Gå til innhold

Klappsete i cockpit


bjørn seiersten

Anbefalte innlegg

Kjekt at du har fått deg ein tur i cockpit! :D

Norwegian er vel ikkje strengare enn SAS, eg vart faktisk spurt av flygarane om eg ville sitje på klapp i sommar.Og sjølvsagt svarte eg ja! :D

Må leggje til at eg er like stor fan av både Norwegian og SAS, til tross for at Norwegian gjer det ein del betre enn konkurrenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en tur på klapp med Norwegian igår, fra Gardermoen til Værnes. Meget hyggelig crew, ble flere latterkuler på tur opp :)

 

Blant annet en historie fra Ryanair: FMCen er ganske dyp på 737en, og noen piloter i ryanair skulle trekke den ut for å vise noen på klapp eller noe sånt.

 

De dro opp FMCen på høyresiden og da ble den sittende fast rett under Gear Lever :P De fikk altså ikke ned spaken, etter mye lirking begynte panikken å bre seg når FMCen ikke rørte seg. Så da var det frem med øksa og rett og slett hugge den bort, slik at de kunne få ned hjulspaken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige du! Reiser ned til Oslo i helga, og planen var å spørre om klapp begge veger. Reiser SAS nedover og NAX oppover. Håper jo selvfølgelig på ja begge veger, men tar det som det kommer. Har tenkt å prøve "ta bilde" knepet, og vise interesse i det de gjør der framme, hvis jeg er så heldig å få komme fram og knipse da. :)

Andre måter å kanskje være heldige på? Tips mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lurte på om du kunne spørre pilotene om jeg kan få sitte klapp"

 

Evt. bilde trikset og når du først er fremme er du så arrogant at du drar frem ALT du kan, og tro at du kan alt :) Om du treffer på er det DE som spør deg! :)

 

Eks. "Jaha ja, SOTIR5A departure ja, riktig. 01L da, mhm, ja riktig."

 

Prat litt med deg selv. Jo mer idio* du selv syns at du er jo bedre høres det ut. I dette tilfellet da. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha med deg nokre flyblad(nykjøpte eller gamle)under armen, spør høfleg flyverten/-vertinna om å få kikke i cockpit, og still pilotane litt spørsmål, eller evt. vis at du har litt peiling(utan å byrje å trykke på knappar utan lov eller ramse opp alle sjekklister utanåt osv.).

Det har ført til at eg aldri har måtte spørje om å få sitje på klapp, eg har vorte invitert av pilotane nesten kvar gong, med unntak av ei gong flyvertinna kom og sa at eg måtte setje meg på plassen min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med klapp. Vil tro du hadde en fin tur ja :)

 

Tok 3 poster før en måtte påpeke hvor kjipe Norwegian er... pøh, det er sikkert mer komplisert, dere er bare ikke rutinerte nok!

Støttes!

 

"Lurte på om du kunne spørre pilotene om jeg kan få sitte klapp"

Vel, de gangene jeg har spurt vertinna har jeg fått blankt nei, kom ikke i nærheten av cockpit. Tror det kommer litt an på hvem som står der. :) Slik jeg har opplevd det ihvertfall, har fått klapp de fleste gangene når jeg komme meg forbi vedkommende i døren ihvertfall. og de gangene jeg ikke har, var det tekniske grunner/forsinkelse som gjorde at jeg ikke fikk. Og pilotene beklaget seg da, og sa jeg måtte bare prøve igjen neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ryktes at de ryan air-pilotene ikke hadde jobb dagen etter :P

 

Når du først er fremme i cockpit, så spør et "vanskelig" spørsmål, sånn at de skjønner med en gang at du er over gjennomsnittet interessert, da kommer du fortere inn på spennende fagprat og diskusjoner :)

 

Nå er jo jeg litt i bransjen så da blir det fort enklere, bare presenterte meg og hva jeg jobbet med til flyvertinna så sa ho bare "du kan jo spørre selv". Så da stakk jeg bare hodet inn og presenterte meg igjen og spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Oterhals
Tok 3 poster før en måtte påpeke hvor kjipe Norwegian er... pøh, det er sikkert mer komplisert, dere er bare ikke rutinerte nok!

Mer uflaks med kaptein tor jeg...

 

Tusen takk Aslak! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da ;) . Men ofte når jeg skryter da så blir jeg snakket i mot av enkelte personer her på forumet, også om jeg kommer med meningene mine om ting :) . Men uansett da så skal jeg snart skryte litt jeg også, med bilder og det hele fra 2010, hehe. Dog er kvaliteten noe så som så, med andre ord; ikke vent deg Tommy Bernes-kvalitet!

 

Angående hvem som er strengest på klappsetet så varier det jo bare fra pilot til pilot. Mulig Norwegian er litt strengere, iallefall slik jeg har opplevd det. Skyldes vel kanskje at de har yngre piloter enn Sas som ikke håndhever reglene like mys som de yngre pilotene? (Litt sånn som med politiet, det verste man møter er unge kverulerende unge mannfolk som er stolte som haner etter å nettopp ha fått seg jobb.)

 

Og ok, skal jeg skryte da så har jeg 8 turer med tur/retur mellom Bodø og Trondheim siden 10. September 2010, og 6 av de har jeg sittet der, og de 2 andre gadd jeg ikke spørre ;) . Har også en del turer før det, men disse kommer jeg ikke på. Er vel en 6-7 turer elns. Og den siste gangen fikk jeg egentlig nei pga. at noen andre egentlig hadde spurt om å sitte der(Kanskje noen her på forumet?), men piloten fikk med seg det hele og jeg merket med øyekontakten at det var greit jeg kom inn. Så da gikk jeg bare inn mens flyvertinna rota med bagasjen :grin: Dette var siste tur med Norwegian det, ble påspandert både kaffe, sjokolade, halspastiller og vann. Så man skal ikke klage, og det beste av alt; Jeg fikk alt gratis!! :D .

 

Var det bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 3 klapp turer i alt til nå. To med SAS og en med Norwegian.

 

Når jeg fikk klapp med Norwegian var jeg liten og hadde ikke så mye peiling på føy, men det var en hyggelig opplevelse. Fikk komme frem i cockpiten halvveis i flighten som gikk fra SVG-DBV, til slutt så spurte piloten om jeg ville sitte klapp under landing selvfølgelig svarte jeg ja. :)

 

De to med SAS var jo på samme dag, da var jeg å Sondre ute å fløy noen turer med SAS rundt i Norge. På turen hjem over skulle jeg bare frem til flyvertinnene å få kjøpt meg litt drikke og der begynte hun å spør meg om vi var fotografer, siden vi begge to hadde kameraene rundt halsen når vi gikk ombord på flyet. Jeg svarte fint å sa at vi var veldig fly interesserte Noen minutter senere kom hun bort til oss og sa at vi kunne sitte klapp under landing.

 

På den andre klapp turen ble vi overrasket da en man fra bakke service på Kristiansund kom bort til oss på kafeen og spurte på om vi ville sitte klapp på turen til Bergen. Vi svarte begge ja, men her var det bare plass til en av oss i cockpiten siden vi fløy en F50. Jeg satt fra take-off og så byttet Sondre med meg etter at vi hadde kommet halvveis.

 

Så det er mine historier om klapp turer, håper å få mer i fremtiden ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for OT her,men ser at jeg må drive litt pedagogisk korrigering på:

Hva er galt med og skryte litt? Det er menneskets beste måte og få selvtillit på.

 

Ikke det at det er noe galt i å skryte litt,men alt med måte.

Derimot er det langt ifra menneskets beste måte, eller noen måte alene,for å erverve seg selvtillitt på.

Poenget er, at det hjelper lite å skryte om underbevisstheten din gjennomskuer deg. Og det GJØR den. ;)

 

Så den BESTE måten å erverve seg sevltillitt på er skaffe seg:

Kunnskap og ferdigheter gjennom praktisering og mestring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er fremme i cockpit' date=' så spør et "vanskelig" spørsmål....[/quote']

 

Hehe, fick sitta klapp på en kvällsflygning med SAS A321 OSL-CPH för några månader sedan och efter att dom släckt ner i cockpit så frågade jag om dom inte kunde tända belysningen lite på "fuse panel" som sitter precis över klappsätet.

 

Kaptene började klia sig i huvudet och titta runt efter brytaren som slår på belysningen, men hittade den inte. Så satt både kapten och pilot och tryckte på "alla" knappar och man kunde höra att det plingade till i kabinen (fasten seat belt och non smoking).

 

- Ojoj, nej, det var fel knapp, sa båda i kör! :D

 

Det verkar inte gå att tända upp den delen av panelen så dom fick ge upp och säga att dom inte visste hur man gjorde.

http://www.airliners.net/photo/Turkish-Airlines/Airbus-A321-211/1702126/L/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens trådstarter fikk hyggelig brev fra luftfartstilsynet idag, (GRATTIS MED BESTÅTT PPL TEORI BJØRN!!! :-))))

 

Fikk jeg to fine klappseteturer Bergen Stavanger med 0800 flyet i morges og hjem igjen med 16 flyet fra Stavanger. Skal sies at jeg var i embeds medfør og var iført Marinens T1 uniform. Oppdraget var å spille konsert/garnisonsgudstjeneste i Stavanger domkirke med Forsvarets Musikkorps Vestlandet, (FMKV).

Merker at jeg oftere får ja når jeg er i uniform, men har ofte fått lov i sivilt også. Hjelper selvsagt å si at jeg er sylfersk PPL-A pilot og har med Avinor ID-kortet, som de da ofte spør etter.

 

En liten artig sekvens på radio på morgenflyet idag: ENZV TWR: NAX XXX report runway in sight! Kapteinen: Ja den har vi hatt i kikkerten hele tiden! ENZV TWR: Halleluja! Clared for the visual...

 

På hjemturen var det artig å se den fine arbeidsfordelingen denne eldre kapteinen og noe yngre 1. officer/copilot eller hva det nå heter hadde , nemlig at de byttet rolle på annenhver flight, slik at på denne flighten var det senior i venstre setet som leste sjekklister og snakket på radio mens ungdommen i høyre setet fløy! :-) Fra ENZV var det RW36 og på Flesland RW35, så dette ble jo en superkort flight, så cruet beklaget veldig at det ikke ble mere tid til å prate :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...