Gå til innhold

Vatsim Oslo Gardemoen Point Merge Event


Christian Peschardt

Anbefalte innlegg

Oslopmsevent-1.jpg

 

2 October, the time has come to test PMS, Point Merge System on Oslo Gardermoen. Our air traffic controller will be online from 15-19Z to provide you with quality service to try out the new system. So join us on a great evening with lots of ATC and fun.

Charts can be found on the Norway AIP webpage:

 

https://www.ippc.no/.../ENGM/engm.html

There is some high quality framerate scenerys, both free and payware that can be used

 

FSX

(Payware) Aerosoft mega airport Oslo Gardemoen:

 

http://en.shop.aerosoft.com/eshop.php?action=article_detail&s_supplier_aid=11807&s_design=DEFAULT&shopfilter_category=Flight%20Simulation

(Freeware, also included most of the airports in Norway)

 

http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/fsx/scenery/europa/norge/1296/visit.html

FS9

(Freeware, also included most of the airports in Norway)

 

http://www.flightsim.no/fsno/filbibliotek/FS2004/scenery/europa/norge/75.html

 

 

Departure and arrival briefing will be available shorly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at folk faktisk setter seg inn i PMS (leser kart, mm.) før eventet. Har opplevd at enkelte ATC-er har kommet med særdeles snodige bemerkninger/kommentarer/forventninger til piloter som faktisk har lest kartene og tillhørende tekst-info før innflyvningen. Stikkord for anledningen er "clerance limit" og høydebegrensninger på STAR...

(merk: "enkelte" er ikke synonymt med "alle")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svar på:

Poster: Gunnar Seljeseth

Emne: Re: Vatsim Oslo Gardemoen Point Merge Event

 

Pass på at folk faktisk setter seg inn i PMS (leser kart, mm.) før eventet. Har opplevd at enkelte ATC-er har kommet med særdeles snodige bemerkninger/kommentarer/forventninger til piloter som faktisk har lest kartene og tillhørende tekst-info før innflyvningen. Stikkord for anledningen er "clerance limit" og høydebegrensninger på STAR...

(merk: "enkelte" er ikke synonymt med "alle")

 

De snodige bemerkningene, kommentarer og forventninger du reagerer på burde vel heller taes opp med fir-director,ATC det gjelder der og da fremfor her i tråden om du vil ha noe ut av det? Ellers fortsetter den/de det gjelder kanskje videre i sin uvitenhet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Magnus, hva dere hører på stream/observerer på Flygradar burde dere serriøst gi katta i. Prosedyrene er der for å følges.

 

Det er et tema som har blit tatt opp andre steder også, hvor controllere sier, åååh men jeg har hørt/sett at det gjøres sånn og sånn!

 

Når pilotene planlegger ankomst til Gardermoen på VATSIM, går de ut i fra at det er prosedyrene som er lagt frem som følges.

 

Så vidt jeg vet har dere ikke laget en SOP til ATC, så det er opp til enhver å finne ut hvordan det skal gjøres.

 

Basta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall får du sende et klakebrev til Avinor avd. Røyken da Per-Kristian :grin:

Så når real life atc gir mer direkte en prossedyrene så kan ikke vi gjøre det samme? Er fortsatt mange(virtuelle) som ikke klarer å følge prossedyrer både på ENGM og andre steder selv hvor mange kart dem har lest. Vi driver med en hobby, der det er ingen krav til at folk skal vere eksperter så dette er noe vi må leve med.

 

Er det trafikk så blir prossedyrene så godt som mulig av virtuell atc, men er det nødvendig så blir andre tiltak gjort. Basta, som du sier

 

VATSCA ATC har tilgang på en basic PM guide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Tore, jeg klager ikke på det som gjøres i virkeligheten.

 

Det jeg klager på er at VATSCA ATC gir fly f.eks Cleard LUNIP1L.

 

Da planlegger man decend til at man skal fly LUNIP1L.

 

Så plutselig får man direct GM997, da er man plutselig aalt for høyt. Så må man øke decend rate, som igjen fører til økt speed.

 

Dersom ATC hadde sett at det var lite trafikk forran, og i stedet for LUNIP1L hadde gitt f.eks, route LUNIP GM997, hadde det vært mye enklere.

 

Men, igjen hvordan skal piloter kunne bli god på PMS når de aldri får fly det? Og hvordan kan dere stille forventninger til pilotene?

 

Eksempel, kommer inn til Gardermoen fra Stavanger via RIPAM.

 

Blir aldri klarert RIPAM STAR av ATC, i stedet får jeg direct et random GM waypoint. Deretter forventes det at jeg skal kunne fly RIPAM1M, og jeg får videre beskjed om decend 6500ft to be leveled by ELRAT.

 

Hvordan kan da ATC forvente at jeg skal være klar for en brå shortcut til ILS ved GM717 hvor i følge STAR kartet jeg skal være på FL120?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har started decend mot restriksjonene, så har du ingen problem med descend mot ilsen. Husk at på point merge så flyr en store deler av prossedyren i level flight,hele vifta, FL100-120, men med direkte routing så hopper en bare over porsjonen med levelflight, evt korte inn litt.

 

Min påstand, ut i fra det jeg opplever i simmen iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du flyr de restriksjonene som ligger på STAR, FL 190, FL120, FL 100 avhengig av hvilken STAR du får, men disse punktene er så konservative at du da ligger 6-7000 fot under en normal profil inn til OSL. Ergo vil du ikke havne høyt dersom du får DCT et punkt på finalen.

Den eneste måten¨å havne høyt er dersom du tidlig får DCT eks UVAKO, og deretter får vectors for en short cut inn på finalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, unnskyld meg PK... hele 'ulempen' med point merge er man descender tidlig, og er level lenge iløpet av viften, så har noen startet descend mot et punkt på viften som har restriksjon på f.eks FL120, så får de en MEGET slakk descendprofil i det jeg sender dem til Merge punktet..

 

Helt motsatt av det du sier.

 

Og grunnen til at vi først gir STAR deretter en direkteruting etterpå er at mange ikke er forberedt på punktene lenger fremme om de ikke har lagt inn STAR FMC enda. Dette er hensyn man må ta når vi har med hobby-piloter å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers fortsetter den/de det gjelder kanskje videre i sin uvitenhet.

Håper virkerlig ikke det ennå er tilfellet. Vedkommende som spurte om jeg ikke skulle fly STAR "helt inn til ILS-en" fikk klar beskjed om at ABUBA var oppført som "Clerance limit" i STAR, med en mer enn direkte anntydning (på frekvens, og på norsk) om at vedkommende ikke hadde lest godt nok på prosedyrene. Vedkommende som poengterte at jeg var "noe lavt" da jeg litt etter å ha passert VEREV (RIPAM 1M) raskt nærmet meg FL120 (som var siste klarerte høyde) fikk til svar at jeg var akkurat så høyt som jeg burde være mht. restriksjoner i STAR (GM803 = FL100).

 

Begge overnenvte eksempler viser etter min mening at angjellende flygeledere ikke har satt seg tilstrekkelig inn i prosedyrene.

 

EDIT:

Ser at Mangus Meese poengterer at prosedyrene i vrikerligheten blir fraveket. Det har jeg ingen problemer med (annet enn en og annen pilotfeil innledningsvis). Kritikken min går på flygeledere som helt åpenbart ikke har satt seg inn i hvilke restriksjoner som ligger i STAR dersom ikke flygelederen selv aktivt opphever restriksjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...