Gå til innhold

Canberra PR9


Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Vinteren 95 ( tror jeg det var ) var jeg med på å ta i mot en engelsk Canberra til "Kald krig-samlingen" i Bodø.  Den var nettopp utfaset fra aktiv tjeneste,  men ble fløyet fra England til Bodø AB. Denne flytypen var ofte å se i Norge under "den kalde krigen",  og ble brukt i mange forskjellige oppdrag.  Typisk for sin tid,  med utradisjonell plassering av cockpit og motorene innebygget i vingene.  Et spennende fly som jeg endelig fikk låne hos Flymuseet for en liten testrunde over Saltenområdet  ;)  ::)

 

can.jpg

 

can1.jpg

 

can3.jpg

 

can4.jpg

Litt motvillig lot Flymuseet meg taue ut deres Canberra fra samlingen......  og ikke lenge etter var vi klare for take off  8)

 

can2.jpg

 

can5.jpg

 

can7.jpg

 

can6.jpg

 

can8.jpg

 

can9.jpg

 

can10.jpg

 

can11.jpg

 

can12.jpg

Turen forløp uten nevneverdige problemer,  og jeg kan slå fast at Just Flight her har lagt lista himmelhøyt over

vanlig nivå for denne typen flymodell.  Den visuelle realismen får fram gåsehuden,  og flyfeelingen er imponerende.

For de som liker flysystemer ala 50-årene har her fått godteriposen velfylt,  og for de som liker snarveier til oppstart,

kan velge dette i et smart konfigurasjons-panel.  Lydkvaliteten er overbevisende,  og selv om det går i moderat tempo,

så vil Canberraen tilby flyhistorisk underholdning i lang tid,  this is a keeper.  God helg  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha..  ;D

Du har bættre en egen evne til å finne frem di mest utrolige maskiner Ernst.

Og denne var en klokkeklar snåling.

Mener du at man knekkte nesa til side og plasserte en stakkar i trynet på flyet før man tok av?

Noe spesielt. Glis.

Bildet av deg i cockpit var også artig..  8)

 

Det eneste jeg lurer på nå er hva i alle dager slags maskin som dukker opp neste gang..

Jeg gleder meg.

Spenstige og strøkne bilder som vanlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Takk skal du ha unge ørn  :) .  Jada,  navigatøren ( o a oppgaver ) satt inneklemt i nesepartiet  ???  Det var sikkert en grei plassereing utfra plasshensyn,  cockpit er veldig trang,  men man bør kanskje ha et avslappet forhold til klaustrofobi......  Da Canberraen ankom Bodø,  var det mange i "pressekorpset"  som ble forbauset da det krøp ut enda en kropp fra nesen  ;D

 

Takk til deg også ernst rolf  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg så noe rart på den ene bildet Ernst og etter at jeg forstørret og fjernet Ernie filteret med Photoshop så ser jeg dette:

 

nkrY4gN.jpg

 

Ser virkelig ut som du har fått en skikkelig flytur i denne nesetuba.

Synd du gikk til det begredelige skrittet å klippe ut dette bildet og lime det inn i cockpit slik at vi skulle få inntrykk av at det faktisk var du som var piloten...  ::)

Desverre så viser det seg at mr FuruErnst hadde fått plassen i front og prøvde å lure seg unna..

 

Ha ei fortsatt god helg..  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinteren 95 ( tror jeg det var )

 

Sikker på det ikke kan ha vært vinteren 98-99, for jeg var der oppe i 99 i forbindelse med det kansellerte flyshowet i forbindelse med 50års jubileumet til Nato, og da skrøt de av Canberraen som de nylig hadde fått mener jeg.

 

Frister veldig å kjøpe Justflight sin utgave, den ser umåtelig bra ut, og har hørt mye bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Ja,  bildene var tatt på negativ fargefilm(  som vi brukte i "Nordlands Framtid" på den tiden),  og på negativarket har æ skrevet 1995.  Øvrige detaljer ble arkivert digitalt,  derfor bare årstall på negativene.  Canberraen har nesten ikke vært vist fram siden,  unntatt i noen få PR-sammenheng,  og både den og en rekke andre godbiter står lagret i en hangar ( og i fjellet) i påvente av neste byggetrinn for Flymuseet.  Håper de får realisert "Kald Krig"-utbyggingen,  for da har man en fantastisk flysamling å vise fram  ;) .  I mellomtiden får vi nyte en meget gjennomført modell fra Just Flight.  Noen klager alltids på bugs og enkelte detaljer som ikke er på plass,  men jeg kan love at denne modellen holder et kvalitetsnivå som ikke er vanlig,  og hvis man har sansen for denne tidsepoken,  har man mer enn nok å kose seg med.  Det visuelle er nesten perfekt,  lydkvaliteten er udiskutabel og den flyr selvsagt meget bra.  Æ har tatt den noen turer i ytterpunktet av "flight envelope",  og den byr på interessante overraskelser.  Selvsagt ingen F-16 som får hjelp av datamaskiner,  men en tung maskin med store vingeflater og trege 50-tallsmotorer,  så her må man tenke gjennom både aerodynamikk og tyngdekraft under heftige manøvrer.  Men det er jo akkurat DET som gir modellen liv og sjel,  som en tidsmaskin for oss som elsker flyhistorien fra den tiden man fløy etter ryggmargsfølelsen  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  bildene var tatt på negativ fargefilm(  som vi brukte i "Nordlands Framtid" på den tiden),  og på negativarket har æ skrevet 1995.  Øvrige detaljer ble arkivert digitalt,  derfor bare årstall på negativene.  Canberraen har nesten ikke vært vist fram siden,  unntatt i noen få PR-sammenheng,  og både den og en rekke andre godbiter står lagret i en hangar ( og i fjellet) i påvente av neste byggetrinn for Flymuseet.  Håper de får realisert "Kald Krig"-utbyggingen,  for da har man en fantastisk flysamling å vise fram  ;) .

 

Oki, den var i hvert fall på plass når jeg var og så på den. :P Og ja, mye fint som står der inne, fikk "klådd" en del på Draken, og en Mirage som de dro ut, utenfor en hangar om sommeren når jeg var i militæret der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Skulle ikke forundre meg at de har fått tak en til  ??? , men det har jeg ikke hørt noe om.  Noen av flyene blir luftet under flystevner og "åpen stasjon",  men det er mye "snacks" som er stuet bort.  Flymuseet fikk aldri den plassen de trenger,  og når alle sider av flyhistorien skal formidles under samme tak,  blir det alt for lite plass til alle flyene......  :(  Nå er det under planlegging et nybygg for "Kald krig-utstilling",  men finansieringen er selvsagt i det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
hvis du ikke husker Canberraen Ernst så husker du kanskje den lille tråkkepedal flymaskinen som sto like ved siden av. Vi sto og så på den sammen når ungene leika i den.

 

Det har du helt rett i Øyvind,  og det er jo skammelig at æ ikke studerte dette klenodiet litt nærmere.  Må ha vært blendet av all aktivitet i lufta  :-[ .

Ellers har denne tråden tatt en overraskende retning,  for æ finner faktisk ikke den første Canberraen i samlingen til "Flymuseet".  Grunnen til at pressen fikk være med på å ta i mot flyet var jo nettopp at det var en gave til flysamlingen,  så hvorfor denne Canberraen plutselig var blitt en T17A kan jeg ikke svare på,  men jeg skal spørre rette vedkommende ved første anledning.

can-1.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...