Gå til innhold

Hvor mye tåler ett fly...


Karl R Pettersen

Anbefalte innlegg

...av sideveis krefter under landing, før hjul skriker og legger knekker? Bare sånn cirka altså. Har lagd en gauge som måler påkjenningene sideveis alt etter hvor nesa peker i forhold til fartsretningen når ett hjul tar bakken, og har lyst å sjekke om "beregningene" holder mål.

 

Noen annslag på 172, Baron, eller 737?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

747 er litt spesiell i så måte. Pga de lave motoren kan den ikke lande med lav vinge slik som de fleste andre fly i sidevind, den må derfor lande med nesa inn i vinden.

B-52 landes jo også med nesen inn i vinden, og men der kan alle hjulene dreies slik at de peker i samme retning som rullebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noe sånt ja "[Eek!]" Tipper passagerene følte ett aldri så lite ubehag når de kikka ut langs vingen "[smil]"

 

Men, litt tilbake til spørsmålet - masete nå "[smil]" Sånn cirka hvor mange grader skeivt kan en plante hjula på en 172 før det går galt. Regner med nå en steilet vinge som ikke gir løft, farten akkurat på steilepunktet, lav vertikalhastighet og perfekt friksjon. En ellers perfekt landing altså. (?)

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder C172, så tåler den veldig mye julig. Manualen sier max demostrated X-wind 15kts. Lander du helt på stall-speed og vil ha nesa rett med CL, tåler ikke flyet noe særlig mer enn 15kts. Hvis du derrimot lander med mindre flaps, og holder en høyre touchdown speed, kan du kanskje klare rundt 20-22kts. Med sterkere vind enn 20kts har du ikke lenger nok sideror til å holde flyet lined-up med CL.

Hvor mye crab du kan lande med uten at dekkene sier puff, kommer helt an på hva slags underlag du lander på, hvor mye avdrift du har, landingsteknik og hvor mye slitt dekkene er fra før.

Det sier seg selv at vått gress er bedre å lande på i x-wind enn tørr astfalt. Har selv landet en C-152på vått gress, som har max x-wind 12kts, i 25-26kts. Selv med ca 20% exstra speed, 20grader flaps og vingen senket nesten ned til bakken, hadde jeg ca 30grader vindopplegg. Dette hadde selvfølgelig ikke gått bra på astfalt.

 

Men for å komme tilbake til spørsmålet ditt; det finnes ikke noe fasitsvar. Men med god landingsteknikk og riktige baneforhold, tenker jeg du kan klare ca 25 grader crab med en C172 på tørr astfalt uten å slite dekkene for mye. For å knekke leggene må du vel steile ut flyet i noen meters høyde med "feil" vinge senket i sidevind. "[Eek!]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Antun Pejakovic:

Men med god landingsteknikk og riktige baneforhold, tenker jeg du kan klare ca 25 grader crab med en C172 på tørr astfalt uten å slite dekkene for mye.

Såppass ja? Ok, da har jeg i hvertfall en pekepinn å gå etter for "success-o-meteret" mitt "[smil]"

 

Takker for input. Tror jeg hadde kritisert piloten hvis han hadde landet med 25° crab hvis jeg var pax "[stort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...