Tom Knudsen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Tenkte det hadde vært artig å høre hva pilotene i arbeid synes om dette nå.. Er dere berørt? Skal selv ut å reise den 15 juni til Dublin og følger spent med på utviklingen, håper det løsner til da.. Ser av avisene det også er fult kaos på Sola, kanskje det blir verre og verre? Anyway, hva mener dere? Siter
A L Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Ser av avisene det også er fult kaos på Sola, kanskje det blir verre og verre? Nok et bevis på at man ikke skal høre på avisene. Kaos på Sola er det slett ikke. Alle fly går som normalt med unntak av noen flighter til Aberdeen og London. Her er det bare fryd og gammen. Dog, skal det ikke forundre meg om det blir kaos i løpet av dagen/morgendagen da Siter
Even Moe Egenes Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Kaos på Sola? Huh?! Dette er fra Sola's facebook side. SITUASJONEN VED STAVANGER LUFTHAVN SOLA24.05.2011 – Kl. 09:15 Rutetrafikken vil langt på vei gå som normalt utover dagen. Det anbefales at passasjerene holder seg oppdatert via sine respektive flyselskaper. Stavanger lufthavn Sola er ikke stengt. Siter
Premium Medlem Robert Hulthin Skrevet 24. mai 2011 Premium Medlem Skrevet 24. mai 2011 Ser ut til at Kjevik blir stengt nå http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article868642.ece her kan en følge med på askeskyene http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/vaacuk_vag.html Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det som er litt høl i hue i disse aske tider, er at meste parten av hysteriet er basert på datasimuleringer som nettopp er datasimuleringer. Det er skremmende lite faktiske målinger, ihverfall i Norge. Tenk hva dette koster sammfundet, og bare tro at det er farlig og fly istedet for faktisk og vite det. Ha en fin dag. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Tenk hva dette koster sammfundet, og bare tro at det er farlig og fly istedet for faktisk og vite det. 'Er man i tvil, er det ingen tvil' Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Skrevet 24. mai 2011 Nå har tydeligvis Ryanair funnet ut at de selv kan være herre over luftrommet, gjøre testene selv (men kun i hemmelighet) Så da må det være trygt å fly, eller? http://www.dagbladet.no/2011/05/24/nyheter/askesky/flytrafikk/16644399/ Siter
Jostein Sveen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det som er litt høl i hue i disse aske tider, er at meste parten av hysteriet er basert på datasimuleringer som nettopp er datasimuleringer. Det er skremmende lite faktiske målinger, ihverfall i Norge. Tenk hva dette koster sammfundet, og bare tro at det er farlig og fly istedet for faktisk og vite det. Vi gjør så godt vi kan. Jeg tror dette er litt vanskeligere enn du tror. I dag er det ikke mange måter å måle denne asken. Det er vanlig partikkelmåling og lidar som stort sett blir brukt. For å bruke vanlig partikkelmåling så må man få måleutstyret opp til asken. og det er ikke lett når man ikke er så lurt å fly i asken. Lidarstasjoner er det ikke mange av i verden og de er avhengige av godt vær og lite skyer. Vi har her på Andøya ALOMAR observatoriet som er en stor lidar stasjon som kan måle askekonsentrasjonen og er en av få stasjoner i Europa som kan det. Måleresultatene fra Alomar kan da brukes til å kvalitetsikre simuleringene. Men før en får gjort målingene så må asken komme hit opp og så må været være bra nok for måling. I tillegg så sitter jeg nå å planlegger målinger med UAS. Vi har en UAV med askemåler som er klar for å gjøre målinger opp til 12000ft. Det er en del godkjenninger som skal til før vi er klare, men vi håper å være klare til askeskyen kommer opp hit. Som sagt så er ikke dette enkelt. Måten det må bli gjort på er å lage datasimuleringer og få kvalitetsikret disse simuleringene med fysiske målinger. På Luftfartskonferansen i år var dette det store temaet og jeg vet det jobbes mye med det i hele verden. Noen linker: http://www.rocketrange.no/?page_id=21 http://www.rocketrange.no/?page_id=19 http://alomar.rocketrange.no/ Siter
Daniel Klepp Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Velkommen til forumet Jostein, og takk for utfyllende info Siter
Tom Knudsen Skrevet 24. mai 2011 Forfatter Skrevet 24. mai 2011 Velkommen og takk for informasjonen Har dem ikke værballonger til slik måling da? Siter
Steinar Grindstein Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Velkommen Jostein, og takk for flott informasjon. ja man lærer jo så lenge man lever. Siter
Jostein Sveen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Takk for det Dere Jeg har vært sovende medlem en stund nå. Driver med litt sær flyging så det er liksom ikke mye jeg kan bidra med her på forumet, men aske problematikken er jo noe jeg jobber med. Litt info om hva vi gjør: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/729263/ Fra ca 22:40 Siter
Jostein Sveen Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Værballonger kan brukes, men det er en omfattende prosess. Vanlige metrologiske ballonger har payload som er utformet slik at de kan dette ned hvor som helst. Man vet jo ikke hvor de flyr så de kan jo dette ned i bebodde områder. Instrumenter vi kan bruke i dag for måling av aske er såpass store og tunge (3-4kg) at de ikke kan sendes i ballong hvorsomhelst og nårsomhelst. Det er såpass lang planleggingsprosess at asken er borte lenge før ballongen blir sendt opp. Utstyret er jo også så dyrt at det nok ikke er lønsomt. Det må jo sendes opp ganske mange ballonger for å få fornuftige resultater. Vi sender opp ballonger på over 1000kg til 130.000ft så vi har litt kompetanse der også. Men da er det snakk om alternativer til satelitter og en pris som er deretter Link om ballonger: http://www.rocketrange.no/?page_id=17 Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Hei Jostein, velkommen. Kjekt og ha kompetanse. Det som var noe av essensen av mine meninger er akkurat det jeg sa som du bekrefter utmerket, det er lite målinger og mye simuleringer. Det finnes jo en del krefter der ute som kansje ikke er helt enige om at det faktisk er aske der man tror det er aske. Det er lite målinger og som du sier komplisert prosess og få til dette. Her burde dere fått en trillebåre med ressurser, det hadde blitt lite i forhold til tapene på og ikke fly når man kunne ha flydd. Og da tenker jeg ikke på flybransjen, men hele sammfundet, business, private aktører etc. Lykke til Siter
Even Moe Egenes Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Er i hvertfall nok av aske på mopeden, bilene og huset.. Siter
Kenneth Rønning Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det er såpass lave konsentrasjoner av aske, så det er nokk ikke noe problem for en jetmotor å takle. Tatt i betraktning av alt annet rusk og drit som trekkes igjennom de. Siter
A L Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det er såpass lave konsentrasjoner av aske, så det er nokk ikke noe problem for en jetmotor å takle Det kan godt hende, men selv den minste mengde med aske som finnes vil slite på turbinbladene som om det var sandpapir. Og de koster med enn ett par sokker på dressmann. Men hva vet vel vi. Selv har jeg ikke peiling på hvor store mengder det skal være før det sliter, eller hvor mye konsentrasjon av aske som faktisk befinner seg utenfor Norge for øyeblikket... Siter
Tommy Bernes Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Det er jo ikke bare motorene da, men hele flykroppen, når man flyr gjennom selv små konsentrasjoner, så vil jo den aska som er der fungere som et veldig fint slipepapir både på flykropp, motorer og ikke minst cockpit vinduene Siter
Kenneth Rønning Skrevet 24. mai 2011 Skrevet 24. mai 2011 Ikke at jeg vet noe nei, men jeg mener at det også er mye annet dritt en flykropp møter på hver dag. Og at dette må være like ille, om ikke verre for en flykropp. Siter
Mathias Næss Skrevet 25. mai 2011 Skrevet 25. mai 2011 http://www.dagbladet.no/2011/05/25/nyheter/island/vulkanutbrudd/askesky/flytrafikk/16655685/ Virker som om utbruddet har stoppet for denne gang. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 26. mai 2011 Skrevet 26. mai 2011 Ikke særlig problem at bladene slites, da hadde ikke motoren blitt gammel. Men problemet er at asken treffer den varme delen i turbinen og smelter, så treffer den turbinbladene og slagg bygger seg opp akkurat som is på en ving. At motorene er et større problem en resten av flyet har sin forklaring i at det går en god del mere luft gjennom motoren en det som passerer flyet ellers. Så langt denne gangen har vi ikke funnet noe som helst på de flyene som har vert eksponert for aske, så vi har nok funnet ut hvor store konsentrasjoner vi kan opperere trygt i. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.