Andre Gjerholm Skrevet 11. april 2011 Skrevet 11. april 2011 Vurderer å fly litt multiplayer online. Har skjønt at det er VATSIM som gjelder og ikke det opplegget med GameSpy som følger med FSX? Har kun lest en brøkdel av info'en som finnes, og jeg gidder ikke å sette meg inn i alt før jeg har bestemt for å prøve dette. Det er sikkert en del ulike meninger og holdninger rundt dette også. Og som i virkeligheten kommer det nok an på hvem som sitter på frekvensen. Så var det spørsmålet da... Har skjønt at man skal file en flightplan, starte i en gate eller fra en oppstillingsplass, og taxe ut til rwy. Men jeg vil i lufta med en gang, ikke om et kvarter Kan jeg ta av fra et ikke kontrollert område, be om å få entre aktuell airspace og melde "negative flightplan"? For så å requeste et eller annet...??? Siter
Premium Medlem Stein Aasheim Skrevet 11. april 2011 Premium Medlem Skrevet 11. april 2011 Men jeg vil i lufta med en gang, ikke om et kvarter Da tviler jeg på att VATSIM er det rette for deg.Di vil vel helst ha det "as real as it get" Har kun lest en brøkdel av info'en som finnes, og jeg gidder ikke å sette meg inn i alt før jeg har bestemt for å prøve dette Lese og sette seg inn i ting er ett must om du skal bli en god VATSIM pilot. Siter
Andre Gjerholm Skrevet 11. april 2011 Forfatter Skrevet 11. april 2011 OK. Da får jeg revurdere det. Skjønner det er viktig å sette seg inn i alt når man er i gang. Men jeg skrev "før jeg har bestemt meg" Jeg leser ikke hele brukermanualen på iPad når jeg bare lurer på å kjøpe den. Da stiller jeg heller noen dumme spørsmål de til som kan den Siter
Pål Bernhardsen Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Hva med Radar Contact og med Ultimate Traffic til å begynne med? Radar Contact er langt bedre alternativ enn det som er standard ATC i selve FS9/FSX for deg som vil opp i luften før det har gått 15 minutter. Siter
A L Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Du kan fly med negative flightplan. Så lenge du flyr VFR vel og merke Da spør du bare om starup med negative flightplan og deretter vil ATC spørre deg om intensjoner. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Heisann! Det går fint ann å fly på negative flightplan, da sier du bare "negative flightplan" når du requester VFR klarering. Men samtidig, planlegger du å fly ut eller inn til Gardermoen er det et krav om innsendt flightplan uavhengig VFR/IFR, kun Gardermoen som krever dette i Norge såvidt jeg vet. Ha en fortsatt fin dag videre, er det noe du lurer på så bare spør! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 What's the hurry? :grin: Det går helt fin å logge opp på en ukontrollert flyplass uten FP for så å suse avgårde. Dog, må du ta andre fly i området i hensyn, eksempelvis, fly på vei inn for å lande har prioritet framfor fly på bakken, så her kan det fort bli noen minutter venting, har du tid til det? :grin: For å fly IFR (uten visuelle referanser til bakken) må du levere FP, så da vil VFR være metoden å fly på for deg. Det ligger noen begrensinger rundt VFR flygning, blandt annet været og hvor høyt du har lov til å fly. Har du tenkt å fly andre fly enn GA fly så tror jeg rett og slett du heller skal belage deg på å sette deg inn i IFR prossedyrene. Og, sjekk alltid om det er ATC online før du begynner å røre på deg.. Siter
Andre Gjerholm Skrevet 12. april 2011 Forfatter Skrevet 12. april 2011 Takk for gode svar. Jeg får lese litt mer nå, og se hva det blir til. Hadde tenkt meg opp på Gardermoen og se på dere når dere hadde samling der, men tida strakk ikke til da heller. Det hadde jo tatt mer enn et kvarter Jeg er ikke av den kaliberen som flyr Oslo - Gran Canaria heller. Oslo - Sandefjord er mer enn langt nok En SID og så rett inn i en STAR er mer interessant for meg (da er jeg inne på IFR da...) Er dere i gang med point merge? Jeg har fått så vidt testet den en gang. Jeg får ha noen ferdig utfylte Flightplans, så går det fortere. FSINN eller SQUAWKBOX? Siter
tomkrist Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Radar contact høres interesant ut. Vurderer det sterkt. Er det slik at den defaulte atcen forsvinner helt fra fsx? Kan man fortsatt vise taxi-linjen ved taxing? Er jo fortsatt ukjent på store flyplasser og da er det kjekt å ha noe å vise taxe banen med. Må man stille inn sequencene til atc selv(com), eller kan man fortsatt la dette gjøres automatisk slik det er default i fsx? Siter
TOS Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Velkommen ombord til Vatsim. Når det gjeld Squawkbox eller FSInn, så er det ein smakssak. Men Squawkvox er generelt litt enklare i starten enn FSInn. Det eg vil anbefala deg før du kastar deg rett ut i det, er at du les godt det som er tilgjengeleg for Vatsim flygning, samt at du kanskje tek deg tid til å setje deg i cockpit ein litt travlare dag, og berre lyttar til korleis ting fungerar Ein kan lere mykje av å følge med på karta og høyre kva klareringar andre får. Lykke til med Vatsimflygninga. Og om du lurar på noko, så berre spør Siter
Morten Haughom Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 "Negative Flightplan" er ikke noe begrep innenfor ATC. NOPLAN er det korrekte termen for en VFR flight uten reiseplan. Helt lovlig, men det blir ikke satt igang SAR automatisk hvis du ikke når bestemmelsesstedet. Kanskje ikke det helt store tapet i den virtuelle verdenen. NB! noen områder krever reiseplan. f.eks flyvninger i Øst-Finnmark. Siter
Fred Solli Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Ja det er ikke rart at folk holder litt avstand til vatsim. Det skal ikke hete "negative flightplan" ser jeg av et innlegg her. Det skal hete "noplan" nå. En kan jo bli forvirret av atskillig mindre. Men kan det ikke være det samme da. Hvorfor skal det være så høy terskel? Jeg tror rett og slett det kommer av at innen disse online organisasjonene har lagt så mye vekt på opplæring av controllere at man har glemt de man skal kontrollere. Selv om man har såkalte treningskvelder etc. er vel det mest rettet mot controllere. Ser at Angle of attack kommer med en videoserie rettet mot det å fly på vatsim. Kanskje det kan avmystifisere dette med å fly online. Men det koster en del kroner å få med seg. Dette er da tross alt ikke virkelighet vi holder på med her. Og til sist jeg flyr ikke i Øst-Finnmark bare så det er sagt :grin: Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Kan ta deg med på tur jeg André, er plass til mange helikoptere på Ullevål Siter
Øyvind Schou Johnslien Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Det kunne kanskje vært litt moro både for oss og Atc hvis vi en gang bestemte at vår berømte søndagstur skulle gå innom kontrollert luftrom på Vatsim?? Kunne vært moro og hørt den radio kommunikasjonen når det spretter frem en 12-15 småfly i tett formasjon mot hovedflyplassen!! Men spøk til side. Hva hadde dere som sitter som ATC og kontrollerer IFR flights i Norge sagt hvis det dukke opp en haug med C-185 / Beavers / TwinÅtters med NOPLAN mot dere?? Håper dere hadde synes det var litt moro. Som betaling er det bare og legge alt av real regler og kjeftbruk bak seg å dukke opp sammen med Søndagsklubben på en totalt uforpliktende VFR tur i spennende terreng gjerne med såpass "slopa" striper at det krever god erfaring for å komme til stans i en bit. Har hørt om ett varsel i flyene som vistnok heter "Traffic - Traffic" Vel det finnes ikke i vår verden. Her er det ofte tette formasjoner mellom fjellene som gjelder. For ikke å glemme "Møljetakeoff`en" vi gjerne også utfører. Hva tror dere om dette.? Jeg stiller gjerne opp på ei lita Vatsim økt hvis det kunne vært intresant. Siter
A L Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Selv ville jeg syns det hadde vært veldig artig! Uansett hva slags flyveregler dere bruker (NOFLP, IFr, VFR) er vi ATC fornøyde med trafikk! Ikke alltid like gøy med 20 newbies på en gang, men dem blir jo sjeldent bedre av at vi blir frusterte over frekvensen eller tekst. Vi sitter bare å river oss i håret for oss selv Vi har to flinke F-16 piloter på VATSIM som stadig vekk flyr formasjon o.l. Det er ingen problem. Dere er hjertelig velkommne for min del! Siter
Premium Medlem Øystein Gudbrands Skrevet 12. april 2011 Premium Medlem Skrevet 12. april 2011 Kjempeflott at dette blir diskutert jeg som newbie med noplan syntes det er høy terskel på VATSIM. Dere må ha tålmodighet med oss. Legg merke til hvor mange som har vært innom denne tråden bare for å se i dag.. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Hva hadde dere som sitter som ATC og kontrollerer IFR flights i Norge sagt hvis det dukke opp en haug med C-185 / Beavers / TwinÅtters med NOPLAN mot dere?? Jeg tipper de hadde hoppet av glede! :grin: Siter
TOS Skrevet 12. april 2011 Skrevet 12. april 2011 Verdt å prøve ein slik masseinvasjon med småfly ein kveld :grin: Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 VFR med no flightplans er vel ikke noe problem.Det er bare og si/spørre ATC hva man skal. Jeg har fløyet VFR flere ganger med P51 Mustang,akrobatics training over Gardemoen og Værnes.IFR har jeg fløyet USA-Norge med Mustang,og til fra "flystevner"i Europa. Med vfr kart og litt lokale kjennskap er det ikke noe problem mht IFR trafikk. Heller fly VFR på Vatsim,eller og være splitter alene i den store verden,det ble jeg dritlei av.Derfor jeg begynnte på Vatsim. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.