Det kan tenkes at man heller bør måle hvor lang tid det tar fra en ny "student" søker om mentor til han får den første treningen, enn hvor mange søkere som står i køen. Kortere ventetid på første trening er kanskje viktigere for rekrutteringen enn hvor lang tid man trenger for å få utsjekk? Med andre ord: En mentor bør kunne ha mer enn 1 student om gangen, selv om det mefører at treningene kommer litt sjeldnere. Det går jo fint an å lære av å observere andre mellom treningene.
Ellers syns jeg det er viktig at nye ATC får prøve seg på flere mindre flyplasser før de slipper til på ENGM. Det er mer pedagogisk, gir større trygghet, og vi får flere til å sitte ATC rundt omkring i landet. Det er jo noe med at hvis vi først venner oss til å sitte på ENGM så skal det litt til for å ta en posisjon andre steder. Og det er vel med flightsim som med PC-spill: Det er mer moro hver gang du har nådd et nytt nivå. Så la ENGM henge litt høyere enn andre flyplasser i Norge.
Når det er sagt mener jeg at ENGM_DEL og ENGM_GND bør kunne bemannes selv om man ikke har MA utsjekk, forutsatt at man har en vanlig TWR utsjekk.
For meg er det viktig at vi har dyktige ATC som gjør opplevelsen "as real as it gets". Å slippe til nye ATC uten skikkelig trening vil være å redusere opplevelsen.