyttet som måldroner . Trist skjebne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Tøfft! Synes dette er et vakkert fly for å være utviklet tidlig på 1950-tallet.

 

Jatakk helt enig,  det er en aura av villskap i den generasjonen jagerfly .  De krevde også mot og dyktighet av pilotene for å temmes,  og ble de behandlet feil,  var straffen ubarmhjertelig.  Ikke som dagens ubestemmelige datamaskiner,  som nesten er å betrakte som bemannede droner  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Litt enig med deg, Ernst, selv om jeg er veldig glad i moderne maskiner også, så er det noe spesielt med "classic jets" :)

 

Jeg må så definitvt slenge meg med på den, noe den virtuelle hangaren min bærer preg av. Som så mye annet har de mer sjel de gamle.  Og tøffere utseende, Og bedre lyd. Og ekte gauges.

 

 

Uff, ja. "Glasscockpit" er fullstendig uten sjel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med deg, Ernst, selv om jeg er veldig glad i moderne maskiner også, så er det noe spesielt med "classic jets" :)

 

Jeg må så definitvt slenge meg med på den, noe den virtuelle hangaren min bærer preg av. Som så mye annet har de mer sjel de gamle.  Og tøffere utseende, Og bedre lyd. Og ekte gauges.

 

 

Uff, ja. "Glasscockpit" er fullstendig uten sjel...

 

Personlig er jeg veldig begeistret for 60-tallets ingeniørkunst med stor motorkraft, treghetsnavigasjon (INS) og presise visere. Eksempler: Starfighter, Concorde, EE Lightning.  8)

 

-Fly a Lightning and bring your own thunder with you. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...