Gå til innhold

Antun Pejakovic

Members
  • Innholdsteller

    120
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om Antun Pejakovic

  • Bursdag 30. nov. 3
  1. Hey Agnor. En god stund siden jeg sist logget inn. Har flaksa europa rundt. Flyr fra tidlig morgen, til sent på kveld
  2. Zdravstvoyje! Vy ne znajete russkij jazik???? Ochen ochen ploho. Stho vy izuchali v schole? Russkije samaluty samije horoshi. Litt vanskelig å høre alt de sier. De snakker i munnen på hverandre, og jeg kan ikke fly-språk på russisk. Kapteinen sier han er sent ute med noe tidelig i filmen, og han spør om hastigheten noen ganger. Mye tall blir nevnt (distanse, høyde, powersetting..) Når kapteinen gir de raske utslagene på yoken, sier han noe sånn som: "... du kan gjøre sånn... som dette, og han(flyet) flyr rett. (du) fortsett... kom igjen..." Legg merke til autotrottle(ne)....
  3. Skal du ha noe så enkelt, må du nok titte i bruktmarkedet. Har du en PA28 så finnes det en del enkle autopiloter produsert av Piper (Piper Auto Control og Autoflite). Cessna har noe tilsvarende; Navomatic. Century har en del enkle autopiloter. Disse ser ikke ut til å være i produksjon lenger, men det ligger kanskje noen på lager et eller annet sted. (www.centuryflight.com)
  4. Hey. En enkel wing leveller kan du sikkert få kjøpt veldig billig brukt. Sjekk f.eks med Hovet på Kjeller. Ellers er S-TEC Sys 40 en grei 1-axis autopilot. Den kan i tillegg til å holde vingene level, også tracke radialer/loc og du kan velge hdg med en heading-bugg på DG'n. Skal du ha altitude hold modus, snakker vi ikke lenger om en "billig wingleveller". Da må du ha et 2-axis system. Meggitt/S-TEC Sys 50 er lik Sys 40'n, men holder også høyden. Vil du også styre VS og holde GS, må du opp til Sys 60-2. Skaffer du deg en "sponsor" med ubegreset cash, er System Fifty Fi
  5. I dagslys er det kun krav om beacon. I mørke må man også ha navlys og landing/taxi-lys. Er flyet utstyrt med strobes, bør man vente med å skru dem på til man er på rullebanen. God airmanship når man gjør run-up på holding er å sette flyet litt på skrå, slik at du ikke sandblåser flyet bak deg. Men står strobelysene på, får han som står bak deg stroben rett i fleisen. Jeg har selv stått på holding på Kjeller med 3 Warriors foran meg. Alle med nav og strobelys på. Selv i dagslys blender det no skikkelig. Men også taxi-lys bør skrus av når du ikke takser. Landing/taxi-lys på holding kan fo
  6. Hey For dere som trenger karter, nå er også den estiske (estlandske?) AIP'n på nett. http://aip.eans.ee/ Enjoy.
  7. Hvis jeg skal være skikkelig pirkete, så er ikke dette helt riktig. La oss ta en titt på hva JAR-FCL sier om PPL: Dagens lille konkuranse. Det står ingen ting her om at du bare kan fly fly under 5700kg. Så hvorfor kan vi ikke fly en Jumbo med PPL? Vinner får 10KG gull.
  8. He he he Nå tenkte jeg mest på Flight simulator add-on som kommer snart, da jeg skrev innlegget. Selve flyet er nevnt tideligere i forumet. Men økonomisk er ikke denne maskinen så urealistisk dyr. En Cessna 182 koster rundt 2mill inc moms. Så har du mye fritid til overs så.... hvorfor ikke. Den er heller ikke så dyr i drift, når du regner kostnad pr tilbakelagt distanse (hvis du vil reise raskest mulig fra A til B). Timeprisen blir høy, men pga den høye farten blir den grovt regnet omtrent like dyrt som en Baron eller Navajo (regnet pr Km). Men du må ha litt erfaring ellers vil du garantert
  9. Sjekk denne: http://www.viper-aircraft.com/flightsim.asp Is this cool, or what?
  10. Siste oppdatering er Jan 2001, så vær forsiktig med å bruke den til REAL flying. Sim only. For ekte flyvere; sjekk bestandig notam, og at du har oppdaterte karter.
  11. Hei Det er mulig noen har nevnt dette før, men den svenske AIP'n er på net, gratis og komplett. http://www.lfv.se/site/pilot_info/air_traffic_society/library/aip/index.asp
  12. Både Rakkestad og Hamar heller ganske mye, men det er ikke noe i forhold til en del flyplasser/airfields i Alpene. I tillegg til at de heller mye, så er de veldig korte og ligger høyt. Du må lande i motbakke, og ta av i nedoverbakke. Noen har også et "point of no return" under innflyvingen. Avbryter du landingen etter dette, går du rett i fjellveggen. http://www.folloflyklubb.com/test/m1.jpg http://www.folloflyklubb.com/test/m2.gif
  13. Hei. Banemarkeringen er ikke tilfeldig, og det er ganske mye informasjon om banen å hente bare ved å se på markeringen. Vidar er inne på noe, men har ikke helt rett. Sjekk disse to sidene jeg har scannet inn: www.folloflyklubb.com/test/rwy1.gif www.folloflyklubb.com/test/rwy2.gif
  14. Sjekk BSL D 2-1 for erverv, og BSL D 3-1 for ikke erverv luftfart. Se under krav til instrumentering VFR og IFR. Kravene til nav-utstyr for IFR tror jeg står i BSL F. (ILS/VOR/ADF/DME)
×
×
  • Opprett ny...