Halvdan Hellenes Skrevet 8. mars 2014 Del Skrevet 8. mars 2014 http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kina/artikkel.php?artid=10145831 I verst tenkelige tilfelle, som nå fryktes flere timer etter at alt drivstoff er oppbrukt og ingen kontakt er bekreftet med hverken flyet/mannskapet eller noen ombord (hvis flyet evt. skulle ha landet i Nanming, China etter at det forsvant), den aller første ulykken med en Boeing 777 i flyets snart 20 årige historie i kommersiell drift med tap av alle passasjerer og mannskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 8. mars 2014 Premium Medlem Del Skrevet 8. mars 2014 Fryktelig fryktelig trist! Hvis dette er tilfellet nå da, men sjansene er vel ganske store for det. :-[ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gofi Privat Skrevet 9. mars 2014 Del Skrevet 9. mars 2014 Flyet er ganske sikkert sprengt av en eller annen fanatisk sjuk gruppe, B777 har en egen Bat Backup som sender Squak ved bortfall av Power etc... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Rønning Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Dette er merkelig! Nå har flyet vært borte i 3 dager, og alt man har funnet er oljerester og andre små deler som ikke tilhører flyet... begynner nesten å lure om flyet i det hele tatt har gått ned. Om man slår av transponder kan flyet da holde seg unna radar? Er det mulig? Høres jo helt utrolig ut, men en boeing 777 forvinner ikke av seg selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gofi Privat Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Tja, jeg er ikke noe fagmann eller har noe Professional forhold til dette, men jeg tror at om en eventuell eksplosjon i høy høyde om den er kraftig nokk, med hastighet etc, gjør at dette blir vanskelig og finne, men bare synsing fra min side. Men jeg tror noen vet mere en andre her, jeg er bare en amatør som er interessert i fly, men Boeing har et diagnose system som heter AHM, som gir relativt gode data i sanntid til bakken, slik som høyde, fart, vekt, long- lat og mye annet kjafs som finnes i de 3 FMC i B777. Sikkert noen av de gode gutta her inne som kan si noe om dette, je har bare fløyet i simulator je. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 Flyet vil dukke opp på radar uten transponder, men lar seg ikke identifisere, så mest sannsynlig vil det da bli sendt opp jagere for å identifisere flyet. Transponder er abre en datamaskin som sender info om ruenr, høyde fart osv osv, og ved hjelp av oppgitt transponderkode gitt ved klarering vet datasystemene på bakken hvilket fly det er, og hvor det kommer ifra og hvor det skal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gofi Privat Skrevet 10. mars 2014 Del Skrevet 10. mars 2014 For de som vil lese litt om acars og datalink til B777 her det en link vedlagt:-) http://www.smartcockpit.com/download.php?path=docs/&file=B777-Communications.pdf'>http://www.smartcockpit.com/download.php?path=docs/&file=B777-Communications.pdfhttp://www.smartcockpit.com/download.php?path=docs/&file=B777-Communications.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Om du skrur av transponder vil flyet ikke vises med mindre det fanges opp av en primærradar. Sekundære som hovedsaklig benyttes sivilt vil ikke kunne se flyet uten transponder. Man kan trekke sikringer på mye rart og om man ønsker det. Blir interessant å se hvor de finner det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gofi Privat Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Clamer, hei :-) om man skrur av Transponder vil dataflyten fra Aicars systemet fortsette og pushe data? mener jeg, med det er jo meg :-) korrigere meg om jeg tar feil. Ha en fine dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 ACARS burde sende sålenge den har kontakt og strøm. Det hender de ikke virker hos oss, men normalt fungerer det bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Lun Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Clamer, hei :-) om man skrur av Transponder vil dataflyten fra Aicars systemet fortsette og pushe data? mener jeg, med det er jo meg :-) korrigere meg om jeg tar feil. Ha en fine dag. ACARS bruker egen frekvens og antenne. VHF3. Man kan jo alltids dra sikringen til denne.. Derfor er det riktig som du sier Geir Ove Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard C Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Triste greier dette her. Nå rapporteres det at flyet har snudd mot KL og blitt oppdaget på Malaysisk militær radar over malacca stredet. På et engelsk pilot forum spekuleres det i om det var kaprere som kan ha skrudd av transponderen og at jagere fra Malaysia eller et annet land kan ha blitt sendt opp og skutt ned flyet . Og at det prøves å holdes hemmelig. Helt vilt men man kan jo lure . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gofi Privat Skrevet 11. mars 2014 Del Skrevet 11. mars 2014 Huff, ja MIL Primær radar kommer de ikke unna, selv hvor mørkt de flyr, ATC sitter vell stort sett på sekundær radarer. Noen vet sikkert noe som du sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Ekeblad Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Noe jeg stusser på her i Dagbladet er at Piloten endret kurs med vilje. De skriver "de tror piloten endret kurs «med vilje». Av de som var om bord, var Shah den eneste som hadde erfaring og kunnskap nok til å foreta en slik manøver". "Selv ikke andrepiloten Fariq Abdul Hamid regnes å være i stand til å endre kurs på den måten, hevder han" Når det gjelder kurs endring om det er via manuelt/auto/FMC, så må jo en annenpilot kunne kjenne til dette? Eller er jeg helt på bærtur? www.dagbladet.no/2014/03/27/nyheter/utenriks/malaysia/savnet_fly/mh370/32510745/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Premium Medlem Per Borrmann Skrevet 27. mars 2014 Premium Medlem Del Skrevet 27. mars 2014 Tror ikke du er på bærtur Roy! Er vel helst medias ukritiske og ukyndige viten og håndtering av alle spekulasjonene som er problemet. Har sjelden sett skrevet så mye vås om en enkelt sak i norske media :-[ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Noe jeg stusser på her i Dagbladet er at Piloten endret kurs med vilje. De skriver "de tror piloten endret kurs «med vilje». Av de som var om bord, var Shah den eneste som hadde erfaring og kunnskap nok til å foreta en slik manøver". "Selv ikke andrepiloten Fariq Abdul Hamid regnes å være i stand til å endre kurs på den måten, hevder han" Når det gjelder kurs endring om det er via manuelt/auto/FMC, så må jo en annenpilot kunne kjenne til dette? Eller er jeg helt på bærtur? www.dagbladet.no/2014/03/27/nyheter/utenriks/malaysia/savnet_fly/mh370/32510745/ Er ganske sikker på at både first officer og second officer (hvis dem brukte det) har gyldig type-rating på flytypen, og dermed er fult istand til å fly og operere flyet på en sikker måte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roy Ekeblad Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for svar Jan & Per Ja, det er faktisk litt skremmende at media tar så utrolig lett på dette, uten å gå direkte til kilder som har kunnskap om slike sytemer og rutiner. Man får jo bare bekreftet at det som generelt skrives I naviser må tas med en klype salt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrew Thomsen Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 En hel bøtte med salt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan R. Storelvmo Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Takk for svar Jan & Per Ja, det er faktisk litt skremmende at media tar så utrolig lett på dette, uten å gå direkte til kilder som har kunnskap om slike sytemer og rutiner. Man får jo bare bekreftet at det som generelt skrives I naviser må tas med en klype salt Journalister flest har som regel liten peiling på flyging og luftfart, og da blir det ofte sånn. Er vel ikke bare luftfarten som til tider blir utsatt for en del spenstige utspill fra media Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Gofi Privat Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Hørte at siste nytt "muligens" var at flyet var utstyrt med "antatt" VTOL teknologi som gjør at de "muligens" har landet på en " liten" øy. Men at det ikke var bekreftet at det "finnes" slik teknologi for passasjerfly men at motorene på 7,77 liter "kunne" være egnet for dette. Helt ærlig, så sier det seg selv at når VG etc setter opp et live senter rundt denne tragedien, så har nokk volum høyere prioritert en kvalitet. Jeg tror jaggu jeg vet mer om 777 en hele journalist bølingen, og jeg er en enkel sjel, men det er en annen greie. Nå er det helg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.