Gå til innhold

SAS kaptein sovnet


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Nja, vi skal vel ikke sette oss ned å velge først og andre pri før vi setter en sak på agendaen.

Syns nå det er en uting å sovne på jobb uansett hva en gjør. Men kansje litt verre for en pilot på 737 enn for en murer i bakfylla en mandagsmorra der vorstcase scenario er ei ubrukt og herda mørtelbåre :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel dette tross alt mye værre i en bil, lastebil eller buss uansett hvordan man vrir å vender på det? Selv om man har flere passasjerer på fly. Flyet har tross alt en autopilot - det har ikke bilen....Så kan man vel selv tenke for seg resultatet.

 

Synes å si at det kunne endt i katastrofe er å overdrive kraftig, 99,9999999 % av tiden fungerer flyene helt fint. Og at flyet skulle feile akkurat den tiden piloten lukket øynene i noen minutter er enda mindre sannsynlig. Selv om han er pilot så er han fortsatt et menneske, sånn som deg og meg. De fleste sjåfører har en eller annen gang vært svært nær å sovne og/eller faktisk sovnet/lukket øynene. Det samme gjelder for piloter, uansett hvor profesjonelle de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veit jeg svært lite om Kenneth, jeg er kun en desktoppålizzom pilot :grin:

 

Men ja, jeg tror du er inne på noe i farlighets graden her kontra i trafikken på bakken. Gitt att denne piloten duppa av noen sekunder. Verre er det kansje att han i det hele tatt satte seg bak spakene etter kun 3,5 timers søvn. Hva han gjorde forut sier saken ingenting om, men vi veit jo hva trette og slitne sjåfører betyr. Mer eller mindre det samme reaksjonstid som en berusa person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per, grunnen til at jeg mener dette ikke bør komme i media er at det kan (legg merke til kan) gjøre slik at de som gjør dette ikke vil rapportere det inn da media får snusen i det.

 

Hvordan forholdene er i cockpit angående å sovne på cruice vet

jeg fint lite om, men vil tro dette kan være uheldig hvis det skjer over noen minutter hvis du er på kurs mot et annet fly og ikke får med deg på radio at man må svinge. Da kan det fort bli kritisk.

 

Men man må huske på at piloter som alle andre, kun er mennesker. Folk gjør feil, og de fleste lærer av det.

CRM tar nok for seg dette temaet godt.

 

Men dette er min personlige mening, og du kan mene noe helt annet.

 

God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må vi huske hvilken fagruppe som komenterer hvem her Kai. Og vi må vel innrømme att vi desktoppålizzom piloter har mer innsyn i hvordan luftfarten og flyteknologien fungerer i praksis. Mens for den jevne mann i gata er dette noe eskotisk, litt "skremende" for enkelte og noe de ikke har det ringeste peiling på. Derfor blir en slik sak, som for oss virker oppblåst, ei framside i Akersgata. Må huske att de folka der stort sett raver rundt og prater om "uviktige" ting med like "uviktige# folk enten det er i stortingskoridoeren eller på Tostrups kjellern dag ut og dag inn. Da blir virkeligheta deres fort snever veit du ;)

 

Att piloter er menesker de som alle andre er jo helt klart, og er det noen bransje som nasjonalt og internasjonalt er den som best har lært av sine egne feil ja så er det vel nettop luftfarten. Kan ikke se hvilke andre bransjer som kolektivt har gått seg selv så etter i sømmene for å unngå samme feil en gang til. Bil og transport bransjen har etterhvert luska etter men de har en lang vei å gå før de får ferten av luftfarten sånn sett.

 

Til den saken dette gjelder så var min første tanke da jeg leste den i dag tidlig, Å stakkars fyr som må tåle denne urimelige media omtalen i tilleg til hva det eventuelt vil si for jobben hans videre. Jeg håper nå for hans del att den ikke vil ha store betydningen pga, nettop det du sier, alle kan feile, og her skjedde det tross alt ingen skade eller tap,,,,,,,

 

,,,,,,,,i motsetning til en fyllesjuk murer på 3 stilas nivå som sovna ved sida av mørtelbåra,,,jaja,,,det kosta nå meg noen hundrelapper i tapt arbeidsfortjenste + en sekk sement. :grin:

 

Konklusjonen min er att luftfart og fly fortsatt er ett eksotisk innslag for mange og en "skandale" sak som inkluderer luftfarten selger som hakkamøkk, akurat som puppa til en eller annen lizzåmkjendis ;)

 

Skulle media kun tatt opp viktige ting de attpå til skjønte noe av selv ville det blitt tynne blekker er jeg redd :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger opp Øystein her som sa: " Uansett om Co-pilotens dobesøk var langt eller kort, (nevnes ikke) ble kapteinen sikkert mere opplagt etterpå, selv bare noen få sekunder søvn hjelper jo "

 

 

 

Statens vegvesen anbefaller å stoppe og strekke på beina å få seg litt frisk luft, men det blir kansje for mye forlangt av en pilot :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager gjør en internrapport fra SAS i VG?

 

Nå er vel dette tross alt mye værre i en bil, lastebil eller buss uansett hvordan man vrir å vender på det? Selv om man har flere passasjerer på fly. Flyet har tross alt en autopilot - det har ikke bilen....Så kan man vel selv tenke for seg resultatet.

Autopiloten lander ikke flyet, det så vi etter Helios-ulykken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men piloter burde vel være glad for å se at dette pryder forsiden i de største aviser. Økt bevissthet på deres stadig hardere arbeidsdager kan da ikke være feil?

 

Det at piloten duppet av et lite øyeblikk er kanskje ikke så ille i seg selv, men at man flyr rundt såpass i ørska at man ikke lenger vet hvor knappene er i cockpit, sier etter mitt syn noe om at systemet med å melde seg unfit enten ikke oppfattes så problemfritt av piloter som presseansvarlig fremstiller det, eller det er et problem med piloters evne til egenvurdering av "fitness".

 

Jeg syns ikke det skader at problemstillingen kommer på dagsorden. I NRK dokumentaren "flyenes voktere" (eller noe sånt fra ca 2005) uttrykte noen SAS-piloter stor bekymring for den økte belastningen og mente utviklingen gikk feil vei ifht sikkerhet. SAS-ledelsen så saken med andre øyne og mente piloter som flyr "hele tiden" holder seg mer current.

 

Er SAS-piloter idag generelt mer uthvilt, eller mer current, siden den gang?

Eventuelt en tredje mulighet er jo at piloter i det programmet var på bærtur og/eller hadde sin egen lille agenda. Jeg vet ikke, derav spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste selskaper sier selvsagt av frykt til myndighetene at piloter kan melde seg "unfit"' og at ingen spørsmål blir stilt... yeah, right!

 

Hele bransjen er oppslukt av grådighet, og selskaper har kun enkle mål for øyet: profitt, og reduserte kostnader for å maksimere denne profitten. Det er forlengst slutt på interesse i en langvarig og stabil arbeidsplass for folk med gode pensjonsordninger som tar vare på folk... det er fett som bør skjæres bort, fordi det koster selskapene penger.

 

Piloter ansettes på ulike betingelser... oftest enten fulltid eller deltid. Med det kommer flyvetids- og arbeidstidsbestemmelser. Den dag i dag har max-tidene som er lagt ned av flyvetids- / arbeidstids-bestemmelsene blitt et mål på effektivitet for regnskapsfolkene som driver selskapene istedenfor et sikkerhetsnett. Får man ikke max utav folkene, så vil selskapene se på hvorfor og få gjort noe med det...

 

Det er ikke lenge siden vi hadde en runde med "Fatigue Management awareness" og måtte se en dum video om bilister som ble anbefalt å stoppe og ta en 15 minutters hvil innimellom... veldig nyttig for oss!!!

 

Siden ble OM'en redigert og åpnet for "controlled rest", hvor sluttresultatet er "single pilot operations" i effektivt 45 minutter på cruise for å tillate opptil 30 minutter søvn for den andre. Masse vissvass om det i boken utenom, men det nevnte er sluttresultatet.

 

Dessverre så ringer ingen alarmbjeller for "management pilots" når slike ting introduseres... de hører bare "ka-ching, ka-ching" og gleder seg enda mer til neste lønnsslipp. Spesielt han/hun som jobbet på saken og "økte effektiviteten".

 

Og luftfartsmyndighetene godkjenner det...

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...