Gå til innhold

NAX4491's bildeblogg


Anbefalte innlegg

Tar meg friheten til å lage en liten samletråd for mine Virtual Norwegian-bilder, med mindre moderator har noe imot dette.[Helt topp dette hilsen moderator]

Tenker det er enklere slik enn at jeg lager en ny tråd annenhver dag med "NAX" i tittelen..

 

Veeeeeel.. Søndagen i dag startet med å fylle opp LN-NGU med 86 passasjerer som skal til hovedstaden.

Callsign på denne flighten er NAX531 og flighten flys på VATSIM (har micproblemer, så foreløpig går det kun i tekst).

 

a7zOzYW.jpg

Her er vi litt nord i Ryfylket, tror jeg.

 

1OmOvcz.jpg

Lufta "ser" kald ut i dag.

 

wdlkWhI.jpg

Noen få mil nord for Skien, vi nærmer oss Oslo.

 

IWg5D2q.jpg

Vi har rullet av 19R og er på vei til stand 11

 

xWz59Hs.jpg

Da står vi parkert ved stand 11, som er dagens stand for NAX310 som går nordover til Kirkenes. Kanskje blir det en tur dit i dag.

 

9KWU4Gc.jpg

Avslutter med denne flightens PIREP :)

 

NAX4491, Kristoffer Vinje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

NAX2805: På jakt etter klarvær

 

Jau, da ble det ikke Kirkenes allikevel. Forsøkte Kirkenes2008 sceneriet som egentlig er til FS2004 uten hell. Flyet ble stående med asfalten over motorene, og det er ikke heldig.

Skulle gjerne flydd opp dit iom. at jeg hadde min militærtjeneste der oppe for ikke så lenge siden og jeg husker godt de spenstige kveldslandingene på vinterstid i kraftig snøvær. Blåsbortmoen blir leiren kalt. Men nok om det.

 

Etter å ha flydd noen dager i Norge med stort sett lave skyer og utfordrende landingsforhold er jeg lysten på litt mer klarvær. Derfor blir neste flight til London Gatwick, med LN-DYU med Jørn Utzon på halen. Gatwick melder om skyfritt og svak vind!

 

Starter med et bilde av brief:

Lvqe8eN.jpg

 

YRWwUnE.jpg

Begge motorer startet, vi gjør oss klare til å taxe til 19L

 

CocFRkt.jpg

Gear up! Into the fog we go.

 

eyzl56j.jpg

Over Moss og Jeløya med et forsøk på isbelagt Vansjø  :o Rygge flyplass kan også skimtes.

 

F70wHVT.jpg

Dette bildet er tatt fra tårnet på Rygge. Rimelig bra kamera, eh?

 

UgRshfU.jpg

Dette kartet fra Virtual Norwegian er helt herlig! Konge å kunne følge med på hvilke steder jeg flyr over.

 

7QTR4yJ.jpg

T/C er nådd, nå er det kun sjø som gjelder frem til vi når Storbritannia.

 

GXZQ0hL.jpg

Vann, vann, vann, vann og vann... og en sky!

 

mx7OKrP.jpg

Det er mye man kan gjøre på nettet! Blandt annet "watch cute cat videos".

 

DhyFNA4.jpg

England i sikte! Lowestoft kan skimtes fra vår høyre side.

 

8im5Cwx.jpg

Vi nærmer oss

 

yyL1nnq.jpg

Final. Skyfritt var det ikke, men jeg klager ei!

 

lfitkjf.jpg

Gatwick Approach ga oss en rimelig enkel vei til stand. Markert i rødt.

 

cBDPbCS.jpg

Parkert stand 22 ved siden av company som skal til København.

 

580FTB5.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briefingchartet ditt er identisk med våre. Hvor får du de fra? Er det Vroute? (aaaaltfor lenge siden jeg har flydd sim merker jeg)

 

Hei du! Er du den Tom Arild Hansen? Har vært innom siden din og lest de fleste innleggene. Veldig interessant og underholdende!

Briefingchartet er levert fra Virtual Norwegians egen Pilot Client. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye bra her,  det er noen som tar den helt ut  :D

Takk for det! Kult å høre fra han som holder liv i screenshot-forumet  :D

Jeg syntes det er mye enklere å dra den helt ut nå enn for et par-tre år siden. Med NGX sin fuel/weight config mm. i FMC, vPilot-klienten til VATSIM og Virtual Norwegian Pilot Client går alt lekende lett! Uten å ha satt på stoppeklokken vil jeg tippe at det tar omtrentlig 20 minutter fra jeg bestemmer meg for hvilken flight jeg skal fly til jeg har kjørt opp hjula.

 

Tøfft! Takk for delingen!

Kult at du liker det! Ekstra gøy å dele når man får kommentarer  :)

 

Legger til et kart over mine VNAX flighter hittil. Forhåpentligvis blir kartet ganske rødt etterhvert.

OcOAXZD.jpg

 

Gjerne sleng inn noen forslag til hvor jeg skal fly!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX2810: Også tilbake igjen

 

Hepp hepp! Jeg er tilbake på "jobb", og skal ta dere med på en kjedelig night flight hjem igjen til Norge. Været hjemme ser ikke så altfor gæli ut, men det rapporteres om broken på 1000ft, så her ser vi ikke rullebanen før de siste sekundene. NAX2810 skulle egentlig gått klokken 21:30 norsk tid, men pga forsinkelse er det ikke planlagt avgang før 22:15. Det passet egentlig veldig bra, men sim-flighten blir nok enda litt mer forsinket. Regner med gear up rundt klokken 22:35.

 

Kveldens forenklede flight information:

6cSW4uj.jpg

 

OU47xjQ.jpg

 

SMIMP47.jpg

Kanskje ikke helt by the book å fly rett inn i det der?

 

YilhIbb.jpg

Vi får ikke lov til å klatre over 6000ft før vi forlater fastlandet. Husker ikke om dette er pga. støyregulering eller trafikk. Setter en femmer på førstnevnte.

 

wB2P3aW.jpg

Sørlandskysten kan sees på terrengradaren på vår venstre side. Legg også merke til en nydelig tailwind!

 

ptx3A2k.jpg

Månen fyller vingen med et svakt lys før vi dukker under skyene.

 

uio6tb9.jpg

Straks på ILS 19R

 

ukWoYYB.jpg

Nei! Neineineineineinei! Hæ?! NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX382: Nordens Paris

 

Da ble det Tromsø. Etter å ha flydd Syd, Vest, Øst, Vest, Øst, Vest, Øst og Vest var det på tide å rette nesa nordover. Og med Aerosoft sitt nye Tromsø X burde dette bli veldig bra!

Været på Gardermoen er stort sett det samme som det har vært de siste dagene; lavt skydekke og regn. Tromsø melder det samme, men med snø i stedet for regn  :D

 

Jeg prøver å ha så mye variasjon som mulig, så jeg dropper briefbildet for denne gang.

 

cCHHzgo.jpg

Her kan du lete deg frem til en stk 737-800 maskin med Ivo Caprino på halen. Bildet er tatt fra tårnet.

 

18QeoyK.jpg

Vi må faktisk gjennom en sky før takeoff. Spenstig!

 

bcjojPm.jpg

Over skyene er himmelen alltid blå, sies det.

 

c1rt6RO.jpg

Den er iallefall rimelig grå under!

 

vBvB196.jpg

Femundsmarka nasjonalpark på vår høyre side. Man kan også se at solen allerede begynner å gå ned.

 

WiHwm8U.jpg

Leeeeeeeet. For den som er interessert i sånt.

 

50KOlMa.jpg

Det er ikke feil å fly i sånn lys som det her!

 

M4zqgrC.jpg

Traffic! Traffic! Neida, det var SAS4417 og han var på FL400, altså tusen fot over meg.

 

3kmHyKI.jpg

Short short final, svak crosswind fra vest.

 

MZuApH2.jpg

Landingen ble litt hard denne gangen pga et tynt snølag enkelte steder på rullebanen. Heller en hardere landing enn å riskere å flyte bortover og havne i sjøen!

 

isj4BB8.jpg

Parking brake set og dome light på full guffe, for her var det mørkt!

 

v4iQyRL.jpg

Her ser vi at vi holdt oss over fedrelandet hele turen opp :)

 

Takk for denne gang!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX387: Tower-trening på ENTC!

 

Etter å ha gjort litt gårdsarbeid så er det på tide med dagens siste flight, nemlig tilbake igjen til Oslo. Da passer det veldig bra at Tromsø tower har ATC-trening for øyeblikket!

Jeg skal prøve å ta litt færre bilder denne turen her iom. at det er mørkt ute og at det er samme flighten som jeg gjorde for noen få timer siden. Jeg skal jo ikke prøve å kjede dere, men jeg føler allikevel jeg må dokumentere bittelitt. Det blir den fjerde flighten på to timer på rad, så etter dette skal jeg prøve å finne noe kortere igjen, for det er faktisk kjedelig å være på cruise level over lengre tid  :-X

 

Well well. Jeg starter denne posten med et bilde av vattastic over Troms:

zDhPifJ.jpg

 

0UglgK4.jpg

Det er bra med trafikk her i kveld. Her står jeg ved siden av NAX151 som skal til Værnes, men det kan også meldes om Ryanair, et par SAS'er, litt hocus/Bell412 fra RNoAF og et småfly her og der.

 

c6iifMr.jpg

Sjalabais Tromsø! Jeg tror jeg må gå til innkjøp av Aerosoft Night Environment, for det er veldig mørkt rundt omkring i byene.

 

5ywYypn.jpg

Det er bra med ATC-dekning i Europa i kveld. Norway, come on! You can do it!

 

mGCFRXx.jpg

Final runway 19R. Jeg måtte skru av alt av lys her jeg sitter for å kunne se rullebanen. Rett før "five hundred" så jeg endelig rullebanen.

 

TThTri9.jpg

Kveldens siste PIREP.

 

Phew, litt sliten nå.

Hva synes dere så langt? Neste flight blir nok sørover igjen, og på dagtid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flydd til Tromsø mer enn 3-4 ganger i mitt ordentlige liv, men det skal sies at det er litt av et syn uansett hvilken retning man kommer i fra. Den mest spenstige jeg har vært med på inn mot Tromsø er den gangen jeg tok flyet til Oslo fra Kirkenes via Tromsø på vinterstid. Skyfri himmel og blendahvite Lyngsalper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Er du den Tom Arild Hansen? Har vært innom siden din og lest de fleste innleggene. Veldig interessant og underholdende!

Briefingchartet er levert fra Virtual Norwegians egen Pilot Client.

 

Hei igjen Kristoffer! Jada... jeg er han :-D Veldig hyggelig å høre at du har vært såpass mye innom. Gledelig :-) Godt å se at du koser deg i simmen med Norwegians fly også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke flydd til Tromsø mer enn 3-4 ganger i mitt ordentlige liv, men det skal sies at det er litt av et syn uansett hvilken retning man kommer i fra. Den mest spenstige jeg har vært med på inn mot Tromsø er den gangen jeg tok flyet til Oslo fra Kirkenes via Tromsø på vinterstid. Skyfri himmel og blendahvite Lyngsalper!

 

Ok Tromsø down. Hva med Evenes?  ;D Feige utenlandske lander alltid på ILS 17, mens de rutinerte flyr rett inn fra sør på VOR 35. Med lavt skydekke er det en artig utfordring. Btw artig å følge med bildebloggen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAX360: VOR EVD/Evenes

 

Jepsi pepsi, da bærer det enda en gang nordover, enda jeg sa til meg selv at jeg skulle sørover neste gang. Men det løste seg ved at jeg tok turen mens det fortsatt er sol i nord. Sola i Harstad/Narvik forsvinner nemlig ikke før klokken 14:20 i dag.

Denne flighten startet for første gang litt annerledes, nemlig med relativt fint vær på Gardermoen, og en litt annerledes cockpit! Utfordringen i dag er en VOR approach på RWY35 Evenes, og det skal bli en saftig utfordring ifølge METAR (kommer senere).

Here it goes

 

W0Fq5Lo.jpg

Her ser vi dagens cockpit. Maskinen er LN-NOM med Greta Garbo på halen. NOM er levert ny til Pegasus i 2001 og har derfor ikke Collins MCP, slik de fleste andre NAX-maskinen har.

 

rlfTFS8.jpg

Engine 1 og 2 er igang.

 

z71khuZ.jpg

Company -800 på stand 173.

 

xpqJAEW.jpg

Dagens departure er NUVS6D fra 19R.

 

WLsKnWx.jpg

Vi kan faktisk se bakken etter takeoff i dag!

 

iioOjbw.jpg

Gardermoen ser vi også.

 

cA6ODK3.jpg

METAR fra Evenes. 2 knop vind rett i snuta, vertical visibility på tusen fot og det ser rimelig tåkete ut!

 

uINq6vG.jpg

Her er vi over Rena leir, for den som er kjent der.

 

0n4UDdt.jpg

Her er dagens approach. Her har jeg lagt inn FIX på EVD VOR og den ytterste ringen er Intermediate Fix hvor jeg skal være på 5000ft. Den innerste ringen er Final Approach Fix og der skal jeg være på 3200ft.

 

wgdixvp.jpg

NAV er stilt inn på 117.35 som er VOR frequency.

 

dAPHZj7.jpg

Det ser ut som vi kommer til å få flott lys under approach.

 

ofX6C7P.jpg

Vi nærmer oss. Midt imellom to fjell på dette bildet.

 

s93Vkwl.jpg

Nydelig utsikt. Fløy manuelt fra 5000 fot og 13NM fra Evenes.

 

rYFd8gl.jpg

Stripa kan sees til høyre i bildet. Vi kommer til å være rundt 25 grader offset frem til final.

 

2W0IFEQ.jpg

Været har meldt sin ankomst, dog ikke like ille som forventet.

 

Zf4jRcv.jpg

Hallais!

 

C9B41tf.jpg

Siste sving inn mot final. Heftig!

 

SaUzjTt.jpg

 

VQ5KdnY.jpg

Touchdown!

 

Ygs9lWf.jpg

Dette er naturen vi kom fra. Herlig innflygning.

 

oU2Tilr.jpg

Parkert, og vi gjør oss klare til Norwegians eneste rute fra Evenes, nemlig Oslo.

 

Takk for titten igjen. Nå blir det en liten pause for å gjøre nødvendige ting i det hverdagslige liv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk planlegging mot Harstad/Narvik Evenes!! Fint å se at noen tar min hjemflyplass seriøst. Skulle ønske jeg hadde tid til å fly midt på dagen...

"Studerte" en youtube video tatt fra passasjersetet på et SAS-fly som var på en VOR-DME approach RWY35, og jeg ble jo rimelig imponert. Klart man må prøve å oppleve det samme i simmen også! Hehe, jeg pleier egentlig ikke ha så mye fritid på dagtid jeg heller, men de siste dagene og noen dager fremover så skal simmen få kjørt seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder og serie! ;D Hvis du vil sørover foreslår jeg Larnaca på Kypros! Herlig plass med fint flyvær hele året! 8)

Jeg har faktisk Larnaca X, så det var et godt forslag. Meeeen, iom. at det er en 4-5-timers tur så får jeg ikke tid til det på hverdagen. Skal prøve å få skvise det inn i helgeplanen.

 

Kjipt gjort mot crewet ditt å fly LN-NOM. Da må de gjøre manuell demo :-D Vi kaller den bare NO Movie.

Oi, [*********]! Det var jeg ikke klar over. Men frykt ei, for nå er LN-NIG ført opp på neste flight  ;) Vet du forresten om den har fått WiFi installert enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder, bra at vi har tubelinerne representert her inne også! ;)

 

Angående fatal error, ser du er i Alt-menyen i det det skjærer seg, så jeg mistenker at du mangler UIautomationcore.dll. Dette er en kilde til en stor andel av crashes i FSX på Windows 7, fordi denne .dll-fila er relatert til brukergrensesnittet, men har fått akkurat nok endringer siden Vista (som FSX ble utviklet for/med). En enkel demonstrasjon er å starte opp hvor som helst med hva som helst, og sitte å høyreklikke på skjermen en stund. Etter ikke lenge vil det crashe.

 

Løsningen er å laste ned Vista-versjonen, og legge den rett i FSX main folder, fordi FSX leter etter denne filen i sin egen folder først, deretter i PCens systemfiler (der den "feilaktige" Win7-fila ligger). Det har kurert bortimot 99,5% av alle mine crashes (ikke relatert til Out of Memory, i allefall. Det er en annen historie). Fila finnes bl.a. her https://dl.dropbox.com/u/31158446/Blog/UIAutomationCore.rar . For utvidet info om dette, kan man google f.eks. "Avsim uiautomationcore", det finnes mange lange og detaljerte tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp der, Magnus. Filnavnet høres kjent ut, så jeg har sikkert hatt den for noen FSX-installasjoner siden. Jeg skal laste den ned og prøve.

 

Ellers kan jeg melde at jeg for tiden befinner meg over Uppsala (i simmen) på vei til København. ATC dekning hele veien foreløpig, bortsett fra i Danmark. Dropper bilder fra denne turen iom. at det er bekmørkt, men jeg planlegger en retur i morgen med dagslys :)

 

EDIT: Kameraet måtte brukes allikevel. Som dere ser så er det pitch black, men følte at jeg måtte dokumentere to NAX'er som helt tilfeldigvis fløy samme rute, på samme flight level, fra gate 45 og 43 på Gardermoen også taxet samme rute, til samme terminal på Kastrup:

suyS986.jpg

 

Denmark Control og Kastrup Tower logget forresten på få minutter etter at jeg forlot svensk luftrom, så jeg kan vel skryte på VATSIM at jeg hadde dekning hele veien :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...